PDA

Vis full versjon : rør fra luftfilter til eksosanlegg?



moe993
25/02/11, 18:54
Hei!på 940n min er det et "rør" som går fra luftfilterboksen til eksosanlegget. Hva er dette til?
Har nylig kjøpt meg powerfilter for og få motor rommet litt finere, men en kopis sier jeg ikke må fjerne denne slangen, for da går bensin forbruket til himmels!:confused:

metrakit
25/02/11, 19:32
den slangen er vel for at når det er kaldt ute skal motoren få litt varm luft fra manifoilen:P

tar du bilde så ser vi bedre:P

Wrasko
25/02/11, 20:13
Høres korrekt ut metrakit.

Er bare å fjerne :)

moe993
25/02/11, 22:31
Kan ta bilde hvis dere vil, men da må noen forklare hovdan det legges inn :)
men hvis det er bare for at motoren skal få litt varmluft, og den bare kan fjernes, så fjerner jeg den :)

boman
25/02/11, 22:42
Hvis det er et blankt mykt bøyelig stålrør så er det som tidligere sagt at det er for å gi bilen varm luft fra manifolden. Sitter et spjeld som regulerer det der slangen ender (ved luftfilter også.) Bensinforbruket tror jeg ikke du skal merke noen ting til ;)

R.G
25/02/11, 23:49
rive det bort:) kaldere luft des bedre;)

VolEvo
25/02/11, 23:58
la den være der du :P er veldig kjekt på vinterstid og desutten er det en termostatventil på den ;)

R.G
26/02/11, 00:00
la den være der du :P er veldig kjekt på vinterstid og desutten er det en termostatventil på den ;)

termostatventil i luftfilterboksen ja, men da trådstarter skal ha i powerfilteret sitt så er det ingen vits med forvarmingsslangen lenger da luftfilterboks skal ut av bil.

regner er åpent filter siden han skulle ha litt penere motorrom el hva han skrev

VolEvo
26/02/11, 00:25
okei da legger jeg meg flat ;)

volvo242
26/02/11, 01:14
Slangen er dær for å ungå at gasspjeldet fryser fast på vinterstid! nyere biler som ikke har slangen sirkulerer kjøleveske i en kanal rundt gasspjeldet.

Men sjansen for at det skal fryse fast er relativt liten, å hvis det skulle fryse så tiner det når motoren blir varm :)

moe993
26/02/11, 10:35
Takker for alle svar :)
Luftfilter og slange er nå tatt ut av bilen, og nytt filter er montert:)

VolEvo
26/02/11, 10:55
er vel ising i insuget den slangen skal motvirke, for innsuget blir alltid kaldt når luft og bensin strømmer igjenom. det som skjer under ising er at bensinen fryser, det fører til fjusking. sikkert mange her inne som kjørte moped i sin ungdom og har vært borti forgasserising er samma greia ;)

gaupe
26/02/11, 12:19
Nei, kondens i lufta frys, ikkje bensinen.

metrakit
26/02/11, 12:22
har vert borti dette med totakter ja men det er jo ikkje bensinen som frys da:P
bensinen kondenserer og det er det som frys:P

edit: gaupe var først:P

gaupe
26/02/11, 12:38
Men eg ser ikkje heilt det store problemet på ein motor med F-innsug, sidan dysene står der dei står, om det frys, så vil det nok både løsne og forsvinne av seg sjølv under drift. På ein gassermotor, vil ein sannsynlegvis få fryst gasser som følge.

Det som er suverent mest sårbart på ein LH2.4-sugemotor, er å få framandlegemer i LMM/MAF, denne har jo gitter rundt seg, så hjelper til litt.

Men uansett så har ein behov for litt temperatur på lufta, slik at ein unngår dråping av bensinen, men det ordnar seg fort ved drift.