PDA

Vis full versjon : Senkesett til Volvo 960 1995 Sedan



Volvo_960_1995
11/02/10, 21:34
Hei.

Trenger seriøst å skifte demperne på Volvo`en.

Det er en Volvo 960, 1995 Modell. Sedan.

Har sjekket hos Sam Steffanson. Venter tilbakemelding, men siste mail var at det var gått ut av produksjon.

Det er ikke snakk om "kanon" senk, men noe som fortsatt bidrar til at bilen er en "glider" og føles som en "glider".

Hva som er maks senk er vell omdiskutert, men hadde Volvo Original senkesett på 940`en. Tror det var 30 mm. Og bilen var "tight" og grei å kjøre.

Har fått ett tips om senkesett på L-M-R, men det er 40-50 mm, noe jeg er redd gjør bilen lav og ikke så komfortabel å kjøre. Men har ikke erfaring med så lave senkesett.. Har også 17 Tommers felger til den bilen, og vil ikke at det skal valses eller at det subber i dekk / skjerm.

Setter pris på tilbakemelding, og aller helst at de settene er Tûv godkjent.

Kan meget godt være med Nivomat eller tilsvarende, da bilen ruller noen 1000 km i ferien, med mye bagasje og 4-fire personer i.

Takker på forskudd for tilbakemeldinger.

TeamBørnOut
13/02/10, 18:09
på cruse960n så er det ikke problem å senke mye. fortsatt gode å kjøre. så 40-50mm er ingenting.. selv med bakkeklaring på noe få cm så var bilen fin å kjøre. spise ikke hjul heller. Men når jeg skulle ha den helt nedpå så subba jeg vekk fjøra bak å ble stående på rett vei... så pass på det :)
det som var gjort med denne var noe ford mondeo fjører forran og senkesats bak (innkorta fjør (tror vi) og noe senkedempere (bilstein til 240 tror jeg).
Men hvis du kjøper et slikt ferdigsett så slipper du jo mye sånn prøving.... og du kan lett justere det opp til ønsket høyde med masse folk baki.
Det jeg kjørte med var 18" med høy profil.. så 17" blir nok ikke problem
har vært å bestilt nye 18" felger til den nye 960n i dag faktisk :D blir svarte felger nå med lavere profil :)
http://www.hellesangels.com/volvo/960800.jpg

245 gl
15/02/10, 18:21
Satt og kikka litt inne på BCB.no, og fant det samme senkesettet de selger på L-M-R i sverige...hvis det er interessangt da... :P

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&List=1&CategoryID=1563&Category2ID=1700&Level=2

TeamBørnOut
15/02/10, 18:54
Gassdempere bak som erstater nivomat demperene <---- hmmm noe galt her :P
høres ikke bra ut. høres ut som noe som subber fint.. en demper som ikke er til nivåregulering er ikke designet for å ta seg av så mye og sammtidig være kjørbar... Noen som har prøvd?
Er egentlig ikke aktuelt heller.. går for coiloversene i sverige :) greit å få den opp litt i høyden når vintern kommer

Morgis
15/02/10, 19:34
Anbefaler ikke å skifte ut nivåmatene.
Har koni nå på 850a, og den siger fort godt ned på hjula på svenkse-harryturer med solide mengder liter drikkevarer og passasjerer, for å si det slikt ;)

245 gl
15/02/10, 21:13
Jeg kjører faktisk med de demperene bak på min bil, og har ikke merka noe jeg, syns ikke den er noe særlig lav heller...men jeg har heller aldri hatt den skikkelig fulllasta...

TeamBørnOut
15/02/10, 21:18
Anbefaler ikke å skifte ut nivåmatene.
Har koni nå på 850a, og den siger fort godt ned på hjula på svenkse-harryturer med solide mengder liter drikkevarer og passasjerer, for å si det slikt ;)
Har man fjører som er beregnet på nivåmat så må man ha dempere til det også.
Ellers må man jo anbefalle alle som ikke er 60år gammle eller driver med ølsmuggling å bytte ut disse fæle demperne. forferdelig dårlig kjøreegenskaper i dem




Jeg kjører faktisk med de demperene bak på min bil, og har ikke merka noe jeg, syns ikke den er noe særlig lav heller...men jeg har heller aldri hatt den skikkelig fulllasta...
Hadde du nivåmat regulering fra før da?

245 gl
20/02/10, 16:10
Det vet jeg ikke, pga. det var han jeg kjøpte bilen som hadde satt på de demperene...han sa bare at det var skiftet dempere bak...

Volvo_960_1995
21/02/10, 19:04
Takker Dere for å holde tråden i live :)

Har ikke helt gitt opp jakten på gode og lovlige senkesett.

Har ikke Nivomat på bilen pr dags dato, men jeg kan godt ha det, slikt at det alltid er rett nivå på bilen.

Samt at det letter litt når bilen er full av bagasje på ferie turer.

Det er kommet forslag om kapping av fjører, men det er No Go, da bilen virkelig får kjørt seg på Autobahn ;)

Bilen bør og skal føles tilnærmet god på veien, dog med de egenskapene det vil medførere å senke den.

Kom med forslag, og ja jeg kikket på BCB :) Men det er ikke TUV papirer på de, men.....

Takk atter engang.

TeamBørnOut
21/02/10, 22:02
nivåmat og autobahn = no no.... nivåmat dempere eier ikke kjøregenskaper. ellers hadde alle brukt slike dempere :) høres jo ut som den perfekte demperen :P

Volvo_960_1995
05/03/10, 08:58
nivåmat og autobahn = no no.... nivåmat dempere eier ikke kjøregenskaper. ellers hadde alle brukt slike dempere :) høres jo ut som den perfekte demperen :P

Da er vell spørsmålet hvilke dempere, har forstått det slikt at Koni er No-Go.

Bilstein er visst moten nå..Hadde Monroe på 740`en og det var som en drøm å kjøre, husker ikke hva de het, men de var dyreste med gass (Selvsagt) og noen slags "olje" som forhindret "skumming" i demperne ved har kjøring.

Takk.

TeamBørnOut
05/03/10, 09:10
Monroe på 960 er søppel...


Jeg skal bytte til 850 fjørbein (bilstein) forran på min om noen uker (kommer sikkert mere snø....). men skal bruke fjører som er til 960(850n er fortung så fjørene er stivere). for sportslig kjøring ville det sikkert vært fint med 850 fjører. men jeg vil ikke ha bilen så stiv.. den skal være lavere bare..
Bak så blir det bilstein sprint fra 940 som jeg vinkler i toppen.

fjøra skal jeg bare gjøre litt kortere (da blir bilen lavere også).

gaupe
05/03/10, 09:12
nivåmat og autobahn = no no.... nivåmat dempere eier ikke kjøregenskaper. ellers hadde alle brukt slike dempere :) høres jo ut som den perfekte demperen :P

Har du prøvd dette, sidan du er så skråsikker? Dette fungerar heilt fantastisk bra, demparane blir veldig faste og fine i autobahn-hastigheiter. Og ja, eg har kjørt Tyskland på langs med nivomatar.

TeamBørnOut
05/03/10, 09:18
all hastighets kjøring har ikke noe med nivåmat dempere å gjøre. Og ja. jeg har kjørt mye fort med nivåmat dempere :) hadde dette på hvite vogna mi... bunna speedoen bra den også :)

Nivåmat dempere har ikke kjøreegenskaper. så enkelt er det! Det er beregnet på gammle folk og fammilie folk som laster bilene fulle av dritt. monterer på campingvogn å tusler avgårde...
De er fine til sitt bruk! Men ikke når man skal senke en bil og få litt bedre kjøreegenskaper.
Det vet vell du som har en R bil. eller har du ikke prøvd den på svingete veier?

gaupe
05/03/10, 09:34
Det vet vell du som har en R bil. eller har du ikke prøvd den på svingete veier?

Den blir litt tung i ræva, og det er ingen tvil om at 06 Ren, som har 4C understellet er mykje lettare gjennom svingane. Men likevel er dette ein bruksbil, og eg savnar nivomatane når eg får last i bilen. 00 Ren har suverent best lasteeigenskapar.

Men har du kjørt med ferske nivomatar? Slitne nivomatar er grusomt, 760en min hadde nivomatar som burde ha vore bytta, og den var tung å dra med seg gjennom svingane.

TeamBørnOut
05/03/10, 10:32
Joda. Kjøpte helt nye til 960n før jul faktisk... men så skulle jeg bytte utveksling i diffen og da ble det satt på ny bakaksel med vanlige dempere. så da ble det monroe isteden.. (fordi jeg ikke viste hvordan oppsett jeg skulle ha enda).
Dette er jo en bruksbil som kun skal cruses med.. derfor jeg tenkte ha nivåmat så jeg kan laste den full av dritt. men duverden å mye bedre det var med andre dempere!
så merka jeg egentlig ikke mye forskjell heller når jeg lastet litt i bilen. merka det mest over fartsdumper (når fastfryst snø slo nedi).
Hadde slitne nivåmat dempere på 944n min. de levde såååå sitt eget liv. alt fra feriestuk til 60tals muskelbil stuk :D (forandret seg under kjøring også, så jeg måtte bytte de fordi hulla til skruen som holder demperen i karroseriet ble ovalt).