PDA

Vis full versjon : Slissa bremsekiver 940



SandemRacing
12/02/10, 17:25
Noen som har erfaring om hvor det lønner seg og kjøpe Slissa bremseskiver og bedre klosser til 940?

ev. hvor det er billigst og hva som lønner seg.
Noen som ca hva pris det ligger på (skal ha skiver+klosser foran i første omgang)
(org. dim med orginale kalipere.)

tenkte på black diamond og ferrodo klosser eller lignende, samme hva slags slag engentlig for min del.

Bilen er en -98 945LT (med abs)

TeamBørnOut
12/02/10, 18:08
ferrodo klosser er veldig bra. holder ikke så lenge men det stopper deg hvertfall... husker ikke om det var til v70 eller 940 jeg kjøpte. men kjøpte de på kollevold (mins jeg). brukte vanlige bremboskiver jeg slisset selv..

Fjellvang
12/02/10, 18:42
Noen som har prøvd pakken BCB selger?

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1559&Category2ID=1758&List=1&Level=2&ProductID=21132

Joakim-G_R
12/02/10, 19:04
Black diamond og ferodo D2000 har iallefall kollevold.

Pedersens har vel Tar-OX til 900-serien også, 3 serier der.

SandemRacing
12/02/10, 19:39
okei:) takker for svar, får sjekke opp litt på pedersen og kollevold og div med priser, hva som er rimeligst.

vurderer å kjøpe meg 4 nye kalipere også, gjennom jobben fra mekonomen, men titta litt og var jævlig dyrt pga no abs føler greier elno. men får jo over 50% såblir jo ikke så gærnt sikkert:)

TeamBørnOut
12/02/10, 20:02
tarox syns jeg er dårlig.. det var de første bremsene jeg kjøpte faktisk.. Har ikke noe fint å si om de... alt ble byttet så alt var nytt å fungerte.. men når jeg fikk ferodo klosser så ble det forskjell... men det er jo kjente GODE bremser også. tarox har jeg kun hørt om på pedersen faktisk..

SandemRacing
12/02/10, 20:40
denn pakka som bcb solgte så ikke så værst ut den da, 4 lapper for skiver og klosser rund baut:) GEM sportskiver og ferodo Sportbremsebelegg for alla 4 hjulene.

TeamBørnOut
12/02/10, 22:40
er utrolig billig det.. men er dette skikkelig ferodo bremser da? eller er det "billig" greier? mins jeg betalte en del for bare klossene.. (men jeg betalte kanskje overpris :P) Men ferodo har kanskje forskjellige "klasser" ?
De jeg kjøpte herpa hvertfall felgene mine fordi jeg ikke vaska de skikkelig etter å ha kjørt å lekt meg noen dager (fordi jeg vasker bila mine max 10ganger i året :P)

Joakim-G_R
12/02/10, 23:06
Ferodo D2500 er vel en "bra" serie, den Kollevold selger iallefall. Ferodo har som alle andre, flere serier.

rogern
12/02/10, 23:15
ja er flere typer. bla ds2500 og ds3000.

jeg har ds2500 forran på 240n. disse ligger vel i området mellom gate og racing. har ikke fått prøvd de skikkelig enda. men husker at de tar ikke så bra når de er kalde iforhold til orginale klosser.

husker de måtte "bremses" inn. "bedding in the padds" ell hva det sto.

så på priser på kollevold. ligger på mellom 1200 og 1500kr paret forran.

TeamBørnOut
12/02/10, 23:19
de fungerer bra når de er varme hvertfall :)

rogern
12/02/10, 23:31
jepp det gjør de nok.

jeg ble anbefalt de av han bak disken(selvfølgelig). han snakka om at det var en i rallycross som ikke hadde råd til svære bremser på 240n sin. så han hadde kjørt med ferodo klosser og black diamond skiveren sessong og holdt følge med de andre.
vet ikke om dette er sant, men de biter nok litt.
det finner jeg ut når sommern kommer.

TeamBørnOut
12/02/10, 23:41
man trenger ikke større bremser en orginalt til vanlig kjøring.. bare gi de nok kjøling og god bremseveske. selv etter flere timer på banen opplevde aldri jeg fading på bremsene mine med slikt belegg. (mens andre ikke har bremser mere en noen runder... ) så bremseteknikken har mye og si også

rogern
12/02/10, 23:53
hvis man kjører rundetider på bane trur jeg de fleste bremser fader ut når det gjelder volvo familiebiler.

bremser er ganske undervurdert. er syke påkjenninger på de en varm sommerdag på rudskogen.

klart hvis en er helt ute og kjører med bremseteknikk kontra en som bremser "riktig" så holder de kanksje lenger. men hvis folk er nogenlunde oppegående så går det ikke og "lure" bremsene. bremse må man.
er jo mange andre variabler som eks understell som spiller inn også men.

TeamBørnOut
12/02/10, 23:56
Kjørt rundetider å de kokte ikke... aldri hørt om noen som har kjørt rundetider der som kan kjøre som har fått kokende bremser heller. bremser man hardt og sent så koker de ikke... men etter å ha vært på volvotreffet så VET jeg jo hvor de fleste volvo folk trykka på bremsen på langsia :D 150-100meter før jeg begynte... Har en kammerat i hvit 940 som har bremsene sine i 2 runder... hjelper ikke å fortelle han at han må bremse senere heller haha :D

TeamBørnOut
12/02/10, 23:57
kom på nå at mine bremser stod å brant i depo en gang ( ligger vell film av det på youtube)... men det var fordi jeg ikke rakk kjøre noen nedkjølings runde.. og da kokte de etter noen sekunder når jeg hadde parkert hehe

Dalaræcing
13/02/10, 13:38
Jeg kjører med den bremsepakka ifra BCB, jeg har hatt det på bilen i 6mnd og hadde det også på den gamle 850ien, bremser bra, fungerer knirkefritt, men som alle andre sportsbremser som er harde klosser så må man varme di opp litt først også er bare tut å kjør:)

SandemRacing
13/02/10, 19:14
Jeg kjører med den bremsepakka ifra BCB, jeg har hatt det på bilen i 6mnd og hadde det også på den gamle 850ien, bremser bra, fungerer knirkefritt, men som alle andre sportsbremser som er harde klosser så må man varme di opp litt først også er bare tut å kjør:)


okei:) høres bra ut. lurer på om jeg skal prøve den pakka:)
også nye kalipere og stålomspunna bremseslanger så blir det bra vett:)

henrik940
13/02/10, 19:25
Fordelen med slissa skiver egentlig?

kermitt
13/02/10, 19:30
større overflate på skiva, får unna bremsestøv, får også litt grovereflate mot klossene. det er det jeg kommer på som kan være en fordel. har ingen erfaring med det selv så nøyaktig hva som er bedre får noen andre si.

TeamBørnOut
13/02/10, 22:16
fordelen er at man kan få en slags rense effekt (har jeg hørt). når vi monterte slissa bremser på den ene siden på bilen så dro den litt ekstra til den siden faktisk. (å det var med playboybunny slissing :D)

Joakim-G_R
14/02/10, 00:50
større overflate på skiva, får unna bremsestøv, får også litt grovereflate mot klossene. det er det jeg kommer på som kan være en fordel. har ingen erfaring med det selv så nøyaktig hva som er bedre får noen andre si.

Får MINDRE overflate ved slissing.

Slissing og hullborring hjelper for å suge bort og lede vekk både bremsestøv og gasser som oppstår på overflaten av bremseskivene, og i tillegg kjøler hullene ned skiva ytterligere. Slissing hjelper også til med å rense klossene for bremsestøv.

rogern
14/02/10, 16:58
hvordan får man større flate ved og fjærne materiale fra skiva?
er som joakim sier. høla er for ekstra kjøling, slissene er for og fjerne bremsestøv fra skive/kloss. derfor må slissa skiver sitte riktig slik at støvet kastes vekk fra skiva og ikke inn mot senter.

Swissman
14/02/10, 17:32
... derfor må slissa skiver sitte riktig slik at støvet kastes vekk fra skiva og ikke inn mot senter.

Hva mener du med dette? Kan du sette skivene feil. Sentrifugalkraften får vel ikke støvet mot midten.
Men ja, slisser du selv så kan man gjøre feil.

rogern
14/02/10, 17:39
slissene er jo "skråstilt" på skiva.
man må sette riktig skive på riktig side.
man må sette skiva sånn at slissinga innerst mot senter treffer klossen først og "dytter" støvet ut og vekk fra senter.
setter man skiva feil får man ikke denne effekten.
det sto bla "NB lapp" på mine black diamond skiver når jeg kjøpte de.

Swissman
14/02/10, 17:45
slissene er jo "skråstilt" på skiva.
man må sette riktig skive på riktig side.
man må sette skiva sånn at slissinga innerst mot senter treffer klossen først og "dytter" støvet ut og vekk fra senter.
setter man skiva feil får man ikke denne effekten.
det sto bla "NB lapp" på mine black diamond skiver når jeg kjøpte de.

stemmer det, de er nok slisset forskjellig for venstre og høyre

GeTReibeAktienGesellschaf
14/02/10, 18:18
Slissingene gir en liten fordel når det er vått også.

Alle som koker potene sine sjøl og har hatt vann i mellom koke plata og kjelen har sett/hørt ett eksempel på det.

Joakim-G_R
14/02/10, 22:31
stemmer det, de er nok slisset forskjellig for venstre og høyre

Ja, selvfølgelig.
Derfor det er morsomt å se folk som tror de har peil montere skivene feil:D

TeamBørnOut
15/02/10, 09:18
Ikke snakk om det da... Først laget han jeg kjøpte bilen min av en tråd på et forum for å skjønne hvem vei skiva skulle monteres.... og når jeg henta bilen så stod de feil vei :D
noen får det til :)

henrik940
15/02/10, 11:09
Tenk viss man rygger veldig mye da. Da blir det jo riktig å sette de feil vei :p

Yngste Haugerud
21/02/10, 01:01
Tenk viss man rygger veldig mye da. Da blir det jo riktig å sette de feil vei :p

Du er nå så praktisk:p

Joakim-G_R
21/02/10, 09:31
Tenk viss man rygger veldig mye da. Da blir det jo riktig å sette de feil vei :p

Kjøpt deg Remjohan? :p

henrik940
21/02/10, 12:03
Kjøpt deg Remjohan? :p

360 :p ?

Joakim-G_R
21/02/10, 12:31
Ja, 360, 66, 340. Nå ble aldri 360 levert med reimer, men 340'n ble det. B14 og reim, huhei hvor det går. :p

henrik940
21/02/10, 12:37
Haha! :D