PDA

Vis full versjon : 740 - Bygge om fra b230f til b234f



Solbekk
16/02/11, 01:19
Morn. Har ordnet meg en saftig avtale på en komplett B234F motor med styreenhet for 7000 SEK, men jeg lurer på hvordan jeg kan realisere drømmen om en kraftigere motor i volvo'n min.

- Er det rett fram å bytte eller må jeg modifisere fester eller lignende?
- Hva av slitedeler bør byttes i samme sleng, eventuelt lett å bytte?
- Ulemper ved å gå over til B234f?
- Søknad til biltilsynet? Utforming, spørsmål, godkjenning? Papirer fra volvo?

Volvo'en som motoren skal inn i er en 745 -92 med B230F m/ M47 5trinn.
Nåværende motorstyring er bendix regina med merkelig firkantet coil >.<

Mvh,
Bjørn Solbekk

jan_m
16/02/11, 19:42
må vel sansynlig bytte el nett:( har samme driten selv... men ellers er det vel rett fram ta en tlf til volvo og bt og hør om det er andre stab stag bremser på 16v selv om at jeg vile tru det er rimlig rett frem ang el nett sier mange at man kan ta fra 91/92 940 og huke av fra a stolpen og ut til lyktene om dete faktisk stemer er en anen ting dog..

Devil3344
16/02/11, 19:51
Morn. Har ordnet meg en saftig avtale på en komplett B234F motor med styreenhet for 7000 SEK, men jeg lurer på hvordan jeg kan realisere drømmen om en kraftigere motor i volvo'n min.

- Er det rett fram å bytte eller må jeg modifisere fester eller lignende?
- Hva av slitedeler bør byttes i samme sleng, eventuelt lett å bytte?
- Ulemper ved å gå over til B234f?
- Søknad til biltilsynet? Utforming, spørsmål, godkjenning? Papirer fra volvo?

Volvo'en som motoren skal inn i er en 745 -92 med B230F m/ M47 5trinn.
Nåværende motorstyring er bendix regina med merkelig firkantet coil >.<

Mvh,
Bjørn Solbekk

GODKJENTE OMBYGGNINGER/ENDINGER, VOLVO 740/760
YVI-G
Maksimalt tillate motoreffekt for Volvo 740/760 er 238 HK DIN (=175kW) med 310 nm dreiemoment. Dette forutsetter montering av nye støtdempere foran og bak.
I tilleg må det monteres krengningsstabilisator med diam. 21 foran. Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt overnevnte data er oppfyllt

Det står det i volvo godkjente produktendringer

jan_m
16/02/11, 20:22
oki på min stesj er det 22mm foran så da er det vel ikke no sak

Devil3344
16/02/11, 20:43
da skal det bare være og bytte dempere, ikke det at jeg tror bt sjekker det, også dra på godkjenning..burde være lett

tennpluggen
17/02/11, 14:38
holder det bare at det er nye dempere eller må det være no spesielle?

jan_m
17/02/11, 15:37
skal vel bare se nytt og helt ut men vet jo aldri på humøret til kontrølern... kan jo vere bithy nok til og forlange nye rund baut..

Solbekk
17/02/11, 16:12
i mitt tilfelle så byttet jeg støtdempere i fjor, har bilder som burde være bevis i massevis :O Men om jeg må bytte ledningsnett så er jeg litt skeptisk.

jan_m
17/02/11, 17:05
ja du må nok det, har vel samme som meg regina/bendix... men skal vere plung play koble det av på astolper og bare bytte det utover til lyktene... og montere svinghjuls føler lmm etc

MadAss
17/02/11, 21:29
Da jeg reiste på godkjenning med mitt motorbytte fra B230F til B234F, måtte jeg ha et skriftlig dokument fra et autorisert volvoverksted om at dempere og krengningstag var av samme type som "Volvos Godkjente produktendriger" krever. Hadde det også skriftlig av motorbyttet var fagmessig utført. Altså må du ha time på verksted. Hjulstillingskontroll bør en også ha pga endret forakselvekt.

Mulig dette varierer fra kontrollør til kontrollør - men ble ikke sjekket noe mer av dette på BT iallefall. Ble tatt noen bilder av motorblokka, og målt egenvekt - så var alt i orden.

Ring BT og hør hva du trenger av dokumentasjon.

Volvo-Lars
18/02/11, 13:34
Morn. Har ordnet meg en saftig avtale på en komplett B234F motor med styreenhet for 7000 SEK, men jeg lurer på hvordan jeg kan realisere drømmen om en kraftigere motor i volvo'n min.

- Er det rett fram å bytte eller må jeg modifisere fester eller lignende?
- Hva av slitedeler bør byttes i samme sleng, eventuelt lett å bytte?
- Ulemper ved å gå over til B234f?
- Søknad til biltilsynet? Utforming, spørsmål, godkjenning? Papirer fra volvo?

Volvo'en som motoren skal inn i er en 745 -92 med B230F m/ M47 5trinn.
Nåværende motorstyring er bendix regina med merkelig firkantet coil >.<

Mvh,
Bjørn Solbekk


Du må bytte travers eventulet sveise over feste på førersiden, da B234F har egene motorfester som kun passer 234F blokka.

Siden du har Bendix-Regina sprut, må dette byttes ut til LH 2.4 for å få en B234F til å funke. Letteste er og skaffe ett slikt nett fra 240 89 og nyere og legge opp i din bil.

Mens du har motoren ute så ville jeg byttet reg.reim og strammehjul. Bytt også reima til balanseakselene. Rykker reima, ryker ventilene.
Fullservice med olje, filter og plugger er jo greit og bytte når du skifter motor.
Kanskje en ny clutch hvis det trengs.


Ingen stor ulemper ved å bytte til B234F, uten om at den ikke tåler ett reg.reim brudd.
Sterke motorer, fin lyd med riktig eksos.

Jeg ville ikke tatt meg bryet med å søke om godkjenning da du ikke overgår effekten som en Volvo 7 serie er godkjent med.

Håper du blei litt klokere nå:)

Solbekk
18/02/11, 22:20
Jeg ville ikke tatt meg bryet med å søke om godkjenning da du ikke overgår effekten som en Volvo 7 serie er godkjent med.

Håper du blei litt klokere nå:)

Mye kloke ord her Volvo-Lars, takker og bukker. Lurer bare på noe om sitaten ovenfor: Mener du da at det ikke er nødvendig med godkjenning, såframt forsikringsselskapet er varslet om motorbytte?

Devil3344
18/02/11, 22:28
betyr det at jeg kan sette i en turbomotor da? fordi jeg ikke overgår effekten en volvo 740 er godkjent med? hørtes noe rart ut..

jan_m
18/02/11, 22:51
sug=sug er jo ikke 50hk forskjel en gang er i såffal bare en formalitet ang god kjening... lh fra 240 nyer en 90 kan du bruke kommer til og bruke det selv, bare legge over org el mate og klipe ut det du ikke trenger fra regina...

MadAss
18/02/11, 23:13
Mye kloke ord her Volvo-Lars, takker og bukker. Lurer bare på noe om sitaten ovenfor: Mener du da at det ikke er nødvendig med godkjenning, såframt forsikringsselskapet er varslet om motorbytte?

Får vel ikke forsikret bilen med høyere effekt så lenge det ikke godkjent i vognkortet? Jeg ringte til forsikringsselskapet og ville endre effekten - men dette ble ikke justert før de fekk data i fra biltilsynet om godkjent motorbytte.

Å kjøre uten godkjenning går fint, både ved teknisk kontroll av politiet o.l.
Men om du krasjer kan du få regress.

Volvo-Lars
20/02/11, 12:30
Mye kloke ord her Volvo-Lars, takker og bukker. Lurer bare på noe om sitaten ovenfor: Mener du da at det ikke er nødvendig med godkjenning, såframt forsikringsselskapet er varslet om motorbytte?

Hvis du ska gjøre ALT etter boka så kan du jo godkjenne det. Men jeg personlig ville aldri tatt meg bryet når det er snakk om en sugemotor.


betyr det at jeg kan sette i en turbomotor da? fordi jeg ikke overgår effekten en volvo 740 er godkjent med? hørtes noe rart ut..

Bilen din er fortsatt ikke godkjent med "turbo".

Med turbo har du også en lettere tilgang til og øke effekten til over det som er godkjent.

Devil3344
20/02/11, 14:20
hva er odsa for og bli stoppa på sjekk med en turbomotor i en noturbo bil?

Volvo-Lars
21/02/11, 13:26
hva er odsa for og bli stoppa på sjekk med en turbomotor i en noturbo bil?

Spørs hvor mye du gjør ut av det, med tanke på kjørestil, og fargevalg på bilen bl.a.