PDA

Vis full versjon : trenger litt understellstips 760 for banekjøring. understyringsprob



R.G
27/02/11, 00:05
hallo.

har av tidligere erfaringer med standard understell på volvo 7/9 serie med stivaksel og 40mm lesjøfors att bil understyrer voldsomt på bane kjøring. dytte rett fram i svinger når man gir gass.

hvordan blir dette i forhold til multilink aksel?

noen som har gode tips for å forhindre detta på en lett måte?

da av tanke att min 88 760 med mk2 bakstilling kommer til å havne på bana til våren.

bakstilling er grei, men vil gjøre noe med forstilling for å hindre understyring, er nok ikke første mann som har sliti med det.

merker ikke stort til understyring på bilen nå på vintern, men på bane og sndre hastigheter blir det nok annerledes.


på forhånd takk

Kim74OTic
01/03/11, 10:54
hallo.

har av tidligere erfaringer med standard understell på volvo 7/9 serie med stivaksel og 40mm lesjøfors att bil understyrer voldsomt på bane kjøring. dytte rett fram i svinger når man gir gass.

hvordan blir dette i forhold til multilink aksel?

noen som har gode tips for å forhindre detta på en lett måte?

da av tanke att min 88 760 med mk2 bakstilling kommer til å havne på bana til våren.

bakstilling er grei, men vil gjøre noe med forstilling for å hindre understyring, er nok ikke første mann som har sliti med det.

merker ikke stort til understyring på bilen nå på vintern, men på bane og sndre hastigheter blir det nok annerledes.


på forhånd takk

har du prøvd stabstag osv forran ?

R.G
01/03/11, 10:56
har du prøvd stabstag osv forran ?

ja, hjelper på litt det men. er liksom siste biten for å hindre att den dytte litt framover,

Kim74OTic
01/03/11, 10:57
ja, hjelper på litt det men. er liksom siste biten for å hindre att den dytte litt framover,

Hvis du har 40/40 senk, så vil jeg anbefale og kappe 2 ringer på bekke sider forran, men vet ikke om det er noe du vil? :P

R.G
01/03/11, 11:07
Hvis du har 40/40 senk, så vil jeg anbefale og kappe 2 ringer på bekke sider forran, men vet ikke om det er noe du vil? :P

kun senke fjører foran. har mk2 aksel bak og der er det blad fjør med gassdempere. får se litt, prøve stive av litt her og der tror jeg


edit: el om man skulle prøvd litt solid fjørtårn stag, og lage til 2 stag mot torpedo som man får til 240. hmm

stag under girkassekåpe? hadde det på en 740 turbo jeg hadde, satt orginalt tvers over der bærearmer er festet i rammevang.

kermitt
01/03/11, 11:14
du har jo slike stag mot torpedo originalt på 700/900. tror heller jeg ville kjøpt langt casterstag og gjort noe med de håpløse vinklene i understellet.

R.G
01/03/11, 11:15
du har jo slike stag mot torpedo originalt på 700/900. tror heller jeg ville kjøpt langt casterstag og gjort noe med de håpløse vinklene i understellet.

vet sitter orginalt dissa inni hjørnene der.

Christian
01/03/11, 11:18
Øke sporvidda i bakakselen ;)

R.G
01/03/11, 11:23
den er nok økt gitt, har et43 bakstilling med et25 felg og et25 forstilling med et 25felg. men skal ha på et 43 felg bak tror jeg

R.G
01/03/11, 11:30
men noen som vet hvordan understyring blir med bil med multilink kontra stivaksel? erfart att det er mere understyring på stivaksel ihvertfall. men tenkte å prøve å finne ut litt, forbedre litt på min multilinkbil før det evt blir banekjøring. bare brukt bil med stiv før til herjing

R.G
03/03/11, 23:16
ingen som har noen kloke ord?:)

kermitt
03/03/11, 23:45
gjør noe med forstillinga først og fremst. det er den som er hindringen når du er kommet så langt som å kjøre med multilink, det fant til og med trauste volvo ut.

volvo242
04/03/11, 00:02
Stivere krengestag bak gir mere overstyring! Og når du senker foran uten å flytte etter bærearmer og styrestag så får forstillinga di helt feil geometri og rollsenter, dette kan fikses med senkeblokker under fjærbeina og senkeblokker på styrestaget! :)

Hvis bilen er høyere bak en foran så blir også geometrien foran feil, f.eks caster vinkel!

Senkesett foran og orginalfjøring bak som normalt sett er mykere gir også mer understyring!

Så, senk bilen bak med stivere fjærer /dempere (vet ikke om det finnes noe alternativ til bladfjæra) og krengestag, og fiks vinklene i forstillinga så vil jeg tro at den blir overstyrt under pådrag!

R.G
04/03/11, 07:59
Stivere krengestag bak gir mere overstyring! Og når du senker foran uten å flytte etter bærearmer og styrestag så får forstillinga di helt feil geometri og rollsenter, dette kan fikses med senkeblokker under fjærbeina og senkeblokker på styrestaget! :)

Hvis bilen er høyere bak en foran så blir også geometrien foran feil, f.eks caster vinkel!

Senkesett foran og orginalfjøring bak som normalt sett er mykere gir også mer understyring!

Så, senk bilen bak med stivere fjærer /dempere (vet ikke om det finnes noe alternativ til bladfjæra) og krengestag, og fiks vinklene i forstillinga så vil jeg tro at den blir overstyrt under pådrag!

får ikke bilen noe stivere bak sånn den er nå. skal bestille meg fjørtårnstag.

noen som vet hvor man får tak i solidere krengstag for mk2?