PDA

Vis full versjon : CCM 0040 Feilkode



Johannes
17/02/11, 12:48
Har fått feilkoden CCM 0040 :mad:
Funnet ut at det er luftkvalite sensor.
Hva gjør denne sensoren,og hvor sitter den??
Evt. hvilke problemer forårsaker denne hvis den er ødelagt?
Bilen det gjelder er -05 mod D5

aarnes
17/02/11, 14:02
Felkodsinformation CCM-0040

Villkor
Om styrenhet klimatanläggning (CCM) detekterar ett fel på luftkvalitésensor (AQS) sätts felkoden.
Styrenhet klimatanläggning (CCM) kommunicerar med luftkvalitésensor (AQS) via LIN-buss 1 för högerstyrda fordon och via LIN-buss 2 för vänsterstyrda fordon.
Luftkvalitésensor (AQS) skickar information till styrenhet klimatanläggning (CCM) om status.
Felkoden är endast diagnostiserbar för styrenhet klimatanläggning (CCM) i ECC-utförande utrustad med luftkvalitésensor (AQS).
Felkoden är diagnostiserbar vid tändningsläge I och II.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Luftkvalitésensor (AQS) fungerar inte.

Felsymptom
Dålig luftkvalitet i kupén.




Internt fel
Byte av komponent
Styrenhet klimatanläggning (CCM) har registrerat ett internt fel i luftkvalitésensor (AQS).

Om felet är intermittent innebär det att felet har registrerats vid ett tidigare tillfälle men att felet inte längre finns kvar. Intermittenta fel kan bero på en störning vid uppstart av luftkvalitésensor (AQS). Intermittenta fel kan även bero på andra typer av fel som kan återkomma vid olika tillfällen. Bedömning av felet görs från fall till fall. Om felet återkommer, byt luftkvalitésensor (AQS).

Vid permanent fel, byt luftkvalitésensor (AQS):

Se denne filen:

http://raggaren.se/div/iaqs_bytte.pdf

Johannes
17/02/11, 21:00
Hvis denne er ødelagt,kan d da være årsaken til at jeg fortsatt ikke får noe varme i kupeèn?:(

aarnes
18/02/11, 09:08
Nei det tviler jeg på.
problemet med at du ikke får varme kan være evoporatorsensor.
som sitter i selve ACsystemet. søk på evoporator på forumet så finner du en post av meg tenker jeg... kan jo være feil på registeret også.