PDA

Vis full versjon : Innkjøring motor



VolvoR-Sport
25/02/11, 19:19
Motoren min er snart komplett igjen etter bytte av alt av lager + stempel ringer. Hvor lenge bør den kjøres rolig? Maks turbotrykk?

Skal kjøres inn med Castrol Magnatec.

skulb
25/02/11, 19:26
innkjøring etter honing å bytte av ringer gjør du med minneralsk olje. synt olja gjør at det blir for "glatt" i sylinderveggene å ringene slites ikke til som di skal.

VolvoR-Sport
25/02/11, 21:18
Okei.. Tror kanskje jeg har noe liggende :)

VolvoR-Sport
25/02/11, 22:21
hva anbefales som kjørelengde da?

Rmoltu
26/02/11, 00:08
Dette lurer jeg også på. Når bør enn gå over til synt olje igjenn? Tips til hvilken olje (både mineral og syntetisk) som er bra?

VolvoR-Sport
26/02/11, 08:44
jeg skal som sagt kjøre Castrol Magnatec..
AGIP å Castrol ville jeg godt for.

har og Castrol TWS Motorsport liggende.. 200kr litern eller noe :P

VolvoR-Sport
26/02/11, 08:51
googla litt, og svarene varierer bra..
fint, med tunge gir i 50-100 mil sier noen.
andre sier at motorn skal gå på tomgang i rundt 30min, så kjøres roli i noen timer, så kan man bare gi full fjøl..

tror nok jeg lar den gå pent på tomgang ei stund, kjører rolig i noen mil så prøver den med noen pull underveis. (ikke maks trykk såklart)

Øyvind G
26/02/11, 09:02
detta er det veldig mange meninger om. det jeg gjorde var:

1. lot motoren gå 30 min på tomgang etter første oppstart.

2. skift olje og filter etter dette

3. kjørte ca 100 mil rolig/vanlig riktig kjøring med giring til riktig tidspunkt. ikke la motoren "jobbe" opp bakker og ikke kjør med for høyt turtall osv. kjørte med 0,3 bar trykk hele innkjøringa. brukte mineral olje fra castrol.

4. skift olje og filter (bruk den olja du har tenkt til å kjøre med framover). innkjøring ferdig

som sagt. det er ekstremt mange meninger om dette. jeg syntes denne måten hørtes mest fornuftig ut.

VolvoR-Sport
26/02/11, 09:17
okei, jeg tenkte følgende:

- la motor gå seg varm på tomgang, 30 min.

- rolig kjøring med lett belastning i en dag

- la den få gradvis mer trykk..

men hvorfor skifte olje bare etter en halvtimes tomgang??

kjører man inn f.eks en traktor motor eller moped, så skal ingen av de kjøres inn tungt. da blir jo motoren lat :P

velger en mellomting på min motor jeg tenker jeg..

de som bremser nybygd motor kjører den ikke pent de heller, går sikkert på tomgang i 30min, så lett i 2-3 timer å full pull? :P

Øyvind G
26/02/11, 09:19
okei, jeg tenkte følgende:

- la motor gå seg varm på tomgang, 30 min.

- rolig kjøring med lett belastning i en dag

- la den få gradvis mer trykk..

men hvorfor skifte olje bare etter en halvtimes tomgang??

kjører man inn f.eks en traktor motor eller moped, så skal ingen av de kjøres inn tungt. da blir jo motoren lat :P

velger en mellomting på min motor jeg tenker jeg..

de som bremser nybygd motor kjører den ikke pent de heller, går sikkert på tomgang i 30min, så lett i 2-3 timer å full pull? :P

fordi det kan være mye drit i en nybygd motor som du får i olja ved første oppstart. det er hvertfall hva jeg har blitt fortalt. høres jo litt logisk ut?

VolvoR-Sport
26/02/11, 09:24
joa, sant det!
har jo olje og filter liggende ekstra som var tiltenkt bytte så :)

men da har jeg innkjøringa klar ca, da er det bare å sette sammen motoren :D

MorSto
26/02/11, 18:28
Da jeg kjørte inn motoren min fikk jeg beskjed om å bruke traktor olje (mineralsk 15-40 f.eks)
Startet motoren, sjekket om det kom olje til turbo osv. så ut å kjørte en lang runde (rolig uten spesielt med pådrag eller belastning og ikke mye ladetrykk, så inn å byttet olje igjen, og kjørte videre med mere ladetrykk, og skikkelig pådrag.


En mann fortalte meg at motoren skulle først kjøres varm, så skulle den tynes skikkeli for å få rett slitasje på stempel ringene...

Rmoltu
26/02/11, 19:29
Har hørt at det er lurt å ta første oppstart uten thermostat, da de blir veldig varmt med nyhona blokk og nye stempelringer. la den gå en stund, stopp den, vent til den er begynt å bli kald igjenn, så start og begynde å kjøre (roling og med lavt ladetrykk selfølgeli). Ta også "kjøyve testen" vist du har byttet elnett og diverse for å sjekke om bensinpompa stopper automatisk.

Er vel utallige varianter av dette med innkjøring.

Kjell V70
26/02/11, 19:47
Når jeg var ferdig med å sette sammen motoren min, fikk jeg med et ark fra motorverkstedet jeg bruker, der sto det at første gangen motoren skulle startes, skulle den rett opp på 2500-3000 omd i 30 min, (var det no lekkasjer eller noe, så skulle den slås rett av, og rett opp på turtallet igjen når lekkasjen var tett), ikke noe som helst tomgangskjøring i det hele tatt. så bytte olje og filter, og etter det var det vel egentlig greit, den bilen ble godt brukt etterpå, og ikke vært noe problem... :)

MorSto
26/02/11, 21:50
Når jeg var ferdig med å sette sammen motoren min, fikk jeg med et ark fra motorverkstedet jeg bruker, der sto det at første gangen motoren skulle startes, skulle den rett opp på 2500-3000 omd i 30 min, (var det no lekkasjer eller noe, så skulle den slås rett av, og rett opp på turtallet igjen når lekkasjen var tett), ikke noe som helst tomgangskjøring i det hele tatt. så bytte olje og filter, og etter det var det vel egentlig greit, den bilen ble godt brukt etterpå, og ikke vært noe problem... :)


Jeg har hørt akuratt det samme "ingen tomgangskjøring"

ArneR
26/02/11, 22:01
Har med innkjøring av kammen å gjøre det, du skal ikke ha lite oljetrykk da ihvertfall..

VolvoR-Sport
26/02/11, 22:04
ok, men jeg føler fremdeles for å la motor gå varm på tomgang, for så å bytte olje og så la den gå på lavt trykk...
føler på meg at det er en grei metode egentlig.. :)

meen så kan jeg jo ta feil og hehe :D

locked
26/02/11, 22:08
Når jeg var ferdig med å sette sammen motoren min, fikk jeg med et ark fra motorverkstedet jeg bruker, der sto det at første gangen motoren skulle startes, skulle den rett opp på 2500-3000 omd i 30 min, (var det no lekkasjer eller noe, så skulle den slås rett av, og rett opp på turtallet igjen når lekkasjen var tett), ikke noe som helst tomgangskjøring i det hele tatt. så bytte olje og filter, og etter det var det vel egentlig greit, den bilen ble godt brukt etterpå, og ikke vært noe problem... :)
Enig i den, 2500-3000rpm kan vel kanskje virke noe overkill men i alle tilfeller så bør en over 1500rpm for å sikre godt oljetrykk. Oljetrykket på tomgang kan jo vere skremmende lavt.

Audun
26/02/11, 22:29
har ikke lest alt her nå men dette ville jeg gjort:

fyl på en miniralsk motorolje,som vill få lager,stempelringer etc til og slite seg til.
startet bilen og gått over alt for evt lekasjer etc. kjørt bilen pent en halvtimes tid. ikke jobbe tung, og ikke jobbe for lett.
skiftet motorolje+filter til den olja bilen skal kjøres på til dagelig.
kjøre 50-100 mil med en litt rolig start. der etter variere kjøringa litt. ikke la motoren jobbe for tung, den skal heller ikke gå for lett uten motstand. også bare øke gradeviss med belastingen på motoren etter 50 mil ca.

Dette er nå hva JEG ville gjort :) har gjort dette på mange mopeder,lettsykler, og etpar biler. og dem går enda :)

vazborris
26/02/11, 23:24
Hørt noe om noen i område her bare kaller innkjøring og utkjøring. Det var kjøre motor god og varm bytte olje og filter, etterstrammme det som eventuelt skal etterstrammes. også erre full fjøl:)

PVT
27/02/11, 03:08
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.


The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.

There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
ble ferdig med ny motoren på torsdag lot den stå å gå til den var blitt ordnlig varm mens jeg sjekket etter olje lekkasjer kjøre rolig ut en tur på motorveien ca 15min og tilbaketuren pressa jeg motoren litt eller var fult pådarag med ca 0,9 ladetrykk

VolvoR-Sport
27/02/11, 10:44
Okei, varierende svar her men :)
Jeg har 1.56 bar på fullt ladetrykk, tror jeg skal ta det litt rolig i starten :)

142senja
27/02/11, 12:57
når vi skifter motorer på jobb, eller overhaler, nye stempel ringer, råde lager o.s.v. så lar vi motoren bakke litt for og se om det er lekasjer. kjøre en god tur med rolig kjøring, som mange sier, ikke la motoren jobbe så mye. men kjøre han litt på turtall men ikke under belastning

tar den inn og sjekker om alt er tett en siste gang. og sier til kunden at han/hun skal kjøre slik til neste liten service vist de har service avtale hos oss (toyota) og på den servicen skifter vi olje sjekker olje sila for partikkler (diesel) og tut og kjør :) for da har kunden "slitt" motoren som er han/hun sin kjøre stil uten så mye belastning

Njål Nilssen
27/02/11, 13:58
Er noen poeng i PVT sin post, MEN det vil ikke være lurt å kjøre for hardt heller... ringene blir VELDIG varme før de har fått slitt seg til (og dermed får full varmeoverføring til sylinderveggen), (ja jeg motsier meg selv noe, mtp det som står i teksten) men en fin middelvei vil funke fint.

Istedet for ren mineral ville jeg benyttet del-synt. Den innehar egenskapene til mineral, men renseegenskapene til syntetisk... Og det er lurt å ha ei olje som renser godt, da det relativt sett blir MYE "dritt" under innkjøring...

For å spare motoren for å måtte ta den til 2500+ rpm HELT i starten (som ikke er helt bra da, men bra etter bare ei lita stund) så bør man bruke ei ekstern pumpe og fylle hele oljesystemet med olje før motoren startes gjennom trykkbryterens hull elns...

Tror ikke det finnes en universal fasit på dette, mange meninger og metoder, og har ikke funnet noen papirer på noe forskning på hva som funker best heller... (Rote gjennom SAE- papirer og se om man finner noe? Anyone? :D)

Det jeg kommer til å gjøre i alle fall (etter full overhaling, + noe trimming) er:

- Fylle Del-synt

- "Prime" oljesystemet, og la det sirkulere litt (da blir det liggende olje i og rundt løftere og hele toppen og slikt, delene blir badet i olje)

- Starte opp, la den gå på ca. 1000-1200rpm noen minutter (trengs også for å fiddle med dataspruten så tomgangen blir holdbar)

- Når den får temperatur (som ikke tar så veldig lang tid med nye deler) så kan man ta den opp til rundt 2500 og ned til tomagang igjen (pumpe gassen) ei stund.

- Begynne å kjøre litt, variere Mye mellom høy og lav belastning på moderate turtall helst under 3500 (ergo, presse delene litt, for så å la dem gå under "vakuum" slik at eks. ringene får mere oljefilm og kjøling, helst inget laddetrykk) holde på slik i en liten time eller så.

- Ta bilen inn tappe av olja og kast filteret

- Fyll den olja du har tenkt å kjøre med (regner med det går i helsynt :P) Jeg kommer til å bruke Motul 3000. Nytt filter.

- Nå kan man mappe videre om man ønsker det, og jobbe seg opp gennom turtallet med varierende belastning.

- Etter en dag eller så med varierende belastning og turtall kan man si at den er innkjørt. Men anbefaler at når man begynner å bruke bilen så bør man kjøre litt lengre turer, småkjøring (mye start og stopp) er drepen.

SWR
03/03/11, 15:39
fyl på en miniralsk motorolje,som vill få lager,stempelringer etc til og slite seg til. Lagre slites ikke til. Noensinne. Slites de, dør de. :)

Det viktigste av alt med hele innkjøringa er å ha den driftsvarm, så belaste den relativt hardt og variabelt i noen mil så sylindertrykket får ringene til å sette seg. Så skifte olje og filter.

Grunnen til at man bruker billig olje på oppstarten? Den skal ut igjen 30 min etterpå og ingen motorer nærmer seg bruddgrensa til NOEN oljefilm når de har 1500 varv og null belastning...hvis ikke noe er mekanisk feil. Forskjellen mellom ny billigolje og ny superduperolje er prisen og ikke mye annet. Forskjellen mellom billigolje og superduperolje etter 8000 km er STOR.

Så første oppstart, opp på 1500 varv eller så, la stå uten belastning til gjennomvarm. Dvs, minst 10 min etter at vanntempen er på driftstemp. Det er olja som skal være driftsvarm. Tapp den så og bytt filter. Selv om du vasket ALT i hele motoren med tannbørsten din før du monterte skal jeg banne på at du får store øyne når du ser gørra som kommer ut med olja..

Så ny olje og filter, relativt billig olje fungerer fremdeles helt fint, du skal ikke kjøre tur-retur Cape Town på den. Kjør den igjen opp til du har varm olje, så svinger du ut på veien og belaster den som skrevet over. Tapp igjen, og få atter en gang :eek: over alt det grå pulveret som følger med ut.. :D Husk filteret.

Fyll så med superduperultraslick-olja du har tenkt å bruke, og bruk den som vanlig, for etter foregående prosedyre er den 95% ferdig innslitt. Den lille resten kommer seg etter lengre tids bruk. Det viktigste er å få satt ringene så mye som mulig før denne "glatte" perioden kommer. :)

Soulair
03/03/11, 15:49
Lagre slites ikke til. Noensinne. Slites de, dør de. :)

Det viktigste av alt med hele innkjøringa er å ha den driftsvarm, så belaste den relativt hardt og variabelt i noen mil så sylindertrykket får ringene til å sette seg. Så skifte olje og filter.

Grunnen til at man bruker billig olje på oppstarten? Den skal ut igjen 30 min etterpå og ingen motorer nærmer seg bruddgrensa til NOEN oljefilm når de har 1500 varv og null belastning...hvis ikke noe er mekanisk feil. Forskjellen mellom ny billigolje og ny superduperolje er prisen og ikke mye annet. Forskjellen mellom billigolje og superduperolje etter 8000 km er STOR.

Så første oppstart, opp på 1500 varv eller så, la stå uten belastning til gjennomvarm. Dvs, minst 10 min etter at vanntempen er på driftstemp. Det er olja som skal være driftsvarm. Tapp den så og bytt filter. Selv om du vasket ALT i hele motoren med tannbørsten din før du monterte skal jeg banne på at du får store øyne når du ser gørra som kommer ut med olja..

Så ny olje og filter, relativt billig olje fungerer fremdeles helt fint, du skal ikke kjøre tur-retur Cape Town på den. Kjør den igjen opp til du har varm olje, så svinger du ut på veien og belaster den som skrevet over. Tapp igjen, og få atter en gang :eek: over alt det grå pulveret som følger med ut.. :D Husk filteret.

Fyll så med superduperultraslick-olja du har tenkt å bruke, og bruk den som vanlig, for etter foregående prosedyre er den 95% ferdig innslitt. Den lille resten kommer seg etter lengre tids bruk. Det viktigste er å få satt ringene så mye som mulig før denne "glatte" perioden kommer. :)

Når man først svinger en tur ut på veien.. Kjører man da med turtall på rundt 3-4000 med lett gasspådrag etterfulgt av at man henger litt på gira i dette turtallsområdet? Er vel fordel med vekselvis sylindertrykk og vakuum under innkjøringa?

SWR
03/03/11, 16:14
Når man først svinger en tur ut på veien.. Kjører man da med turtall på rundt 3-4000 med lett gasspådrag etterfulgt av at man henger litt på gira i dette turtallsområdet? Er vel fordel med vekselvis sylindertrykk og vakuum under innkjøringa?

Turtall fra 3000 til oppunder sperra. Akse hardt - 70-80% pådrag - og motorbremse ditto er helt ok. Eneste man skal passe seg litt for er å ligge 2 km med pedalen limt til teppet.. :p ..men da varierer man jo ikke heller. :)

Njål Nilssen
03/03/11, 16:59
Turtall fra 3000 til oppunder sperra. Akse hardt - 70-80% pådrag - og motorbremse ditto er helt ok. Eneste man skal passe seg litt for er å ligge 2 km med pedalen limt til teppet.. :p ..men da varierer man jo ikke heller. :)

Jupp lurt å motorbremse litt, slik at man får sugd litt ekstra olje opp til ringa, de trenger litt ekstra kjøling etter hard belastning (under innkjøringa seff) de blir jo bare "litt" varme :p

Batland
04/03/11, 15:31
Når man først svinger en tur ut på veien.. Kjører man da med turtall på rundt 3-4000 med lett gasspådrag etterfulgt av at man henger litt på gira i dette turtallsområdet? Er vel fordel med vekselvis sylindertrykk og vakuum under innkjøringa?
Jeg anbefaler god minaralolje, 3. gear og så full gass fra 2500 - 5000 o/min, slipp gassen og vent til 2500 o/min og gjenta denne prosessen 10-12 ganger.
Dette sørger for god innkjøring og samtidig god smøring og kjøling av ringene.

En bekjent gjorde dette på sin bilmotor rett etter oppstart og oppnådd driftstemperatur, men bommet litt og tok det på 5. gear!! (6. trinns kasse, lett bil og lett utveksling).
Dette er den tetteste motoren vi har målt.
Når man kjører trykkluft inn i sylindrene og stenger lufttilførselen så si-i-i-iger manometeret rolig nedover, det stuper ikke slik man ellers gjerne ser på motorer som enten er for puslete innkjørt eller de er innkjørt med for høyt turtall.

Frigstad Racing
11/04/11, 12:58
Skal følge disse tipsene når jeg skal ha første oppstart på min motor. Slik som SWR beskrivet syns jeg høres fornuftig ut :)

Men, åssen er det med turboen da når den er helt ny og ved første oppstart og innkjøring? Kjinne opp oljetrykk til turboen før oppstart og kjøre på lavt trykk en liten periode først, eller? på forhånd takk for svar :)

Thomas242
11/04/11, 14:01
Fullt øs ifra første stund. Er jo det som gjøres hos de fleste produsenter.

SWR
11/04/11, 14:41
Skal følge disse tipsene når jeg skal ha første oppstart på min motor. Slik som SWR beskrivet syns jeg høres fornuftig ut :)

Men, åssen er det med turboen da når den er helt ny og ved første oppstart og innkjøring? Kjinne opp oljetrykk til turboen før oppstart og kjøre på lavt trykk en liten periode først, eller? på forhånd takk for svar :)

Første oppstarten så drar du opp oljetrykket i motoren og turboen uten tennplugger i... så setter du i pluggene og starter... og så lar du den gå seg varm før belastning. :) Evt. så skifter du olje etter første varmkjøring, kjører varm igjen og så belaster.. :)