PDA

Vis full versjon : Bør jeg skru ned igjen turbotrykket?



volvo2før
21/02/11, 23:33
B230fk med større intercooler, chip og en skive på hvert feste på wastegaten. Vanlig 13c turbo. Uten skiver lader den 0,6-0,7
Var ute og kjørte idag, lå i fint driv i 5. og giret ned i 4. og ga flat pedal. Når jeg nådde ca 5000rpm fikk jeg bensinkutt. Da ladet turboen ca 0,9-1 bar.
Bør jeg ta av igjen skivene og senke turbotrykket? - Eller bare kjøre og unngå fullt turbotrykk?

EOB230racing
22/02/11, 00:14
B230fk med større intercooler, chip og en skive på hvert feste på wastegaten. Vanlig 13c turbo. Uten skiver lader den 0,6-0,7
Var ute og kjørte idag, lå i fint driv i 5. og giret ned i 4. og ga flat pedal. Når jeg nådde ca 5000rpm fikk jeg bensinkutt. Da ladet turboen ca 0,9-1 bar.
Bør jeg ta av igjen skivene og senke turbotrykket? - Eller bare kjøre og unngå fullt turbotrykk?


sikker på at det ikke er chippen som er gåen? kan også tyde på at turboen er sliten.. har du bredbåndslamda?

Karlsen88
22/02/11, 00:19
Bytt bensinpumpe og sett på en justerbar bensintrykkregulator:)

gull pilen
22/02/11, 11:52
Bytt bensinpumpe og sett på en justerbar bensintrykkregulator:)

skal ikke være nødvendig med justerbar btr på et slikt oppsett.......
kan være bensinfilter, plugger, pluggledninger eller rotor og fordeler....
begynn med det enkleste og billigste å elliminer derifra...;)

volvo2før
22/02/11, 15:57
sikker på at det ikke er chippen som er gåen? kan også tyde på at turboen er sliten.. har du bredbåndslamda?

Vet ikke, vet heller ikke hvilken chip jeg har. Dersom turboen er sliten bør jeg vel ane noe oljesøl i eksosen? Har ikke bredbåndslambda..

volvo2før
22/02/11, 16:00
skal ikke være nødvendig med justerbar btr på et slikt oppsett.......
kan være bensinfilter, plugger, pluggledninger eller rotor og fordeler....
begynn med det enkleste og billigste å elliminer derifra...;)

Men kan vel få bensinkutt likevel? dersom chipen er egnet kun til 150-160hk?
Plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk er bare ett halvår gammelt. Bensinfilter har jeg ikke sett på, skal skiftes;)

Motoren går ellers veldig pent, utrolig lettstartet og jamt fint drag. Kan til tider gå noe ujamt på tomgang..

metrakit
22/02/11, 16:29
org dyser?!?
og hvor har du plassert lmm og evt dumpventil?

volvo2før
22/02/11, 17:07
org dyser?!?
og hvor har du plassert lmm og evt dumpventil?

Regner med det..(?) Lmm har orginal plassering med K&N filter. Orginal dumpventil

metrakit
22/02/11, 18:02
eg trur de at du har org dyser er problemet..veit ikkje når dei slutter å levere bensin men .
hva slag chipp har du da er den beregnet til org dyser og lmm eller?

kermitt
22/02/11, 18:09
holder lenge de dysene på en 13C som står originalt på de motorene. bytt bensinfilter og ta det derifra.

metrakit
22/02/11, 18:24
ok my bad..aldri køyrt me org turboen:P

EOB230racing
24/02/11, 22:52
Vet ikke, vet heller ikke hvilken chip jeg har. Dersom turboen er sliten bør jeg vel ane noe oljesøl i eksosen? Har ikke bredbåndslambda..

du burde finne ut om chippen er rett for antall hestekrefter du har i motoren. har vært borti at turboen har vært gåen, uten at det har vært noe som helst form for oljesøl. kan rett å slett bare være at den har sett sine bedre dager for å si det sånn. du skulle fått sjekket blandings forholdet, om du får for lite luft, eller for mye bensin :)

Børge Vikebø
24/02/11, 23:31
Duty-cycle på originaldysene på b230fk som lader 0,95 bar er ca 80%. Så de rekker lenger enn kiloet i trykk...

volvo2før
24/02/11, 23:45
Duty-cycle på originaldysene på b230fk som lader 0,95 bar er ca 80%. Så de rekker lenger enn kiloet i trykk...

Altså skal det ikke være noe problem for orginaldysene å takle 0,9-1,0 bar i trykk?:p

volvo2før
24/02/11, 23:48
du burde finne ut om chippen er rett for antall hestekrefter du har i motoren. har vært borti at turboen har vært gåen, uten at det har vært noe som helst form for oljesøl. kan rett å slett bare være at den har sett sine bedre dager for å si det sånn. du skulle fått sjekket blandings forholdet, om du får for lite luft, eller for mye bensin :)

Og hvordan sjekker jeg blandingsforholdet?;) Fargen på pluggene bør vel si noe om dette.. Men så lenge jeg ikke har bensinkutt bør jo chippen være "tilstrekkelig"? Derfor ligger "vippepunktet" på rundt 0,9 bar?
- Og jeg innbiller meg selv att denne bilen er mellom 180-190hk, uten att jeg skal si dette sikkert;)

EOB230racing
25/02/11, 07:40
Og hvordan sjekker jeg blandingsforholdet?;) Fargen på pluggene bør vel si noe om dette.. Men så lenge jeg ikke har bensinkutt bør jo chippen være "tilstrekkelig"? Derfor ligger "vippepunktet" på rundt 0,9 bar?
- Og jeg innbiller meg selv att denne bilen er mellom 180-190hk, uten att jeg skal si dette sikkert;)


Dette sjekker du ved å få deg lambda :) fargen på pluggene har vell ikke så mye å si. er vell bare mer om de er svarte, eller våte? så lenge du ikke har bensinkutt, så regner jeg med at det er turboen som er gåen :) 180-190 hk høres realistisk ut :)

volvo2før
25/02/11, 10:48
Dette sjekker du ved å få deg lambda :) fargen på pluggene har vell ikke så mye å si. er vell bare mer om de er svarte, eller våte? så lenge du ikke har bensinkutt, så regner jeg med at det er turboen som er gåen :) 180-190 hk høres realistisk ut :)

Bredbåndslambda? Nøttebrun farge på pluggene er vel optimal blanding..
Skjønner deg ikke helt her. Jeg fikk bensinkutt og du mener det kan være turboen, men nå skriver du att turboen er gåen dersom jeg IKKE har bensinkutt?

Rockeren
25/02/11, 11:33
Om turboen er gåen så skjer ikke det bare ved å kutte sånn. En gåen 13C hyler som helvete, det ryker blått og bilen går dårlig..
Så nei, jeg tviler sterkt på at turboen din er gåen.
Jeg vet akkurat det der, for jeg kvelda 13C'n min i fjor på denne tida under pådrag, og da var det et blaff, og et jævla hyl og masse blårøyk...Og den dro nesten ikke i forhold til normalen..