PDA

Vis full versjon : råd og tips om topp



vazborris
17/02/11, 02:35
sitter litt i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre videre med motoren min, har nå upreppet 531 topp med kg2t kam, og har en ekstra 531 topp liggende jeg har tenkt og få fikset litt på også muligens en ny kam også kommer den nyeste ide'en og det er 16v topp. hvor mye er det og hente på 16v egentlig?

hvordan kam burde jeg bruke i en 531 topp som er portet osv og eventuelt er det mye bedre og skaffe seg 16v topp? er det mye som må gjøres for og få en 16 topp i en 240 med B230fk motor?

lurer også på om jeg kan få ut mere effekt på lavere trykk? Og hva er største grunnen til at rødblokka sprekker ?

har i dag 442hk og 626nm på 2 bar, men kjører kun 1.5 bar trykk

cossykiller
17/02/11, 09:09
du trenger ikke og tyne toppen noe særlig med 16ven, få eventuelt noen nye kammer til oppsettet ditt.
16 v toppen har mye bedre lufting, samt utføring av kanaler, skal ikke si helt sikkert, men du trenger spennrulle fra en ascona diesel, og reim ifra en eller annen motor, husker ikke d et helt grunnen til at de sprekker er jo det massive baktrykket du vil få
må jo også ha et annet grenrør... blir dårligere plass rundtom, og hvis motoren din ikke er skråstilt så sliter du med plass til bremsekraftforsterkeren..

SWR
18/02/11, 11:59
Ascona diesel reim og Golf spennrulle, vel? Eller mixa jeg nå? En urørt 16V med kammer = full-preppa 531 med snillkam.

Tor24
18/02/11, 16:54
Hjelper å betongfylle, men vil anbefale å ikke kjøre så høye ladertrykk, prøv heller å få til en skikkelig sugemotor i bunnen, med skikkelig grenrør, topp og innsug. Lengre råde er også å anbefale da det gir gunstigere geometri ved høye turtall samt at du avbalanserer roterende deler. Er gjerne kombinasjonen av høye trykk og turtall som tar livet av blokka.

Batland
18/02/11, 19:28
sitter litt i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre videre med motoren min, har nå upreppet 531 topp med kg2t kam, og har en ekstra 531 topp liggende jeg har tenkt og få fikset litt på også muligens en ny kam også kommer den nyeste ide'en og det er 16v topp. hvor mye er det og hente på 16v egentlig?
Og hva er største grunnen til at rødblokka sprekker ?

har i dag 442hk og 626nm på 2 bar, men kjører kun 1.5 bar trykk
For å si det rett ut; For en meningsløs kombinasjon. Ikke rart at du vil respec. oppsettet. Hva var grunnen til at det ble som det ble? KG har selvsagt spec. 2T kammen til sine turbotopper og like selvsagt styrer han klar 405 og 531 toppene.

Optimisme og dårlig / feile valg er hovedgrunnen til at den sprekker. :p
Tynne sylindervegger, høy komp., vanlig bensin og hard bruk en varm sommerdag er en utfordrende kombinasjon og dette bør man akseptere.

442 hk og 626 Nm ved 2 BAR reduseres til ca. 370 hk og 520 Nm ved 1,5 BAR.
Sugemotoreffekten er, (for en KG2T kam optimistiske) 150 hk og 208 Nm.

Njål Nilssen
18/02/11, 23:20
Om du tyder det SWR sier, så vil en lett frisert 16v topp med litt hvassere kammer puste rimelig bra.

Jeg hadde valgt 16v'n i alle fall :) bedre utgangspunkt for å bygge videre på, samt lettere å trikse med kammer, og lettere å få et fint register ut av...

vazborris
19/02/11, 01:19
Men med 16v topp treng vel også utfresing av ventillommer?

gl740turbo
19/02/11, 01:26
Men med 16v topp treng vel også utfresing av ventillommer?

Det stemmer ;)

EivindG
19/02/11, 07:04
http://www.bilcross-shop.com/prod02.htm

Street turbo kamaksel, designet for opp till 450hk, nytt std emne, herdet 2000nok

vet ikkje om den er bra, men eg lurte på å prøve den. skiftet innsugskammen på en annen bil eg har og det gjorde seg meget bra. så greit å prøve små justeringer først..

vazborris
19/02/11, 08:16
Da er 16v utelukket denne runda:)

vazborris
19/02/11, 22:33
For å si det rett ut; For en meningsløs kombinasjon. Ikke rart at du vil respec. oppsettet. Hva var grunnen til at det ble som det ble? KG har selvsagt spec. 2T kammen til sine turbotopper og like selvsagt styrer han klar 405 og 531 toppene.

Optimisme og dårlig / feile valg er hovedgrunnen til at den sprekker. :p
Tynne sylindervegger, høy komp., vanlig bensin og hard bruk en varm sommerdag er en utfordrende kombinasjon og dette bør man akseptere.

442 hk og 626 Nm ved 2 BAR reduseres til ca. 370 hk og 520 Nm ved 1,5 BAR.
Sugemotoreffekten er, (for en KG2T kam optimistiske) 150 hk og 208 Nm.

skjønte ikke hvorfor du syntes 531 topp og kg2t kam var så ille men, skal ikke gjøre noe med det helt enda men må jo altid ordne med noe så da tenker jeg litt på og få dratt ut litt av en 531 topp og da kan man jo like gjerne prøve en annen kan også:) kjører orginalt grenrør nå men blir sveiset nytt når jeg skal bytte topp osv:)

Edit: er ganske så fornøyd med oppsettet men alt kan bli bedre:) det funker ganske så bra..

Batland
19/02/11, 23:59
skjønte ikke hvorfor du syntes 531 topp og kg2t kam var så ille men, skal ikke gjøre noe med det helt enda men må jo altid ordne med noe så da tenker jeg litt på og få dratt ut litt av en 531 topp og da kan man jo like gjerne prøve en annen kan også:) kjører orginalt grenrør nå men blir sveiset nytt når jeg skal bytte topp osv:)

Edit: er ganske så fornøyd med oppsettet men alt kan bli bedre:) det funker ganske så bra..
Det kan jeg forklare. 405 og 531 toppene kan sørge for imponerende effekter på sugemotorer og er hovedgrunnen til Volvo sin store sukess i motorsport.
Korrekt spec. og preppet er effekter fra 280 - 300 hk fullt mulig.
Hvis du ser på tilhørende kammer så er løftet alltid svært høyt og uten å ha full kontroll hadde jeg ikke blitt sjokkert over å se både 16, 17 og 18 mm ventilløft er nødvendig. (V8 motorer er over 20 mm). Kjempeløftet sørger for korrekt gasshastighet som i særklasse er det viktigst for enhver topp/kam kombinasjon.

Kg2T har kun 10,5 mm løft på innsug (A-kam innsug og KG002 med 11,9 mm på eksos) og "alle" andre turbokammer har også kun moderat løft på innsug og dette begrenser gasshastigheten ganske betydelig.
KG selv har selvsagt forstått dette og bygger INGEN turbotopper på 405/ 531 topper pga de ugunstig kjempesvære innsugskanalene som gir elendig gasshastighet.
Hvis du sjekker flødetester på 530 og 531 topper så få du se at 530 topper funker bedre enn 531 på milde kammer med moderate ventilløft.
Hvis du sjekker gasshastighet så er 531 helt død i forhold.

Hvis du absolutt skal ha 531 topp på turbomotoren så bør du skaffe en spesial kam som gir høyt løft på innsugsventilene. Ett alternativ er KG008 som trygt kan anbefales til bruk på innsug og så blir eksos en sak som må diskuteres for seg selv.

Tipper at du haddde blitt mye mer fornøyd med en turbotopp fra KG. ;)

Batland
20/02/11, 13:25
Etter tre års byggetid av min 242, er det en ting jeg vil si, hadde jeg gjort ting om igjen hadde jeg valgt 531 toppen. Det enkleste er ofte det beste.
En god forklaring på HVORFOR skader ikke.

The Sven
20/02/11, 14:09
16v topp krever opel omega reg reim, strammer fra 1,6 diesel golf. Hvis du kjører en B23 kreves det at du skifter kamdrevet som sitter på fordelerakselen, dette for å få de firkantede tennene. Komplett sett kan kjøpes hos sten parner, sverige.Du kan også få problemer med å få på plass fordeleren under innsuget, ettersom jeg bygde nytt innsug, ble det for trangt og måtte koble opp datasprut. Du kan imidlertid benytte standard topp og kammer og nærme deg 450hk, en 531 topp som er preppet og skiftet kam drar du over 600 hk ut av, en preppet 16v er imidlertid grenseløs, men koster svært mye å preppe.

Dette er ikke spesielt relevant men registeret på 230motorene har også firkant-tenner tilogmed årsmodell 92. Har selv korta inn en fordeler for bruk på 230 med 16V topp og det fins også vinkla fordelerlokk som er enda mer gunstige å bruke. En ganske kurant utfordring. Men poenget ditt med at det er nokså mye annet småtteri enn bare registeret som må løses for å bruke 16V på turbomotor i 240, er jeg enig i.

The Sven
20/02/11, 14:11
Etter tre års byggetid av min 242, er det en ting jeg vil si, hadde jeg gjort ting om igjen hadde jeg valgt 531 toppen. Det enkleste er ofte det beste.

Om du har brukt 3 år på bilen så er vel de modifikasjonene for å bygge om til 16V ganske overkommelige i den sammenhengen:p

Tor24
21/02/11, 11:14
Må jo være greit å bruke 16v toppen som den er og dra 400hk ut av den med et fortsatt moderat ladetrykk og litt sparing av påkjenningene på motoren. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk på død og liv skal ha 600-700 hk i en volvo 240. Blir jo ikke annet enn hjulspinn og masse skruing pga ting som ryker.

vazborris
22/02/11, 00:08
Det med mye effekt har vel noe med hvor bitt av basillen man er. De aller fleste biler hvor man 4-5 dobler effekten og mere blir det fort ting som ryker osv men det er jo litt sånn det blir bare