PDA

Vis full versjon : Tanker rundt det å dra til Nurburgring



ralf2
19/02/11, 15:25
Snakka litt om dette på jobb for noen uker siden om hvordan det hadde vært å tatt en tur på ringen. Og om det hadde gått fortere enn Sabine med transiten:) (topgear)
Fant noen klipp på youtube av 240 med litt trim som gjorde runden på ca 9.30.

Men har alltid tenkt at dette er bare for sportsvognklubben med ferrariene sine.. langt unna og dyrt å gjennomføre.

Leser så på sportsvogn.no at det er ca 1020km fra hirtshals. Egentlig ikke så langt. Og 4 runder på ringen koster 89euro. En runde er jo 20,8km så 4 runder tar jo en stund..

Noen som har vært der og har erfaringer og tanker å dele?

Hva med kø på banen/mange utpå? Når bør man dra?
Bil på henger? (Tror jeg vil det)

Vet ikke om det blir noe med meg i år, men ser at Sveinung og Euro-96 har tenkt seg nedover i løpet av april.

andersg
20/02/11, 10:09
Dette er det flere som lurer på, da jeg, Martin.S, Øyvind.G og en til har tenkt oss ned til Ringen i sommer. :) Vi har tenkt å kjøre selv.

Adrian S
20/02/11, 10:55
Har hørt at vist det er første gangen du er der, så bør du helst ikke kjøre når det er vått...

http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxic6qj3E :)

Kjetil Krømcke
20/02/11, 12:19
Har hørt at vist det er første gangen du er der, så bør du helst ikke kjøre når det er vått...

http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxic6qj3E :)

Haha ja han kom jo jævlig langt.

The Sven
20/02/11, 12:42
Haha men det der var jo briter da! :p

Daniel V
20/02/11, 14:02
Haha! Godt gjort å prestere å kjøre av i første sving! :D

The Sven
20/02/11, 14:13
Kanskje litt stigmatiserende men engelskmenn utgjør nok i særklasse de som har brukt mest penger på rekkverk på frikjøring på Nordschleife :p Ligger utrolig mye idiotiske filmer på youtube og 99% er engelskmenn...

Daniel V
21/02/11, 00:27
Sånn går det når man er vant til å kjøre på feil side av veien :D

bigswede
01/03/11, 12:56
ralf2: Har selv hatt allvorlig lyst på en tur nedover.
Hvilke tanker har du rundt alt i fra forleggning til utgifter?
Mine Mor har hus i Spania (noe lenger ned i gata) Men det ville i mitt tilfelle vært målet. Selv brukte jeg 3 dager ned til Madrid, med lastebil (fra Kiel) 9.t kjøring pr.dag.
Går utifra at det vil gå mye fortere med Personbil.

Andre steder å besøke er jo Autostadt i Wolfsburg (og sikkert en haug med andre steder) kom gjerne med forslag, dei som vett om noen. MB og BMW-museuma er sikkert også OK+..

Thomas242
01/03/11, 13:20
Jeg har vært der før og skal ned igjen i påsken. Kan skrive litt jeg vet så får de som vil ta det til seg.

Nurburgring er et sted man må få med seg før man dør. ikke bare banen, men hele opplevelsen rundt det. Når vi var der så jeg flere gromme biler på 2 timer enn jeg har sett hele livet her i avgifts-norge.

Ligger ca 8 timer kjøring ifra kiel. Tur med båten ifra oslo er ikke dyrt for personbil.

Hotell i området er billig. Byen har også horehus.

Hvor mye det koster der nede er opp til hva man legger i det. En runde koster € 24, men er du så (u)heldig og kjører av så du ødelegger autovern så kan det fort koste mange titalls tusen kroner ( og kanskje euro ). Du må betale for alt ifra berging til gress og autovern. man kan leie bil der nede. ofte billigere enn å røre ned med egen bil....



En annen ting er at det de siste årene har blitt en turistfelle. Det er veldig mye folk på banen i helgene i sommerhalvåret og uhell kan lett skje.

Anbefaler å dra utenom sesongen og evt. utenom helger.

Sjekk også kalenderen på hjemmesiden til nurburgring før du drar. Banen kan plutselig være stengt pga testkjøring eller andre ting.

edit: 4 netter på hotell for 3 mann kostet 544€ helgen før påske.

oslo - nurburg 14 timer. (sammenhengende kjøring) Dagstur med andre ord.

ralf2
01/03/11, 20:24
Har ikke sjekka så mye akkurat. Leste gjennom nurburg-tråden på sportsvognklubben og fikk litt info der.
Ser en der advarer sterkt om å kjøre egen bil pga ulykker.

Men det er jo en del av opplevelsen tenker jeg da. Å kjøre sin egen bil. Og som andre der nevner (sportsvognklubben) så går det å kjøre med litt mer margin og holde avstand. Altså bruke sunn fornuft.
Noen synes nok det er vanskelig, men jeg pleier å kjøre sånn når jeg har på passasjerer som aldri har vært på bane før.

Båten fra Oslo med henger er vel kansje ikke så rimelig..

de_icer
01/03/11, 23:52
Vi var en god gjeng der i sommer/høst.

Ikke så dyrt, heller ikke så vanskelig å gjennomføre - men som nevnt her, prøv å finn en dag det ikke er så mange folk der. Vi var der på den eneste søndagen i september som var touristenfahrt, og det var mye biler der. Ble sluppet ut med minste mellomrom kontinuerlig de to-tre timene vi var i nærheten.

Også ville jeg tatt en dag det ikke regner ;)

Vi dro ned den første dagen, kjørte den andre dagen, og reiste hjem den tredje dagen. Når vi skal ned igjen i år skal vi ha en dag ekstra. Det er virkelig verdt å få med seg alt når man først er der, og påregn at banen stenges ganske ofte på grunn av ulykker!

Nå ble det mye tekst, på tide med et bilde:

http://forum.vccn.no/

de_icer
01/03/11, 23:54
Forresten: Slår du transit tiden blir jeg imponert!

Thomas242
02/03/11, 08:08
Har ikke sjekka så mye akkurat. Leste gjennom nurburg-tråden på sportsvognklubben og fikk litt info der.
Ser en der advarer sterkt om å kjøre egen bil pga ulykker.

Men det er jo en del av opplevelsen tenker jeg da. Å kjøre sin egen bil. Og som andre der nevner (sportsvognklubben) så går det å kjøre med litt mer margin og holde avstand. Altså bruke sunn fornuft.
Noen synes nok det er vanskelig, men jeg pleier å kjøre sånn når jeg har på passasjerer som aldri har vært på bane før.

Båten fra Oslo med henger er vel kansje ikke så rimelig..


Bil med henger på båten koster ca 4000kr. Tok den i januar....


Flere av gutta på sportsvognforumet har flere hundre runder der nede så de vet hva de snakker om. Det går nok greit med de fleste der nede. Er nok dumt å prøve og sette ny rekord den første gangen du er der....

The Sven
02/03/11, 08:47
Er det mange av de på det sportvognforumet som har hatt noe skader da?

Thomas242
02/03/11, 09:13
Er det mange av de på det sportvognforumet som har hatt noe skader da?

ja noen.... de fleste på såkalte "crazy sundays" ( les: fullt av briter med evo\wrx og null kontroll)

ralf2
02/03/11, 17:56
240 med 220hk letta til 1100kg. 9,25.
http://www.youtube.com/watch?v=Y-PCgb2J-18

Hvis denne filmen er riktig så kan nok bilen min slå transiten med sabina. Men med meg bak rattet er en annen sak:)

En til http://www.youtube.com/watch?v=sfWb30c2J7I&feature=related

Tar vel en stund å lære seg banen så kansje en burde øve på playstation..

Da er det vel lurt å regne med noen ekstra dager der nede i tilfellet vær og uforutsette ting. Når enn først tar turen.

Torra
02/03/11, 18:23
Å blodnerde litt GT5 før turen er vel ikke en dum ide :p

Thomas242
02/03/11, 20:21
Å blodnerde litt GT5 før turen er vel ikke en dum ide :p

nei er ikke dumt det. Fin måte å lære seg banen på den måten.

Sveinung
08/03/11, 11:04
Jeg og en gjeng skal ned 21-24 april. Det er bare å hive seg på. Jo flere jo bedre. Det blir riktig nok ikke Volvo vi kjører, men RS4 og M5.

Euro-96
09/03/11, 14:00
nei er ikke dumt det. Fin måte å lære seg banen på den måten.

Thomas:
Når vi har vært på besøk hos lars og frua er det å ta fram ps2 å kjøre på ringen og ja,den er skremmende lik den ekte banen bortsett fra at en ikke opplever høydeforskjellene.

Nå er det tre uker til oppkjøring på BE og jeg heier på at jeg består,og rett etterpå er det å få tak i bilhengern å få sjekka opp bremser og lager.
Og den 15. april setter vi kursen for det grønne helvete..150 mil en vei..hoho!! I like!!

Thomas242
09/03/11, 15:21
Thomas:
Når vi har vært på besøk hos lars og frua er det å ta fram ps2 å kjøre på ringen og ja,den er skremmende lik den ekte banen bortsett fra at en ikke opplever høydeforskjellene.

Nå er det tre uker til oppkjøring på BE og jeg heier på at jeg består,og rett etterpå er det å få tak i bilhengern å få sjekka opp bremser og lager.
Og den 15. april setter vi kursen for det grønne helvete..150 mil en vei..hoho!! I like!!

Jeg har ps3 og kjører ringen et par ganger om dagen. Kom hit en dag så tar vi en turnering.

Hengerlappen går fint. Er bare å kjøre litt rundt + tomprat med sensor....

Jeg har uansett hengerlappen så ned kommer vi...

Euro-96
09/03/11, 16:27
Joa,vi kommer oss ned.
Tiden fram til avreisen går fort,men det er jo så mye snø opp til der bilen står og det har blitt til is alt sammen.
Skulle hatt bilen på 4-hjulskontroll idag,men jeg får den ikke ut.
Men jeg finner sikkert på noe.

Uansett så gleder jeg meg veldig til dette!!

andersg
09/03/11, 16:34
Hadde vært fett å reist med flere entusiaster, men april blir for snaut for meg. Bilen ble dumpa til lakkering i går og motor står i bukk, og jeg går inn i nok en vår uten sommerhjul.

Thomas242
10/03/11, 13:02
Blir en tur til i høst! ( gjør det ikke?)

Filtvedt Racing
10/03/11, 14:58
Heisan. Blir det tur i høst også så melder jeg meg på.
150 mil går bra. Kjørte 110 mil til acr ifjor. Dro fredag, kjørte 15 runder havarerte, dro hjem. hjemme lørdag morgen.

Men håper volvon min tåler noe mere iår. det er lov og HÅPE....


Regner med en lang rapport blir lagt ut etter hjemreise.

Filtis

bigswede
10/03/11, 17:23
Snakker vi årets VCCN-tur?!? :)

andersg
10/03/11, 17:34
Høsten hadde vært perfekt! Litt vccn-representering i privat regi hadde nok ikke vært å forakte. :)

Euro-96
10/03/11, 19:27
Heisan. Blir det tur i høst også så melder jeg meg på.
150 mil går bra. Kjørte 110 mil til acr ifjor. Dro fredag, kjørte 15 runder havarerte, dro hjem. hjemme lørdag morgen.

Men håper volvon min tåler noe mere iår. det er lov og HÅPE....


Regner med en lang rapport blir lagt ut etter hjemreise.

Filtis

To turer i året blir nok litt drøyt for min del,ihvertfall å ha med seg bil.
Skulle jeg få lov av direktøren til enda en tur i år tror jeg at å fly er tingen for meg.
Og evt. leie bil.
Uansett så er hele anlegget verdt å ofre en dag eller to på,det er MYE å pløye igjennom for ekte entusiaster med museum osv.

Jeg gleder meg helt sinnssykt til avreise 15. april..får bare håpe at bilen henger sammen så lenge som mulig der nede.

Joakim-G_R
31/03/11, 01:21
Jeg SKAL til Ringen. Ingen vei utenom. :)

Thomas242
31/03/11, 20:44
Jeg SKAL til Ringen. Ingen vei utenom. :)

jeg skal dit om 2 uker + 1 dag....

Joakim-G_R
31/03/11, 20:48
Dårlig gjort.. :(
Får planlegge en tur i god tid, men må vel vente til kidden blir litt større og. :)

Euro-96
31/03/11, 21:03
Ja fytte rakkern,jeg gleder meg noe så sinnsykt!!
Men det ligger fortsatt mye is og snø i veien for bilen så jeg får vel pent sette igang med øks og spett hvis jeg skal få bilen ut derfra før avreise.
348 timer til avreise Thomas...

Thomas242
01/04/11, 07:52
Dårlig gjort.. :(
Får planlegge en tur i god tid, men må vel vente til kidden blir litt større og. :)

samma det vel? Er vel ikke deg ungen suger melk av?

Balder
02/04/11, 14:46
Husk lige at politiet er meget efter "trimmad" bilder dernede. Speciellt for meget lyd... , de har ret at tage dig til synshallen med det samme og giver køreforbud vis de syns det - om det er retfærdig eller ej bestemmer en dommer flere dage senere...

Og så er det en "offentlig vej" dvs. Trafikkreglerne/Hastighed skal overholdes - det er turistkørsel , ikke at forveksle med "Grand Prix Strecke" , denne koster 38 Euro/20min og kan bookes i forbindelse med turistkørsel. Fra i år er også kammeraer tillad , prof. kameraer kan lejes der.

Euro-96
05/04/11, 20:12
Da har jeg ingenting å bekymre meg for,min bil er ikke trimmet over maks antall hester og ikke bråker den for mye heller.
Og idag bestod jeg oppkjøring på klasse BE så da kan jeg tilogmed kjøre lovlig ned dit!!
Wohoo!! Kun 9 1/2 dag igjen til avreise..

Thomas242
16/04/11, 10:26
Da er nissefar og euro på plass på ringen. 15 grader og sol. skal utpå banen klokken 17 idag.

bilder kommer...

Thomas242
17/04/11, 18:27
For dere som tror vi tøyser så er bildebeviset her.

Tregt internett på hotel tiergarten så lager ikke bildetråd enda.

Har kjørt 7 runder så langt og bilen fungerer som faen. 240kmt ++ på strekka før av og påkjøring og 200kmt + i bånn av fuchsröhre.

For dere som vurderer å dra: Slutt å vurder, dra isteden!!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1670.jpg

ralf2
17/04/11, 20:55
Kos dere:) Skulle gjerne vært der. Er i gang med å skru for å bytte til frisk motor.
Og så har broder handla ok trekkbil så nå er det vel ikke noe som skulle være i veien for å dra..

Blir det noe filming?

Revell
17/04/11, 21:04
Skal man reise dit i sommerferien da tru:D Skal ikke kjøre 940n på banen men kanskje leie bil der nede:P

Thomas242
18/04/11, 19:45
ikke noe filming men masse bilder. lager bildetråd når jeg er hjemme onsdag eller torsdag...

idag har vi dratt volvo 940 trekkbil på banen også...

Sveinung
20/04/11, 11:03
Jeg reiser ned i morgen tidlig. Jeg skal ta masse biler :-)

Euro-96
20/04/11, 12:05
Jeg reiser ned i morgen tidlig. Jeg skal ta masse biler :-)

Jeg skulle ønske jeg kunne vært der lenger...
Du får kose deg og håper at du er like heldig med været som vi var.
Sol og varmt hver dag.
Vi har akkurat kommet inn døra etter en 18 timers biltur..jeg er ganske lei bilkjøring nå.

Neste gang jeg skal dit skal jeg kjøre bilen ned,det hengergreiene var triste saker..og med 940 turbo som trekkbil så ble det heller ikke så billig.

Thomas242
20/04/11, 13:29
Da er vi hjemme og bildene ligger her!

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=22226

For de som tenker på å dra så kan jeg jo sette opp et ca budsjett. Priser med bil + henger.

4 netter hotell med frokost for 3 pers. = 4200kr
2800 km tur-retur ifra Oslo = ca 4000kr bensin
Ferge rødby-puttgarten = 1400kr tur\retur
Bro til køben = 1400kr tur\retur
En runde på Ringen = €24 ca 200 kr x hvor mange runder du kjører
Middag og øl for hele oppholdet = billig!

Kjøre av og ødelegge autovern på nordsløyfa = priceless

Volvo-Lars
20/04/11, 14:03
Da er vi hjemme og bildene ligger her!

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=22226

For de som tenker på å dra så kan jeg jo sette opp et ca budsjett. Priser med bil + henger.

4 netter hotell med frokost for 3 pers. = 4200kr
2800 km tur-retur ifra Oslo = ca 4000kr bensin
Ferge rødby-puttgarten = 1400kr tur\retur
Bro til køben = 1400kr tur\retur
En runde på Ringen = €24 ca 200 kr x hvor mange runder du kjører
Middag og øl for hele oppholdet = billig!

Kjøre av og ødelegge autovern på nordsløyfa = priceless


1400kr for å komme over Øresundbrua? Var det p.g.a tilhenger?

Thomas242
20/04/11, 18:39
1400kr for å komme over Øresundbrua? Var det p.g.a tilhenger?

tur retur. altså 700 kr en vei. samme med ferga

Joakim-G_R
20/04/11, 19:14
Kan det være billigere å ta Kiel-ferga tur/retur?

Thomas242
20/04/11, 19:16
Kan det være billigere å ta Kiel-ferga tur/retur?

Ikke med henger, men billigere og enklere med kiel-ferga vis du bare skal kjøre bil ned.

Euro-96
20/04/11, 21:54
Neste gang jeg skal nedover skal jeg ta Kiel-ferja fra Oslo og kjøre bilen ned.
Ikke mere hengerkjøring dit.
Og da er det ca.60 mil med kjøring på prima veier gjennom tyskland.
Race anyone???

andersg
21/04/11, 00:31
Rekker opp hånda!

Joakim-G_R
21/04/11, 01:17
Det hadde vært helt rått å fått til en Volvo-tur ned. :)

Thomas242
21/04/11, 21:22
Det hadde vært helt rått å fått til en Volvo-tur ned. :)

enkelt det. Vi blir enige om en dato og så bestiller alle hotell for seg...

Steen
21/04/11, 21:32
Tar meg en tur ned på søndag å satser på å få kjørt et par runder :)

Thomas242
23/04/11, 17:08
Da har både tyskerne og de fæle britene ferie så da er det nok av folk der. lykke til.

Steen
26/04/11, 10:49
Var ganske folksomt ja desverre :( Men fikk nå testa banen!

Thomas242
26/04/11, 11:50
Tips til førstegangsreisende. Dra på ukedager og utenom fellesferien for å slippe masse trafikk.

Sjekk www.nuerburgring.de for å se når det er åpent for turistkjøring.

Thomas242
17/05/11, 12:04
Her er et seksempel på hva som skjer når man intetanende treffer oljesøl ofra en annen bil...

http://www.youtube.com/watch?v=8nUdql9KAuc&feature=player_embedded

Joakim-G_R
17/05/11, 12:23
"Merdee!" :D

Thomas242
17/08/11, 12:42
Var en tur på ringen i helgen og kjørte litt.

For de som har interresse av det så kommer her et lite busjett!

Leide bil av Rent a racecar som ligger ti min kjøriing ifra nordsløyfa.

-Scirocco 220hk dsg med bilsteinunderstell, gromme bremser og veltebur koster €599 alt inkludert for 6 runder. ca €95 ekstra pr runde over det.

-velger du å bruke egen bil koster det €24 pr runde.

-Hotell 3 netter + middag og øl kommer på ca 1000kr døgnet.

-fly til frankfurt hahn med ryanair koster et par hundre en vei.

-leiebil ifra flyplass til ringen husker jeg ikke pris på, men er billig. ca 1 time kjøring.



En glad turist!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1509.jpg

Dieselsmoke
20/08/11, 20:34
Der har jeg ett dilemma isåfall.

Kjøre 760 nedover, som drikker 3 liter på mila. Eller dra biltralle med en D24 sugis :p

Blir dyrt uansett, og noe tvilsomt om det holder :p

Euro-96
20/08/11, 21:00
Tur i april-mai neste år er under planlegging.
Det nye blir å kjøre bilen ned via ferje til kiel fra oslo.
Siden i fjor høst har bilen kjørt nesten 600 mil uten ett eneste feilslag,dette inkluderer rundene på ringen i april og det regnvåte vccntreffet i juli.
Og ellers på gata har den fått masse juling og turtallsperre.

Så jeg har såpass tillit til den at jeg kjører den ned til Nürburg.
Men jeg kommer selvfølgelig til å ta med alt av deler til lh 2.4,ett komplett reservehjul,dekkpluggsett og dykkerflaske med 300 bar,jekk og komplett verktøykasse.
Og den beste avtalen som er å oppdrive mtp. falck,naf eller lignende.
Så får vi se hvor mange vi blir på den eventuelle avreisedagen..:D

andersg
20/08/11, 22:46
Ah, dette frister enormt. Vi er en gjeng på fire som snakker varmt om dette hele tiden. Kommer det lenger enn drømmefasen går det jo ann å sosialisere seg og dra sammen, rom for seg skaffer man uansett, så snakkas man i pendlepausene og på banen.

Joakim-G_R
21/08/11, 22:05
Det hadde vært grisefett å vært med på en sånn tur!

Thomas242
21/08/11, 22:35
Tur i april-mai neste år er under planlegging.
Det nye blir å kjøre bilen ned via ferje til kiel fra oslo.
Siden i fjor høst har bilen kjørt nesten 600 mil uten ett eneste feilslag,dette inkluderer rundene på ringen i april og det regnvåte vccntreffet i juli.
Og ellers på gata har den fått masse juling og turtallsperre.

Så jeg har såpass tillit til den at jeg kjører den ned til Nürburg.
Men jeg kommer selvfølgelig til å ta med alt av deler til lh 2.4,ett komplett reservehjul,dekkpluggsett og dykkerflaske med 300 bar,jekk og komplett verktøykasse.
Og den beste avtalen som er å oppdrive mtp. falck,naf eller lignende.
Så får vi se hvor mange vi blir på den eventuelle avreisedagen..:D

Blir tur i april\mai neste år så da kan vi legge ut reiseinfo noen uker før så kan de som vil henge seg på...

andersg
22/08/11, 14:25
Det passer veldig fint for oss dagdrømmere som må ha alt servert.

Tarell
25/08/11, 14:28
JAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
Volvo convoi til Ringen :D:D:D
Eg e GLATT med :D

Lasse
15/09/11, 11:57
Skal ut å prøve C30'n på Nordschleife til Søndag :)
Forhåpentligvis skal en kollega dit samme dag, og da får jeg sitte på en runde i M3'n hans (600hk):D:D

Thomas242
15/09/11, 13:40
God tur! Kjør som faen!

Tarell
15/09/11, 17:03
Kanskje VCCN skal arrangjere en slik tur en gang?
Eller bare gå sammen endel av oss og dra?

Thomas242
15/09/11, 22:03
Er ikke værre enn at man legger ut en tid man skal nedover og hvilket hotell man skal bo på så ordner alle seg selv.

Vi skal ned en god gjeng uka før påske neste år...legger ut info om turen i februar regner jeg med så da er det bare å henge seg på...

Tarell
04/11/11, 17:34
Noe nytt om turen?

Thomas242
04/11/11, 18:00
Nei ikke noe annet enn at det blir rett før eller rett etter påske. bestiller hotell i februar...

Tarell
04/11/11, 18:03
Bare holde oss oppdatert, så fikser vi fort en felles tur til ringen ;)

Thomas242
09/11/11, 09:38
Bestiller nok hotell i februar så kan legge inn en melding her da...

Frem til da kan man jo kose seg med denne:

http://www.youtube.com/watch?v=GyvuQcYTia0

joneo1
13/11/11, 16:31
Eller denne:
http://www.youtube.com/watch?v=nMraM4_xzeQ

:)

Thomas242
27/02/12, 13:43
http://forum.vccn.no/showthread.php?38435-Tur-til-N%C3%BCrburgring-i-p%C3%A5sken-2012-ledige-plasser-p%C3%A5-lastebil&p=533555#post533555