PDA

Vis full versjon : Tempratur på motor V70



VolvoOla
12/02/10, 16:08
bilen en en 1998 V70.

Når bilen står på tomgang lenge, går med jevne mellomrom temp målen opp til den når akkurat mellom "normal" og rødfelt, da slår vifta inn å tempraturen blir normail igjen, er dette normalt??:S

VolvoOla
12/02/10, 16:19
Blir ikke varm uansett hvordan man kjører den ellers, i motbakker etc, da er tempraturen normal..

Per Turbo
12/02/10, 16:22
Holder en knapp på termostaten.. billig og enkel jobb som lett kan gi svar og resultater.

Morgis
12/02/10, 16:27
Termostatskifte gjør nok susen ;)
Veileder: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=143

VolvoOla
12/02/10, 16:35
Takk for tipset:) hadde tenkt å renske hele systemet, samt skifte ekspansjonstank å termostat når dt blir vår, men må jeg fremskynde dette, eller går det bra å kjøre sånn til det blir bedre vær?

Morgis
12/02/10, 16:39
ville vurdert å kjøpe en billig biltmea termostat inntill våren i det minste.
Når dem tuller så mye, kan man risikere at dem låser seg, og er du riktig uheldig så låser den i lukket stilling. koker bilen da er det mye som kan ta skade..
Er såpass enkel jobb å skifte, så det ville jeg vurdert å bruke en liten times tid på.

VolvoOla
12/02/10, 16:45
okei, takk for rask å bra svar:)

ChrML
12/02/10, 18:21
Termostat koster jo ingenting hos Volvo heller. Betalte vel 120 kr for min hos Volvo med pakning :p. Bare å få bytta med en gang.

Robert H.
12/02/10, 22:46
bilen en en 1998 V70.

Når bilen står på tomgang lenge, går med jevne mellomrom temp målen opp til den når akkurat mellom "normal" og rødfelt, da slår vifta inn å tempraturen blir normail igjen, er dette normalt??:S

Dette er da normalt?
Min C70 oppfører seg helt likt, og den er det ny original termostat i (skiftet for 2 uker siden.)
Når bilen står lenge på tomgang uten å bli kjølt av fartsvinden, så stiger gjerne temperaturen.
Derfor starter viften med jevne mellomrom.
Du sier jo også at temperaturen er normal når bilen er i fart.
For all del, skift gjerne termostat, men i utgangspunktet er dette normal oppførsel.

locked
13/02/10, 11:16
Dette er da normalt?
Min C70 oppfører seg helt likt, og den er det ny original termostat i (skiftet for 2 uker siden.)
Når bilen står lenge på tomgang uten å bli kjølt av fartsvinden, så stiger gjerne temperaturen.
Derfor starter viften med jevne mellomrom.
Du sier jo også at temperaturen er normal når bilen er i fart.
For all del, skift gjerne termostat, men i utgangspunktet er dette normal oppførsel.
Jeg har hatt V70 i 3år og kjørt 100 000km med den uten å oppleve at måleren har ligget annet en rett vannrett...

TeamBørnOut
13/02/10, 11:19
Dette er da normalt?
Min C70 oppfører seg helt likt, og den er det ny original termostat i (skiftet for 2 uker siden.)
Når bilen står lenge på tomgang uten å bli kjølt av fartsvinden, så stiger gjerne temperaturen.
Derfor starter viften med jevne mellomrom.
Du sier jo også at temperaturen er normal når bilen er i fart.
For all del, skift gjerne termostat, men i utgangspunktet er dette normal oppførsel.
helt normalt ja...

VolvoOla
13/02/10, 11:41
delte meninger her ser jeg hehe! termostaten blir uansett byttet i nærmeste fremtid, original volvo selvfølgelig:)

Testdriver
13/02/10, 12:28
Målern vandrer litt på min fars bil også på tomgang, men på 740`n min ligger den helt stille uansett.

Men du gjør kanskje lurt i å bytte termostaten for sikkerhets skyld :)

Morgis
13/02/10, 15:19
ligger alltid vannrett på min også, selv når viften starter på hastighet1.
Hastighet 2 på viften slår inn når nåla nermer seg 3/4deler...

bigswede
13/02/10, 20:02
Byttet selv termostat i vinter. For min bils vedkommende, så trodde hjærnen at bilen var for varm hele tiden, siden termostaten altid sto åpen. Så når eg stoppa bilen etter kjøretur, så gikk kjølevifta i noen minutter før den slo seg av, selv om motoren hadde normal tempratur. Dette gikk jo selvsagt utover batteriet, så ofte var bilen tom for strøm, dagen derpå.

Har inntrykk av at det er mange som må bytte termostat for tiden, hehe :) Billig og lett, heldigvis.

Robert H.
14/02/10, 08:38
Har inntrykk av at det er mange som må bytte termostat for tiden, hehe :) Billig og lett, heldigvis.

Men, ikke lett å få fatt i her i Bergen iallefall :eek:
Prøvde Mekonomen, Bilxtra og etpar til med samme resultat... TOMT!!
Ringte til Frydenbø og da fikk de inn 5!! termostater neste dag.
De andre kunne ikke svare på når de fikk inn termostater i det hele tatt..
Reserverte en og de sendte sms når den var kommet pluss at den var rimeligere enn på de alternative deleforhandlerene :D

bigswede
14/02/10, 11:39
Se det, Se det :) Bra! Bruker bare Volvo Orginaldeler, er lenge siden eg fant ut at Volvo var billigere enn disse "billigbutikkene" rundtom. Dessuten så får man som du nevnte SMS, og ofte ett tips på vegen når man skal gjøre noe :) Da er det verdt prisen, uansett :)

Per Turbo
14/02/10, 18:01
Nåla i måleren skal ligge vannrett. Alt annet indikerer at noe ikke er 100% i orden.

Uansett utetemp, innetemp, motortemp, vifter går eller ei så skal nåla ligge vannrett og bilen skal selv justere så den holder seg der. Klarer den ikke det er noe feil.. enkelt og greit.

locked
14/02/10, 21:11
Nåla i måleren skal ligge vannrett. Alt annet indikerer at noe ikke er 100% i orden.

Uansett utetemp, innetemp, motortemp, vifter går eller ei så skal nåla ligge vannrett og bilen skal selv justere så den holder seg der. Klarer den ikke det er noe feil.. enkelt og greit.
Var det jeg prøvde å få frem også... :)

bigswede
16/02/10, 19:13
Ligger stort sett vannrett nåla på min bil, men kan til tider vippe noe oppover. Ifl: locked og Per Turbo, så er det noe jeg bør ettergå i sømmene mao?!? :)

Per Turbo
16/02/10, 20:04
Nei om den endrer seg ett par milimeter +/- avhengig av påkjenninger så er det ingen fare.

locked
16/02/10, 20:44
på min gikk den aldri over vannrett. den kunne dog synke noe ned i lange utforbakker i kaldt ver. men selv med 2.5tonn på kroken, 250hk og automat lå den rett ut uansett hvor hard jeg var med gassen eller hvor bratt det var.

bigswede
16/02/10, 21:21
Når sant skal sies, vett eg ikke kor eg skal begynne å feilsøke/evt. bytte komponenter. Men Vannpumpe/Reg.reim, Batteri er vell noe som egentlig står for tur. Er ikke serlig imponert over "hankook" batteriet..