PDA

Vis full versjon : Formotstander på lh 2,4



Anders Dybvadsskog
20/02/11, 13:02
Hvordan skal man egentlig montere formotstandene? Som det virker så sier alle et både guiden som lå her lenge og kodja sin guide er "Feil". Orker ikke å legge opp dette hvis motstanden skal gå til dundas hele tiden:confused:

R.G
20/02/11, 13:27
kommer anpå fargene duhar på ledninga i dysekontakter. motstanda skal IKKE sitte koblet til mellom dyse å hjerne men på konstantstrømmen (12-14).

240 el nett så er fargene byttet om mot ett 940 nett.

940 er det grønn man skal koble på,

men på 240 skal man IKKE røre den grønne. grønn på 240 nett kommer fra hjernen. 240 er det to koblingsmuligheter, oransj ledning eller rød-svart ledning.




edit: kobles motostander på ledning fra hjerne, så fungerer det, men ikke i mange år. da går dyser til helvete etter ei stund, pga da får dyser for mye strøm og lite jord (fra hjerne).

lavohmsdyser skal gå på lite jord som kommer fra hjernen og lite strøm via motstander

PVT
20/02/11, 14:55
HOW TO DYSE FORMONSTAND på lh 2.4 (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18693)
men kobler man ikke formotsander for at hjernen ikke skal svi seg?

Rmoltu
20/02/11, 20:13
Dette lurer jeg også på. Skal til å koble inn motstander på et 940-nett.

R.G
20/02/11, 23:43
Dette lurer jeg også på. Skal til å koble inn motstander på et 940-nett.

du som har 940 nett skal koble på grønn ledning

R.G
20/02/11, 23:47
HOW TO DYSE FORMONSTAND på lh 2.4 (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18693)
men kobler man ikke formotsander for at hjernen ikke skal svi seg?

skal kobles pga oppsette dysa er på.

på plussen, pga dysa skal ha lite strøm når er lavohmsdyse.
ikke på ledningen fra hjerne. pga hjernen sender ut riktig signal.

kan tenke deg sjøl: hva er meninga med turbo bensinhjerne hvis man skal sette motstand på ledningen som kommer fra hjerne?? da kan man like godt bruke suggishjerne. er dysene som er skyld i formotstander pga di går på mindre strøm, hjerne skal gi samme signal (jord) uavhengig om motstander eller ikke. derfor motstandene skal sitte på konstant plussen og IKKE på ledningen fra hjerne.

R.G
20/02/11, 23:49
det går som mange har gjort å satt motstander på ledning fra hjerne, pga det gir samme verdier når man måler i dysa. men er ikke sundt for dyser/hjerne over tid. derfor er det viktig att det settes på riktig ledning. konstantpluss fra bensinpumpe rele, som å gir konstantstrøm til tomgangsreg osv:) jeg har enkle skjemar fra 2,7,9 serie suggis og turbo som jeg skal legge inn. skjema som er enklere og lettere å forstå for alle mann og nybegynnere

Kodja
21/02/11, 08:48
venter på den R.G. så jeg kan bygge om til en Korrekt HOW TO på dette med bilder :)

R.G
21/02/11, 09:28
venter på den R.G. så jeg kan bygge om til en Korrekt HOW TO på dette med bilder :)

ja, skal prøve scannern igjen i dag, hvis ikke må jeg lage data tegning:)

PVT
03/03/11, 11:17
hmm har kjørt med LH 2.4 kobla som i A til F guiden i to år nå ikke noe som har sluttet på funke enda. og jeg kommer nokk ikke til å endre på det med mindre jeg ser det funker.

R.G
03/03/11, 13:30
det funker begge veier ja men ikke sundt for noen av dela, men er ikke den riktige måten å sette motstand på ledningen fra hjerne. studerer dere 940 koblingsskjema ser dere motstand sitter på pluss å ikke ledning fra hjernen.


på 940 er det grønn ledning.

240 nett er det rød med svart på noen modeller og oransj på andre modeller det skal kobles på. denne er 12-14 konstant volvo! på 240 er det grønn fra hjerne som er minus. motsatt farger av 7 og 9 serie. derfor how to er feil. pga dem tok det ut etter fargene på 940 nett. og di er motsatt av 2 serie nett. det ser alle mann hvis dere legger opp begge skjemane foran dere å studere.


grunn til att det kan fungere begge veier er fordi: setter man motstand på minus ledning som kommer fra hjerne som vises i how to, så går lavohm dyser på konstant volt 12-14 (noe lavohm dyser ikke skal). det gir samme verdi i dysa der pluss og minus møtes (hvis man skal forklare for di som ikke skjønner). men ikke sundt for dysa å få for lite minus.

det som er riktig med lavohmsdyser, er att minus fra hjerne skal være som det er(hjerne gir ut riktig signal), og konstant plussen skal senkes til vis nivå da med motstandene. da blir forhold mellom pluss og minus likt i dysa og da mot ohm (motstanden som er i dysa).

hadde man gjort som how to i hele verden så kunne man kuttet ut høy eller lavohm og bare regulert på hjerne. ikke riktig det. det må vel di fleste skjønne. alle hjerner gir ut samme signal som ikke skal begrenses med motstander. er strømmen som er å si.

har dere hadd elektro ei god stund så hadde dere skjønt forholde mellom ohm/volt. att det er riktig. og att ohm ikke går mot minus.



men som sagt, begge veier fungerer, men ikke evigvarende for dyser.

240: oransj eller rød med svart det skal kobles på. dette er plussen. minus fra hjerne grønn.

740/940. grønn det skal kobles på. plussen. Grå kommer fra hjerne og er minus

PVT
03/03/11, 16:03
hmm ser du skriver det men har vært borti at hjerner har vært svidd når den oransje fikk motstanden og ikke den hvite grønne men kan hende det var noe annet som var feil som gjorde at det ble sån

totoogførr
03/03/11, 17:41
grunn til att det kan fungere begge veier er fordi: setter man motstand på minus ledning som kommer fra hjerne som vises i how to, så går lavohm dyser på konstant volt 12-14 (noe lavohm dyser ikke skal). det gir samme verdi i dysa der pluss og minus møtes (hvis man skal forklare for di som ikke skjønner). men ikke sundt for dysa å få for lite minus.

det som er riktig med lavohmsdyser, er att minus fra hjerne skal være som det er(hjerne gir ut riktig signal), og konstant plussen skal senkes til vis nivå da med motstandene. da blir forhold mellom pluss og minus likt i dysa og da mot ohm (motstanden som er i dysa).

hadde man gjort som how to i hele verden så kunne man kuttet ut høy eller lavohm og bare regulert på hjerne. ikke riktig det. det må vel di fleste skjønne. alle hjerner gir ut samme signal som ikke skal begrenses med motstander. er strømmen som er å si.

har dere hadd elektro ei god stund så hadde dere skjønt forholde mellom ohm/volt. att det er riktig. og att ohm ikke går mot minus.


Jeg skal ikke påstå at jeg vet grunnen til at det går i stykker, men jeg er 100% sikker (på at jeg er 100% sikker) på at det ikke er slik du forklarer.

Spenningspotensialet over dysa er det samme uansett om motstanden står her eller der.

Mest sansynlig har det med impedans i motstandene og dysene.

PVT
03/03/11, 18:16
Mest sansynlig har det med impedans i motstandene og dysene.
på norsk vil det si?

totoogførr
03/03/11, 18:29
på norsk vil det si?

http://no.wikipedia.org/wiki/Impedans

Kort forklart vil en spole (motstanden/ dysa) glatte ut signalet fra hjernen, dette kan være en mulig årsak.

PVT
03/03/11, 19:05
tok å klippa vekk det uviktige
forenkla det osv
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/130.jpg

sån SKAL det være er som RG sier
hvis du veil se hele graia selv volvo/740_diagram_circled.jpg (http://www.jacqui-of-all-trades.com/shane/volvo/740_diagram_circled.jpg)

R.G
03/03/11, 21:24
tok å klippa vekk det uviktige
forenkla det osv
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/130.jpg

sån SKAL det være er som RG sier
hvis du veil se hele graia selv volvo/740_diagram_circled.jpg (http://www.jacqui-of-all-trades.com/shane/volvo/740_diagram_circled.jpg)

takker:) der ser alle mann at motstander sitter på pluss og minus kommer fra hjerne.

er det protester på detta der nå så er det andre som må lære seg å lese litt.

skjema der er fra volvo sitt litteratur ser jeg.

og det der er 7/ 9 serie nett. andre farger mot 240 nettet. gn= grønn, gr=grå.

så ser dere på 240 nett. skal det kobles på orange eller den som er rød og svart. pga 240 bruker GRØNNHVIT fra hjerne og det er motsatt av 7/9 serie. så i grunn er den guiden a-f-ft-fk utpå her feil

PVT
03/03/11, 21:34
uff blir nødt til å rote neddi lednings spagettien jeg nå da å gjøre det om :p

R.G
03/03/11, 21:58
hehe. detta har jeg forklart maaange ganger innpå her, men mange nekter plent på att jeg har hadd rett.

R.G
03/03/11, 22:02
men før det blir noe mere spørsmål ang detta.

der det er skjøtet sammen 1-4, hvor man klipper opp, så kan det hende det er skjøtet 2-4 eller 1-5. pga på noen av netta er det tatt ut konstantstrøm for tomgangsregulator i samme skjøten hvor det deles for motstander:)

Kodja
04/03/11, 15:08
skal se om jeg får luska ut ca hvor det blir liggende på 93modell lh2.4 nettet fra 240n etter hvert ev. i helga... har lyst å få gjort om dette asap nå...

PVT
04/03/11, 22:40
akkurat tatt av innsuget skal til å lodde om på spagettien nå

totoogførr
07/03/11, 01:46
hehe. detta har jeg forklart maaange ganger innpå her, men mange nekter plent på att jeg har hadd rett.

Kan det hende at det er fordi du tar feil?


grunn til att det kan fungere begge veier er fordi: setter man motstand på minus ledning som kommer fra hjerne som vises i how to, så går lavohm dyser på konstant volt 12-14 (noe lavohm dyser ikke skal). det gir samme verdi i dysa der pluss og minus møtes (hvis man skal forklare for di som ikke skjønner). men ikke sundt for dysa å få for lite minus.

Som jeg sa tidligere, spenningspotensialet er det samme uansett hvor motstanden står. Hvis dyse og motstand har lik resistans (ohm) vil spennings potensialet være 6 volt over dyse og 6 volt over motstand. Dysa har aldri 12-14 volt. Det går ikke ann at dysa får for lite minus (jord)



det som er riktig med lavohmsdyser, er att minus fra hjerne skal være som det er(hjerne gir ut riktig signal), og konstant plussen skal senkes til vis nivå da med motstandene. da blir forhold mellom pluss og minus likt i dysa og da mot ohm (motstanden som er i dysa).

Signalet fra hjernen er som det er uansett hvor motstandene står. Det hjernen gjør er å "lukke en bryter" i x antall millisekunder hver runde motoren tar. dermed går det en strøm gjennom motstanden dysa OG hjernen.
Før "bryteren lukkes" er motstanden i kretsen uendelig og det spiller derfor ingen rolle hva spenninga er.


hadde man gjort som how to i hele verden så kunne man kuttet ut høy eller lavohm og bare regulert på hjerne. ikke riktig det. det må vel di fleste skjønne. alle hjerner gir ut samme signal som ikke skal begrenses med motstander. er strømmen som er å si.

Nei. Høyohmdysene går på 12 volt mens lavohmdysene går på en lavere spenning avhengig av motstanden.


har dere hadd elektro ei god stund så hadde dere skjønt forholde mellom ohm/volt. att det er riktig. og att ohm ikke går mot minus.

Jeg vet ikke hvor mye elektro du har hatt, men du burde kanskje fulgt berde med i timene.

R.G
07/03/11, 10:00
totoogførr: Kan hende at det er fordi jeg tar feil? hvis jeg tar så jævlig feil, hvorfor viser org skjema det samme som jeg har prøvd å forklart innpå her over tid da?? er skjema feil da liksom? sitter her med en bunke med volvo sin litteratur fra 1985 til 1998 på 7 og 9 serie som er orginal verksted literatur og tror neppe det er feil.


tror du skal lese igjennnom engang til før du kommentere. og tar en titt på skjema PVT fant fram så ser du att jeg har hadd rett mens denna tragiske guiden som ligger på forumet er feil.ikke noe vits å argumentere opp i mente når det som er riktig har kommi fram.


edit: men er ikke noe mere å si om denna saken nå. nå må vel folk skjønne hva som er rett. skjema over er VOLVO sitt og det er ikke feil, og si det er feil da er bare for å lage en kverulering. så nå har jeg sagt mitt og fått folk til å finne ut om di har motstander på rett side og koble detta rett. så nå har folk fått sett skjema her så nå er jeg ferdig med formotstander:p

Evolve_88
07/03/11, 11:37
RG har rett der. Ikke akkurat logisk å ha motstander på minus sia heller. Men det fungere å ha det slik det er i guiden. Men den er feil som RG sier. Ikke noe mere å vri å vende på med det nå.

PVT
07/03/11, 16:18
har hatt formotstanden på begge sidene jeg nå først fulgte jeg A til Ft guiden deretter ble de flytta over på + sia var ingen forskjell. ikke noe jeg merka hvertfall.
kan vel da konkludere med at det funker begge veier men i volvo sine papirer skal de stå på + sia . så egentlig kan du gjøre det du finner lettest å gjøre.
setter du den på - sia så trenger du ikke styre med 2 ekstra kabler som går til kladstart dysa og tomgangs regulatoren.

totoogførr
07/03/11, 23:13
totoogførr: Kan hende at det er fordi jeg tar feil? hvis jeg tar så jævlig feil, hvorfor viser org skjema det samme som jeg har prøvd å forklart innpå her over tid da?? er skjema feil da liksom? sitter her med en bunke med volvo sin litteratur fra 1985 til 1998 på 7 og 9 serie som er orginal verksted literatur og tror neppe det er feil.


tror du skal lese igjennnom engang til før du kommentere. og tar en titt på skjema PVT fant fram så ser du att jeg har hadd rett mens denna tragiske guiden som ligger på forumet er feil.ikke noe vits å argumentere opp i mente når det som er riktig har kommi fram.


edit: men er ikke noe mere å si om denna saken nå. nå må vel folk skjønne hva som er rett. skjema over er VOLVO sitt og det er ikke feil, og si det er feil da er bare for å lage en kverulering. så nå har jeg sagt mitt og fått folk til å finne ut om di har motstander på rett side og koble detta rett. så nå har folk fått sett skjema her så nå er jeg ferdig med formotstander:p

Så så så, ikke ta det ille opp. Jeg har alle volvobøkene for 2, 3, 7 og 9 serie jeg også, så hvordan det skal kobles er det ikke noen tvil om. Motstandene SKAL stå mellom pluss (rele) og dysene, men forklaringa de på hvorfor det motsatte er feil er full av villedene feilinformasjon.

R.G
07/03/11, 23:22
neida tar ikke ille opp:)

Arne94
23/10/12, 07:13
Jeg gjorde som "how to A-F" manualen og der sto d at man skulle klippe de ledninga som gikk fra EN stor til FIRE mindre og lodde inn der, MEN jeg hadde bare en grå ledning som gikk fra EN til FIRE i ledningsnettet.

Har jeg loddet på jording? :/ motstanden blir veldig varm og bilen går laangt i fra som den skal!