PDA

Vis full versjon : 900 97' lugger litt, samt ujevn tomgang



turbohjelle
16/02/11, 06:31
Har en 945 b230fk som egentlig alltid har drevet å lugget litt når du kjører rolig på rundt 2000rpm, men så fikk den en litt ujevn tomgang også. Den ligger på rundt 6-900rpm og hopper litt. Hvis jeg ligger i 5gir i rundt 110 (husker ikke turtall) er alt velstand.
Det som er gjort med bilen er ny wg actuator (0,7 i lading), viking ecotrim chip og bsr sitt powerfilter. Har nylig byttet veivhusvent og innsugspakning. Sjekket tennpluggene for en mnd siden, og da så de grei ut.
Noen som har hatt samme problemet selv, eller har et godt forslag på hva som kan være galt? Har en ørliten mistanke om at den kanskje kan få litt for mye bensin, røyken virker litt sortere enn hva den kanskje skulle være - uten at jeg har så altfor for peiling på slikt. Kanskje chipen som er boss da?

Takker på forhånd for gode og mindre gode forslag =)

masterrV
16/02/11, 08:13
Har akkurat samme problem som du. Eller den vandrer ikke så mye på tomgang, men av å til ligger den på 1000, og andre på 600.

Vet at jeg ikke har stilt inn TPS'n 100%, men vet ikke om det er hele syndebukken.
Virker som min også får veldig mye bensin, kommer IKKE under 1l på mila...

Får du noen feilkoder?

turbohjelle
16/02/11, 08:31
Har ikke lest feilkoder, men min bruker mye bensin også. Har ligget på 1,3 i hele vinter - og da har jeg kjørt rolig. Aner ikke hvordan jeg stiller tps, så dette er ikke prøvd.

masterrV
16/02/11, 09:04
Jeg og... Irriterende og dyrt :p

TPS; http://forum.vccn.no/showpost.php?p=202532&postcount=24
Jeg hadde ikke sett denne før jeg gjorde det, og justerte den så den åpnet med EN gang.... Men, mener om tps er feil så kommer lamdbalyset i dashn opp.

Om du ikke vet hvordan man leser ut feilkoder, les her og gjør det; http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8969

Har fått tips om å gå over alle vacuumslangene, har gjort det, men man har vell ingen garanti før de er byttet. Hvordan er det med ladetrykket ditt? Mitt er dårligt, og lader sent, vet ikke om dette har noe og si for problemet.

Frydenberg
17/02/11, 22:51
Jeg har deler av problemet som trådstarter med den hvite min, men jeg mistenker at det er olje i fordeler lokket. Tok av toppen i dag for å bytte toppakning og da var det noen ventiltettninger og simringen til fordelern var gåen. Prøv å skru av fordelern å skjekk om det erolje inni der.

turbohjelle
18/02/11, 06:59
Ingen problemer med ladetrykket her. Tenkte jeg skulle gå over diverse slanger med startgass, og som Frydenberg foreslo - ta en titt i fordelern å sjekke. ...Når jeg får tid engang.

boman
18/02/11, 20:27
Er det lenge siden rotor og fordelerlokk, tennkabler og tennplugger har vært bytta?
Hvis det er biltema tenningsdeler så ville jeg uansett starta med å bytte dette.

Skru ut tennpluggene og se hvordan de ser ut (er du usikker på hva du det betyr av fargen på pluggene, ta et bilde og legg ut).

Kalsn
18/02/11, 20:41
har du luftfilteret rett på lmm'n? Husk at lufta skal ledes inn i lmm, ellers får du ujevn luftstrøm, noe som føler til turbulens og ujevn gange... Et rør mellom filter og lmm må man ha, blir enda verre jo større lmm du velger å bruke :)

turbohjelle
23/02/11, 18:38
Byttet tennplugger idag, og da gav den seg med jagingen på turtallet på tomgang. Har ikke fått sjekket luggingen i enda, tar det i kveld på vei til jobb.. Var ikke orginale volvoplugger som sto på for å si det sånn.

turbohjelle
24/02/11, 06:41
Bytte av tennplugger gjorde visst underverker, bilen funker akkurat som den skal. Skal se om jeg får lagt ut bilde av de andre seinere, hvis jeg finner dem under snøen som falt i natt. ..og fortsetter å falle nå.

turbostian
26/02/11, 14:58
pluggene har mye og si,,, når jeg fikk min 740 turbo hostet og harket den. hadde samma problemet som du har. byttet til NGK bpr6es plugger og satt på et rør før lmm og problemet var borte... =)

boman
26/02/11, 15:05
Du bør også sjekke rotoren og fordelerlokket, samt vurdere om du bør bytte tennkabler.
Hvis det står biltema på det så bytt uansett ;)

tung pedal frank
01/03/11, 20:40
Har prøvd og justere bryteren etter anvisningene,men merker at det er to klikk i bryteren (av og på) hva skal jeg gå etter?
Men først skal jeg kjøre motoren onklig varm for det er da den lugger på 1000 omd men ikke når den er kald eller halv lonk,snedige greier.
Men i boken står det ingen ting omm at man skal bruke søkeblad,men at justerskruen skal skrues til at den kommer i kontakt med annleget og 1/4 turn til,så skal bryteren justeres til det kommer et klikk.
Tro omm det er mulig å få tak i rep sats til fordeleren? Tetteringer etc,har lakt merke til at det er litt olje bak rotoren,men ikke så mye at det er kommet i lokket.

Spanarn
02/03/11, 23:35
Hej
Har du provat att göra rent spjällhuset och byt då även packningen som sitter mellan spjällhuset och insuget (3muttrar och insugslang att lossa). Brukar vara mycket skit i spjällhuset om det inte är rengjort tidigare. Även tomgångsmotorn kan behöva sig en rengöring med typ 5-56 eller annan sprayolja.