PDA

Vis full versjon : Ulyd ved kjøring - Volvo 740 GLE

A.E.D
23/02/11, 14:54
Jeg har i det siste lagt merke til en rar lyd under kjøring. Den er vanskelig å forklare, men det er en slags hvinende lyd som høres spesielt godt i området 40-80 km/t. Den har nok kommet gradvis over lengre tid og er nå såpass merkbar at passasjerer i bilen kommenterer det ("bilen din høres ut som et tog")

Når jeg kommer opp i såpass stor fart at jeg kan koble inn overdrive forsvinner den med en gang. Hvis jeg kobler ut overdrive er ulyden tilbake. Kan det være girkassa som trenger oljebytte? Eller kan det ha noe med clutchen å gjøre?

MadAss
23/02/11, 16:47
Er det ulyd på absolutt alle gir, bortsett fra om overdrive er innkoblet?
Om det er lyd på 1, 2, og 3 gir, men ikke fjerde (og overdrive), er det trolig lager på inngående- eller kubbeaksling i girkassa som er gåent. Om lyden er der også på fjerde gir, men ikke mens overdriven er innkoblet, ville jeg tro problemet ligger i overdriven.
Det er mine forslag ut i fra det du beskriver i hvertfall.

A.E.D
23/03/11, 19:41
Har funnet ut at ulyden kommer fra girkassa. Mekaniker mente det var bare å bytte eller finne noen som kan overhale.

Finnes det noen i Akershus, Oslo eller Østfold som kan overhale en gammel M46 girkasse? Eller burde jeg prøve å finne en "ny" brukt M46 girkasse og sette inn?

De fleste slike har jo gått noen hundre tusen kilometer nå så kan jo være litt sjansespill. Jeg er ikke mekanisk kompetent, derfor jeg spør

Dimmern
23/03/11, 20:46
MYE lettere og MYE billigere og finne en kasse som fungerer og sette i :)