PDA

Vis full versjon : Tett vivhusventilasjo, hva vil skje da?



frodo_t5
20/02/11, 10:40
Som topic sier, hva vil skje hvis veivhuset blir tett? Har hørt noe si at da vil det komme olje opp fra peilepinnen :confused:

Morgis
20/02/11, 10:42
høyt trykk. olje som presser ut simmerringer og pakninger i motoren..

http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

frodo_t5
20/02/11, 11:12
høyt trykk. olje som presser ut simmerringer og pakninger i motoren..

http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

Hvordan går det med de pakningene da?

Morgis
20/02/11, 11:13
de slår lekk, med tilhørende oljelekkasjer =)

frodo_t5
20/02/11, 11:16
de slår lekk, med tilhørende oljelekkasjer =)

Så det vil da si at jeg må skifte disse pakningene? :(

Morgis
20/02/11, 11:19
om de ryker ja.. men skjeldent dem gjør :)
rens veivhusventilasjonen godt og bruk god olje. gjerne kjør en rens med Omega ved neste oljeskift :)

frodo_t5
20/02/11, 11:25
Får satse på at dem ikke har det :) Har akkurat skiftet olje, men skader vel ikke og ta en skikkelig rens :):)

Jan Olav
20/02/11, 15:41
Eg mener å ha hørt at de selger komplette kit fra fcpgroton.com, er det noen som kan bekrefte det og eventuelt legge frem en link til det??
Engelsk kunnskapene mine strekker ikke til på dette området.

GMV
20/02/11, 16:26
Det stemmer at FCPGroton har dette. Har selv montert det kittet, kjempefornøyd.
Med turbo (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/15790/nm/Volvo_V70_Turbo_PCV_Breather_System_Kit_/category_id/63)
Uten turbo (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/17122/nm/1998_Volvo_V70_Non_Turbo_PCV_Breather_System_Kit/category_id/63)

Jan Olav
21/02/11, 22:15
Se der ja, takker så mye :D

hgnubel
22/02/11, 09:32
Låner denne tråden litt, noen som vet om det er samme veivhusventilasjonsproblematikk (med anstrengt pusting etter en stund) på min 2000 modell med B5244T2? Det var vel et tidspunkt Volvo forbedret noe her...?

Erlend
22/02/11, 11:09
Låner denne tråden litt, noen som vet om det er samme veivhusventilasjonsproblematikk (med anstrengt pusting etter en stund) på min 2000 modell med B5244T2? Det var vel et tidspunkt Volvo forbedret noe her...?

du har vel den forbedrede versjonen.. eller så kom den seinere :)
fikk de nye og forbedrede delene sist jeg handla hos volvo ( fikk feil, hadde greid å tulle litt i vadis, da jeg ga de feil dele.nr :P )

å da minns jeg det sto 2000- og nyere ellerno.. mulig jeg husker feil da :P

har du noen symptomer på tett ventilasjon da?

hgnubel
22/02/11, 11:56
Ingen symptomer, men er greit å vite om jeg bør være ekstra oppmerksom på det :)

Erlend
22/02/11, 13:40
Ingen symptomer, men er greit å vite om jeg bør være ekstra oppmerksom på det :)

ta å løsne på oljepåfyllingslokket og dra ut peilepinnen og dekk til hullet med tommelen, danser lokket så er veivhusventilasjonen tett. gjør den ikke det så er det ingen fare :)

så er du hvertfall sikker :)

tar litt tid å få byttet dette. men er en grei jobb å gjøre selv igrunn :)

hgnubel
22/02/11, 16:34
Jepp, har byttet på gamlebilen :) Men har ikke egen parkeringsplass eller garasje eller noe, så blir litt tiltak å finne et sted å stå. Sist kjørte jeg 70km totalt til og fra :p

Heenster
22/02/11, 17:47
Feil på veivhusventiliasjonen på 850/70 fom 92 - tom 2000 modeller. Fikk byttet dette gratis på min 94 mod 850 i fjor. Trodde de tullet med meg, men neida fikk byttet alt gratis.

Roffy
24/02/11, 19:00
om de ryker ja.. men skjeldent dem gjør :)
rens veivhusventilasjonen godt og bruk god olje. gjerne kjør en rens med Omega ved neste oljeskift :)

hvem har omega ?

Agrostar
24/02/11, 19:33
hvem har omega ?

Bensinstasjonar, bilrekvisita, ulike traktorseljarar

hgnubel
24/02/11, 19:50
Omega er en produsent som lager mye rart, men det er gjerne noe tilsvarende QMI sin "innvendig motorvask" morgis mener.

Husker ikke nummeret/navnet på denne, men den skal nok helles på motoren mens gamle oljen er på, og så skal motoren gå på tomgang noen minutter før du tapper oljen, bytter filter og heller på ny og frisk kvalitetsolje...

Erlend
24/02/11, 21:24
helt riktig. omega 404 tror jeg den heter ( eller så er det pakningsfornyeren :P ) mekonomen forhandler denne hvertfall veit jeg :). skal helles på, gå på tomgang i 10 min ca. og så tappes rett av :)

Havard89
24/02/11, 22:36
Lånar denne tråden litt, slik att eg slepp å lage ny om det er greit?

Mitt spørsmål er om det vil vere samme problem på 6syl alu motorane? har merka at eg har litt oljesvetting på to av boltane, rundt coilane på dei bakerste sylinderane..

Atanatar
28/09/11, 21:48
Flere som må låne tråd gitt :)

Får ikke peilet olje. Dvs at pinnen alltid er tørr. Ser ut som om det er endel grums inni der. Har også litt oljesprut rundt påfyllingslokket. Ser ut som om det er fuktig mellom motor og girkasse også. Skal være bra med olje i motoren. Flere ting som tyder på tett veivhusventilasjon.

Er det noen fare med å dra på langtur med dette? Drar om noen timer og lurer på om jeg utfordrer skjebnen..

850GLTsilver
28/09/11, 22:25
Flere som må låne tråd gitt :)

Får ikke peilet olje. Dvs at pinnen alltid er tørr. Ser ut som om det er endel grums inni der. Har også litt oljesprut rundt påfyllingslokket. Ser ut som om det er fuktig mellom motor og girkasse også. Skal være bra med olje i motoren. Flere ting som tyder på tett veivhusventilasjon.

Er det noen fare med å dra på langtur med dette? Drar om noen timer og lurer på om jeg utfordrer skjebnen..

Fyll opp med et par liter olje i det minste. 10W40 er å anbefale.
Og ta med deg et par liter i bilen på den turen din.
Disse bilene begynner med å blinke i skarpe svinger i god tid før du får et kritisk lavt oljetrykk. Men DA er det veldig greit å reagere.

850GLTsilver
28/09/11, 22:26
Lånar denne tråden litt, slik att eg slepp å lage ny om det er greit?

Mitt spørsmål er om det vil vere samme problem på 6syl alu motorane? har merka at eg har litt oljesvetting på to av boltane, rundt coilane på dei bakerste sylinderane..


Ja. Det er kun ett ekstra høl i de.

hgnubel
28/09/11, 22:37
Flere som må låne tråd gitt :)

Får ikke peilet olje. Dvs at pinnen alltid er tørr. Ser ut som om det er endel grums inni der. Har også litt oljesprut rundt påfyllingslokket. Ser ut som om det er fuktig mellom motor og girkasse også. Skal være bra med olje i motoren. Flere ting som tyder på tett veivhusventilasjon.

Er det noen fare med å dra på langtur med dette? Drar om noen timer og lurer på om jeg utfordrer skjebnen..

Høres ut som du lever farlig... Hvordan kan du vite at det er bra med olje på motoren om du ikke får peilet den? Disse bilene og kanskje særlig motorene er litt skumle fordi de tåler relativt godt småfeil... De kan gå tilnærmet normalt i flere år med mange småfeil før til slutt noe seriøst ryker. Tror faktisk jeg kunne tappet ut all oljen og fremdeles kommet meg til og fra butikken i flere uker før motoren hadde dødd helt.

Mye som kan få disse motorene til å bruke olje, og de 5,3 literene som jeg tror motoren din skal ha kan fint forsvinne på et par måneder uten at bilen trenger å oppføre seg rart.

Kjøp deg en firelitersdunk fra biltema eller noe annet rimelig og fyll på ca en liter i slengen, vent to minutter, peil oljen og gjenta til du ser noe på pinnen.

...og sørg for at du har gyldig veihjelp fra naf eller lignende ;)

hgnubel
28/09/11, 22:42
Fyll opp med et par liter olje i det minste. 10W40 er å anbefale.
Og ta med deg et par liter i bilen på den turen din.
Disse bilene begynner med å blinke i skarpe svinger i god tid før du får et kritisk lavt oljetrykk. Men DA er det veldig greit å reagere.

Hvis du mener varsellampen for lavt oljetrykk så begynner jo en del av de pærene å nå pensjonsalderen også på 850... Anbefaler Atanatar å sjekke at det lyset blinker når tenningen slås på :)

850GLTsilver
28/09/11, 22:46
Hvis du mener varsellampen for lavt oljetrykk så begynner jo en del av de pærene å nå pensjonsalderen også på 850... Anbefaler Atanatar å sjekke at det lyset blinker når tenningen slås på :)

KLOK anbefaling. :o
Kunne jo fullført med den jeg og...

Atanatar
28/09/11, 23:06
Dette forumet overgår det meste annet:-) Føler meg nesten pliktig til å lære meg så mye om bilen at jeg kan hjelpe andre med alt mulig rart :-) Vi Skal ikke se bort ifra at jeg gjør akkurat det.


Fyll opp med et par liter olje i det minste. 10W40 er å anbefale.
Og ta med deg et par liter i bilen på den turen din.
Disse bilene begynner med å blinke i skarpe svinger i god tid før du får et kritisk lavt oljetrykk. Men DA er det veldig greit å reagere.
Fylte på en liter for en måneds tid siden og har kjøpt en ny liter i dag. 5W40. Tenkte å ta med denne. Hadde oljeskift i vår..



Høres ut som du lever farlig... Hvordan kan du vite at det er bra med olje på motoren om du ikke får peilet den? Disse bilene og kanskje særlig motorene er litt skumle fordi de tåler relativt godt småfeil... De kan gå tilnærmet normalt i flere år med mange småfeil før til slutt noe seriøst ryker. Tror faktisk jeg kunne tappet ut all oljen og fremdeles kommet meg til og fra butikken i flere uker før motoren hadde dødd helt.

Mye som kan få disse motorene til å bruke olje, og de 5,3 literene som jeg tror motoren din skal ha kan fint forsvinne på et par måneder uten at bilen trenger å oppføre seg rart.

Kjøp deg en firelitersdunk fra biltema eller noe annet rimelig og fyll på ca en liter i slengen, vent to minutter, peil oljen og gjenta til du ser noe på pinnen.

...og sørg for at du har gyldig veihjelp fra naf eller lignende ;)
Kan jeg ha på for mye olje? Hva skjer da? Oppe i påfyllingshullet ser det ikke akkurat ut som om det er mangel på olje en time etter en kort tur. Kan det likevel være alt for lite?



Hvis du mener varsellampen for lavt oljetrykk så begynner jo en del av de pærene å nå pensjonsalderen også på 850... Anbefaler Atanatar å sjekke at det lyset blinker når tenningen slås på :)Smart tips :-)
Fikk sjekket at denne lampen og sensoren fungerte i fjor i alle fall. Rett før planlagt oljeskift så lyste lampen i høyresving samtidig som jeg bremset. Vår kjapp med å få på olje da ja. Tydelig at bilen bruker mer enn verkstedet har planlagt med.

Robert H.
29/09/11, 15:20
Du bør fylle olje på motoren til det viser på peilepinnen:eek:
En og en liter til du har kontroll på nivået.
Det er ALDRI et godt tegn når du ikke kan se olje på peilepinnen.
Det gjør ingenting om man kikker under panseret av og til for å sjekke tingenes tilstand.

850GLTsilver
29/09/11, 19:52
Dette forumet overgår det meste annet:-) Føler meg nesten pliktig til å lære meg så mye om bilen at jeg kan hjelpe andre med alt mulig rart :-) Vi Skal ikke se bort ifra at jeg gjør akkurat det.



Ja du sier noe der.
Entret forumet her i vinter jeg, og syns folka her inne stort sett er fantastiske.
Masse kunnskap og villighet til å dele den.
Syns det er en rimelig god toleranse for "dumme" spørsmål også.
Ikke alle steder man ser det nei.
Men så er det jo et forum for oss VOLVO-eiere da.... :D
Glade i bilene våre som vi er.

mrstfu
01/10/11, 14:20
Entret forumet


Shut your filthy mouth.

Atanatar
10/10/11, 12:56
Har nå hatt bilen på service hos Volvo i Tyskland. De sa det var lite olje på den, men langt ifra kritisk. De har nå fylt opp med Shell Helix Plus (5w40) og sjekket over det viktigste. Ser det skrives en god del negativt om denne oljen rundtomkring. Jeg har i løpet av de siste årene kjørt på Magnatec (5w30).

Er oljen så dårlig som folk her inne skal ha det til?

Tror nok uansett jeg kjøper en ekstra flaske til hjemturen og holder øye med nivået underveis på autobahn. Kan nok gå med litt vil jeg tro.

Bjarne Fjellhøy
17/10/11, 21:48
jeg låner denne tråden. jeg ska bytte veivhusventilasjonen nå. men hvordan tar jeg av selve boksen.de sier det er 2 skruer men jeg har bare funnet en. hvor er den andre, og er den bare da og dra rett av?

hammerpaal
17/10/11, 22:00
jeg låner denne tråden. jeg ska bytte veivhusventilasjonen nå. men hvordan tar jeg av selve boksen.de sier det er 2 skruer men jeg har bare funnet en. hvor er den andre, og er den bare da og dra rett av?

Sitter en skrue på venstre side av boksen, mulig den er litt vanskelig å se, men den er der. Den andre skruen sitter på motsatt side og skal være lett å få øye på. Under boksen, i bakkant, er det to slangeklemmer (Tx20 - tror jeg) som må løsnes for å kunne dra boksen rett av.

Bjarne Fjellhøy
19/10/11, 19:23
Ble ganske overraska:) Var på Volvo og bestilte oljefella, rør fra oljefelle til insug og innsugspakning. kosta bare 940 kr:) men jeg har så følelsen det er noe jeg har glemt og satt på for den jager litt på tomgang med en gang jeg starter opp....

Bjarne Fjellhøy
19/10/11, 19:24
2,5 10v 96 mod

850GLTsilver
19/10/11, 19:41
Jager?
At den ruser litt opp for så å roe seg, eller svinger det litt en stund? Lenge?

Odegaard
19/10/11, 19:41
må du fylle ny olje ved bytte? eller går det uten? bare ett par uker siden olje skift :/

850GLTsilver
19/10/11, 19:58
Går bra å skifte det uten å måtte bytte olje ja.

MEN, det er deler av veivhusventilasjonen som man ikke får ordna opp i uten å ta ned bunnpanna.... Finnes visst en beskrivelse på det under HowTo......

Odegaard
19/10/11, 21:15
er det denne du mener på http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm ?
står ingenting om at du må ta ned bunnpanna :p men jeg ser vell det når jeg skall demontere i helga :) men vill du si at det er en vanskelig jobb for en som ikke har gjort det før?

mrstfu
19/10/11, 22:48
veivhusventilasjon er ganske enkelt, så lenge du veit opp og ned på ei skralle. burde ned med innsuget (blir jævlig trangt ellers), gasspjeld og så har du tilgang rett på. bare du tar deg godt tid med å skru ut bolter og plassere dem på et sted du er sikker på ikke å miste dem, er dette god udnerholdning en fredags kveld:D

850GLTsilver
20/10/11, 15:25
er dette god udnerholdning en fredags kveld:D

Du er sjuk, men det veit du vel fra før :D

Dette med bunnpanna er ikke med på den fiksen der nei, det stemmer.
Skal vi kalle det for de viderekomne kanskje?

Dersom du ser på det bildet der oljefella er tatt av, så ser du det hullet som er nederst. Dette går ned til noen kanaler i bunnpanna som i værste fall kan være tette. Men det ser du om hullet er fullt av lys gele, eller sot.

Er ikke alltid nødvendig å ta ned bunnpanna, og som MRSTFU sier: Det er en fin jobb en litt lang Fredagsettermiddag. En kanne kaffe er bra å ha mellom slagene.

mrstfu
20/10/11, 21:41
Du er sjuk, men det veit du vel fra før :D

Dette med bunnpanna er ikke med på den fiksen der nei, det stemmer.
Skal vi kalle det for de viderekomne kanskje?

Dersom du ser på det bildet der oljefella er tatt av, så ser du det hullet som er nederst. Dette går ned til noen kanaler i bunnpanna som i værste fall kan være tette. Men det ser du om hullet er fullt av lys gele, eller sot.

Er ikke alltid nødvendig å ta ned bunnpanna, og som MRSTFU sier: Det er en fin jobb en litt lang Fredagsettermiddag. En kanne kaffe er bra å ha mellom slagene.

Syk? Større entusiasme rundt PNPswitchen tror jeg aldri jeg kommer til å se, Silver:D

Men dette er gjort på en stund, bare man har tolmodighet, hvertfall når det gjelder selve veivhusventilasjonen. Og ikke for å vri oss inn på OT, men hva synes du/dere om et slikt et veivhusventilasjonsfilter, i stedet for å lede gassene opp i innsuget igjen? Jeg monterte et slikt filter, rett og slett for å slippe all den gugga i innsuget. Monterte det lett tilgjengelig og, så jeg kan vaske flteret innimellom...

850GLTsilver
20/10/11, 22:38
Syns det blir no søl med et sånt veivhusfilter. Våre maskiner begynner å dra på åra, og det slipper en del forbi stempelringer som man med stor fordel heller trekker inn i innsuget og prosesserer i sylindrene fremfor å legge igjen sorte flekker overalt der man stanser.

Men jeg har vurdert det ja. Samt tenkt ut et eller annet som kunne sørget for å fått oljedampen til å kondensere i litt større grad, for så å renne tilbake til motoren fremfor å ende opp som forbrenningsemne. Spekulerer bare på akkurat hvordan jeg skulle laget noe slikt. Får ville ideer fra gamlingens destillasjonsapparat fra 70-tallet...
Ser for meg en ekstra oljefelle ja.

Kanhende man skal drodle litt rundt det og teste litt?

mrstfu
21/10/11, 11:53
Er tilhenger av Øsken Fjøsmekk jeg, så kom opp med en patent, så kan jeg være prøvekanin;-)

dvs turid kan være prøvekanin, ingen andre enn meg skrur på MITT veivhus.

850GLTsilver
21/10/11, 18:05
Kunne ikke falt meg inn et øyeblikk å komme i nærheten av annet enn turids veivhus du.....

Får vel sette seg til tegnebenken og se om man kan finne ut av noe. Så får vi se.

Bjarne Fjellhøy
23/10/11, 09:32
Jeg har skrudd en del BMW. og der gjør jeg noe veldig kekr. jeg kjører bare røret fra der oljeåndinga kommer ut og enten bare rett ut i et filter eller et rør ned i bakken. er det noen slike løsninger på volvo 5erene??

850GLTsilver
23/10/11, 09:54
Jeg har skrudd en del BMW. og der gjør jeg noe veldig kekr. jeg kjører bare røret fra der oljeåndinga kommer ut og enten bare rett ut i et filter eller et rør ned i bakken. er det noen slike løsninger på volvo 5erene??

Så det er grunnen til at det alltid ligger igjen sorte flekker der en BMW har stått.

Nei her ønsker vi en noe mere renslig metode.
Catch-tank og slikt er så absolutt mere fordelaktig.

Daniel V
23/10/11, 11:25
Sliter litt med oljeforbruk selv, så skal bytte turbo og ventiltetninger nå, for å se hvordan det da blir. Satser vel på at jeg slipper mer forbruk da, fordi veivhusventilasjonen var ny i fjor. Men tar selvfølgelig å renser den når jeg først er i gang. :) Bytte den tror jeg ikke jeg gidder, da den har gått 10 000km

regeli
23/10/11, 21:38
Når bør veivhusventilasjonen byttes?
X antall kilometer eller når den begynner å bruke olje?

mrstfu
23/10/11, 21:42
Som beskrevet over i tråden her, er det en rimelig lett måte å skjekke når den burde byttes.

En viss intervall er jo ikke dumt, bytt/vask hvertfall hver gang dy har av innsuget.

Bjarne Fjellhøy
25/10/11, 16:48
hva annbefaler dere og bruke til og rense tomgangsregulatoren?

850GLTsilver
25/10/11, 18:34
WD-40 eller lignende.