PDA

Vis full versjon : plassering av katalysator



jonass
12/02/10, 18:56
ser jo nå at man får billige 3" katalysatorer, og kanskje jeg bør skaffe meg en nå.
kan jeg plassere den hvor jeg vil? vil helst ikke ha den der den skal være.
vil ha den enten der siste lyd-demper er eller den før bakakslen.
gjelder 940 med 3" jt annlegg

TeamBørnOut
12/02/10, 18:58
Bruk den som lydemper helt bakerst! da får man rødt lys i eksosen :D (litt harry.. men når rally bilene kan ha den så kan vi :D)

ChrML
12/02/10, 19:01
Men eksosen er jo ikke så varm baki der som lengre foran. Veit ikke om Biltilsynet stiller noen krav til hvor den skal være mtp at den må være varm for å funke effektivt jeg.

Joakim-G_R
12/02/10, 19:01
er ikke både lambda og kat mest effektiv så nære som mulig? Lambda skal vel være "maks" 30cm fra turbo, og kat så nær som mulig? Fordi den renser best med høyest mulig varme?

ChrML
12/02/10, 19:05
Tenkte jeg skulle spørre noen her etterhvert hvor det lønner seg å plassere lambda. Veit bare at den bør plasseres en plass i de øverste 180 gradene på røret sånn at den ikke samler så mye drit og at en breibåndslambda ikke bør stå for nærme turbo så den ikke overoppheter.

Så tenkte å sette den i bånn av downpipe, høres det ut som en god ide?

jonass
12/02/10, 19:09
hmm kanskje det blir rally måten ja. har du noe bilde film av det?
er nå hvertfall bedre og ha en enn og ikke ha

Joakim-G_R
12/02/10, 19:11
Om den ikke fungerer, så er det jo ikke noe vits..?

TeamBørnOut
12/02/10, 20:17
sier no der. men den går vell varm hele tia på rallybiler :)
men om det er serlig forskjell om man har den 1.5 meter lengre bak en orginalt vet jeg ikke.. lamdan setter man "kl12" et sted i DP. samme hvor du gjør det når turboen står litt langt fremme. følger med brukannvisning etc når man kjøper bb lamda om hvor den skal plaseres (gjort det på de jeg har vært borti hvertfall)

jonass
12/02/10, 22:53
tror ikke det skal være noe problem med temp til katen egentlig.
får bare teste er jo ikke verre.

TeamBørnOut
12/02/10, 23:18
tror ikke jeg heller. ved EU kontroll så skal man jo kjøre motoren varm før man tar Co test også :)

jonass
12/02/10, 23:37
får si fra om at han/hun må sørge for og kjøre varm katen også da

TeamBørnOut
12/02/10, 23:46
er normalt det. er det en bil som ikek vil gå gjennom avgass krava så blir den rusa :D

A.Finstad
13/02/10, 13:26
kjør som en idiot rett før eu så sliter man ikke med CO hehe hvertfall på biler med kat :p