PDA

Vis full versjon : B230F vs B230E hvilken er best?...



CaRBoNE
22/02/11, 23:17
Som tittelen sier, noen som har noen formeninger?... hvilken er best med tanke på slitestyrke, osv osv... bakdeler \ fordeler:)


takker for alle svar

aarmo
22/02/11, 23:32
230E tåler juling, ikke noe å si på det! har også mer efekt-

CaRBoNE
22/02/11, 23:33
har selv B230E med M46 kasse, kmstand på den er 430 000.. har jaggu fått mye peis den ja!.. ikke et tegn av slitasje en gang!... men mange som nekter å tro meg! så jeg tenkte jeg skulle høre hva andre folk sier her:)

Øyvind G
23/02/11, 00:32
jeg mener f motoren er bedre. mere moderne innsprøytning. vil tru denne er mere økonomisk og politlig/driftsikker.

har du en e motor og det er noe feil med den så er det "ingen som veit hva som er feil" det er ikke mange som har satt seg inn i dette systemet, så det er vanskelig å få hjelp eller spørre spørsmål når noe er i veien.

jeg har hatt bil med e motor jeg og vil ikke si at den går bra som noen over her sier. det er sikkert 136 hk i den, men det er ingen raser bil alikavel.

ang km stand som noen sier her så hadde den forigen 240'en min med F motor også gått 430 000 km. og den fungerer den dag idag.

at en motor tåler mye juling? hva menes med det egentlig?

CaRBoNE
23/02/11, 02:29
Ej syns ej lese fleire innlegg om problem på F motor en E motor på forum sider rundt om her.. men kvar sin smak egentli:)... men som du kansje veit e der 2 type E motor også:).. gamle og nye typen.. Ser du har hatt 244L med E motor. denne var med 136hk (gamle typen). som vart lansert på 1980.(B23E).

740 Derimot kom med E motor 86-88 av typen B230E denne hadde 131hk men skulle da likevell vere noe sprekere.

Skal vist vere noe forskjell på desse men er ikke helt sikker ka

Men sant det du sier, men eg trur eg holder en knapp med gode gamle mekaniske motorer likkevel:).. Elektronikk?? nei takk:)

Wrasko
23/02/11, 02:36
CaRBoNE: Kan kanskje ha noe med at det finnes flere folk her med F motor enn E?

CaRBoNE
23/02/11, 02:44
CaRBoNE: Kan kanskje ha noe med at det finnes flere folk her med F motor enn E?


sant så sant:).. men er det ikke litt kjedlig og ha en motor som "alle" andre har da?:) er vell litt artig og kunne skille seg LITT ut :)

Øyvind G
23/02/11, 08:40
Ej syns ej lese fleire innlegg om problem på F motor en E motor på forum sider rundt om her.. men kvar sin smak egentli:)... men som du kansje veit e der 2 type E motor også:).. gamle og nye typen.. Ser du har hatt 244L med E motor. denne var med 136hk (gamle typen). som vart lansert på 1980.(B23E).

740 Derimot kom med E motor 86-88 av typen B230E denne hadde 131hk men skulle da likevell vere noe sprekere.

Skal vist vere noe forskjell på desse men er ikke helt sikker ka

Men sant det du sier, men eg trur eg holder en knapp med gode gamle mekaniske motorer likkevel:).. Elektronikk?? nei takk:)

den motoren som står i min 244L kommer fra en 85mod 245GLT som jeg hadde. så det er den motoren som heter B230E. den gikk hvertfall mye dårligere enn A motoren med en såkaldt "spare-weber"

man hvorfor lurer du egentlig hvilke av disse motorene som er best? det virker jo som om du har bestemt deg for lenge sida om at E motor er den beste motoren.

HåkonA
23/02/11, 09:12
B230e var vel fra 1985 - 1988. Det vil si at de har de tynne rådene og veiva med det merkelige thruste-lageret. Når det gjelder B230f så finnes jo denne i flere varianter, men ser vi på den som er mest vanlig i Norge så kom den i 1989 med lh-2.4, thruste-lageret tilbake der det var på b20-b23 og grøvre råder. B230f egner seg bedre å bygge om til turbo enn b230e. Er det en b230e fra en 740, så har denne V-kam, kommer den fra 240 har den A-kam. Innsuget er vel regna som bedre på en E-motor. Sånn sett så er vel kammen og innsuget bedre på en E-motor enn F-motoren med tanke på effekt.

aarmo
23/02/11, 17:22
jeg mener f motoren er bedre. mere moderne innsprøytning. vil tru denne er mere økonomisk og politlig/driftsikker.

har du en e motor og det er noe feil med den så er det "ingen som veit hva som er feil" det er ikke mange som har satt seg inn i dette systemet, så det er vanskelig å få hjelp eller spørre spørsmål når noe er i veien.

jeg har hatt bil med e motor jeg og vil ikke si at den går bra som noen over her sier. det er sikkert 136 hk i den, men det er ingen raser bil alikavel.

ang km stand som noen sier her så hadde den forigen 240'en min med F motor også gått 430 000 km. og den fungerer den dag idag.

at en motor tåler mye juling? hva menes med det egentlig?


mener at den er mye sterkere enn en f i bånn. juling, tåler mye turtall over tid..

jacobsen
23/02/11, 18:57
jaha, hvordan vet du at den tåler mye turtall over tid? siden den ikke har rasa enda? :P

gaupe
23/02/11, 19:16
Ej syns ej lese fleire innlegg om problem på F motor en E motor på forum sider rundt om her.. men kvar sin smak egentli:)... men som du kansje veit e der 2 type E motor også:).. gamle og nye typen.. Ser du har hatt 244L med E motor. denne var med 136hk (gamle typen). som vart lansert på 1980.(B23E).

740 Derimot kom med E motor 86-88 av typen B230E denne hadde 131hk men skulle da likevell vere noe sprekere.

Skal vist vere noe forskjell på desse men er ikke helt sikker ka

Men sant det du sier, men eg trur eg holder en knapp med gode gamle mekaniske motorer likkevel:).. Elektronikk?? nei takk:)

Dette er berre mykje surr, det du snakkar om er motorar med K-jet, og det fann du på ein del forskjellige Volvomotorar.

B21E/F, B19E/F, B21ET/FT, B23E, B19ET/FT, B27E/F, B27E/F, B230E. Litt usikker på om B23F har K-jet, eller om den vart levert med både K-jet og LH Jetronic i California.

B230E vart levert etter 88 på andre marknader enn Norge og Sverige.

jauda
23/02/11, 19:16
kan støtte det at E motoren tåler turtall over tid,har det bc bilen og den har fått juling:) eneste problem jeg har hatt er fjusking da en kopper skive var ødelagt,brukte lang tid på å finne den feilen.

jan_m
23/02/11, 19:27
er jo mye med dete den har godt så langt og forstat tåler deng og turtal etc kommer jo an på service etc... min f motor har bare 340k (bil) men har stygge slite merker i samtlige insugs ventiler... og rakler som fy... olje skift ver høst vår og ellers service og deller når den vil ha..

Dimmern
23/02/11, 19:40
e motoren er klart best syns nå jeg, men ulempen med det er at det er ikke "like mye deler" til E som til F f.eks.
men klart en bedre motor syns nå jeg...

s4nd3r
23/02/11, 19:47
e motoren er klart best syns nå jeg, men ulempen med det er at det er ikke "like mye deler" til E som til F f.eks.
men klart en bedre motor syns nå jeg...

har sikkert 3 sånne motorer i deler.. :P
saab 900 har og samme insprut.. og mulig poshe...

CaRBoNE
24/02/11, 01:45
Neida vil berre høre ka folk syns om desse to motorene:).. er bare at sjølv har eg hatt bilen i 3år med E motor, med MYE turtal!... aldri et slitemerke .. ser rundt meg så raser F motorene heletiden:).. men dette er bare min mening.. er open for andre synspunkter og tips og slikt:)

Wrasko
24/02/11, 01:49
Jeg har brukt b19a, b21a, og b230k hardt! Alle har tålt det uten problemer.

En av de grunnene som jeg ser til at en del b230f'er kan ryke er pga at noen av de mangler turtallssperre... Med andre ord, varves ihjel

CaRBoNE
24/02/11, 02:06
Jeg har brukt b19a, b21a, og b230k hardt! Alle har tålt det uten problemer.

En av de grunnene som jeg ser til at en del b230f'er kan ryke er pga at noen av de mangler turtallssperre... Med andre ord, varves ihjel

ja.. men her snakker du om forgasser motorer.:). det er et annet kapittel.. :)

var snakk om innspr motorer nå:).... har hatt b21a selv:). jeg vet de er sterke..

gardern
24/02/11, 02:12
jeg mener e motoren går best å tåler MYE juling! hadde e motor i den gamle 740n min gått nesten 400,men gikk like godt for det.

jacobsen
24/02/11, 03:35
hva er så jævla gøy med å rase motorer egentlig?

gaupe
24/02/11, 11:00
Neida vil berre høre ka folk syns om desse to motorene:).. er bare at sjølv har eg hatt bilen i 3år med E motor, med MYE turtal!... aldri et slitemerke .. ser rundt meg så raser F motorene heletiden:).. men dette er bare min mening.. er open for andre synspunkter og tips og slikt:)

Kva er forskjellen på ein B230E og B230F av lik årsmodell då? minimalt, forskjellig kam og forskjellig kompresjon.

B230E er jo ein steinaldermotor i forhold til B230F (spesielt LH 2.4).

Fins ikkje grome B230E-motorar, men derimot så fins det grome B23E-motorar.

gull pilen
24/02/11, 11:11
hadde b230e i gamle 740en min...
denne gikk betydelig bedre enn vanlig f motor...
var ikke så ille på forbruk heller egentlig..

The Sven
24/02/11, 11:28
Jeg har brukt b19a, b21a, og b230k hardt! Alle har tålt det uten problemer.

En av de grunnene som jeg ser til at en del b230f'er kan ryke er pga at noen av de mangler turtallssperre... Med andre ord, varves ihjel

Mangler turtallssperre? Mulig det ikke er i 240 men i 740 og 940 er iallfall turtallssperra på LH2.4 motorer på 6250 omdr ca. Litt rart at det ikke skulle være turtallssperre på LH2.4 i 240.

gaupe
24/02/11, 11:44
Mangler turtallssperre? Mulig det ikke er i 240 men i 740 og 940 er iallfall turtallssperra på LH2.4 motorer på 6250 omdr ca. Litt rart at det ikke skulle være turtallssperre på LH2.4 i 240.

Klart det er turtalsperre, var vel likt på LH 2.2 også dette?

The Sven
24/02/11, 11:45
Ja mener det var turtallssperre der på 740en med LH2.2 og. Dessuten er det jo ikke noe problem med litt ventilflyt på disse 230F motorene så det er vel omtrent umulig å "varve de ihjel" uansett om de har turtallssperre eller ikke. 230F er den mest idiotsikre motoren, akkurat passe moderne innsprut så det er kurant å feilsøke, bedre innmat fra 89 og nyere og med samme trauste teknologi som de gamle sliterne. At det er så mye problemer med LH2.4 i forhold til slitne forgassere og gamle mekaniske innsprutsystemer nekter jeg å tro :p

CaRBoNE
24/02/11, 16:36
ja forstod ikke helt den kommentaren med at F motor ikke har turtalssperre.. klart den har det.. :)... er bare på gamle gasser motor du kan drage den på ventilflyt:)....

metrakit
24/02/11, 16:45
e motoren er en kjempe motor men visst du først får problemer med innsprøytninga (kalles vel ce-innsprøytning ,makanisk) så er det ikkje så enkelt og fikse...men min har gått 380.000 og starter i -15 uten problem...men nå blir det turbo motor i bilen pg effekt

men om eg hadde 2 like biler og valget sto imellom hvilken motor eg ville ha ville eg gått for f ikke på grunn av motoren men pga lh.2.4 :P

jan_m
25/02/11, 00:17
holder med deg på det... vile selv valgt l.h 2.4 fremfor gammel gasser, billig går di også (f)

Daruu
25/02/11, 00:22
Direkte billig går de vel ikke, men billigere enn de fleste andre gamle volvoer :p

Vet selv om flere E motorer som uten problem har passert 450k km, men ville fortsatt hatt F motor selv :)

svidd-gummi
25/02/11, 01:06
Tenkte jeg bare kunne legge inn at min F motor har gått nå over 450K og den er så god som ny, tight og fin. kjemisk rein i motor rommet. og ingen leksje eller. Akkurat nå har jeg et lite problem med elektronikken, men tror det kommer mye på hvordan motorene blir holdt ved like og hvordan de blir behandlet. ser det er snakk om høyt turtall og slikt, og uansett åssen motor du har vil det knele før eller siden. tror det kommer veldig ann på motor til motor. og bensinforbruke tror jeg er minimal forsjell. hehe. enten bruker de ganske mye eller mye. hehe..

Engestøl
25/02/11, 01:17
vil nå si at begge tåler julig, har hatt begge selv, å vil si at er mest fornøyd med F motoren, har ikke hatt noe spess problemer med de:).
hadde litt problemer med belgen på E motoren, men merket at den var bedre effekt vis, men brukte å mer drivstoff en F motoren :)

Mikmo
25/02/11, 11:48
E motoren går nok bedre enn f motoren, Holbarhet er nok ganske likt vil jeg tro. Men F motoren er en mye mere kurant motor, siden den har LH 2.4 og ikke, K-jet. Mye lettere å feilsøke på en f motor ;)