PDA

Vis full versjon : Koble dynamo/ladelampe i 240



Sebbe
21/02/11, 21:53
Jeg har nettopp byttet ut alt det elektriske i min 240, og da også ledningene til dynamoen. slik det er nå så har jeg kobla jord, pluss og kabel til dynamo inn på instrumentet. men dynamoen lader ikke og ladelampa lyser, er det noe mer jeg må koble for at dynamoen skal lade eller bør den lade sånn den er nå?

jeg hadde børster liggende så jeg prøvde å bytte de men det hjalp ikke. jeg har også en annen dynamo liggende som jeg vet hvirker som jeg skal prøve å bytte til i morgen. jeg så også at på dynamoen som jeg har liggende var det koblet til en kondensator på den flatstikken som stikker ut fra dynamoen, men på dynamoen på motoren var det ikke det, hva er den til? jeg prøvde å sette den over men det hjalp ikke.

VolvoR-Sport
21/02/11, 22:20
er bare minus, + til starter og ledning til ladelampe ja.
spennings regulatorn du tenker på?

Sebbe
21/02/11, 22:22
hvis spenningsregulatoren er en liten svart "ting" som er kobla til flatstikket på dynamoen og skrudd fast i godset så ja, så bare det stod 90uF eller noe på den så jeg tenkte det var en kondensator.

VolvoMan
22/02/11, 23:48
hvis spenningsregulatoren er en liten svart "ting" som er kobla til flatstikket på dynamoen og skrudd fast i godset så ja, så bare det stod 90uF eller noe på den så jeg tenkte det var en kondensator.

det mener jeg er en støydemper som skal hinder at man får dynamo støy i f.eks. radio. og husker jeg ikke feil er den koblet sammen med pluss på dynamoen

Spenningsregulatorer ser slik ut

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTfEssGY67PheirkHIAWH58ZcRVroKBC 0vLX7sc9oXctDv9pWms

Sebbe
23/02/11, 16:27
ok, lada fint når jeg bytta dynamo :)