PDA

Vis full versjon : Volvo 740 starter ikke (haster)



svidd-gummi
24/02/11, 15:30
Heisan har en 88 mod 740 som ikke starter. starteren drar rundt og byttet nettopp pluggene. Starter når den blir trillet i gang.
motor er en b230F.
noen andre som har erfaring med dette?

Engestøl
25/02/11, 01:20
kan jo muligens være en ledning fra starteren som er klein/røke :)

R.G
25/02/11, 08:59
pumperele? ettersom starter går rundt og den starter når den trilles i gang.

svidd-gummi
26/02/11, 00:46
ja skal sjekke det, hørte noen andre også snakka om det rele. Nå tok selvfølgelig clutchwiren kvelden og. fløy til helvete når jeg skulle stoppe bilen på parkeringsplassen i Hokksund :P hehe.. så blir det litt mere mekk enn jeg hadde i planene. typisk at tinga kommer når jeg er blakk :P

svidd-gummi
01/03/11, 14:16
hvor sitter dette pumpe rele a?

sjefsbonden
01/03/11, 14:18
http://forum.vccn.no/

Ska væra Rele E

svidd-gummi
01/03/11, 15:29
oki, tusen takk =)

svidd-gummi
05/03/11, 21:23
rele var fint, bytta coil, fordeler lokk og rotor. Og nå vil den ikke starte om jeg triller den i gang en gang. nå er den helt dø. den drar rund når jeg vrir om og får bensin. smeller i potta når jeg prøver og trille den i gang. prøvd med startgass og startkabler for hørte det kansje kunne vere starteren som dro for mye strøm eller noe. Så at fordelerlokket var helt jævlig, og at rotoren var slitt som faen. kjøpte nytt lokk på biltema, men så ikke ut som passformen var så bra. men rotoren treffer på polene i lokket. kan dette ha noe og si ?

Er det noen som har gode råd? noen som ikke koster meg mye mere bortkastede penger. :P hehe.

Motstand
05/03/11, 21:45
Er det svinghjulssensor/tenningssensor på den?. Høres ut som samma problemet jeg hadde for en stund siden. Bytta da den sensoren og starta med en gang å har funka siden.
Pleier å bli fulle av møkk så den ikke får lest fra svinghjulet.

svidd-gummi
05/03/11, 23:06
mulig, sitter den lett til eller?

AleksanderK
05/03/11, 23:09
Oppå girkassen. Midt oppå bak motoren liksom :p
Mellom girkassen og blokken...

svidd-gummi
05/03/11, 23:13
oki, skal sjekke i morra. faen begynner og bli dritt lei av og ikke få start på bilen. :p hehe.. skulle veldig gjerne hatt den feilsøkingsboksen :P gjør ting en smule enklere.

AleksanderK
06/03/11, 00:52
Samme her :p Feil elnett-.-

svidd-gummi
06/03/11, 19:59
starter forsatt ikke, får ikke gnist. enten er biltema upålitelige med sine varer ellers vet jeg faen ikke hva det kan vere. noen som bor i nærheten av drammens område eller mjøndalen/krogstadelven som har en fordeler til overs?

boman
06/03/11, 20:19
starter forsatt ikke, får ikke gnist. enten er biltema upålitelige med sine varer ellers vet jeg faen ikke hva det kan vere.

De er det.

945-Halden
06/03/11, 20:53
De er det.

Enig med boman her, vitale deler kjøpes IKKE på Biltema...

svidd-gummi
06/03/11, 23:53
nei erfarte det, men kan love deg at jeg skal ha igjen vert øre jeg ga for det skrapet der.
håper bare det er dette som var problemet. Har vell utelukket det meste annet vertfall, fikk en kar med samme bil til og bytte om rele og diverse og funka forsatt ikke.
så er det bare fordeleren igjen, håper jeg.. syntes bare det var rart siden jeg fikk start når jeg trillet den i gang. mulig det er høyere spenning da at det slår igjennom det gamle fordelerlokket. for etter jeg satt på biltema lokket var den HELT dau.

Veslegilli
07/03/11, 00:00
Han har lh2.2 så det er sagt. På denne bilen er det "kamaksel-sensor" åssen er det å bytte hele denne?

svidd-gummi
08/03/11, 14:47
må jeg av med kammen da eller er den bare skrudd bak i toppen?

R.G
08/03/11, 17:42
kamsensor?? sitter halvgiver i fordeler. thats it. ei kontakt inn på fordeler med 3 ledninger

R.G
08/03/11, 17:44
rele var fint, bytta coil, fordeler lokk og rotor. Og nå vil den ikke starte om jeg triller den i gang en gang. nå er den helt dø. den drar rund når jeg vrir om og får bensin. smeller i potta når jeg prøver og trille den i gang. prøvd med startgass og startkabler for hørte det kansje kunne vere starteren som dro for mye strøm eller noe. Så at fordelerlokket var helt jævlig, og at rotoren var slitt som faen. kjøpte nytt lokk på biltema, men så ikke ut som passformen var så bra. men rotoren treffer på polene i lokket. kan dette ha noe og si ?

Er det noen som har gode råd? noen som ikke koster meg mye mere bortkastede penger. :P hehe.

siden det ikke var bra passform er sikkert fordi du har fått feil fordeler lokk. hvis du har lh 2,2 uten diagnose boks, så er det ei kontakt på fordeler og da passer ikke anna fordelerlokk for bakmontert. må være lite spor i fordelerlokk for kontakta.


edit: sjøl om rele ser bra ut kan det være ødelagt forde. pga den gir å strøm for hjerne, ikke bare til bensinpumpe så jeg i skjema:)

Kim74OTic
08/03/11, 17:57
må jeg av med kammen da eller er den bare skrudd bak i toppen?

du må bare bytte det fordelerlokket du kjøpte i et som passer til bil med hallgiver... det går en ledning inn på halvgiver nede bak på fordeleren, hvis du skal bytte halvgiver så er det to bolter under fordelerlokket du må skru av også bare dra den ut;) men tviler på at den er gåen siden bilen startet når du trilte den i gang :P

svidd-gummi
09/03/11, 18:19
jeg tror jeg ødela den når jeg tok av fordelelokke for nå henger den kontakten til giveren og slenger, ledningene ser hele ut men kontakten henger bare. det lokket som sto på ser helt likt ut som det jeg har kjøpt. vi prøvde og få gnist i stad og fant ut av det var dårlig jording til coilen. mulig det kan hjelpe og jorde denne bedre. noen som har bilde av det lokket som jeg skal ha? så jeg kan sammenligne. Eller om noen har en og kvitte seg med? rele har jeg prøvd og bytte med en som fungerte og var ikke noe forsjell så ganske sikker på at den lever enda.

Kim74OTic
09/03/11, 19:53
jeg tror jeg ødela den når jeg tok av fordelelokke for nå henger den kontakten til giveren og slenger, ledningene ser hele ut men kontakten henger bare. det lokket som sto på ser helt likt ut som det jeg har kjøpt. vi prøvde og få gnist i stad og fant ut av det var dårlig jording til coilen. mulig det kan hjelpe og jorde denne bedre. noen som har bilde av det lokket som jeg skal ha? så jeg kan sammenligne. Eller om noen har en og kvitte seg med? rele har jeg prøvd og bytte med en som fungerte og var ikke noe forsjell så ganske sikker på at den lever enda.

det skal ikke ha noe å si om den henger og slenger, det gjør min ledning også... så lenge ledningene ikke har røket så er det bare å sette den på plass igjen :)

kermitt
09/03/11, 20:02
coil skal ikke jordes bare så det er sagt :p da får du hvertfall ikke gnist. bytt alle tennings delen dine så er nok saken ordnet.

svidd-gummi
09/03/11, 22:51
hehe.. oki, hva er de to ledningene som går inn på coilen da a? :P dæven føler meg litt smålig amatør nå vet jeg. men da krysser jeg finga p at ting ordner seg i morra.

svidd-gummi
11/03/11, 21:03
da hadde jeg kjøpt ny fordeler og rotor på mekonomen og det starter forsatt ikke, byttet tenningsmodulen og nye plugg ledninger og bilen er forsatt dø. Noen gode forslag? kan det vere hjernen som har kvelda?

s4nd3r
11/03/11, 23:24
har du gnist?
hører du om bensin pumpa starter når du slår på tenninga?

svidd-gummi
12/03/11, 04:16
null gnist, hører ikke bensin pumpa, men har veldig dårlig hørsel. Tok opp pluggene og de virket helt tørre så kan vell egentlig fastlå at den ikke går.

svidd-gummi
12/03/11, 15:09
Til helvete med hele dritt motoren. Jeg bestilte meg turbo motor i stedet ;) F motor kommer snart til salg på salgs tråden ;) takker for alle svarene, synd at det ikke hjalp. =/

Batland
12/03/11, 17:02
Enten er biltema upålitelige med sine varer ellers vet jeg faen ikke hva det kan vere.
Det kan du være sikker på.
En kammerat mistet en hel uke ferie fordi han tok bilferie-service med biltema dritt før han skulle reise. Etter mye frem og tilbake ble de gamle originaldelene satt på igjen og så kunne de reise.

En annen kammerat fikk nøyaktig de samme problemene med Volvo Penta båtmotoren sin. Det meste (ikke alt) på biltema er først og fremst billig dritt og bare revva! Ikke bruk deler derfra når du feilsøker!

AleksanderK
13/03/11, 00:48
Har tennkabler, fordelerlokk og rotor fra tema'n og det funker fint... Bedre enn det som stod på før, og det var ikke Biltema.

svidd-gummi
13/03/11, 03:02
jeg skal si meg enig med Batland her, du får det du betaler for. kjente på fordeler lokket og det veide ca halvparten av org. er noe av biltema som funker, men visse deler gir jeg rett og slett faen i og spare penger på assa. selv om delene blir helt sikkert lagt nedi bushen på alle stedene du kjøper fra.

K.Østlund
13/03/11, 03:21
på lh2,2 starter ikke bensin pumpa på tenning,men starte samtidig som man drar den på startern og litt etterpå når man stopper,kun lh2,4 tror je pumpa starter på tenning

-Timothy-
13/03/11, 11:52
Jeg hadde lignende problemer nå nettop å byttet alt fra coil, rotor fordelerlokk, pluggledninger å plugger var ca ett år gammelt. byttet også bensin filter å bensin pumpe. men det viste seg å være bensintrykks regulatoren :P dette var på b230ft lh2.4 prøv med en kompis sin btr så ser du om det funker fort gjort :9

svidd-gummi
13/03/11, 12:46
bestilt 95 mod b230ft motor jeg så, men hadde ikke gjort noe om jeg hadde hatt bil til motoren kommer, hvor sitter denne a? for jeg er ganske grønn på motor egentlig :P vist jeg bare vet hvor ting er og slikt skal jeg vell klare det selv ;)

-Timothy-
13/03/11, 15:17
bestilt 95 mod b230ft motor jeg så, men hadde ikke gjort noe om jeg hadde hatt bil til motoren kommer, hvor sitter denne a? for jeg er ganske grønn på motor egentlig :P vist jeg bare vet hvor ting er og slikt skal jeg vell klare det selv ;)

Bensintryks regulatoren sitter på fulerailen( den bensinen kommer inn i før den går igjennom dysene) bensintryksregulatoren er styrt av vakumet eller trykket i insugsmanifoilen. det er ett slaks stempel som beveger seg inn eller ut for å holde 3 bar bensintrykk over atmosfærisk trykk i innsugsmanifoilen. så hvis den er gåen får du enten for mye eller for lite bensin. det er en rund metall dings som sitter ytterst på fulerailen*(nermest radiator) å er skrudd fast med 2 skruer har en vacum slange som går inn på siden av innsuget å er festet til en bensinslange.. har ikke bilde på hånd..

svidd-gummi
13/03/11, 16:12
ja men det da vet jeg hva du mener ;) tusen takk skal sjekke dette =)

svidd-gummi
25/03/11, 01:21
fant ut hva det var, det var Lamabaen som hadde tatt kødda. plugga ut den grønne ledningen ved torpedoen og vips så var bilen i gang. Så da var problemet løst =)

AleksanderK
25/03/11, 18:19
Så den gjorde at den ikke startet i det heletatt? Min er tungstartet og køddete når den er kald, men når den er varm går den sånn nogenlunde. Men driker bensin på ødelagt lambda da -.-

svidd-gummi
26/03/11, 04:59
jeg trodde det var den =/ det virka en gang det og nå får jeg bare trillet den i gang. men det er bedre enn ingenting vertfall :S skal ha den inn på verksted neste mnd tenker jeg.. vist jeg ikke hører fra han med den andre motoren min.
Ja bruker litt bensin når jeg kobla ut lambadritten, men den går i vertfall reint.
Hørtes ut som en mitraliøse når den sto på.