PDA

Vis full versjon : Hva passer overens?



Leonberger84
28/02/11, 00:22
Har nettop handlet 145 med B20. Lurer på en par ting:

Den har 4 trinns og det blir mye turtall i forhold til fart, hva type kasser passer her, passer kasser fra 240 osv? Kan jeg får 5 trinns evt. overdrive?
Med samme kansje noen kan forklare fenomenet overdrive litt fort, hva er forskjellen på en 5 trinns og en 4 trinns med overdrive?

Og finnes det turbomotorer som passer rett inn i bilen?

Og sist men ikke minst; hvor kan jeg få tak i gearkasse/ motor?

På forhånd takk.

Dimmern
28/02/11, 01:27
Har nettop handlet 145 med B20. Lurer på en par ting:

Den har 4 trinns og det blir mye turtall i forhold til fart, hva type kasser passer her, passer kasser fra 240 osv? Kan jeg får 5 trinns evt. overdrive?
Med samme kansje noen kan forklare fenomenet overdrive litt fort, hva er forskjellen på en 5 trinns og en 4 trinns med overdrive?

Og finnes det turbomotorer som passer rett inn i bilen?

Og sist men ikke minst; hvor kan jeg få tak i gearkasse/ motor?

På forhånd takk.

forskjellen på de 2, ligger i at overdriven er på en måte en "egen" gearkasse bakpå grikassa om du skjønner :) også ere jo en knapp du trykker på for og legge inn 5 giret og spole i vei :p

m46n tåler mere juling en f.eks m47:)

larsverm
28/02/11, 01:40
"Fenomenet overdrive" ;) - går det an å si litt om: Definisjonen er vel strengt tatt et (høyt) gir hvor girkassens utgående aksling går fortere enn inngående. Så også 5. gir på bl a Volvos femtrinnskasser er egentlig "overdrive".

Så da vet ikke jeg om du har sett begge deler på Volvo, men det spesielle er grovt sett at firetrinns med overdrive i utgangspunktet er en firetrinnkasse med en slags ekstra girkasse montert i utgående ende, hvor man med en elektrisk bryter kan koble inn overgiret hvis man ligger i fjerde. Femtrinnskassen har fem "vanlige gir"...

Det er en minimal forskjell i utveksling på femtegiret og den elektriske overdriven, så den praktiske forskjellen er normalt bare betjeningen: Skifte gir som vanlig - eller trykke på en knapp. Men de som kjører relativt tøft kan visst nok fortelle at Volvos femtrinnskasse (M47) tåler en del mindre enn overdrivekassen (M46)...

Andre girkasser og motorer fra Volvo går vel i med litt tilpasninger og mekk, men det kan noen andre svare bedre på...

jacobsen
28/02/11, 01:53
Er ikke m41 også overdrive hvis jeg husker rett?

larsverm
28/02/11, 04:48
Jo da, M41 er en overdrivekasse som fantes originalt til 140-serien hvis man bestilte det. Så hvis du først klarer å finne en slik, skulle det sikkert være den greieste løsningen...?

totoogførr
28/02/11, 17:04
Har nettop handlet 145 med B20. Lurer på en par ting:

Den har 4 trinns og det blir mye turtall i forhold til fart, hva type kasser passer her, passer kasser fra 240 osv? Kan jeg får 5 trinns evt. overdrive?
Med samme kansje noen kan forklare fenomenet overdrive litt fort, hva er forskjellen på en 5 trinns og en 4 trinns med overdrive?

Og finnes det turbomotorer som passer rett inn i bilen?

Og sist men ikke minst; hvor kan jeg få tak i gearkasse/ motor?

På forhånd takk.

Har du kort eller lang spak?

Hvis du har lang er det ingen kasse fra 240 som passer rett i.

Har du kort må du ha clutchhus fra en sein 76 med B20 eller adapterplate. Dette går å sette på både M46 og M47 og alt er bolt-on.

Det finnes vel ingen turbo motor som passer rett i, men det går å sette i B2x eller B230 turbo, men dette krever litt ombygging.

Leonberger84
28/02/11, 17:30
Har du kort eller lang spak?

Hvis du har lang er det ingen kasse fra 240 som passer rett i.

Har du kort må du ha clutchhus fra en sein 76 med B20 eller adapterplate. Dette går å sette på både M46 og M47 og alt er bolt-on.

Det finnes vel ingen turbo motor som passer rett i, men det går å sette i B2x eller B230 turbo, men dette krever litt ombygging.


Har lang spake desverre. Så da er det vel best å finne en kasse som ble originalt levert i -71 da..? Er det mulig eller er de vanskelig å komme over?
Hva mener du med B2x?
Hadde håper å slippe nevneverdig ombygging..men det vil si at 145 i 71 aldri ble levert med turbo?
Lurer også på om noen har erfaring eller vet om ettermontert turbo kit på B20 er noe å satse på? Motoren er original fra 71 og har rullet 200k..

Leonberger84
28/02/11, 17:31
Jo da, M41 er en overdrivekasse som fantes originalt til 140-serien hvis man bestilte det. Så hvis du først klarer å finne en slik, skulle det sikkert være den greieste løsningen...?

Tips til hvor jeg kan finne noe slikt? Finner ikke noe på finn.no akkurat..

larsverm
28/02/11, 17:33
M41 finnes, men tror nok litt sjeldne... B2x betyr vel andre Volvo-motorer B21, B23. 140 ble aldri levert med turbo - Volvo hadde ikke det i personbiler før 240-serien 1981.

Øyvind G
28/02/11, 17:33
veit at Martin.S har en M41 kasse som han mest sansynelig skal selge. du kan jo høre med han.

Leonberger84
28/02/11, 18:53
veit at Martin.S har en M41 kasse som han mest sansynelig skal selge. du kan jo høre med han.

Hvordan får man tak i denne Martin.S da tro? :)

Øyvind G
28/02/11, 19:28
han er her på forumet. send han en PM:

http://forum.vccn.no/member.php?u=243

Leonberger84
01/03/11, 09:29
han er her på forumet. send han en PM:

http://forum.vccn.no/member.php?u=243

Jeg har snakket med en som mente at stasjonsvogna muligens hadde en annen utveksling på bakenden i forhold til 142/144.. stemmer dette?
Isåfall kunne det kansje være en ide å bytte bakende for å få høyere utveksling istede for å bytte kasse?

En ting til; femtegiret i en 5 trinns er høyere enn fjerde i en 4 trinns eller er det bare flere gir og samme utveksling på høyeste gir?

Overdriven er høyere utveksling enn den jeg har idag antar jeg..?

Leonberger84
01/03/11, 09:32
Det blir sagt her at overdrive er en egen kasse på enden av geatkassen, er det noe som kan ettermonteres på eksisterende kasse, eller er resten av kassen også forskjellig?

Måtte selvfølgelig byttet/kasppet mellomaksling da..

Øyvind G
01/03/11, 16:23
Det blir sagt her at overdrive er en egen kasse på enden av geatkassen, er det noe som kan ettermonteres på eksisterende kasse, eller er resten av kassen også forskjellig?

Måtte selvfølgelig byttet/kasppet mellomaksling da..

egen kasse da 4 trinns kassa "mangler" den akselen som skal gå inn i OD kassa.

som en sier over her så er 5 trinns kassa også som en OD kasse da 5 gir er det så kaldt overgir. 4 trinns hassa har 1: på fjerde og 5 trinns kassa har også 1:1 på fjerdegir (skjønner)

tror ikke du får 5 trinns kasse til 140 serien kun 4+ od

larsverm
01/03/11, 18:33
Volvo hadde ikke femtrinnskasser før ca 1983.

Men foruten girkasser kommer du også inn på det med utveksling i bakakselen. Det kan nok stemme at 145 ofte har en annen utveksling enn 142/144. Det er nok sannsynlig at din bil har utveksling 4,30:1. Jeg har også lest om at 4,56:1 skal ha forekommet, men tror det er mindre sannsynlig. Uansett må du med slik utveksling sikkert holde omtrent 3000 r/min i 80. Så her burde det gå an å få markant forskjell med en annen utveksling. (Hva passer?) Bare det ikke går hardt ut over bilens "kjørbarhet" ellers...?

Leonberger84
01/03/11, 18:54
Volvo hadde ikke femtrinnskasser før ca 1983.

Men foruten girkasser kommer du også inn på det med utveksling i bakakselen. Det kan nok stemme at 145 ofte har en annen utveksling enn 142/144. Det er nok sannsynlig at din bil har utveksling 4,30:1. Jeg har også lest om at 4,56:1 skal ha forekommet, men tror det er mindre sannsynlig. Uansett må du med slik utveksling sikkert holde omtrent 3000 r/min i 80. Så her burde det gå an å få markant forskjell med en annen utveksling. (Hva passer?) Bare det ikke går hardt ut over bilens "kjørbarhet" ellers...?


Det vil ikke få noen negativ konsekvens å gire den opp endel, for kjører stort sett opp alle bakker i 4.gir, har ikke turteller men høres ut som mer enn 3000 i 80... Men du vet ikke hva som passer overens fra 142/144??

larsverm
01/03/11, 21:11
Vil tro at det som sitter på 142/144 passer fint på en 145. Men problemet er at 142/144 vanligvis ikke har så mye bedre utveksling de heller, som oftest 4,10:1 (som det forresten også kan hende at 145en allerede har).

Bedre utvekslinger, som 3,73; 3,54 eller 3,31; finnes på 164. Og selvfølgelig på 240. Men nå går ikke bakaksler på 140 og 240 om hverandre helt uten videre. Noen som kan mer om dette i praksis får kommentere om det lar seg gjøre å bytte ut innmaten eller løse det på andre vis.

totoogførr
02/03/11, 00:55
Det er vel 1030 aksel på amazon etter 67 og alle 140.

Det burde derfor ikke være noe problem å bruke utveksling fra 240, men det kreves spesialverktøy for å få dette justert riktig.

For landeveiskjøring og litt motorvei vil ei 3.54 utveksling vil passe utmerket med 4-trinnskasse.