PDA

Vis full versjon : Motor oppsett



Riff
17/02/11, 22:50
Motoren blir da en 90 mod b230ft.

Effekt målet er 300 -> 350 på hjula.

Det blir :
Borret til første od, siden blokka hadde stygge vendekanter.
Mahle stempel for første od.
Std. komp forhold, er vel 9.0:1 om jeg har lest rett?
531 topp, som skal portes og få større ventiler. Har noen tanker om 46 inn og 40 eksos.
Tanken er å ligge så nær som original komp som mulig.

Kam har jeg utrolig lite peiling på, men tar gjerne imot forslag.
Leter etter turbo, kanskje en hx35 eller k27. Ser og på forskjellige turbonetics snurrer, så
tar gjerne imot forslag på det og.
Grenrør blir noe eget sveisa :)
Standard ft insug, eller bør en gå for noe selvbygd?

Edit: endra stempel.. :)

volvo242
17/02/11, 22:57
Motoren blir da en 90 mod b230ft.

Effekt målet er 300 -> 350 på hjula.

Det blir :
Borret til første od, siden blokka hadde stygge vendekanter.
Originale mahle stempel
Std. komp forhold, er vel 9.0:1 om jeg har lest rett?
531 topp, som skal portes og få større ventiler. Har noen tanker om 46 inn og 40 eksos.
Tanken er å ligge så nær som original komp som mulig.

Kam har jeg utrolig lite peiling på, men tar gjerne imot forslag.
Leter etter turbo, kanskje en hx35 eller k27. Ser og på forskjellige turbonetics snurrer, så
tar gjerne imot forslag på det og.
Grenrør blir noe eget sveisa :)
Standard ft insug, eller bør en gå for noe selvbygd?

orginale mahle stempler i ei blokk bora til 1 od?

Riff
17/02/11, 22:59
I rett dim for første od :) Kanskje litt dårlig skrevet.

gull pilen
18/02/11, 08:35
dette var jo ikke så veldig avansert da...
kam kan du få laget til ditt oppsett av jens gustavson, så først bør du hvertfall
finne ut hvilke deler som skal brukes...
egentlig holder alt det orginale til den effekten du skal ha....

Riff
18/02/11, 14:12
Tar ingen sjanser på om original deler holder for 300 - 350 whp.

Kanskje ikke det mest avanserte oppsettet, men det blir vel hva det blir.

Får legge inn en tråd på savarturbo og høre der istedefor da

Batland
18/02/11, 15:40
Motoren blir da en 90 mod b230ft.

Effekt målet er 300 -> 350 på hjula.

Det blir :
Borret til første od, siden blokka hadde stygge vendekanter.
Mahle stempel for første od.
Std. komp forhold, er vel 9.0:1 om jeg har lest rett?
531 topp, som skal portes og få større ventiler. Har noen tanker om 46 inn og 40 eksos.
Tanken er å ligge så nær som original komp som mulig.

Kam har jeg utrolig lite peiling på, men tar gjerne imot forslag.
Leter etter turbo, kanskje en hx35 eller k27. Ser og på forskjellige turbonetics snurrer, så
tar gjerne imot forslag på det og.
Grenrør blir noe eget sveisa :)
Standard ft insug, eller bør en gå for noe selvbygd?

Edit: endra stempel.. :)
Er "300 -> 350 på hjula." det eneste målet med motoren?

Min mening er det virker som ett lite mismatch i oppsettet.

Ca. 9,0:1 i komp.
531 topp + større ventiler og porting.
Hjemmelaget grenrør.
Tyder på Sverige / østlands /dragmotor og da bør det følges opp med;

Heftig kam.
Turbo i størrelse HX40, K29, T67.
Ett skikkelig "Svenske"innsug med kjempeplenum. F-innsuget er nesten plenumsløst og har ikke noe på ett slikt oppsett å gjøre.
På spørsmål om hvor stort plenum svare en svensk motorduru og drag racer, så stort som du får plass til under panseret, det blir ikke stort nok uansett.

Gatevennlige greier. :confused:

Riff
18/02/11, 16:20
Er "300 -> 350 på hjula." det eneste målet med motoren?

Min mening er det virker som ett lite mismatch i oppsettet.

Ca. 9,0:1 i komp.
531 topp + større ventiler og porting.
Hjemmelaget grenrør.
Tyder på Sverige / østlands /dragmotor og da bør det følges opp med;

Heftig kam.
Turbo i størrelse HX40, K29, T67.
Ett skikkelig "Svenske"innsug med kjempeplenum. F-innsuget er nesten plenumsløst og har ikke noe på ett slikt oppsett å gjøre.
På spørsmål om hvor stort plenum svare en svensk motorduru og drag racer, så stort som du får plass til under panseret, det blir ikke stort nok uansett.

Gatevennlige greier. :confused:

Til og begynne med er planen 300 -> 350 på hjula ja.
Er ute etter gatevennlige greier som du skriver ja :) Er ikke ute etter så mye til toppeffekt, men mer enn "300" h.k. oppsettet med chippa hjerner og 19t.
Har vems datasprut som skal brukes, og siden dette er første motoren jeg bygger som øker såpass i effekt vil jeg da spørre andre som vet mer enn meg, og som har prøvd forskjellige ting.

Har h-profil råder, mahle smidde stempel, for tiden en urørt 530 topp, 940 grenrør og en krx400 fra turboservice.no.
Har en 531 topp liggende som jeg vil få porta og satt inn større ventiler i.

Batland
18/02/11, 18:53
Til og begynne med er planen 300 -> 350 på hjula ja.
Er ute etter gatevennlige greier som du skriver ja :) Er ikke ute etter så mye til toppeffekt, men mer enn "300" h.k. oppsettet med chippa hjerner og 19t.
Har vems datasprut som skal brukes, og siden dette er første motoren jeg bygger som øker såpass i effekt vil jeg da spørre andre som vet mer enn meg, og som har prøvd forskjellige ting.

Har h-profil råder, mahle smidde stempel, for tiden en urørt 530 topp, 940 grenrør og en krx400 fra turboservice.no.
Har en 531 topp liggende som jeg vil få porta og satt inn større ventiler i.
Det er vel helst slik at de fleste som er på denne type forum er ute etter akkurat det. En gatevennlig motor som gir mye kjøre og eierglede.

Det er absolutt INGEN problem å forbedre dreiemomentkurven som en originalmotor med "chippa hjerner og 19T" produserer.
Det kan ALDRI understrekes og presiseres tilstrekkelig kraftig og tydelig at det er hele DREIEMOMENTKURVEN som er avgjørende for kjøreopplevelsen.
De som aksepterer dette som en sannhet ligger alltid ett par bil lengder fremfor konkurrentene.

For å forbedre må du først lokalisere effektsabotørene på oppsettet du vil forbedre og hvis du følger luften vei gjennom hele systemet så finner du:
1. Original luftfilterboks og LLM.
I forbindelse med trim er dette systemet noe asmatiske greier som fjernes og erstattes med ett stort K&N filter på STOR ALUTRAKT!
2. 19T turboen.
Kremt. KRX400 er en seriøs oppgradering på alle måter.
3. Intercooleren.
Den originale er kun ett lettvekts billigprodukt med dårlig kjøleevne. Erstattes med en GOD intercooler som har kjøleribber inne i kjølerørene slik at ladeluften faktisk gir fra seg varmen.
4. F-manifolden ble brukt på 240 i Gr.A og er god nok til dette bruket.
5. Toppen.
Til en korrekt (jada, påståelig og tøff i trynet ;)) bygget gatemotor bruker man en mild kam slik at forbruket er til å leve med. En ekte turbokam har begrenset med ventilløft og da har rett og slett ikke bruk for kloakkrørhølene i 531 toppen.
Hvis noen anbefaler 531 uten å nevne gasshastighet, da kan du med langt over 90% sikkerhet si at vedkommende ANTAR eller HAR HØRT at 531 er gode greier og ikke noe mer spesifikt enn det.
Styr klar slikt helt til DU ikke er fornøyd med den DREIEMOMENTKURVEN som 530 toppen gir DEG.
6. Kammen.
T- kammen til Volvo er unødvendig mild og B23ET gikk f. eks. med A-kam.
Ikke drit deg ut med å velge "for stor" kam. A, D, V eller tilsvarende holder lenge.
TIPS:
Tenk på kam og turbo som sko og velg riktig størrelse med en gang.
Kjøp noen som passer nå! :D Ikke kjøp noen som er for store for man vokser ikke i dem likevel og de vil være en lidelse å leve med hver eneste dag.
Turbovalget ditt er virkelig godt så kjøp tilsvarende fornuftig kam.
7. 940 eksosmanifolden trenger en liten porting i utgangen til turboen.
8. Down pipe. Dette er stort sett det eneste stedet man ikke kan gjøre det for stort. Den originale erstattes med 3".
9. Dyser.
8V toppene har som du vet én eneste innsugskanal pr. sylinder. Helt ufattelig nok så ser man at folk kjører 16V #968 dysene på disse toppene. Dette skal du absolutt IKKE gjøre da disse spyler som en liggende V og derfor opp etter veggene i 530 og 531 toppene.
For å ha kapasitet til en AFR på 11,9:1 ved 400 hk (airflow rating) så MÅ du ha 630 ccm dyser.
10. Jeg mener at det originale kompresjonsforholdet er optimalisert til den originale effekten på rundt 160 hk. Jeg mener at kompen MÅ NED for genuin suksess, men dette er det jo forskjellige sterke meninger om.
11. Svinghjul.
Den originale blytunge slipesteinen er helt latterlig og med datasprut trenger man ikke dette. Ett svinghjul med vekt på 7-9 kg anbefales.
12. Diff utveksling. Her her Volvo gjort mye rart.
Anbefaler at følgende vurderes:
3,91:1 diff utveksling som ved 6000 o/min gir en fart på 220 ÆRLIGE km/t (ca. 245 speedometer). Dette er tungt nok og 4000 o/min på 3. gear = 87 ærlige km/t = raske og effektive forbikjøringer.
Som du ser er det mange "feil og mangler" som saboterer resultatet for en chippet originalmotor.
Legg merke til det totale fravær av svære, gromme, blanke greier.
Du blir sannsynligvis meget godt fornøyd med den dreiemomentkurven det ovennevnte forslag til oppsett leverer til drivhjulene. ;)

Riff
18/02/11, 19:12
Tusen takk :D

Godt skrevet innlegg, og gav meg en god forståelse for mulighetene både på det jeg har av deler og videre. :)

Glemte å skrive at jeg har alucooler og ja. :)

Batland
18/02/11, 19:34
Tusen takk :D

Godt skrevet innlegg, og gav meg en god forståelse for mulighetene både på det jeg har av deler og videre. :)

Glemte å skrive at jeg har alucooler og ja. :)
Bare hyggelig.

Hvis det er en stor og god intercooler med turbulatorer så er på rett vei allerede...:)

eab
21/02/11, 21:28
Noen som vil slakte dette billigoppsettet? Dette er langt ifra avansert trimming, men tråden er jo så godt igang at jeg henger meg på.

helt standard uåpna b230fk som har gått langt og lenge med 13c på alt for mye trykk. Kommer ikke til å gjøre annet enn å bytte olje på motoren.
standard 530topp med a-kam og f-innsug
940 grenrør (blir å grave ut litt gods av det regner jeg med) og hy35 turbo
630cc dyser, 3" massemåler, lh2.4 med 6800rpm turtallssperre
stor kinacooler
M90L og 4,10:1 i baken

Dette kan da umulig være optimalt på noen måter, så jeg gleder meg til å høre hva folk tror.

Andreas750
05/03/11, 18:10
Skal du ha datasprut på denne motoren eller?:)

Grunnen til att jeg spør er fordi jeg holder på med noe av det samme selv på min bil og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få effekten, vil en chip gjøre det noe godt?

Njål Nilssen
07/03/11, 18:54
Skal du ha datasprut på denne motoren eller?:)

Grunnen til att jeg spør er fordi jeg holder på med noe av det samme selv på min bil og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få effekten, vil en chip gjøre det noe godt?

Sikter du til eab, eller til riff?

Riff skrev i førsteposten at han skla kjøre VEMS som nesten er DIY tenning/sprut... (Noe av det bedre sprutet man får for 5000 kr etter min mening)