PDA

Vis full versjon : B230FK Forbruk



Autosnuskus
19/02/11, 08:44
Sukk ja så var det ikke så stas med 940 når man ser på benisnmålern..

Småkjøring nå for tida i kulda ser ut til å sluke 1,5l ++ !!!

Jeg må si jeg er litt overrrasket, eneste jeg har å sammenlikne med er tidligere 240 med automat uten turbo og jeg trudde da virkelig denne med manuel kasse sku være betydelig snillere.

Hva kan jeg forvente av forbruk? Og hvis jeg skal ha på sånn gugge som renser dyser osv er det noe og anbefale? Vet mekonomen har en type jeg har i bensinen..

Mener selv jeg ikke er så hard på høyrefoten :confused: og at jeg har prøvd å måle med ekstremt pen kjøring mot normalt uten å se forskjell på forbruk.

På forhånd takk,, *Sukk* :mad:

Wrasko
19/02/11, 09:49
Første spørsmål, er bilen frisk? Dvs virker LMM etc? Hvordan er tenningssystemet?

Spørsmål 2, spoler du ofte opp turboen?

Autosnuskus
19/02/11, 09:56
Første spørsmål, er bilen frisk? Dvs virker LMM etc? Hvordan er tenningssystemet?

Spørsmål 2, spoler du ofte opp turboen?

Bilen er kjøpt brukt i høst og virker for meg frisk. Jeg burde nok tatt en runde og byttet plugger etc? LMM hva er det? Tenningssystemet er for meg gull, den starter fint som regel på første forsøk også nå i kulda uten motorvarme.

Spole opp turboen, med det mener du hva? Turbo er nytt for meg og jeg har bare antatt at den er i orden :confused:

Takk for svar, det jeg lurer på er jo om dette er normalt? I høst gikk den på 1,1-1,2 på landevei. Nå er det altså mye mer småkjøring og kulde og 1,5 + :)

Martin.S
19/02/11, 10:06
Helt normalt forbruk. Disse motorene liker smaken av bensin. Bruker min 940 kun i sommer halvåret og da ligger den på 1,1-1,2 på blandet kjøring. Og sånn har det vært med alle jeg har hatt.

Øyvind G
19/02/11, 10:34
Helt normalt forbruk. Disse motorene liker smaken av bensin. Bruker min 940 kun i sommer halvåret og da ligger den på 1,1-1,2 på blandet kjøring. Og sånn har det vært med alle jeg har hatt.

dette er med automatgir da. min bruker også 1,1 -1,2 (automatgir)

men noen ganger nå på vinteren skal du ikke se bort ifra at den bruker 1,5 (jeg har også følelsen av dette, men har ikke målt)

man bruker somregel litt mere bensin i vinterkulda.

boman
19/02/11, 10:58
Og du er sikkert som alle andre med RWD på vinterhalv året.. Litt gass i et par svinger øker bensinforbruket drastisk.
Men sjekk tenningsdeler. Det skader sikkert ikke å bytte tenplugger og tennkabler, fordeler og rotor - bare ikke kjøp på biltema.

Martin.S
19/02/11, 11:03
dette er med automatgir da. min bruker også 1,1 -1,2 (automatgir)

men noen ganger nå på vinteren skal du ikke se bort ifra at den bruker 1,5 (jeg har også følelsen av dette, men har ikke målt)

man bruker somregel litt mere bensin i vinterkulda.

Ja glemte å skrive at det er med automatgir.

Autosnuskus
19/02/11, 11:58
Og du er sikkert som alle andre med RWD på vinterhalv året.. Litt gass i et par svinger øker bensinforbruket drastisk.

Skjønner ikke hva du snakker om.. :cool:

Men er det noe og sjekke på tenningsdeler enn bare å bytte?

boman
19/02/11, 12:25
Hehe. Samme hvor økonomisk jeg prøver å kjøre så kommer det noen fine svinger hvor gasspedalen står i gulvet automatisk og da er det bare å drite i å se hva bilen har brukt på mila ;)

Rotor og fordelerlokk kan du sjekke hvordan ser ut (ta bilde og legg ut hvis du er usikker på om det ser bra ut eller ikke). Tennkablene kan du ohm'e (måle motstanden i de med et multimeter), men da får du bare fram veldig store feil. Tennpluggene kan du skru ut å se hvordan ser ut, men plugger koster lite via ebay, så det skader uansett ikke å gi bilen nye.

Sjekk uansett hva som står på tenningsdelene. Står det biltema / eqyem / brisk eller noe, så kjøp nytt uansett :)

Edit: Har du noen feilkoder? Eller har du en lambdalampe/motorfeillampe som lyser (oransje med grønn trekant helt til venstre i speedometeret)?

Rmoltu
19/02/11, 12:26
Bilen er kjøpt brukt i høst og virker for meg frisk. Jeg burde nok tatt en runde og byttet plugger etc? LMM hva er det? Tenningssystemet er for meg gull, den starter fint som regel på første forsøk også nå i kulda uten motorvarme.

Spole opp turboen, med det mener du hva? Turbo er nytt for meg og jeg har bare antatt at den er i orden :confused:

Takk for svar, det jeg lurer på er jo om dette er normalt? I høst gikk den på 1,1-1,2 på landevei. Nå er det altså mye mer småkjøring og kulde og 1,5 + :)

LMM = luftmengedemåler. Denne kan skape høyt forbruk vist den er dårlig/gåen.

Autosnuskus
19/02/11, 13:01
Lambda lyser ikke nei.

Vil feil på LMM vises på feilkode, lambda, diagnose? .

Tenker det blir generelt bytte av tenningsdeler.

boman
19/02/11, 13:09
Lyser lambda lampa når du setter på tenninga (før du starter motoren)? Jeg har selv vært borti tidligere eiere som har tatt ut lampa før de selger bilen..

Nei, feil på LMM vil ikke nødvendigvis føre til at lambdalampa begynner å lyse. Den kan gjøre det, men ikke alltid.

Det er nok ikke dumt.
Anbefaler NGK tennplugger, Bosch/Volvo tennkabler og Bosch/Volvo rotor og fordelerlokk.
Plugger og kabler får du som sagt billig på ebay.

Martin.S
19/02/11, 14:13
Lyser lambda lampa når du setter på tenninga (før du starter motoren)? Jeg har selv vært borti tidligere eiere som har tatt ut lampa før de selger bilen..

Nei, feil på LMM vil ikke nødvendigvis føre til at lambdalampa begynner å lyse. Den kan gjøre det, men ikke alltid.

Det er nok ikke dumt.
Anbefaler NGK tennplugger, Bosch/Volvo tennkabler og Bosch/Volvo rotor og fordelerlokk.
Plugger og kabler får du som sagt billig på ebay.

Den orange lampen vi snakker om her vil ikke bare indikere en feil på lanbda sensoren. Det er en motorfeil lampe.

boman
19/02/11, 14:39
Den orange lampen vi snakker om her vil ikke bare indikere en feil på lanbda sensoren. Det er en motorfeil lampe.

Det er jeg klar over, det skrev jeg også i et innlegg lenger opp her:


Har du noen feilkoder? Eller har du en lambdalampe/motorfeillampe som lyser (oransje med grønn trekant helt til venstre i speedometeret)?

Martin.S
19/02/11, 14:53
Så det nå;)

tung pedal frank
19/02/11, 16:45
Min bruker 47liter på 30 mil uansett hvordan jeg kjører,men såmm oftest går det på 3-3500 omd på 5.gearet åver fjellet til eller fra jobb.
Har stor tro på orginaldeler da replika såmm oftest er noe frau

eab
19/02/11, 19:45
Min b230fk bruker rundt 1,4-1,5 på bykjøring og enkelte innslag av ufin kjøring.

Rockeren
19/02/11, 20:20
LMM = luftmengedemåler. Denne kan skape høyt forbruk vist den er dårlig/gåen.

LMM i denne sammenheng er luftMASSEmåler! Det er to forskjellige komponenter som utfører NESTEN samme jobb,men på hver sin måte.
LuftMENGDEmåleren måler kun mengden luft motoren tar inn,uavhengig av temperatur (varmt/kaldt/tørt/rått).Denne består bare av en klaff..

LuftMASSEmåleren måler tettheten på lufta, altså om den er rå, tørr, varm, kald osv..Denne har en glødetråd som blir varmet opp,og utifra temperaturen regner ut hvor mye luft motoren har tatt inn.

LH 2.4 har aldri hatt noe annet enn luftMASSEmåler.. ;)
Sånn bare for å pirke litt i et par vesentlige forskjeller..