PDA

Vis full versjon : S60 2002 - risting i ratt og rumpe (endret tittel på tråd)



aarnes
27/02/11, 18:39
Folkens,
stefar syns det var en fæl klikkelyd fra høyre hjul foran når jeg la om helt og rygga ut istad. han mente det kunne være drivaksel.

merker ingenting på risting etc når jeg gir på. eneste jeg har sett er at speilet på høyre side rister litt i høy hastighet.

kan legge til at det rister brukbart i rattet når jeg bremser ned, men dette tror jeg skyldes kast i den ene skiva.

suggestions pls?:)

locked
27/02/11, 21:31
klikkelyd ved fullt rattutslag er oftest drivaksel. så ta et hint og skift, plutselig ryke knuten.

Robert H.
27/02/11, 21:32
Folkens,
stefar syns det var en fæl klikkelyd fra høyre hjul foran når jeg la om helt og rygga ut istad. han mente det kunne være drivaksel.

merker ingenting på risting etc når jeg gir på. eneste jeg har sett er at speilet på høyre side rister litt i høy hastighet.

kan legge til at det rister brukbart i rattet når jeg bremser ned, men dette tror jeg skyldes kast i den ene skiva.

suggestions pls?:)

Slitt ytre drivakselledd.

_tormod_
27/02/11, 21:34
Hvis det bare er ett klikk når du tar i veien kan det bare være at det glipper litt i splines på drivakslingen mot splines i lageret.
Dvs litt locktite og lyden er borte

aarnes
27/02/11, 21:58
Hmm mange forskjellige svar her nå.
jeg har ikke hørt noen lyd men. skal se på det ila uka.

hvordan kan jeg enklest sjekke om drivakselen er dårlig/bør byttes?

Bilen har rusla 140k - er ikke det litt tidlig for drivaksel å ta kvelden?

locked
27/02/11, 22:05
Viss det er en gjentagende kneppelyd under full sving så er det ytre drivledd. For å kontrollere sjekk mansjetten for sprekker. Er den sprekt så er det garantert at du må bytte leddet.

EN gang når du går fra R til D eller omvendt eller ved igangsetting med manuellgir så er det nok som _tormod_ seier nok å ta ut drivakslingen, gjere den rein og ha et slags lim du får på volvo på splinsa og skru sammen igjen.

140 000km, jo det er litt tidlig, men har du fått ei lita rift i mansjetten så ryke det veldig fort.

aarnes
27/02/11, 22:09
Ingen rift i mansjetten. bytta hjullager for kort tid siden, og da så alt veldig bra ut. alt gikk som det skulle og ingen ulyder. men har hørt om disse splinsa, kanskje det er det.
jeg har kjørt bil med defekt drivaksel tidligere, og det rista noe helt vanvittig når jeg ga gass. her er det ingen ting som tyder på det...

som nevnt over: jeg hører ikke lyden når jeg sitter inni bilen, og har forsåvidt aldri hørt den heller. men i sommer nevnte svigefar at når jeg svingte inn på parkeringa så hørtes det ut som noe som slo/dunka, som en bolt e.l som var løs. mistenker at det er samme lyd...

locked
27/02/11, 22:11
Ingen rift i mansjetten. bytta hjullager for kort tid siden, og da så alt veldig bra ut. alt gikk som det skulle og ingen ulyder. men har hørt om disse splinsa, kanskje det er det.
jeg har kjørt bil med defekt drivaksel tidligere, og det rista noe helt vanvittig når jeg ga gass. her er det ingen ting som tyder på det...

som nevnt over: jeg hører ikke lyden når jeg sitter inni bilen, og har forsåvidt aldri hørt den heller. men i sommer nevnte svigefar at når jeg svingte inn på parkeringa så hørtes det ut som noe som slo/dunka, som en bolt e.l som var løs. mistenker at det er samme lyd...
det kan nok stemme. Får kjøpt ny type bolt til drivakslingen fra XC90 den har visst ei pakning ellernoke som hjelpe til å ta vekk den lyden. Kan skaffe delenr. om det trengs.

aarnes
27/02/11, 22:13
den har jeg hørt om!
knall om du skriver inn delenummer her, så skal jeg kjøpe :)

locked
27/02/11, 22:44
skal prøve å finne de i morgen!

mister j
03/03/11, 21:28
Ingen rift i mansjetten. bytta hjullager for kort tid siden, og da så alt veldig bra ut. alt gikk som det skulle og ingen ulyder. men har hørt om disse splinsa, kanskje det er det.
jeg har kjørt bil med defekt drivaksel tidligere, og det rista noe helt vanvittig når jeg ga gass. her er det ingen ting som tyder på det...

som nevnt over: jeg hører ikke lyden når jeg sitter inni bilen, og har forsåvidt aldri hørt den heller. men i sommer nevnte svigefar at når jeg svingte inn på parkeringa så hørtes det ut som noe som slo/dunka, som en bolt e.l som var løs. mistenker at det er samme lyd...

Er ikke bare isolasjonen i bunnen av fjærene som er kaputt?
Få jo noen rare bump og knekkelyder av det, når fjæra vrir og flytter på seg...

aarnes
04/03/11, 09:23
Mulig mulig.
skal forske på det til uka.
har no klanking andre steder og.

aarnes
01/04/11, 09:04
[QUOTE=locked;274366]skal prøve å finne de i morgen![/QUOTE

Delenr? :)

boble73s
01/04/11, 11:13
Se på "Axle ping" innlegget mitt.

Delenr på boltene er 30714142.

aarnes
19/04/11, 17:35
Kan oppdatere dette...

Det rister i hastgheter over 80km/t , og det klikker fra høyre side.
Ingen rift i mansjetten så langt jeg kan se, men det tyder alikevel på defekt knute.
Da er det vel greit å bare bytte ytre knute?

gunnargt
19/04/11, 19:02
Den nye type bolten har jeg inntrykk av holder fukti inni der plinese er så det ruster og aldri blir til å få delt igjen. Smør heller opp splinesen med fett og bruk de gammle boltene. Nesten alle xc90 med den bolten bak har fastrusta aksel og lager store problemmer den dagen lagret må byttes.

GLTOslo
19/04/11, 19:02
Jeg har prøvd noen biler med defekt drivakselledd (knute). Du har ikke de symptomene som de hadde i allefall. Knaking ved fullt rattutslag.

Jeg merket også et lite knepp/knak når jeg rygga litt bak for å snu. Det kan kanskje tyde på:

"Hvis det bare er ett klikk når du tar i veien kan det bare være at det glipper litt i splines på drivakslingen mot splines i lageret.
Dvs litt locktite og lyden er borte"

Om det har noe med vibrasjonene å gjøre, tviler jeg vel på..

aarnes
20/04/11, 08:28
Viktig å skille på vibrasjoner og risting her GLT-

Vibrasjon er noe som kommer når dekka er ubalanserte.
Dette vibrerer ikke - det skjelver og rister

aarnes
25/04/11, 19:00
Litt oppdatering :

Fikk tips om at jeg kunne forsøke å rikke opp og ned på drivaksel, og hvis den flytta seg så var det defekt knute, avhengig av hvor det flytta på seg.

Gjorde det nå og den er mulig å flytte litt opp og ned innerst. Altså på indre knute.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte om måten jeg sjekket på fungerer ? For i såfall det er korrekt må jeg bytte indre knute på begge sider.

Johannes
25/04/11, 20:28
Var slik jeg også sjekket, kjørte bare bilen på grav og gikk under den ,tok tak i drivakslingen for så å rykke i den for å kjenne etter om det var noe slakke.
På min kjente jeg en god del slakke på den indre knuten, men før jeg klarte å rote meg til å bestille drivaksling kjente jeg at den gradvis ble verre og verre!!
Dette var på venstre side på bilen min.
Indre drivknute finnes visst ikke som enkelt slitedel,men må visst ha hele akslingen var svaret jeg fikk hos Volvo.

Jeg bestillte komplett drivaksel venstre side hos FCP Groton.:)

aarnes
02/05/11, 07:39
Siste oppdatering:

Bestillt ny høyre drivaksel fra FCP.
Leveres innen kl 1600 i morgen (tirsdag) så da blir det bytte asap.

Har et nytt spørsmål:

Kan denne slitasjen på indre knute forårsake kast i bremseskive?
Jeg byttet skiver foran for tre uker siden, etter noen hunde mil og mye hastighet har jeg nå fått tilbake kastet , som jeg hadde før jeg byttet skiver.
Og det er som sist: kun på høyre side...

aarnes
19/05/11, 21:02
ja da var drivaksel byttet og det hjalp litt , men det er fortsatt vibrasjoner. nå er de der stort sett i 115km/t og oppover. kjennes ut som det som var der ved pådrag er borte.

mistenker at akselen på andre siden også kan være sliten, men kjente ikke noe slakk i den.

så da fortsetter vi litt mer feilsøking, og jeg tar imot tips fra alle.

Igjen, følgende er nå byttet:
(Alt på begge sider)
*Styreledd ytre OG indre
*Hjullager
*Lenkearmer
*Drivaksel VENSTRE
*Foringer i bærebruer
*Hjulene er nylig avbalansert og testet på en annen bil uten vibrasjoner.

Nå er det mulig at jeg stiller forbanna høye krav , til tross for at jeg kjører med 18" felger. men hadde vært utrolig deilig å finni ut om det rett og slett er sånn bilen er med store hjul - eller om det er noe annet som jeg ikke har tenkt på som kan lage vibrasjoner.

locked
19/05/11, 22:59
Vel, med 18" hjul på norske veia må du forvente vibrasjon i høg hastighet. I Norge så greie vi ikkje asfaltere ein heilt ny veg slett og fin en gang. Ta deg en tur til sverige og prøv der, der har dei skikkeleg underlag og dekke på vegane.

Og drivakslinga e jo så billig på FCP så forstår ikkje kvifor du ikkje kjøpte begge?

aarnes
19/05/11, 23:38
hmm, skal teste litt mer i morgen.,

nei det kan du si. jeg fant kun indikasjoner på slitasje på høyre side.
uansett, fcp har ikke til biler med manuell gir, så om den andre er slitt blir det å bestille fra IPD.

locked
19/05/11, 23:50
mitt problem er at D5 motor ikkje er levert der borte, så deler (som kun er) til dieselbila har dei ikkje høyrt om og greier heller ikkje skaffe det sjølv om dei får delenr.

aarnes
20/05/11, 12:01
det er ikke min erfaring locked.
jeg har betillt deler både fra ipd og volvopartswebsite. sistenevnte selger kun originaldeler.
søk på delenummer og du vil finne.

aarnes
06/06/11, 14:31
Forsetter denne tråden litt;
fikk tips igår om at det kan være hjullager BAK som forårsaker ristinga.
noen som har kjennskap til det?

aarnes
14/06/11, 08:55
Oppdatering fra helga:

Kjørte ut på E16 og hadde ingen antydning til risting i det hele tatt, selv opp til 130km/t.
etter hvert så kom og gikk det.
Altså denne ristingen er ikke konstant.
Jeg lurer på om det kan være parkbremsskoa som driver å tuller.
Bilen har jo ikke stått på noe annet vis enn den normalt gjør, mulig håndbrekket har vært slakkere/strammere enn når jeg er hjemme.

boble73s
19/06/11, 18:21
har slitt med det samme som deg siden jeg kjøpte bilen min.

For noen uker siden byttet jeg dempere, fjæring (+fjærsete og lager), indre+ytre endeledd og bremser rundtom.

Parkbremsen bak på høyre side var beleggene løsnet og lå bare i bunn.
På høyre siden foran smuldret bremsebelegget fra klossene da jeg tok dem av.

Nå er alt av ulyder og risting borte vekk.

aarnes
20/06/11, 09:34
har slitt med det samme som deg siden jeg kjøpte bilen min.

For noen uker siden byttet jeg dempere, fjæring (+fjærsete og lager), indre+ytre endeledd og bremser rundtom.

Parkbremsen bak på høyre side var beleggene løsnet og lå bare i bunn.
På høyre siden foran smuldret bremsebelegget fra klossene da jeg tok dem av.

Nå er alt av ulyder og risting borte vekk.


Akkurat. hadde vært fint å sluppet å bytte alt da :p selvom jeg snart har gjort det. bremser er byttet som nevnt tidliger,endeledd også. lurer på om det er fjærbeinslagera

aarnes
21/06/11, 11:09
Vært på volvo idag og snakket med en av formenna.
etter å ha listet opp alt jeg har bytta kom han med to ting som han mistenkte:

1. Kast/ubalanse i hjullager foran (selvom de er splitter nye, de hadde hatt samme problem på noen politibiler)

2. Motorfester; to av de er vakuumstyrt ifg. han, så jeg må sjekke slanger til de og se at alt er i orden der.

aarnes
26/06/11, 19:17
Mer oppdatering;

Sjekket øvre motorfeste idag, og det var langt i fra helt.
store sprekker og når jeg tro på gasspedalen så flytta foringa seg nærmere 1cm frem og tilbake.

aarnes
27/06/11, 10:50
enda mer oppdatering:

har kjøpt nytt motorfeste idag. kr 666 (med rabatter)
bestillt dempere foran + bak + fjærbeinslager foran. kr 3420 (med mange rabatter)

aarnes
01/07/11, 05:48
da har jeg byttet dempere og lagere rundtom.
Du verden å fin bilen ble. ingen klunking, og stiv som rakkern.
det er fortsatt vibrasjoner, men jeg har en mistanke om at det er kombinert med 18" + lite gummi + ekstremt dårlig vei + slitte dekk foran..

siste step før ferien blir å bytte om dekk foran og bak for å se om det hjelper!

fredrik-k
04/07/11, 19:23
da har jeg byttet dempere og lagere rundtom.
Du verden å fin bilen ble. ingen klunking, og stiv som rakkern.
det er fortsatt vibrasjoner, men jeg har en mistanke om at det er kombinert med 18" + lite gummi + ekstremt dårlig vei + slitte dekk foran..

siste step før ferien blir å bytte om dekk foran og bak for å se om det hjelper!

det er bra det hjalp. Ble det mye bedre eller? :)

konso
04/07/11, 20:50
Jeg fikk plutselig vibrasjoner når jeg var i Storlien på lørdag, men det viste seg å være veien som var sånn. Fikk vibrasjonen når jeg passerte grensa, kom over på norsk asfalt så kom vibrasjonen bort, men min sporer endel nå, men skal bytte dekk i morgen, er endel slitt. Så skal se om det blir bra da.

Sjakalen
04/07/11, 22:29
Evighetsprosjekt denne ristinga. Har litt selv innomellom. Meget sjelden noe etter bremsebytte men. Kan være litt jumpy etter alt som har måttet byttes :)

konso
06/07/11, 18:13
Fikk bort vibrasjonene helt nå etter bytte av hjul. Og hvor mye bedre bilen ble å kjøre, er hvertfall godt. Nokian hakka V virker til å være kjempegode dekk enn de continentaldekka som sto der før. Bilen ruller mye lettere og føler bedre respons fra dekkene.

aarnes
11/07/11, 19:28
da har jeg vært en uke på veien og jeg har FORTSATT vibrasjoner som irriterer meg!
Skal sjekke litt i morgen, men mistenker at senterringene jeg har fått, som er i alu er synderen her.

Les:
Jeg har byttet mye, og svært mye risting og klanking har blitt borte, men nå har jeg bare risting i rumpa og rattet som kommer i 100km/t ++ . det er nøyaktig samme risting som jeg hadde uten senterringer.

skaffer meg noen i plastik i morgen og ser om det hjelper.

kommer tilbake med oppdatering.

aarnes
29/07/11, 09:19
Ser imidlertid ut som jeg har funnet ut litt mer nå;

Felgene er litt for store for navet, men for små for XC90- altså en mellomting mellom 65,1 og 67,1 i navet. hvorfor aner jeg ikke, men senterringer passer IKKE inn på felgene. fikk tak i et sett igår med 17" nebula som det skulle være senterringer på, og der passet 67.1 >65,1 rett på.

Var også å fikk satt på to nye dekk (to var på slitemerket) og da satte sharif sine polakker på senterringer bak - og det oppsto kraftige vibrasjoner igjen. tenker å fjerne de nå og deretter se om det blir bedre.
uansett så skal jeg ta kontakt med senteret som solgte disse felgene, de må vite hvordan dette skal være, enten med eller uten senterringer.

Sjakalen
31/07/11, 21:27
Har hatt en del motorveikjøring nå og det er faktisk ingenting å utsette med de nye felgene som skulle være til min modell og med nye senterringer.

aarnes
01/08/11, 08:21
blir å kjøpe to nye dekk ila uka

Stigern
22/08/11, 19:43
Har du funnet ut noe mere om hva årsaken var?

Sliter nemlig også med risting :S

aarnes
23/08/11, 10:45
heller mer og mer mot bremseskiver og/eller kalippere

Sjakalen
23/08/11, 11:12
Hvordan gikk det etter bytte av skiver i går?

aarnes
23/08/11, 14:08
Hvordan gikk det etter bytte av skiver i går?

tja den bremser jevnt.
men jeg mister mer og mer troa på dissa skivene.
har lest litt rundt og kan virke som biltemaskivene er veldig myke.

Ola Hagen
08/02/14, 08:23
Jeg slet med risting i bil i høyere fart, alt var i orden, hjul lagere drivakslinger, sjekket alt flere ganger gjennom 2,5år.

Men for to uker siden byttet jeg girkasse til en som har gått kun de halve av det bilen har gått. Da forsvant ristinga, sjekket den gamle girkasse og detviste seg at den var innvendig slark i girkassa, kunne løfte drivakslingen noen mm opp og ned mens den satt i girkassa på venstre side.

aarnes
08/02/14, 21:12
Jeg slet med risting i bil i høyere fart, alt var i orden, hjul lagere drivakslinger, sjekket alt flere ganger gjennom 2,5år.

Men for to uker siden byttet jeg girkasse til en som har gått kun de halve av det bilen har gått. Da forsvant ristinga, sjekket den gamle girkasse og detviste seg at den var innvendig slark i girkassa, kunne løfte drivakslingen noen mm opp og ned mens den satt i girkassa på venstre side.

Var det automat eller manuell?

Ola Hagen
09/02/14, 09:04
Var det automat eller manuell?

automat, sitt sammen med D5 163hk versjonen.

Er nok å bare ligger under bilen og prøve å bevege drivakslingen inntil girkassa på venstre siden. Vet ikke åssen det var på høyre side siden den har opplagring der, men venstre side var veldig lett å merke.

Ble også kvitt den lugginga idet man setter velgeren i "D", sjøl om øvre og nedre moment festene ikke er byttet og hele.

aarnes
09/02/14, 22:04
Her var det snakk om M56 kasse, og det ble også sjekket for slark i akslingene, fant ikke noe.
gammel tråd men det viste seg at det var en kombo av at den var senket, 18" uoriginale felger med litt feil innpress samt Vredestein dekk.
med 16" org felger og Nokian hakka R så ble den mye bedre.

Ola Hagen
10/02/14, 21:17
Her var det snakk om M56 kasse, og det ble også sjekket for slark i akslingene, fant ikke noe.
gammel tråd men det viste seg at det var en kombo av at den var senket, 18" uoriginale felger med litt feil innpress samt Vredestein dekk.
med 16" org felger og Nokian hakka R så ble den mye bedre.

Har du heva bilen og satt på traktor dekk nå?

aarnes
13/02/14, 00:03
Har du heva bilen og satt på traktor dekk nå?

Jeg solgte den i juni 2011 ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk