PDA

Vis full versjon : gåen dynamo ? (løst - Surr med høyttalerkabler)



cossykiller
27/02/11, 17:58
var på Hytta i helga, fikk ikke start på bilen og måtte til med startkabler, kjørte den hjem (1,5t) kom hjem, og når jeg skulle starte den, var batteriet fremdeles helt flatt...

Bytta batteri og på med startkabler igjen, lot den svive i 2 minutt, når jeg da slo på hovedlysa, så daua bilen med engang, prøvde flere ganger også. Regner med at det er gåen dynamo ? (batteriet var flatt fra før jeg satte det i)

C.Erstad
27/02/11, 18:18
Måle om dynamoen lader da!

cossykiller
27/02/11, 18:20
måla over batteriet, var 13,7 med ingenting av lys eller vifter på tomgang

C.Erstad
27/02/11, 18:21
måla over batteriet, var 13,7 med ingenting av lys eller vifter på tomgang


Beste er å måle ut hvor mange Amper den gir :P

cossykiller
27/02/11, 18:41
bilen vil jo ikke engang slå på lysa inne i kupeen etter at den har stått ei stund, så kan ikke være så mye annet enn dynamo, iom at jeg har prøvd 2 batterier og begge viser det samme så får vel kjøpe meg en ny dynamo..

C.Erstad
27/02/11, 19:49
bilen vil jo ikke engang slå på lysa inne i kupeen etter at den har stått ei stund, så kan ikke være så mye annet enn dynamo, iom at jeg har prøvd 2 batterier og begge viser det samme så får vel kjøpe meg en ny dynamo..
Du kan bare kjøpe deg en ny dynamo, men det beste er å finne ut om det egentlig ert den som er problemet med en lett feilsøkning på dynamoen :P

boman
27/02/11, 20:56
Dynamoen lader jo tydeligvis. Hva er spenninga på batteriet uten motor igang?

cossykiller
28/02/11, 00:26
åssen får jeg målt amper på dynamoen ? må jeg til med kablene nedi der da ?
jeg skal ta og sjekke spenninga på batteriet uten motor imorgen, synes bare at det er så rart at batteriet plutselig var helt flatt, fikk ikke åpna med sentrallåsen engang, da hadde den stått i 18 timer eller noe slikt..

boman
28/02/11, 00:41
kan være en stoor lekkasje-strøm.

cossykiller
28/02/11, 09:25
var det jeg kom på, monterte jo stereo anlegget rett før jeg reiste opp, og da lå der kabler lagt opp så gadd ikke trekke noe...

Viste seg at det var her feilen lå, så får trekke opp nye kabler til sommeren :)
Takker for svar

Aartun
02/03/11, 14:00
åssen får jeg målt amper på dynamoen ? må jeg til med kablene nedi der da ?


Bra du fant utav det.
Amperemeter må du kople inn mellom dynamo og batteri, om du ikke har tilgang på ett måleapparat med tang amperemeter som kan måle likestrøm.

cossykiller
02/03/11, 14:48
er på en måte fiksa, men mener enda at dynamoen er svak, da den klarte og svelge unna den gamle suben og forsterkeren i ett par uker, Aartun, har du tilgang til amperemeter ?