PDA

Vis full versjon : S60 2002 - Hva er det som regulerer gassen?



aarnes
27/02/11, 18:45
Mulig et rart spørsmål, men her kommer det:

På bensinbiler sitter det et gasspjeld (ETM) som åpner seg ettersom man trår på gasspedalen.

Hvordan fungerer dette på dieselbiler?

Bakgrunnen for at jeg spør er at innemellom så oppfører gassen seg annerledes.

feks

Dag 1: trår på gassen og den skyter rett opp samtidig som jeg trår, fullstendig respons. sånn den skal være.

Dag 2: trår på gassen og det tar 1sekund før den responderer, så skyter den opp, blir hengene i 1 sekund og detter ned igjen. sånn skal det IKKE være.

noen som har forslag til hva som gjør dette? irriterendes når jeg er ute å kjører.....

C.Erstad
27/02/11, 20:18
På en diesel bil er det mengden med diesel som blir spruta inn som regulerer gassen.
Har du skjekka for feilkoder på bilen din?

aarnes
27/02/11, 20:21
har sjekket med sånn vanlig feilkodeleser, den sier ingen ting. må få koblet til VIDA tror jeg, se hva den sier. men hva kan det være som gjør det?

C.Erstad
27/02/11, 20:25
har sjekket med sånn vanlig feilkodeleser, den sier ingen ting. må få koblet til VIDA tror jeg, se hva den sier. men hva kan det være som gjør det?
Det er eg ikke sikker på du! :)
Kan være stoppspjeldte som kan være heng i kanskje!

Spjeld på innsuget hvor EGR ventilen er kobla til som regulerer mengden med luft i en motorbrems/tomgang muligens!
Ikke lett og si utifra løse luften! :)

locked
27/02/11, 21:30
er gasspjeld på dieselmotorane og. i alle fall på min seie volvo

aarnes
27/02/11, 21:59
Aha, hvis det er det så er det jo kanskje en rens som må til.
trodde ikke det satt ETM på lik linje som det gjør på bensinbil,men.
får sjekke i VIDA.

aarnes
28/02/11, 12:14
Her er en video av hvordan den oppfører seg.
vanskelig å høre, men om dere legger merke til målern, ser dere at den henger litt på toppen. samtidig, når gassen går opp har jeg allerede sluppet gasspedalen..

3vmEwast5mE

Daniel V
01/03/11, 10:04
Mine foreldres V70 i signaturen min er ikke treig ved pådrag, men innimellom, hvis jeg kjører i f. eks 50, på ca 2500 RPM og plutselig trår inn clutchen, kan det ta 1 sek før turtallet faller. Dette forekommer bare noen få få ganger.

aarnes
01/03/11, 10:07
Viktig å merke seg at dette skjer kun innemellom.

Daniel V
01/03/11, 10:46
Viktig å merke seg at dette skjer kun innemellom.

Ja, samme som hos meg :p

aarnes
01/03/11, 14:27
Nemlig!

DA må jeg finne ut hva som forårsaker dette..

Daniel V
02/03/11, 17:43
Vi har jo ikke samme problem da, så ser ikke problemet med at jeg har min egen tråd om MITT problem, som viste seg å ikke være et problem :)

MadAss
02/03/11, 20:28
Aha, hvis det er det så er det jo kanskje en rens som må til.
trodde ikke det satt ETM på lik linje som det gjør på bensinbil,men.
får sjekke i VIDA.

Spjeldet på dieselmotorene heter ETA, og er IKKE et gasspjeld.
Gassen blir styrt av dyser. Spjeldet som sitter der blir hovedsaklig brukt når EGRen gjennvinner eksosen, for da må mengden fersk luft begrenses.

C.Erstad
02/03/11, 22:40
Spjeldet på dieselmotorene heter ETA, og er IKKE et gasspjeld.
Gassen blir styrt av dyser. Spjeldet som sitter der blir hovedsaklig brukt når EGRen gjennvinner eksosen, for da må mengden fersk luft begrenses.

Spjeldet der heter ikke ETA nei... Dette er den nye gasspjeldet som overtok for ETM!

Men når eg tenker meg om så har ikke du det spjeldet på din, da det kom samtidigt med virvelspjeld!

aarnes
03/03/11, 08:55
Okei. det hjalp ikke stort :p

MadAss
03/03/11, 16:41
Spjeldet der heter ikke ETA nei... Dette er den nye gasspjeldet som overtok for ETM!

Men når eg tenker meg om så har ikke du det spjeldet på din, da det kom samtidigt med virvelspjeld!

Bare for å krangle litt, så heter spjeldet på dieselmotorene ETA, aldri funnet ETM på diesel. Men tror ikke ETA er nevnt i Vida, men Volvo kaller dette ETA i sine kurshefter ;)

Men stemmer nok at det spjeldet ikke finnes på de gamle T/T2 motorene - rotet litt sammen motorene der :p

aarnes
04/03/11, 09:26
Allright.

Hva konkluderer vi med folkens?
hva kan sjekkes bortsett fra feilkoder?

C.Erstad
04/03/11, 15:05
Bare for å krangle litt, så heter spjeldet på dieselmotorene ETA, aldri funnet ETM på diesel. Men tror ikke ETA er nevnt i Vida, men Volvo kaller dette ETA i sine kurshefter ;)


Gasspjeldet på bensinmotor kallest ETM (Electronic Trotthle modul) fra år 1999-2001!
Fra 2002 og opppver heter det ETA (Electronic Trotthle Actuator)
Og diskusjon slutt :)
http://forums.t5d5.org/topic/1400-etm-eta/


Men, du burde lese av feilkoder hvis du vil ha noe å gå etter ja!
Er vel den enkleste måten!

MadAss
05/03/11, 00:51
Gasspjeldet på bensinmotor kallest ETM (Electronic Trotthle modul) fra år 1999-2001!
Fra 2002 og opppver heter det ETA (Electronic Trotthle Actuator)
Og diskusjon slutt :)
http://forums.t5d5.org/topic/1400-etm-eta/


Men, du burde lese av feilkoder hvis du vil ha noe å gå etter ja!
Er vel den enkleste måten!

Aldri sagt noe om bensinmotorer jeg :p Men stemmer det du skriver her.

Gå for felkoder først! ;)