PDA

Vis full versjon : Chip til 850 R automat



gswede
01/03/11, 16:15
Hei folkens, har vanket på forumet en stund med 240 og V50.
Har nå kjøpt meg en stasjonsvogn 850 R automat med 180k på telleren.
Bilen virker solid og jeg har fått bekreftet god stage 0.
Så da er tiden kommet for å chippe litt.

Ønsker:
Chip
V70 R manifold
16 t turbo
Dp
Catback
302mm bremser

Realistisk sett blir det nok bare med en chip, hvertfall til å begynne med.

Er det BSR som gjelder og vil BSR kunne hjelpe meg om jeg lirker på noe av ønskelista mi over?
I bunn og grunn, hva er deres anbefalinger for stage 1?

gswede
01/03/11, 17:30
Ser også litt på BSR steg 3.
Vil automat og råder holde med 330hk/405Nm?

Erfaringer mottas med takk

Per Ulv
01/03/11, 18:23
Autotech, har ca samme effekt, 320hk og 410Nm på automatene steg3. dette er på 1,2 i trykk, maxa ut turbo. Dem vil helst ha bilen til seg for å kunne fin justere litt, å man kan jo gi seg på 1bar å kjøre mere safe og ha en turbo som holder litt lengre.
Er vel i grenseland for automat og råder, men alt kommer annpå bruk å hvor nøye man er med service. Har autotech sin twin eksos 3" hele veien å racekat, passer fint å er galvanisert, litt "små" enderør kanskje, 3".
Ikke sjenerende lyd, kjører mye Tønsberg-Lillehammer.


Steg 1 tror jeg er samme hvor du handler, mens Autotech er rette gutta når du begynner å bytte litt ekstra.

gswede
02/03/11, 12:41
Har nå brukt halve dagen på spore opp noen som kan installere enten MTE eller BSR steg 1 chip i Stavanger området.

Njet! Ingen fører hverken av chippene og de såkalte bsr forhandlerne fraråder bsr chip til fordel for egne programvarer som de har en "privat" fyr i Tyskland som ordner.

Dessuten kreves det mellom 6 og 8 tusen for disse "hjemmesnekrede" chippene.
Lite eller ingen informasjon om momentbegrensing for automat samt at på spørsmål om ladetrykk så svares det med vinden.

Ser BSR sin koster 2600,-... bare synd ingen leverer den.

Er det noe jeg ikke forstår eller..?
Må si jeg er MEGET skeptisk

gswede
02/03/11, 13:18
Rene monologen her..
Tror kanskje det beste er å kjøpe chipen direkte fra BSR og lodde selv. Sparer jo 3600,- på å lodde selv
Noen som har en "how to" på det?

gswede
02/03/11, 14:54
monologen fortsetter..

Chip er nå bestilt fra BSR. Lodder selv eller finner noen som kan.

Latterlig at det ikke finnes noen i Rogaland som ordner BSR chip og lodding. Om prisdifferansen på 3600,- er kun for loddinga er ikke det mindre latterlig.. makan!

Tror BSR bør se seg om etter nye partnere.

Robert H.
02/03/11, 17:26
monologen fortsetter..

Chip er nå bestilt fra BSR. Lodder selv eller finner noen som kan.

Latterlig at det ikke finnes noen i Rogaland som ordner BSR chip og lodding. Om prisdifferansen på 3600,- er kun for loddinga er ikke det mindre latterlig.. makan!

Tror BSR bør se seg om etter nye partnere.

Har du hørt med BSR Norge?
http://www.bsr-tuning.no/
Ser de har hovedkontor i Bergen, ville tatt en telefon og hørt der.

gswede
02/03/11, 18:01
Jepp, pratet med de. Fikk ordnet med chip direkte.

Noen som kjenner til en kyndig lodder i Stavanger området?

gswede
02/03/11, 18:30
..............

Folkvord
03/03/11, 17:39
Eikensbilstereo på vigrest lodder;-) menner og huske det var rundt 1000 lappen eg betalte om ikke det var mindre, husker ikke helt men noe rundt 1000 lappen pluss minus, det er da garanti på loddingen men ikke at bilen din virker med den chipen;-) grei kar det

91586268 er tlfnr tor johan eiken

eller http://www.eikensbilstereo.no/shop.asp?pageid=12009
men står ikke noe om lodding og slikt der men står åppningstiden så er bare og ringe til han;-)
tar 3 kvarter en time til vigrest fra stavanger;-)

bare og sende meg en mld eller noe på 90541863 visst du trenger veiviser til vigrest;-) bur selv mellom bryne og klepp;-)

gswede
04/03/11, 00:14
Det høres bra ut! Takker.

Balder
04/03/11, 10:05
Husk at chippet skal sidder rigtig ind i fatning , den har kun 28ben ...

den på billed sidder lige fejlvendt ! den skal drejes 180grad :

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8hWRNRWhUTL7BV5-ooxF-RrqpPEeiWh7aGv-zpOFsS8?feat=directlink

Folkvord
04/03/11, 14:41
Husk at chippet skal sidder rigtig ind i fatning , den har kun 28ben ...

den på billed sidder lige fejlvendt ! den skal drejes 180grad :

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8hWRNRWhUTL7BV5-ooxF-RrqpPEeiWh7aGv-zpOFsS8?feat=directlink



Hehe jepp;-) bruker det hakket som er i chip til og få den rett;-)

gswede
31/03/11, 10:31
BSR Steg 2 gjennomført, godt fornøyd:)
Fikk loddet chip for 500lappen.

Folkvord
31/03/11, 12:27
det er bra;-)

Tollan
31/03/11, 17:10
Henger meg på litt her, gi og med du chipper uten problemer med automatkassa, og fra før av har mer hester enn meg, er det samme automatkasse i v70R som i min 98 2,0T (180 hk) ?? :) lurer på og chippe min også, men veit ikke pga automatkassa :P

gswede
31/03/11, 19:16
Uten problemer vet en aldri, det er uansett verdt å ta et par forhåndsregler.
Steg O er viktig.

BSR har momentbegrensing på programvaren for automatkasse.

1. Hva er tilstanden på kassa i dag, girer den mykt og uten ulyd?
2. Sjekk olje på kassen, ta som utgangspunkt at oljen ikke har vært skiftet og flush evnt (drain+fill) et par ganger.
3. Kjøler, antar du har kjøler på radiator men med mer effekt er det kjekt med en extra kjøler. Dette var noe du originalt kunne få bilen levert med - typisk om bilen skulle brukes mye med henger etc. er denne allerede montert er det ++.
Om ikke, kan den kjøpes for noen tusenlapper hos Volvo (gikk ut av sortimentet i 2008 men det finnes nok en på et lager et sted).
Det billigste er nok e-bay, regn med tusenlappen for kjøler, fittings og slange. Seriekoble kjøler.
4. Alltid lurt med magnetfilter på disse kassene da det ikke finnes internt filter i kassen. Kobles på kjølelinje.

Mange ting her men kjekt om du vil være helt sikker. Finnes mange historier om automatkasser koblet på monstermotorer som har gått 400k uten problemer. Like mange av de som det er historier om ras.

Uansett kjøler eller ikke, om en er god. Kost på litt ny olje og chip i vei. Kjører du normalt tviler jeg på at det skal være et problem. Du får 10liter Statoil Transway DexronIII for 699,- på felleskjøpet. Røverkjøp spør du meg..

Om det er firevekslet kasse er det samme på din som det er på V70R gitt at bilene er innenfor 1997-1999. Det beste er nok å grave fram vinnummer for å få det bekreftet.

samme kassen ser det ut til..
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-repair-database/volvo-transmissions-guide/

Tollan
31/03/11, 19:46
Takk for kjempe bra svar :) kassa er flushet for ca 3000 siden og bilen har gått 220 000. tror ikke det er ekstra oljekjøler på den, så det hadde vært greit ja. men hva er steg 0? har fått pris på chip hos turboteknikk i mjøndalen. det er ikke bsr, men han chipper og justerer hvertfall. glemte og spørre han ang. automatkassa når jeg var innom.

gswede
31/03/11, 19:57
Steg O er å få bekreftet generelt god stand før chipping.

Innebærer tenningsdeler, god olje, lekkasjefrie trykkrør etc..har bilen sett jevnlig service er det bra. Har du småproblemer med med mekanisk hist er det greit å utbedre dette før en tar ut mer effekt.

Ikke glem bremsene.
For mer på topp anbefales cat back eksos, 3" er ikke nødvendig. Mange kjører med 3" fordi de tror det er nødvendig og tøft.
Såfremt en ikke tar ut 400hk pluss er dette vissvas og vil gjøre bilen din fæl å bruke i det daglige. Mye bråk og droning!!
2,5" holder plenty og bråker ikke nevneverdig mer enn originalt.

Om kassen er nylig flushet og girer fint ville jeg ikke vært bekymret, men som nevnt finnes det ingen garantier.
Kjøpt et slikt på e-bay og det er gull.. ;-)
http://www.emergingent.com/subpage1Magnefine.htm
OBS! det du trenger har 3/8" kobling, filterne kommer med flere dimesjoner.

Tollan
31/03/11, 20:02
Aha, ja det er ikke dumt og sjekke at alt er i orden først nei. Tror ikke det skal være mye galt med det mekaniske på den. hatt den i snart to mnd, og alt virker bra egentlig. oljeskift blir gjort i samme sleng som den årlige "vårklargjøringen" av bilen :) hehe. Næh jeg vet ikke om det blir 3" men jeg skal hvertfall bygge til dobbel utblås. Synes rompa på v70'en krever det;) er jo knallfint med de doble :D

gswede
31/03/11, 20:10
Jeg kjøpte for øvrig denne kjøleren, kan brukes på motor og..
http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-16ROW-OIL-COOLER-MOTORSPORT-TRACKDAY-16-ROW-/150573728591?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item230ee4c34f


Denne duger like fint, men kan kun brukes på automatkassa.
http://cgi.ebay.co.uk/10ROW-MOCAL-OIL-COOLER-GEARBOX-TRANSMISSION-PAS-DIFF-/150581882562?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item230f612ec2

gswede
31/03/11, 20:11
Dobbelt kan være fint men gir ikke noe mer ytelse :p

Tollan
31/03/11, 20:24
550 kroner inkl frakt, det vil jeg si er billig :) men hvordan monteres dette da? mye jobb? trenger jeg mye mer enn denne?

gswede
31/03/11, 21:37
Du kutter deg inn på returslangen til kassa, klipp og lim:D

Om du velger kassekjøleren trenger du bare to slike men uten gjenger, hannkjønn i begge ender om skjønner. 3/8" eller 9,5mm
http://www.rapidonline.com/1/1/42248-draper-3-8-taper-3-8-bore-pcl-male-screw-tailpieces-pack-of-3.html

Noe slikt funker og, trenger ikke være metall..men metall er en fordel
http://www.koolertek.com/computer-parts/pc/PrimoChill-Black-Nylon-Fitting-Barb-to-Barb-Straight-Coupler-for-3-8-ID-Tubing-171p1250.htm

+ 6 slangeklemmer og noe å feste kjøleren med.

Tollan
31/03/11, 21:47
Okey ;) tusen takk for svar. kan hende jeg kommer litt tilbake til deg når det nærmer seg noe, hvis jeg skulle lure på noe ;) hehe

gswede
31/03/11, 21:48
Bare hyggelig, sjekk ut http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewforum.php?f=1 masse info her

Lightyear
31/03/11, 23:43
Jeg går litt rundt med samme tanker som deg her. Når jeg sjekket opp chip på 850R med autolat for et par år siden fikk jeg beskjed om at 300hk og i overkant av 400nm var maks på disse kassene. 420nm om jeg husker riktig?
Har egentlig bare sittet på gjerde i et par år men nå er det kanskje på tide å gjøre noe :rolleyes:

Når det gjelder automat på V70R og 2.0 så er det vel uten diffbrems på 2.0?

A

mrstfu
31/03/11, 23:51
Et lite kjapt tillegg: finnes det noen norsk forhandler av RICA? leste en test for en stund siden, der RICA ramlet frem som jevnt over nærmere enn BSR, på det de lover av effekt og dreiemoment etter chipping. E jo morsomt å se på alternativene til det vanlige BSR.

gswede
01/04/11, 00:04
Ikke det jeg vet, prisene er jo horrible som de er. Med moms så blir det ikke bedre. Tror jeg ga 2600,- for BSR. Ser prisen er endret nå.
Har Hohenester på V50`n og det programmet satte virkelig fart i skuta.

PS nå er det lite godt å spore om RICA kundeservice, mener de fleste som supplerer i USA under diverse "flagg" leverer RICA og tilbakemeldingen er så som så

300HK og 420NM blir angitt som max om en skal forvente noe levetid, nå har jeg nettopp kjørt steg to og å påstå at jeg har 300+ vil jeg ikke.
Mulig nærmere 280-290, men det er moment så det holder. Tror kanskje BSR bruker 300 som et noe magisk tall..bikker hvertfall over på noe som tilsynelatende er mer 300 vs 299

Langt de fleste jeg treffer på tar alt hva som står i slike annonser for god fisk.

Vil påstå at V50n er kvikkere men det er jo en lettere, mer moderne bil og med mer kontakt. Den er virkelig en rakett ;-)
Dette er seff en helt annen ting men har en kompis med chippet Opel GT og opp til 150 har`n ikke tjangs mot V50`n