PDA

Vis full versjon : D24 til D24TIC



Grøftekanten
24/02/11, 00:27
Har lagt min elsk på diesel merker jeg :D

Hva er de store forskjellene på D24 og TIC?

Benytter TIC'en seg av noe type ledningsnett som ikke sugemotoren har?

Leker med tanken på å bytte ut min D24 i en 745 til en D24 TIC.

R.G
24/02/11, 08:10
en liten forskjell på el nett på tic og sug, er kuun dissa trykkventila som sitter ved fjørtårn som skal stenge dieseln hvis turbotrykk blir for høyt:) er par ledninger ekstra. men er bare å gi f.... i dem:) så kan bruke ledningsnettet fra d24 på tic. kjører uten di trykkventila på min d24tic:)

blokka i d24tic er solidere enn d24 blokka. er underspyling osv i d24tic blokka.

tøft med d24tic og rakrør da;) billig i drift, går godt oppskrud og fortsatt bilig i drift;)

Svirre
26/02/11, 13:30
Er som R.G sier. Litt bedre smøringsorganer og litt ++ med TDiC i stedet for TD. Er bedre mulighet for å kontrollere trykk og dieselmengder med orginal TDiC. Ledningsnettet er det samme mener jeg å huske. Hvis du har dynamo på venstre side (passasjerside) av blokka så er ledningsnettet ørlittegran forskjellig med forlegningsveier etc. Ellers er det akk det sammen.

Forskjellen på motorrommet ser du under.

D24T
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/30396_434774177789_785272789_5676191_5909174_n.jpg


D24TiC (Det hvite er etter pulverapparetet på skolen! :p) Har ikke noe direkte bilde akk nå, men du ser litt av forskjellen.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/164046_10150126650942790_785272789_7745834_7316143 _n.jpg

D24TiC har annet innsug og rør til og fra IC, og somsagt kraftigere blokk. Det er vel det jeg kommer på i farta. Også SKAL du ha strak på dessa motorene :D

CAyos1M8vIQ

kermitt
26/02/11, 14:10
åhåhåhh for en hæææærlig lyd det er i den maskina!!

Svirre
26/02/11, 15:14
åhåhåhh for en hæææærlig lyd det er i den maskina!!

Bedre blir det :D Er en grunn til at diesel skal ha strak :D

Bella6
06/03/11, 20:48
Heelt rått;) har du helt rake rør ell? 2.5 ell 3tom?

DieselDriver
06/03/11, 20:59
Wisegrip på turbon og litt skruing på pumpa med en flatrekkker og vips så har man bmw killer ;)

Svirre
07/03/11, 08:29
Heelt rått;) har du helt rake rør ell? 2.5 ell 3tom?

Er 3" rak ja :)



Wisegrip på turbon og litt skruing på pumpa med en flatrekkker og vips så har man bmw killer ;)

Er såkalt TotenTrimming. Halv runde på skrua og kniv på slangen. Stabilt 1,3 bar :D

Grøftekanten
07/03/11, 21:58
Har da fått tak i motor. Er ikke så komplisert som jeg trodde ser det ut som.

Også har jeg fått tak i en del 3" rustfrie rør, så blir vel strak med sidepipes ser det ut som.

Svirre
07/03/11, 22:50
Har da fått tak i motor. Er ikke så komplisert som jeg trodde ser det ut som.

Også har jeg fått tak i en del 3" rustfrie rør, så blir vel strak med sidepipes ser det ut som.

Eldre dieseler er mindre komplisert :D Enkelt å hente ut mer effekt, og justere som en selv vil :p

Stålet
07/03/11, 23:09
Virker ikke som du har vært raus med justeringa svirre:D Inn ett par runder til så har du en del sprekere d24:)

Svirre
07/03/11, 23:11
Virker ikke som du har vært raus med justeringa svirre:D Inn ett par runder til så har du en del sprekere d24:)

Jeg har justert på en litt mer komplisert måte. Men på den enkle måten så er det halv runde på skrua og justere ned tomgangen til normalt igjen ;)

Stålet
07/03/11, 23:21
Annen måte og justere på? Pleier og justere 2-3 runder inn og 1,5 bar i turbotrykk. Må ha diesel for at det skal gå bra.

Svirre
07/03/11, 23:29
Annen måte og justere på? Pleier og justere 2-3 runder inn og 1,5 bar i turbotrykk. Må ha diesel for at det skal gå bra.

For mye diesel fører til havari. Du soter ned sylinderne med for mye diesel og de brenner de opp hvis du har for lite diesel. Men hvis du har dette balansert med diesel og luft og ikke kjører på 1,5l på langkjøring så skal det gå uten større problemer. På VAAG motorene trenger du ikke vri så mye, for du får ganske mye ut med bare en halv runde.

Stålet
07/03/11, 23:45
Hehe er nok heller det at med for mye diesel så brenner du høl i stempla og med for lite så skjer det ingenting bortsett fra at det går dårlig:D Vert med og opna litt motorer som har hatt gåen dyse som gjør at dysa spytter diesel hele tida har høl i stemplet;)

Svirre
08/03/11, 00:35
Hehe er nok heller det at med for mye diesel så brenner du høl i stempla og med for lite så skjer det ingenting bortsett fra at det går dårlig:D Vert med og opna litt motorer som har hatt gåen dyse som gjør at dysa spytter diesel hele tida har høl i stemplet;)

Var ved kombinasjon av for mye luft til lite diesel. Fått en real gjennomgang av dette av flere her på forumet, men mangt kan tros :p

Stålet
08/03/11, 16:10
Tror ikke, jeg vet:D Ingen oljebrennere kan gå får magert.

Bella6
08/03/11, 23:29
Har skrudd 1.5 runde på puma stramma fjøra på membran i topp på pumpe og 1.4 i trykk;)

R.G
08/03/11, 23:41
Har skrudd 1.5 runde på puma stramma fjøra på membran i topp på pumpe og 1.4 i trykk;)

er det ikke justering på den fjøra i membran på toppen av pumpa da?:) er justeringsskrue der på den jeg har. 13 mutter og umbrako

h4r4ld
09/03/11, 19:28
Wisegrip på turbon og litt skruing på pumpa med en flatrekkker og vips så har man bmw killer ;)

kor du sett på wisegripen hen da?:)

R.G
09/03/11, 19:33
kor du sett på wisegripen hen da?:)

wisegrip?? kan jo justere på wg staget å.

hvis dere ikke har gammel type med gammel type wg uten justeringsstag på da kan du bruke wisegrip på slangen, eler ette i mellom åpen T-skjøt/pysventil:)

får dere ikke turbo trykk til å følge med oppover med dieseln uten om å klemme sammen wg slangen a?:) min går trykket med opp lett, men er justert litt på wg stag fra før:)

kermitt
09/03/11, 19:33
på slange mellom aktuator og kompressoerhus. ikke noe jeg vil anbefale fordi om jeg sier deg det :p
hadde heller brukt en boostkontroller med så korte slanger som råd.

h4r4ld
10/03/11, 16:22
på slange mellom aktuator og kompressoerhus. ikke noe jeg vil anbefale fordi om jeg sier deg det :p
hadde heller brukt en boostkontroller med så korte slanger som råd.

på boostkontroller på den tynneste slangen da eller?, jeg har en tykk slange å en tynn slange på wg. trykket føller me dieselen oppover ja ligg på ca. en bar.:)

Bella6
10/03/11, 19:59
er det ikke justering på den fjøra i membran på toppen av pumpa da?:) er justeringsskrue der på den jeg har. 13 mutter og umbrako

Joda, den e helt neskrudd og så tok eg ut fjøra og stramma den litt i tillegg, får litt mer diesel når trykket kjem da;)

Bella6
10/03/11, 20:30
fint forum for alle diesel elskara her inne!
d24t.com

R.G
10/03/11, 20:31
må inn å se der litt da;)

Svirre
10/03/11, 20:40
fint forum for alle diesel elskara her inne!
d24t.com

Er et flott forum, ja! Du får mye bedre svar der ikke. Jason har svar på det meste inne der når det gjelder denne type motoren :)

EDIT: Jason og ikke Jackson.

h4r4ld
17/03/11, 04:59
Moen som veit om hvorfor bilen min kutter på ca. 3000 omd. når e kjøre litt hardt?, er det noen regulatorer som sperrer for diesela når turbotrykket stiger? det er på en 87 mod 740 me D24t motor.

R.G
17/03/11, 16:23
ja er en trykkvakt som kutte dieseln hvis turbotrykk blir for høyt ja:) mye turbotrykk kjører du på?

Dieselsmoke
17/03/11, 16:33
En Ren D24 er jo strengt talt det mest holdbare i det lange løp. Har hatt mange folkevogner nå, og fellesnevneren er dårlige topper. Spessielt på TD motorene dems fra 70-80 tallet. Og at det er en rekke sekser gjør ikke akkurat saken bedre. Men en kamerat av meg bygde om en ren D24 til D24 tic ved bare å montere turbo, IC,oljekjøler og nytt innsug. Og den har holdt i 2 år med relativt hard kjøring.

Bella6
17/03/11, 17:56
Tror nok holdbarheten på disse motorene avhenger mye av bruk og vedlikehold eg, jevnlig oljeskift inkl.filter! og ikke hardkjør før varm motor, og gjerne la gå litt før du stopper, du kan kjøre rimlig hardt på varm motor kontra kald, men husk:varva inte diesel for lenge;)

Bella6
17/03/11, 17:57
Eg syntes vi skulle hatt egen diesel kattogeri her inne;)

Svirre
17/03/11, 21:28
Tror nok holdbarheten på disse motorene avhenger mye av bruk og vedlikehold eg, jevnlig oljeskift inkl.filter! og ikke hardkjør før varm motor, og gjerne la gå litt før du stopper, du kan kjøre rimlig hardt på varm motor kontra kald, men husk:varva inte diesel for lenge;)

Oljeskift bør forekomme MAKS hver 10 000km på disse. Er anbefalt 7500km fra VW. Ja, det er lite. Men hvis det er det som må til så gjør jeg det gladelig :)

h4r4ld
17/03/11, 21:42
ja er en trykkvakt som kutte dieseln hvis turbotrykk blir for høyt ja:) mye turbotrykk kjører du på?

kjøre på rundt en bar ca. kor den trykkvakten står hen da?

Svirre
17/03/11, 21:44
kjøre på rundt en bar ca. kor den trykkvakten står hen da?

Mot skjermen på førersiden ved siden av ABS-blokka (om du har dette)

R.G
17/03/11, 21:51
rivi bort mine trykkvakter jeg:p alle vacuumslanger inn på dem, kun den tynne fra innsug og inn på regulatoren på dieselpumpa som er igjen;)

Svirre
17/03/11, 22:39
rivi bort mine trykkvakter jeg:p alle vacuumslanger inn på dem, kun den tynne fra innsug og inn på regulatoren på dieselpumpa som er igjen;)

Er noe slik jeg har også. Ikke rivi bort enda, men går bare rett inn. Mater bedre :)

Bella6
18/03/11, 17:11
kutter den dieselen da? indikerer den ikke bare lampa i innstrumentet turbo, for høgt trykk liksom? men eg og har 2 trykkvakter, men eg har automat da, så e jo litt ekstra vakumslanger:)

R.G
18/03/11, 19:42
kutter den dieselen da? indikerer den ikke bare lampa i innstrumentet turbo, for høgt trykk liksom? men eg og har 2 trykkvakter, men eg har automat da, så e jo litt ekstra vakumslanger:)

like mange vacuumslanger på manuell og automat. ja den ene kutter dieseln:)

to vakter på min å, og bundt med vacuumslanger. alt er rivi bort:) el sitt der men koblet fra

h4r4ld
18/03/11, 20:16
Mot skjermen på førersiden ved siden av ABS-blokka (om du har dette)

ja har ABS ja, e trykkvakta en boks som står der da? under ABS sentralen?, kossn sånn ca ser den ut så e trekk ut rette slanger liksom, skal e bare plombere slangene da?:)

R.G
18/03/11, 22:53
riv ut alle tynne vacuumslanger, også som du sikkert ser, så går det en tynn fra innsug?
og en tynn fra toppen på dieselpumpe (regulatoren)? river ut di også, også erstatter du di med en rett fra innsug inn på toppen på dieselpumpa.

skjønner?:)

h4r4ld
18/03/11, 23:15
riv ut alle tynne vacuumslanger, også som du sikkert ser, så går det en tynn fra innsug?
og en tynn fra toppen på dieselpumpe (regulatoren)? river ut di også, også erstatter du di med en rett fra innsug inn på toppen på dieselpumpa.

skjønner?:)

ja den slangen jeg har går rett fra baksida på innsuget til toppen av dieselpompa, der jeg også koblet turbotrykksmåleren innpå :)

Svirre
19/03/11, 04:40
Eg syntes vi skulle hatt egen diesel kattogeri her inne;)

Kan foreslå det videre ;) Hørtes ut som en god idé :)

EDIT: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20379 :p

Bella6
20/03/11, 21:50
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineDiesel.htm#PurchasingUsedDiesel


Her står det også litt nyttig, visst du er god i engelsk da;)

Dieselsmoke
21/03/11, 02:34
fint forum for alle diesel elskara her inne!
d24t.com

Blir klein av å læsa der je. Får så lyst på US front at je nesten begynner å grine! :D Og når man ser at alle der har det, så gjør itte det saken bedre :p