PDA

Vis full versjon : Hvordan bytte bremseskjold foran?



Runar
23/02/11, 22:07
Har akkurat tatt av en rusten bremseskive foran og plukket rester av bremsekjoldet.
Skruene som holder det som er igjen av bremseskjoldet er også rustne.

For å sette på nytt bremskjold så må jeg av med navet, hvordan gjør jeg det?

Foe
23/02/11, 22:25
Ta av sentertoppa på navet, ta ut låsepinne igjennom mutter, skru ut mutter og dra av navet...

:D

Runar
23/02/11, 22:27
Akkurat! takker!

Daniel V
23/02/11, 22:41
Husk å bytte boltene som holder bremseskjoldet da :p

Runar
23/02/11, 23:15
Helt klart, er ikke mye igjen av de, og enda har jeg ikke prøvd å få de av..
Tenkte jeg vil få de av og gjøre rent før jeg åpner sentertoppen.

Joakim-G_R
23/02/11, 23:17
De kan sitte noe så inni gamperæva, jeg løste det ved å slipe et spor til en feit flattrekker.

Har dog bare vært borti 2 som ikke ville av overhodet, et hett tips er å banke på en pipe i 1 mm mindre. og SEKSKANT, ikke prøv med 12kant, da er du ute og kjører allerede.



Hater forøvrig å skru på bremsedeler..

Runar
23/02/11, 23:32
Prøver det med spor i skruehodet, er ikke nok igjen til å skru med på minst en.

Denne bremsejobben har ikke vært morro nei, har slitt med flere mutre, bl.a. "muttern"
som skrus inn i fjærbenet, bremserør"skruer" i messing som ikke tåler noe.

Bytter det meste nå, støtdempere, fjærer, bremseskjold som sagt, skiver, kalipre,
bremserør/slanger så det blir forhåpentligvis lenge til neste gang.

Joakim-G_R
24/02/11, 00:41
Har akkurat gjort det selv, butikknye og nylakkerte deler er kos. :)

Daniel V
24/02/11, 00:58
De kan sitte noe så inni gamperæva, jeg løste det ved å slipe et spor til en feit flattrekker.

Har dog bare vært borti 2 som ikke ville av overhodet, et hett tips er å banke på en pipe i 1 mm mindre. og SEKSKANT, ikke prøv med 12kant, da er du ute og kjører allerede.



Hater forøvrig å skru på bremsedeler..


Det jeg gjorde da jeg byttet på min i høst. Brukte mellomste forlengeren til skralla, og en 6-kant som var 1mm mindre (husker ikke dimmen i hodet), og en halv boks med WD-40 (den har litt bedre rustløsende egenskaper enn 5-56, som smører bedre) :)

Etter et dusin med banneord, og hammerslag, var problemet løst. Husk også å bytte den splinten som låser mutteren til navet når du setter det sammen igjen. Du vil nødig at den skal skru seg ut selv! :)

volvo245gl
24/02/11, 12:19
Og skulle ikke det gå å få ut de boltene så få tak i et sveiseapparte hvis du ikke har et. Punkt på noen muttere som du trer utenpå hodet på bolten. Da vil varmen fra sveisingen være nok til at den løsner og du kan lett få de av!

Runar
24/02/11, 12:38
Det hørtes ut som en veldig god ide!

gull pilen
24/02/11, 14:06
bremse skjold er jo ikke påbudt så kan jo bare la være hvis de ikke vil overhodet..
eneste er at de bak må fjernes og da....

Runar
24/02/11, 14:12
Er klar over det, men greit å beskytte bremsene (klosser og stempel i kaliper f.eks)

Joakim-G_R
24/02/11, 21:20
Ser bare fordeler med bremseskjold jeg. :)

Dan Bay-Johansen
24/02/11, 22:35
Ser bare fordeler med bremseskjold jeg. :)

Hvertfall på en bruksbil :)

245 gl
24/02/11, 22:48
Heh, det er iallefall påbudt bak da håndbrekkskoene sitter inntil bremseskjoldene der, en annen ting er foran i forb. med eu...men ja, er veldig greit at alle er intakte...