PDA

Vis full versjon : Lys i alle 3 nederste baklysene 240



smygen
17/02/11, 20:05
Muligt det allerede finnes en tråd om dette.. Men fant ikke noe når jeg søkte.
Men er vel ikke noen som kunne lagd en "how to" om hvordan man kobler for å få lys i alle 3 lysa på baklyktene på en 240?

gardern
17/02/11, 20:14
bare å skru på tåkelys bryteren :P så er ikke veldig vanskelig hehe

945-Halden
17/02/11, 20:21
bare å skru på tåkelys bryteren :P så er ikke veldig vanskelig hehe

Men anbefaler da å bytte 21watt pærene til 5watt..:)

Vegardb92
17/02/11, 20:53
Som alle andre sier, bytte til 5w bære, og skru på tåkelysa..

Men ett spm fra meg, jeg har de hvitblink lysa bak og der er det kun tåkelys på ene sida.. Hvordan kan jeg få til det uten å ta strøm fra en annen pære å få lampefeil i dashen?

945-Halden
17/02/11, 20:57
Som alle andre sier, bytte til 5w bære, og skru på tåkelysa..

Men ett spm fra meg, jeg har de hvitblink lysa bak og der er det kun tåkelys på ene sida.. Hvordan kan jeg få til det uten å ta strøm fra en annen pære å få lampefeil i dashen?

Er det blendet der pæra skal sitte eller er det åpent så det går å sette inn pære?

boman
17/02/11, 21:26
Eller gjør det skikkelig. Ta strøm ifra tilhengerfeste (for å unngå pærefeil) og sett inn en 5/21w pære, så tåkelyset fremdeles vil funke. Hvis det ikke er hull til tåkelys på høyre sida så er det bare borre opp å sette inn en pæreholder til.

smygen
17/02/11, 21:57
bare å skru på tåkelys bryteren :P så er ikke veldig vanskelig hehe

Vet det :) er det jeg gjør nå, men lyser ikke i tåkelysa når lys bryteren står på parklys viss dere skjønner va jeg mener.. Å jeg har byttet til 5 watt pære :)

mener å ha lest en plass at du kan koble i sammen 2 røde ledninger eller noe i den dur.. Noen som vet? :)

945-Halden
17/02/11, 22:19
det kan nok stemme det med at de skrur seg av med parklys ja. men om du finner ledningen til det vanlige baklyset skulle det jo gå ann å koble seg på den..
prøvelampe er fint å bruke da men det gjør du kansje allerede..

Vegardb92
17/02/11, 22:21
Eller gjør det skikkelig. Ta strøm ifra tilhengerfeste (for å unngå pærefeil) og sett inn en 5/21w pære, så tåkelyset fremdeles vil funke. Hvis det ikke er hull til tåkelys på høyre sida så er det bare borre opp å sette inn en pæreholder til.

Genialt, takker, skal gjøre det :D

Hassel
20/02/11, 18:06
Trenger bare å sette inn pære jeg :D

Vegardb92
20/02/11, 18:07
ja, men da har du ikke tåkelys

Daniel V
21/02/11, 00:07
ja, men da har du ikke tåkelys

Man får ikke både i pose og sekk på den enkle måten ;)

Morgis
21/02/11, 00:46
er da bare legge en liten kabellask fra pæreholderen ved siden av? gjort fler ganger. enkelt og greit. ingen modifikasjon trengs...

tusselaid
21/02/11, 01:00
er da bare legge en liten kabellask fra pæreholderen ved siden av? gjort fler ganger. enkelt og greit. ingen modifikasjon trengs...

Gjorde d jeg også + at jeg borra hull i hjørnet til 5w glass sokkel slik at jeg fikk lys i absolut hele raden:D
Slik ble det på min 87modell gle
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1795.jpg

Runar
21/02/11, 01:20
Har du bilde rett bakfra?

tusselaid
21/02/11, 12:02
Har du bilde rett bakfra?

Dette er nok det nermeste jeg har
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1799.jpg

Øyvind G
21/02/11, 12:14
du kan gjøre det samme som jeg skreiv i denna tråden:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18741


sånn jeg her gjort det er å bytte ut pærer til 5W

så tar du av kontakta på tåkelysbryteren og trekker en ledning fra den hvite ledningen i dette kontaktstykket og bort til et sted som det er 15 strøm (+ når du har tenninga på)

(mål i sikringsboksen hvor du har strøm kun når tenninga står på :) )

BlåFare
21/02/11, 12:21
bytta til 5W pærer jeg, kjører på med tåkelys bryteren.
Men skal sies det virke litt ustabilt, da det ene lyset detter ut etter ett par dagers brukt...

Ikke vet jeg, må sjekke etter for dårlig kontakt eller noe :p

Hassel
25/02/11, 15:38
ja, men da har du ikke tåkelys

Har tåkelys jo :) Men har park og bremselys på helt ytterst og tåke oppe :)

Vegardb92
26/02/11, 02:17
bytta til 5W pærer jeg, kjører på med tåkelys bryteren.
Men skal sies det virke litt ustabilt, da det ene lyset detter ut etter ett par dagers brukt...

Ikke vet jeg, må sjekke etter for dårlig kontakt eller noe :p

Er nok bare det at pæreholderen er dårllig, ta et skrujern å bøy den slik at den får bedre kontakt, slik at den står i spenn omtrent...

BlåFare
26/02/11, 14:27
neida, den er god, en av de første tingene jeg prøvde :)
Men tror jeg har u-kontakt en plass, må framm med DMM'et og måle litt tenker jeg.

Takk for tips iallfall :)

smygen
31/03/11, 01:52
Lasket lysene bak nå sånn at det lyser i alle de 3 nederste uten at tåkelysbryteren er på, men nå får jeg opp det pæresymbolet fremme i dashen.. Har dere andre det? Tror jeg har 5 eller 10 watts pærer, husker ikke helt..

jacobsen
31/03/11, 15:46
Tipper det er normalt. Får jo annen strømstyrke til den kretsen. er vel bare å ta ut pærepæra (hehe) i dashen

smygen
31/03/11, 18:26
Hehe.. Ja du sier noe der ;)

Øyvind G
31/03/11, 18:39
eller så kan du koble det sånn som jeg har skrivi i tråden jeg linker til over her.

smygen
31/03/11, 19:10
Ja der og er jo en mulighet, du får ikke opp sånn pæresymbol i dashen når du gjør det på den måten?

Øyvind G
31/03/11, 19:19
husker ikke helt, men tror ikke jeg får varsel nei. det er jo fort gjort å koble det sånn da så du kan jo prøve.

smygen
01/04/11, 08:31
Ja kan prøve, men nå skal snart bilen inn i garasje for ett lite prosjekt.. Så ser om jeg kobler å styrer litt på da :)

Vegardb92
01/04/11, 19:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1.png

Slik gjorde jeg det, brukte abiko kontakter.. På siden(e) du har tåkelys må du ha en teipbit over kontaktplata fordi du skal kun ha strøm fra ledninga fra hengerkrok kontakten...hvis ikke begynner tåkelysbryteren å kødde. og så må du selfølgelig sette inn 5W istedenfor 21W. På min måte må du nok ofre tåkelyset og hengerkroklyset, men er gjort på få sekunder å ordne igjen hvis du skal kjøre henger.

Alpejohn
25/04/11, 11:44
Er en veldig enkel måte og gjøre dette på!

Du flytter en ledning fra nummer 14 i sikringsboksen (som er til tåkelys) til nummer 15 (Som er kjørelys). Muligens det var omvendt, men det ser du på lokket til sikringsboksen. Skal vertfall flytte ledningen fra tåkelys, ned/opp til kjørelys.

Da virker det tredje lyset bak, hele tiden, så lenge bryteren er slått på. Slår du av bryteren slokner de ytterste lysa.


Er ikke nødvendig og begynde og koble og styre bak, flytt ledninga et hakk, og du er i mål, og kan skru det på og av som du vil :)

Øyvind G
25/04/11, 11:50
det er sånn det bør gjøres ja. mye enklere og en bedre måte å gjøre det på siteden for å legge ledninger mellom pæreholdere osv.

dette som du sier blir nesten som jeg gjør det selv (som jeg har forklart her et sted) med å legge opp en ledning til kontaktsykket til tåkelysbryter.

skal prøve løsninga di neste gang :)

Alpejohn
25/04/11, 11:51
det er sånn det bør gjøres ja. mye enklere og en bedre måte å gjøre det på siteden for å legge ledninger mellom pæreholdere osv.

dette som du sier blir nesten som jeg gjør det selv (som jeg har forklart her et sted) med å legge opp en ledning til kontaktsykket til tåkelysbryter.

skal prøve løsninga di neste gang :)

Ja den funker veldig bra, enkelt er det og, + at man slipper noe ekstra ledninger og koblinger :)

smygen
25/04/11, 21:19
Er en veldig enkel måte og gjøre dette på!

Du flytter en ledning fra nummer 14 i sikringsboksen (som er til tåkelys) til nummer 15 (Som er kjørelys). Muligens det var omvendt, men det ser du på lokket til sikringsboksen. Skal vertfall flytte ledningen fra tåkelys, ned/opp til kjørelys.

Da virker det tredje lyset bak, hele tiden, så lenge bryteren er slått på. Slår du av bryteren slokner de ytterste lysa.


Er ikke nødvendig og begynde og koble og styre bak, flytt ledninga et hakk, og du er i mål, og kan skru det på og av som du vil :)

Hørtes jo ut som en veldig fin løsning, takk for den :D