PDA

Vis full versjon : Skifting av girkasse fra 740 til 240!!



volvo2før
12/02/10, 20:04
Siden den gamle overdrivekassa i 240n (GLT-b21et) har begynt å sprette ut av gir, hadde jeg tenkt å sette i en annen overdrive kasse fra en 740gle(1985) delebil jeg har stående. Men, da jeg fikk sett under begge to så var ikke mellomakselen lik. På 240n (1982 modell) var det "hel aksel" som var rund i enden som går inn i kassen, mens på 740n var det en slags gummi-kopling (liksom to propeller) som satt mellom akselen og girkassa.

Akselen på 740n ble for lang, og passet ikke. Kanskje nyere 240 og kom med sånn aksel, så jeg må få tak i det? :S Haster!!

Soulair
12/02/10, 20:19
Jepp, det er hardykoblinga (gummiskiva) du ser på 740n. Det er forskjellige akslinger på 200 vs 700 både lengden og koblingen inn mot kassen.

Du må nok flytte over koblinga fra den defekte kassen over på 740n sin kasse. Sitter en stor mutter som du trenger å løsne. Tror det skulle være det hele:)

Edit: Forresten, du må sjekke om det er speedmeteruttak på 740n sin kasse, hvis du ikke har elektronisk da

Øyvind G
12/02/10, 20:30
du må også flytte over spakstellet ;)

volvo2før
12/02/10, 20:48
Jepp, det er hardykoblinga (gummiskiva) du ser på 740n. Det er forskjellige akslinger på 200 vs 700 både lengden og koblingen inn mot kassen.

Du må nok flytte over koblinga fra den defekte kassen over på 740n sin kasse. Sitter en stor mutter som du trenger å løsne. Tror det skulle være det hele:)

Edit: Forresten, du må sjekke om det er speedmeteruttak på 740n sin kasse, hvis du ikke har elektronisk da

Okei, nei er så gammel at det er wire på 240n, men den går vel også ned i kassa? hva må da skiftes ut?

Så det finnes ikke noen aksling fra nyere 240 jeg kunne ha tatt å byttet ut mot den jeg nå har? :(

Soulair
12/02/10, 21:07
du må også flytte over spakstellet ;)

Jepps.. :o


Okei, nei er så gammel at det er wire på 240n, men den går vel også ned i kassa? hva må da skiftes ut?

Så det finnes ikke noen aksling fra nyere 240 jeg kunne ha tatt å byttet ut mot den jeg nå har? :(

Speedometerwiren går inn i kassen på 240 men jeg tror ikke 740 har speedometeruttak på sine m46. Det må du sjekke først, evt bygge om til elektronisk..

Hvorfor trenger du en annen aksling? Det skal da ikke være noen sak å flytte over koblinga fra 240ns girkasse til den du skal montere;)

volvo2før
12/02/10, 21:30
Jepps.. :o



Speedometerwiren går inn i kassen på 240 men jeg tror ikke 740 har speedometeruttak på sine m46. Det må du sjekke først, evt bygge om til elektronisk..

Hvorfor trenger du en annen aksling? Det skal da ikke være noen sak å flytte over koblinga fra 240ns girkasse til den du skal montere;)

Okei, takk for svar! :) Hmm, spørst hvordan det blir å bygge om for å få nedi speedometerwiren da.. Eller blir kanskje enklest å skifte bakaksel å få på elektronisk?