PDA

Vis full versjon : Montere fuktsensor i kjølevæskebeholder?



Mocy
21/02/11, 09:50
Hei!

Noen som har noen gode forslag til hvordan man kan montere en type "fuktsensor" som lyser o.l når den ikke er i kontakt med væske?

Finnes det en slik man kan skru på i topplokket?

Takk på forhånd.

C.Erstad
21/02/11, 10:02
Kan kjøpe en beholder som er egnet for det :P

boman
21/02/11, 10:52
Hva slags bil er det snakk om?

Mocy
21/02/11, 15:34
Ja det er sant, hva slags beholder da?

Boman: Det er en 945 95"mod. :-)

C.Erstad
21/02/11, 16:07
Ja det er sant, hva slags beholder da?

Boman: Det er en 945 95"mod. :-)
Kan kjøpe en beholder fra en nyere s60/v70 og ta med den sensoren som ligger oppi beholderen, er vel det eltteste med tankt på lekasje osv!

boman
21/02/11, 16:32
960 har kjølevæske nivåføler og tanken er helt lik 940 sin. Jeg har hørt at det også er en sensor som kan settes løst inn på undersida av 940 tanken så kjenner den igjennom plasten at det er væske der. For det er hull under 940 tanken så ser ut som at det stemmer.
koster ca 200-300,- hos volvo tror jeg.

I instrumentpanelet er det en lampe som er til lite kjølvæske, så er bare å legge fram ledninger ;)

Mocy
23/02/11, 09:39
Takk, skal det fikses.

JørnM_940
28/02/11, 17:33
Men hva heter dette annet enn fuktsensor? Fuktsensor måler jo relativ fuktighet, her trengs det jo egentli noe som "vått eller ikke vått":p

boman
28/02/11, 18:23
Hvis den ligger i tanken er det jo en flottør, men siden den måler nivået uten å være inne i tanken må det være noe annet lurt.. :p

JørnM_940
28/02/11, 18:24
Hvis den ligger i tanken er det jo en flottør, men siden den måler nivået uten å være inne i tanken må det være noe annet lurt.. :p
Hmm.. har sett litt halvhjertet innpå Elfa sine sider, men ikke funnet noe enda.. Har derimot funnet mye annet lurt innpå der:p

boman
28/02/11, 18:29
Volvo har en original føler du kan kjøpe. Sjekker vadis nå.

Torra
28/02/11, 18:32
Men hva heter dette annet enn fuktsensor? Fuktsensor måler jo relativ fuktighet, her trengs det jo egentli noe som "vått eller ikke vått":p

Digital fuktsensor :D
Da vi alle vet at digitale signaler er av eller på :D

JørnM_940
28/02/11, 18:37
Digital fuktsensor :D
Da vi alle vet at digitale signaler er av eller på :D
Hehe..:p Nei skal ha analog fuktsensor, gammeldags barometer i a-stolpen:)

Torra
28/02/11, 18:39
Det hadde faenmeg vært BRA!
Men fra spøk til alvor.. Kjølevæskesensor? :p

boman
28/02/11, 18:39
3547710 Level guard

JørnM_940
28/02/11, 19:06
Får kanskje bite i eplet og kjøpe på Volvo.. men hadde vært arti med noe eget. F.eks denne: http://cgi.ebay.com/GRI-2800-WATER-SENSOR-FLOOD-ALERT-WATER-ALARM-SENSOR-/350437692402?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5197b6d3f2 :)

945-Halden
04/03/11, 19:48
Bestillte meg en slik level guard på Volvo i stad.. 198kr:D
Sjekket litt rundt i bilen og ser ut for at det er opplegg klart til å koble rett på i min bil...
Sitter en kontakt ved kjølevesketanken (ikke i bruk til noe) med en sort og en blå/gul kabel. denne finner jeg igjen kabel på inne på c-kontakten på baksida speedometerklokka

boman
04/03/11, 20:01
Kom tilbake med en tilbakemelding om hvordan det funker :)
Forresten må du nok også sette inn en pære i speedometeret (med mindre den lyser når du setter på tenninga sammen med alle de andre lampene).

945-Halden
04/03/11, 20:56
Jeg skal legge ut resultatet her ja....:D om jeg ikke får det til å funke så selger jeg føleren.....
Henter den til uka.
Ps: har satt i pæra... tok den fra overdrivelyset, siden jeg har m90 kasse er det jo ikke akkurat behov for den...:)

boman
04/03/11, 21:00
Isåfall tar jeg den ;)

boman
08/03/11, 17:14
Fått funnet ut noe? Når du sier det la jeg merke til denne kontakta selv idag, om den satt fast i den plastkanalen rundt dempertårnet, men klarte ikke å se noen kabel gå inn til pæra sist jeg så bak på speedometeret.. Håper jeg så feil, og at det ligger klart hele veien! :)

Torra
08/03/11, 17:47
Er vel bare å kortslutte og sjekke om det funker det da

boman
08/03/11, 18:21
Meget godt poeng Torra... Litt pinlig at jeg ikke tenkte på det selv, haha..

945-Halden
08/03/11, 19:47
Fått funnet ut noe? Når du sier det la jeg merke til denne kontakta selv idag, om den satt fast i den plastkanalen rundt dempertårnet, men klarte ikke å se noen kabel gå inn til pæra sist jeg så bak på speedometeret.. Håper jeg så feil, og at det ligger klart hele veien! :)

Venter fortsatt på føleren, den kommer til Gøteborg på fredag, så da kommer den muligens på lørdag.
Har trålet koblingsskjema i Haynesboka for å prøve å finne ut noe mer. Så langt jeg kan se så burde det funke, jeg har i allefall lys i pæra og den kabelen går inn i kontakt C bak på speedoklokka nr 2 fra høyre om jeg husker riktig.
Skulle og få et noe bedre koblingsskjema fra Volvo.
Så jeg er meget spent om dagen...:D

boman
08/03/11, 20:52
Jeg koblet den kontakten sammen, men ikke noe lys (har pære i som lyser når tenninga er på).
Lurer litt på hvor andre enden av den kabelen er da, siden den ikke er kobla på speedometeret.. (sist jeg sjekka bak på speedometeret fulgte jeg lederne fra den lampa i printplata og til kontakta, men ikke noe kabel på den klemma hos meg)

Men det er den samme kontakta vi snakker om? Blå/gul og svart som sitter fast i plastkanalen rundt dempertårnet?

R.G
08/03/11, 21:17
Jeg koblet den kontakten sammen, men ikke noe lys (har pære i som lyser når tenninga er på).
Lurer litt på hvor andre enden av den kabelen er da, siden den ikke er kobla på speedometeret.. (sist jeg sjekka bak på speedometeret fulgte jeg lederne fra den lampa i printplata og til kontakta, men ikke noe kabel på den klemma hos meg)

Men det er den samme kontakta vi snakker om? Blå/gul og svart som sitter fast i plastkanalen rundt dempertårnet?

har sånn i min. skal sjekke om er riktig farger. men motor må gå skal dere tester lampa. pga den står konstant å lyser når tenning er på sjøl om er full el tom tank:)

945-Halden
08/03/11, 21:17
Jeg koblet den kontakten sammen, men ikke noe lys (har pære i som lyser når tenninga er på).
Lurer litt på hvor andre enden av den kabelen er da, siden den ikke er kobla på speedometeret.. (sist jeg sjekka bak på speedometeret fulgte jeg lederne fra den lampa i printplata og til kontakta, men ikke noe kabel på den klemma hos meg)

Men det er den samme kontakta vi snakker om? Blå/gul og svart som sitter fast i plastkanalen rundt dempertårnet?

Jepp, samma kontakt ja.
så blir spennende å se hva koblingsskjema fra Volvo sier. Har fra 960 med bilder å greier, men er ikke lik fargekode på kablene. Skulle som sagt få tilsvarende til 940 så da får vi se hva det sier.
men siden den blå/gule kabelen ikke er koblet til noe så skulle det jo være mulig å flytte den til riktig sted.
:)

R.G
08/03/11, 21:19
Jepp, samma kontakt ja.
så blir spennende å se hva koblingsskjema fra Volvo sier. Har fra 960 med bilder å greier, men er ikke lik fargekode på kablene. Skulle som sagt få tilsvarende til 940 så da får vi se hva det sier.
men siden den blå/gule kabelen ikke er koblet til noe så skulle det jo være mulig å flytte den til riktig sted.
:)

åssen farge er det på kontakta deres som er ledig?

945-Halden
08/03/11, 21:25
kontakta er grå med en blå/gul og en svart kabel. truor den er brukt til spylerveska på 960'n

R.G
08/03/11, 21:33
sjakka på mitt 98 940 el nett jeg har liggende med nivå sak i kjølevesketanken. kontakt er hvit med grå/oransj og svart ledning.

også den kontakta lik form som den brune inn på egr vacuumsaken. er en sånn tupp på siden så den passer kun mot en kontakt. nesten lik kontakt som di på abs ledninga for abs føler, men liten ekstra tupp på.

også så jeg i min 760 som jeg har 95 960 el nett i. den er det samme farger på ledninga

945-Halden
08/03/11, 21:38
Likt som det som står på 960 skjema da, men har ikke sett lik den i min bil, stikker ut å tar en liten ekstra sjekk nå...

R.G
08/03/11, 21:49
sett igjennom skjemar nå. og den blå gule deres er kun en blå gul ledning på den side av motorrom. og den henviser til disse punkter:
1994-1998
LH control module (MFI) pos 9
Idle air control (IAC) valve pos 1
Mass air flow sensor (MAF) pos 5
Relay, radio interference suppression pos 2 (not FK/FT)
Injectors (not FK/FT)
B200FT,B230FK/FT:
PTC-resistor


og det stemmer som boman sier. ledningen for nivå ligger ikke inn mot instrument på biler som ikke har denne orginal. 98 nettet mitt hadde dette, og den ligger det ledning inn på instrument som er grå/oransj, da samme som på mitt 960 nett som jeg har i bilen min:)

men dere kan legge opp ledninger sjøl til detta. ikke noe prob det:)

boman
08/03/11, 22:11
har sånn i min. skal sjekke om er riktig farger. men motor må gå skal dere tester lampa. pga den står konstant å lyser når tenning er på sjøl om er full el tom tank:)
Ja, det er jeg klar over. Min lyser alltid når jeg vrir på tenninga (har satt pærer i alle ledige lamper for lenge sida..).

Sånn ser kontakta mi ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/718.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=elnett-kjolevaeskekontakt.jpg)
Hva er denne til da?

945-Halden
08/03/11, 22:12
Kan bare flytte den fra dens posisjon bak på speedo til riktig pos da, og klippe av kontakta og kjøre kabelsko i motorrom??

945-Halden
08/03/11, 22:20
Ja, det er jeg klar over. Min lyser alltid når jeg vrir på tenninga (har satt pærer i alle ledige lamper for lenge sida..).

Sånn ser kontakta mi ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/718.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=elnett-kjolevaeskekontakt.jpg)
Hva er denne til da?

Lampa i min slokner etter noen sekunder når jeg starter opp, akkurat som airbag ol. men det går jeg utifra at den skal.

R.G
08/03/11, 22:22
Ja, det er jeg klar over. Min lyser alltid når jeg vrir på tenninga (har satt pærer i alle ledige lamper for lenge sida..).

Sånn ser kontakta mi ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/718.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=elnett-kjolevaeskekontakt.jpg)
Hva er denne til da?

den der kontakta har jeg på 960 nettet også. ikke finni ut hva den er til. men den er kun på obd2 bila har jeg finni ut, og ser ut til att den kan gå til noe diagnose greier. inn i hjerne ihvertfall. og det stemmer med info jeg la til tidligere

kjøleveske nivå har gammeldagskontakt uansett hvor ny/gammel 9 serie er.

edit: ikke 960 nettet men på 940 nettet fra 98 modell med nivå

boman
08/03/11, 22:27
Lampa i min slokner etter noen sekunder når jeg starter opp, akkurat som airbag ol. men det går jeg utifra at den skal.
Ja, den skal slokke når du starter (min slokker med engang og ikke etter noen sekunder, men..).


den der kontakta har jeg på 960 nettet også. ikke finni ut hva den er til. men den er kun på obd2 bila har jeg finni ut, og ser ut til att den kan gå til noe diagnose greier. inn i hjerne ihvertfall. og det stemmer med info jeg la til tidligere

kjøleveske nivå har gammeldagskontakt uansett hvor ny/gammel 9 serie er.

edit: ikke 960 nettet men på 940 nettet fra 98 modell med nivå


Da må jeg nok gjøre som jeg egentlig har trodd hele tiden, legge opp nytt :)

R.G
08/03/11, 22:31
Da må jeg nok gjøre som jeg egentlig har trodd hele tiden, legge opp nytt :)

ja er nok best det da:) så en ikke er sikker på att en putselig kjører noen signaler inn i styreenheten:) etter som farge blågul saken gikk bare for ømfintlige ting som LMM og alt detta der.

boman
08/03/11, 22:32
Får håpe jeg ikke ødela noe når jeg la en lask imellom pinnene i kontakta. Har kjørt bilen etterpå og den var ihvertfall normal ;)

945-Halden
08/03/11, 22:38
jeg prøvde heromdagen med en ledning rett fra + på batteriet til den blå/gule ogen fra svart til karrosseriet.Skjedde ingenting... og bilen går som ei kule:D
(men det er justerbare wg sin feil:D)

945-Halden
08/03/11, 22:40
Så da burde vi jo i grunnen kunne bruke kabelen da, som jeg skrev lenger opp her... å klippe skjøte i motorommet og flytte den til riktig pos bak på speedo??
Eller??

boman
08/03/11, 22:42
RG sier den går til hjernen, ikke speedometer. Men hvis de går til speedometeret er det bare å flytte kontaktene ja.

945-Halden
08/03/11, 22:46
det burde jo ha skjedd noe galt med hjernen da når jeg satte strøm på.. men siden det ikke gjorde det så holder jeg en knapp på at den i dag går til et punkt på speedo som ikke er i bruk.:)

945-Halden
08/03/11, 22:52
RG sier den går til hjernen, ikke speedometer. Men hvis de går til speedometeret er det bare å flytte kontaktene ja.

Mener jeg har sett en kabel nede ved hjernen som er blå/gul, men mener den er tykkere. fant en i strømpa (med samme farge) som passerer forbi luftfilteret og den var en del tykkere..

Stikker ut å sjekker litt jeg.....
Nåes på 986 79 648....

R.G
08/03/11, 23:05
er ikke sikkert det skjer noe med hjerne hvis det settes strøm på det, kommer jo anpå funksjonen til kontakta:) skal grave lenger ned i systemet i morgen å se nøyaktig hvor den ender opp hen. grunn til att den er grovere er fordi den kommer fra flere komponenter i motorrom. og alle di går sammen til en grov en ut i fra torpedokontakt

R.G
08/03/11, 23:16
ta å mål spenninga el noe i denna blågule ledningen når bilen står å går? mistanke om 12V i den hvis jeg har finni ut rett

locked
08/03/11, 23:28
stemme for en fuktsensor.. for det skal jævla mykje til for at det blir TØRR luft i en sånn beholdar.

945-Halden
09/03/11, 00:59
var ure en tur med en prøvelampe (hjemmelaga av en reserve baklampeholder til tåkelys), ikke spenning der som jeg fant, prøvde å bytte plass bak på speedo og til den riktige kretsen(kun blå/gule) men hjalp ikke....:(

945-Halden
11/03/11, 21:27
Fikk sensoren i dag, prøvd litt, men sliter litt med å finne ut hvor jeg skal koble den til på speedo. Fikk ikke noe nytt koblingsskjema fra Volvo heller...

R.G
11/03/11, 21:33
hvis bilen din er etter 95, så se på 960 skjema for modeller etter 95. samme instrument/kontakter på dem om jeg ikke husker helt feil nå

945-Halden
11/03/11, 21:40
Min er 98mod. men jeg skjønner ikke så mye av skjemaet..ser nesten ut for at det skal legges en lask sammen med kabel til hånbrekkslampa.. skjønner ikke noe jeg..

R.G
11/03/11, 21:43
den får noen signaler fra di lampene ja, derfor dem skal lyse alle når man setter på tenning. men er en som må kobles til instrument ett sted.


men hvis du ikke finner ut av det, kan jeg sjekke til uka eller søndag bak på instrumentet mitt å se hvilken ledning det er du må legge opp

945-Halden
11/03/11, 21:50
Lampa lyser som sagt tidl. i tråden når jeg setter på tenninga, slokner når jeg starter, har prøvd litt å holde kablene intill der jeg mener den må innpå men får ikke noe lys til å tennes. Regner med at lampa tenner nå med sensor tilkoblet på rett plass,så lenge den er løs og ikke får noe niva å måle...:)

945-Halden
12/03/11, 12:05
den får noen signaler fra di lampene ja, derfor dem skal lyse alle når man setter på tenning. men er en som må kobles til instrument ett sted.


men hvis du ikke finner ut av det, kan jeg sjekke til uka eller søndag bak på instrumentet mitt å se hvilken ledning det er du må legge opp

Det hadde vært kjempefint om du kunne sjekke ut for meg:) men da fint om du skriver plassering og fra hvilke kompnenter, har finni ut at farger på kabler ikke stemmer helt med koblingsskjemaet fra 960. feks. kabel til håndbrekk i min bil er brun, mens i 960 har den en annen farge.:)

945-Halden
12/03/11, 14:39
Fant et koblingsskjema i en tråd under Elektronikk og strøm, den lampa vi prøver å få lys i med nivåsensor er egentlig en varsellampe for motortemp på D24tic og ser ut for at skal ha signaler via kabler til tempmåler. Pos 12(gul/svart kabel) og 14(gul/hvit kabel) på A kontakta bak på speedoklokke, veldig usikker på om dette blir rett med den nivåføleren....:confused:

945-Halden
12/03/11, 15:52
Nivåsensor prosjektet er mer komlisert enn jeg kunne ønske meg, vært å prøvd å finne ut litt mer ... tror snart jeg gir opp....

R.G
12/03/11, 18:41
mener er c kontakt du skal inn på. nr 10 eller 9

locked
12/03/11, 18:55
På dei bilane eg har hatt så er det kobla sånn at dei to stiftane i pluggen skal kortsluttast for at lampen IKKJE skal lyse. Så koblar ein fra givaren lyser lampen.

Så, reknar med at dette er typisk for Volvo, i så tilfelle så er det litt meir omfattande enn å koble til givaren. Det kan jo vere fleire ting som ex. montere lyspære, fjerne ei lask osv..

boman
12/03/11, 19:23
Er sensoren NO eller NC når det er væske rundt den? Hvis den er NC er det jo bare å legge strøm inn på sensoren og ut fra sensoren til kontakta på speedo'n. Følg lederne bak på print plata.. :)

(Eller har disse lampene strøm hele tida og trenger bare jord? )

R.G
12/03/11, 20:02
tror di trenger jord. bremseveske, oljetrykk, håndbrekk,spyleveske skal ihvertfall ha jord fra komponent (følere,givere) og inn på instrument.

så tror er jord som skal til.

mener er kun fjernlys lampa som får strøm inn



skal måle på min nivåmåler i morgen å se om er jord eller ikke, og hvor dere skal putte inn ledning på instrument:)

945-Halden
12/03/11, 21:05
tror di trenger jord. bremseveske, oljetrykk, håndbrekk,spyleveske skal ihvertfall ha jord fra komponent (følere,givere) og inn på instrument.

så tror er jord som skal til.

mener er kun fjernlys lampa som får strøm inn



skal måle på min nivåmåler i morgen å se om er jord eller ikke, og hvor dere skal putte inn ledning på instrument:)

Kabel nr 1 påmåleren er blå og skal kobles sammen med den som på 960 er grå/orange og skal inn til instrumen på et eller annet vis. Kabel nr 2 er sort og skal til kun til jord.
Så den til jordinga er jo ikke noe stress, men den hersens andre kabelen.....:mad:
Og så har det jo blitt byttet farge på noen kabler også....så den som er grå/orange har jeg ikke

boman
13/03/11, 00:00
Hvis vi har likt ledningsnett kan jeg teste det ut i løpet av uka, hva du skal koble hvor for å få det til å lyse. :)

945-Halden
13/03/11, 00:31
Det hadde vært kjekt:D

945-Halden
13/03/11, 15:46
Har koblet ledning inn på C9 bak på instrumentet, får lampa til å tenne når den kobles rett til jord, men ser ikke ut for at sensor registrerer noe for lampa tennes ikke når jeg tapper av kjølevann men fant ut at den kobles til/fra via jord.

Så nå lurer jeg på om jeg kansje har klart å ødelegge sensor...

945-Halden
15/03/11, 19:26
Noen som har funnet ut noe mer ? :)

Kan det være at kabelen som jeg har koblet mellom sensor og C9 skal innom noen fler
steder på veien ?

R.G
15/03/11, 19:32
jord på ene ledning på sensor, og det jordes (når beholder er tom) slik att den sender jord inn i C kontakt nr9 på instrument. synes jeg det så ut som. skal måle føler etterpå


går stempelet/nivå saken opp og ned i ekspansjonstanken din?

945-Halden
15/03/11, 19:51
Det er ingen flottørsak, men en sort hard gummisak som ledningene går inn i og den gummisaken sitter inn i et hull under på tanken omgitt av plasten i tanken, slik som Boman nevner i innlegg nr 6 i starten av denne tråden, bestilte ette det delenummeret som han oppga på den.
Så den er ikke i kontakt med kjøleveska, ser ikke ut for at den skal det heller, for fulgte ikke med noen pakninger av noe slag....

boman
15/03/11, 20:16
Kan du ta et bilde av sensoren forresten? Hvis du måler motstanden (ohm) i føleren, hva måler du da når du har den ikke har kjølevæske rundt og hva når den har kjølevæske rundt seg?
Tror det skal mer til for å ødelegge den enn å koble bitte litt feil (eller har du satt strøm på den kan det kanskje ha tatt kvelden).

R.G
15/03/11, 21:13
i min tank sitter det støpt inn flottør som går opp og ned. og denna følern føler på det:) lik flottør som sitter i spylkeveske tanken nesten bare att den er støpt inn.

når min var tom, og jeg snudde den på hode så hørte man flottøren flytta seg. skal være flottør inni der. godt mulig den sitterfast. har med å gjøre det. snart så jeg går ut å finner delenr på min tank tror jeg.


etter att jeg jobbet på kongsvinger å lagde plastikkdeler til volvo. ble det laget to typer tanker, en med og en uten måler (ledningssaken).

den uten måler ble det gjort om litt på flottøren. enten slik att den ikke skal flyte opp med veska eller sveiset fast (fordi det var penger å tjene ekstra hvis noen ville ha med varsler i bilen).


men jeg kan finne delenr på min tank. er 960. firkantet typen lik som 940.

hvor mange kammer er det i deres? to eller ett med detta nivå greiene midt i? skal være to kammer, med skillevegg


edit: nr som står under min tenk: 9142001 og 9142002.

Njål Nilssen
15/03/11, 21:30
De følera er jo ganske så simpel... når flotøren er i "bunn" legges en kontakt sammen og du får lys :p

Skal man ha nivåvisning må det bli noe potmeteropplegg eller dielektrisk måler (kondensator giver) Frostvæskeblanda vann har til en viss grad elektrolytt egenskaper.

boman
16/03/11, 00:00
Flyfaen: Men greia her er at føleren ikke har kontakt med vannet.. Den ligger på 'utsida' av tanken, altså i et lite luftrom opp i tanken.

945-Halden
16/03/11, 15:04
Tanken på min bil har de samme nummerene som den til R.G og står også without floatswitch, hører ingen flottør som flytter seg, så enten er det ingen eller er sveiset fast.
Har renset tanken med en blanding av vann og isopropanol så burde ha leet på seg nå om den var løs.
Boret og et lite hull øverst i ene skillevegg, kunne heller ikke se noen flottør, så må nok få tak i en ny beholder....
Sjekka med Volvo, de hadde kun 1 type tank til min bil men ingen info om det var flottør eller ikke i tanken. Men en ting var positivt, kosta ikke mer enn 370kr og den lokale høggeren skulle ha 300kr for en maken tank.

945-Halden
16/03/11, 20:50
Blei en tank fra høggern, fant ut at tanken fra V70 97-99mod passer i festene og har plass med org luftfilterboks.
Fant og ut virkemåten til sensoren, flottøren er magnetisk og inni føleren er det to små ledninger i en glasshylse som magneten påvirker, mener de står litt ifra hverandre ved riktig nivå, og når flottøren kommer for langt ned trekker den disse sammen så kretsen blir hel og lampe tennes..

Korriger meg om jeg tar feil:)

Så en teoretisk How too da på opplegget skulle bli:
Sjekk at du har flottør i ekspansjonstanken, gå til anskaffelse av nivåsensoren, koble sort kabel direkte til jord og blå kabel til (i mitt tilfelle) kontakt C9 bak på speedoklokke og sett inn pære i lampeholderen(sånn i grove trekk):D

R.G
16/03/11, 20:52
da ble det ordning da:) er forskjell på tanka sjø. kom på det etter jeg jobba med dem som jeg nevnte tidligere i tråden:p

945-Halden
16/03/11, 21:04
Jepp eller det vil si, nesten... tror jeg må ha ny sensor om jeg ikke klarer og reparere den, sorte plasthuset på senoren løsna for meg og det knakk av litt på glasshuset kablene sitter i...men koster ikke all verden da heldigvis,
200kr på Volvo:)

boman
16/03/11, 21:41
Ah, nemlig. Men da er det bare å dra på en høgger å finne en tank med sensor ifra en 960 eller V70(regner med at v70 også har sensor) da :)

945-Halden
16/03/11, 23:03
Ah, nemlig. Men da er det bare å dra på en høgger å finne en tank med sensor ifra en 960 eller V70(regner med at v70 også har sensor) da :)

Ja for de som ikke alt har skaffet seg tank:D
Jeg må bare ha meg ny sensor, da min gikk ad dundas da jeg skulle flytte den over i stad...:mad:
Men ellers er alt nå klart(må bare bytte tanken) det tar jeg i morgen:D

boman
17/03/11, 07:21
Du kan jo dra på høggeren å ta sensoren ifra V70'n?

945-Halden
17/03/11, 15:38
Du kan jo dra på høggeren å ta sensoren ifra V70'n?

Tanken lå løs på delelageret på høgger'n uten føler, så blei bestilt en ny fra Volvo, får den til uka.:)

boman
03/04/11, 14:50
Hvordan endte dette 945-Halden? Har du fått kobla opp og fått det til å funke? :)

945-Halden
03/04/11, 15:53
Ja alt er på plass og funker som det skal nå. Var ikke så vanskelig allikevel, kabel fra jordingspunkt til sort kabel på sensor, så en kabel fra blå kabel på sensor og inn på C kontakta bak på speedometeret, spor nr 9 og sette inn en pære i lampa. Og må selvfølgelig ha en ekspansjonstank med flottør.

boman
03/04/11, 18:25
Men du måtte legge opp nytt, eller fikk du brukt en av de som lå i den kontakta? :p
Bruker du 960 tank, eller bygde du om til V70 tank?

945-Halden
03/04/11, 18:52
La opp ny ledning inn på kontakta hadde en ekstra kabelsko til kontakta. Tank fra V70.

boman
03/04/11, 18:59
Passa den i festet? For den er litt mindre en 940 tanken, stemmer ikke det? :)

945-Halden
04/04/11, 17:05
Festet på den jeg fikk tak i passet, men den bygger litt høyt, men en liten modding av braketten på dempertårnet skal det ikke være noe problem.
Jeg får akkurat igjen panseret nå... og tanken er i litt feil vinkel men bilen går fint så...

boman
08/05/11, 19:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/718.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=elnett-kjolevaeskekontakt.jpg)


den der kontakta har jeg på 960 nettet også. ikke finni ut hva den er til. men den er kun på obd2 bila har jeg finni ut, og ser ut til att den kan gå til noe diagnose greier. inn i hjerne ihvertfall. og det stemmer med info jeg la til tidligere

kjøleveske nivå har gammeldagskontakt uansett hvor ny/gammel 9 serie er.

edit: ikke 960 nettet men på 940 nettet fra 98 modell med nivå

Har funnet ut hva denne kontakta er til. Den er til lydhorn/original alarm.

R.G
08/05/11, 20:06
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/718.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=elnett-kjolevaeskekontakt.jpg)



Har funnet ut hva denne kontakta er til. Den er til lydhorn/original alarm.

jepp:) så det i 98 modell 940 i stad:)

smugen
17/06/11, 14:49
fant denne på IPD. nokon som har prøvd?

http://www.ipdusa.com/products/7650/3547710-coolant-expansion-tank-level-sensor-960-s90-v90

boman
17/06/11, 14:59
Det er antageligvis en helt lik som den originale som sitter på 960. Du må fortsatt ha en kjølevæske tank ifra en 960 ;)

smugen
17/06/11, 15:32
eg har 945 98 mod og det er eit hull under som ser ut som det skal passe med denne sensoren på ipd. men veit ikkje om det er lagt opp noko kontakt orginalt.

boman
17/06/11, 15:45
Hvis du leser tidligere i tråden så ser du at alle 940 har det hullet..

smugen
17/06/11, 18:15
såg det no. men da kan den vel brukest?
lang leveringstid fra IPD?

boman
18/06/11, 17:51
Ja den kan brukes, hvis du har tank fra 960..