PDA

Vis full versjon : ulyd fra girkassen. Gåen clutch??



groet
20/02/11, 11:58
Hei.
Var ute og kjørte i går og når bilen hadde stått parkert en times tid skulle jeg kjøre igjen.
Da hørte jeg en ulyd en plass fra girkassen, rundtom der hvertfall. Hørtes ut som typisk "tørr" metall-lyd. Men når jeg trødde pedalen inn bare noen få cm, forsvant lyden.
Det som var litt dumt var at jeg var et stykke hjemmefra og jeg måtte jo hjem.
I det jeg nesten kom hjem, skulle jeg trykke clutchen inn for å gire. Da merket jeg at trykket på clutchen ble svakere. Trødde på pedalen noen ganger til, og så.... Der gikk pedalen helt i bånn uten å returnere til hvileposisjon og jeg satt da fast i andre gir. Jeg klarte omsider å få stoppe bilen (kvelte den på giret), tok meg en kikk under panseret og bilen. Under bilen kunne jeg se at det dryppet veske fra kassen.

Hva har skjedd??? :eek:
Er det clutch-lageret som har vært dårlig og dermed noe annet også tatt kveld siden trykket er helt borte?

Mener på at clutchen ikke er skiftet på bilen. Den er nå gått rundt 167000 km.

Dette er en 2.0T 2001 modell

Per-erik
20/02/11, 12:32
hei,
jeg tror pakningen i slavesylinderen er gåen. da renne veska ut. den harde lyden kan komme av at du satte bilen i gir uten 100% cluth.

groet
20/02/11, 12:59
hei,
jeg tror pakningen i slavesylinderen er gåen. da renne veska ut. den harde lyden kan komme av at du satte bilen i gir uten 100% cluth.

Lyden var der når bilen sto på tomgang, med pedalen ute så det var ikke under giring ser du :(

aarnes
20/02/11, 14:09
Lyden var der når bilen sto på tomgang, med pedalen ute så det var ikke under giring ser du :(

Det er vel den typiske lyden som kommer når svinghjulet er gåent. da lager det en ufin lyd.

groet
20/02/11, 14:12
Det er vel den typiske lyden som kommer når svinghjulet er gåent. da lager det en ufin lyd.

Svinghjulet faktisk?? :eek:

Men hvordan henger det sammen da?
Tenker siden det virker som om det er clutchen...

aarnes
20/02/11, 14:18
Jeg er ikke heelt sikker, men jeg har hatt problemer med clutchen min selv, og det går igjen at "Hvis du har en ulyd når bilen står tomgang fra girkasse, så er mest sannsynlig svinghjulet dårlig"

kanskje noen andre her kan bekrefte? jeg vet ikke åssen lyden høres ut eksakt, da jeg ikke har den selv.

kan det være utløselageret ditt kanskje?

groet
20/02/11, 14:29
Jeg er ikke heelt sikker, men jeg har hatt problemer med clutchen min selv, og det går igjen at "Hvis du har en ulyd når bilen står tomgang fra girkasse, så er mest sannsynlig svinghjulet dårlig"

kanskje noen andre her kan bekrefte? jeg vet ikke åssen lyden høres ut eksakt, da jeg ikke har den selv.

kan det være utløselageret ditt kanskje?

Utløserlager ble nevnt av to personer som jeg kjenner som hørte på det.
Men da er det dags for utskifting av clutchen også?

aarnes
20/02/11, 16:33
sannsynligvis.
du må ut med kassa og hele sulamitten for å bytte utløserlageret.
lønner seg å gjøre alt i samme slengen.

jeg fikk pris på ca 10k SEK for bytte av clutch og utløserlager.
er du komfortabel med å bytte selv, bestiller du deler fra Usa, kommer på 2900kr for det du trenger. (Ikke svinghjul dog) men det blir heller ikke byttet med mindre du ber spesifikt om det.

groet
20/02/11, 16:41
sannsynligvis.
du må ut med kassa og hele sulamitten for å bytte utløserlageret.
lønner seg å gjøre alt i samme slengen.

jeg fikk pris på ca 10k SEK for bytte av clutch og utløserlager.
er du komfortabel med å bytte selv, bestiller du deler fra Usa, kommer på 2900kr for det du trenger. (Ikke svinghjul dog) men det blir heller ikke byttet med mindre du ber spesifikt om det.

Komfortabel og komfortabel :rolleyes:
Har nå skrudd litt til tider men er det ikke snakk om spesialverktøy for å skifte clutchkit?
Noen som har en oppskrift på hvordan dette lettest mulig gjøres?

aarnes
20/02/11, 16:51
Såvidt jeg har hørt, så bruker en mekaniker ca 50min på å ta ut kassa. og deretter er alt en lek. 2-3timer ;)

Har en oppskrift et sted . skal se om jeg finner den

Sollien
20/02/11, 17:09
50min??? snakka med en på volvo... han mente 8t +++... fikk nettopp skifta clutch på min leverte den kl 1900 å henta den kl 2200 dagen derpå... skal sies at det blei skifta reggreim å en coil også :) men du må ha spesiallverktøy for å spenne opp clutchen..

Sollien
20/02/11, 17:12
Såvidt jeg har hørt, så bruker en mekaniker ca 50min på å ta ut kassa. og deretter er alt en lek. 2-3timer ;)

Har en oppskrift et sted . skal se om jeg finner den

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14004&highlight=clutch

JørgenT
20/02/11, 20:21
Selv så tar jeg ner en slik kasse på ca 1,5 time.
Da seff bensin og FWD. Da er det kooos:P

Når noen snakker med folk på volvo så sier de jo prisen/tiden ut til kunde. Går ut i frå VSTG VolvoStandardTimesGuide. Er alltid der vi går utifrå når vi gir priser ut til kunde. Så ligger vel på ca 8-10 timer for slik jobb via volvo.

Ca blir det fort 14-15000 kr for en slik jobb med deler.

groet
20/02/11, 21:43
Selv så tar jeg ner en slik kasse på ca 1,5 time.
Da seff bensin og FWD. Da er det kooos:P

Når noen snakker med folk på volvo så sier de jo prisen/tiden ut til kunde. Går ut i frå VSTG VolvoStandardTimesGuide. Er alltid der vi går utifrå når vi gir priser ut til kunde. Så ligger vel på ca 8-10 timer for slik jobb via volvo.

Ca blir det fort 14-15000 kr for en slik jobb med deler.

Vannvittige priser... Men men, nå har jeg alliert meg med en kompis som er verksmester. Så da skal vi klare den biffen.

aarnes
20/02/11, 22:54
Da vil jeg gjerne høre hvordan det gikk :p

groet
21/02/11, 13:49
Da vil jeg gjerne høre hvordan det gikk :p

Skal forsøke å oppdatere etterhvert med bilder og fremgangsmåte ;)

groet
21/02/11, 23:41
Har i kveld skrudd av hjul på førerside, skrudd av styrekule og opphengskule. Skrudd ut hele fjærbenet og nappet ut akslingen til girkassen, skrudd nesten alle boltene som sitter rundt mellom motor og girhuset og løsnet boltene til startmotoren. I morgen skal jeg jobbe videre med å skru av innerskjermen og treversen slik at jeg får tilte motoren ned på førersiden for å kunne komme til å få ut girkassen. Må til med en god jekk på undersiden slik at den kommer ned smooth.

Jobbet ca i 2 timer idag.
Forsåvidt greit og enkelt arbeid.

groet
22/02/11, 09:30
Har fått bestilt Clutchkit til bilen idag. Kommer i morgen.
Meca er hvertfall billigst. ANBEFALES!!!!

aarnes
22/02/11, 09:31
Hvor mye kom det på?

groet
22/02/11, 13:23
Hvor mye kom det på?

Mener det var rundt 4500,-

aarnes
22/02/11, 13:24
Da kan jeg nevne i fleng at Veng er billigere.
og samme om du kjenner noen på volvo så du kan få rabatter :p

groet
22/02/11, 13:58
Var ikke jeg som bestilte dette, det var kona for jeg har skrudd videre på bilen idag.
Kan være 3500,- for det jeg vet...

groet
22/02/11, 19:52
Sånn. Da var girkassen ute og svinghjulet klart til å tas vekk. Delene mine får jeg i morgen tidlig.
Får bare håpe sentreringspinnen følger med nå. Hvis ikke så må jeg vel spørre fint hos Volvo-verkstedet om å låne det en times tid...

Ca 1,5 times arbeid idag.

groet
23/02/11, 22:09
Idag er ny clutch og utløserlager satt på, girkasse skrudd i og alle bolter teitet skikkelig til.
Gikk jaggu mange timer idag egentlig pga at jeg jobbet alene. Tungt å få girkassen inn alene i 40 cm høyde... Jaja, det gikk. Måtte kjøpe universalt sentreringsverktøy på biltema for Volvo ville ikke låne ut det ene di hadde.
Nå gjenstår det å sette inn fjærstaget, innerskjerm, hjul, påfylling av gearolje og bremsevæske så er bilen klar!!

ca 6,5 timer arbeid i kveld... :/

groet
24/02/11, 21:49
Endelig er bilen på veien igjen!

Gikk vel 3 timer med arbeid...

GUD, jeg har savnet å kjøre den!!!

aarnes
25/02/11, 09:37
Og alt går som det skal? :)

groet
01/03/11, 01:19
Og alt går som det skal? :)

Jepp. Helt utmerket. Er storfornøyd nå.
Har nettopp montert xenonpærer (6000K) i tåkelysene i kveld. Ble meget fint må jeg si.