PDA

Vis full versjon : Hvordan lage Hydraulisk håndbrekk?



Gneizten
10/02/10, 21:03
Hvordan gjør folket det når de skal lage hydraulisk håndbrekk på 240? Brukes det da en fordeler av noe slag for å legge brekket inn på samme kretsen som pedalen? Eller må en ha calipere laget for dette?

TeamBørnOut
11/02/10, 07:54
Letteste er å lage så det blir bare 1 krets bakover. så kobler du brekket innom denne.

TvilsomRacing
11/02/10, 13:52
bruk en slik fordelings ventil som pedersen selger.

http://www.pedersens-racing.no/bil/rallyutstyr/


da slipper du å miste trykk på frem bremsene når du brekker også!!
så kobler du deg bare inn på kretsen som går bakover

Christian
11/02/10, 15:13
Hvis man vil ha to kretser bakover, da? Eller er ikke det nødvendig?

Joakim-G_R
11/02/10, 16:13
Da bruker du 2 pumper. Eller en hovedpumpe fra en 240, med dobbel tank.

Mener også at jeg har sett calipere med inngang for hydraulisk brekk.

blitz1
11/02/10, 18:38
den reduseringsventilen som pedersen selger. er ikke den for og feks skyve all bremsekraft til frambremsene / bak,?
har montert en slik i min 240 for og skyve bremsekraften fram så man ikke sliter bak bremser ved burnout.

pedersen har horibel pris på denne. betalte selv under halvparten av prisen.

Joakim-G_R
11/02/10, 18:57
Den er for å kutte /senke tilførselen til det du kobler "ut" ja.

Burner du såpass ofte at du måtte investere i en slik altså? :)

TeamBørnOut
11/02/10, 19:50
poenget med den er jo å fjerne den orginale i motorrommet og få mere krefter bakover... hvis en VOLVO som har lite bremser bak (i forhold til andre biler) sliter med å burne er det bare å trimme mer.. Er jo forkastelig å bruke en så finn wilwood sak til burning (burnekran kjører du hos rørleggeren)

Joakim-G_R
11/02/10, 19:53
? motorrommet?
Mener du nå fordelingsblokka over venstre bærebru? Den er ikke bare å fjerne, da tar du også 2-krets-systemet.

De "restriktorene" sitter under bilen, rett før bakakselen. Og er skrudd slanger ut fra de og over på akselen, på de stive røra der.

TeamBørnOut
11/02/10, 20:30
fult mulig. snakker om erfaring fra 940/960. tenkte ikke over at det er et annet system på 240 :) tenkte det var lik som tidligere 940

Gneizten
11/02/10, 20:31
Takk for gode svar :D



bruk en slik fordelings ventil som pedersen selger.

http://www.pedersens-racing.no/bil/rallyutstyr/


da slipper du å miste trykk på frem bremsene når du brekker også!!
så kobler du deg bare inn på kretsen som går bakover

den der var ikke så dum, må kanskje invistere i en slik med tiden ;)

Joakim-G_R
11/02/10, 20:41
Hvordan vil du miste trykk på bremsene forran med hydraulisk pumpe? Må jo ha egen bremsevæskebeholder i denne, og en "1-veis-ventil", slik at du kan brekke men ikke dytte væske fremover.?

Christian
11/02/10, 20:43
Hvordan vil du miste trykk på bremsene forran med hydraulisk pumpe? Må jo ha egen bremsevæskebeholder i denne, og en "1-veis-ventil", slik at du kan brekke men ikke dytte væske fremover.?

Er mange som gjør som bilcross folka og bare setter ei pumpe på røret som går bakover, sånn at den sutter væske forfra.

TeamBørnOut
11/02/10, 21:09
Er mange som gjør som bilcross folka og bare setter ei pumpe på røret som går bakover, sånn at den sutter væske forfra.

Er jo det letteste å beste...

Christian
11/02/10, 21:16
Er jo det letteste å beste...

Jeg vet jeg kommer til å gjøre det sånn, men det er kun fordi det er det letteste.

blitz1
11/02/10, 23:15
hehe. neida. nokk motor til og dra di stakkars bakhjulene noen runder rundt. men er jo kjekt og ha som man sier når mann handler ting mann ikke igrunn trenger billig :)

jonass
11/02/10, 23:16
Er mange som gjør som bilcross folka og bare setter ei pumpe på røret som går bakover, sånn at den sutter væske forfra.

sutter veske? hva menes.

Joakim-G_R
11/02/10, 23:26
At den suger bremseveske fra fram, tenker jeg.

Hydraulisk håndbrekk er forøvrig ikke tillatt i bilcross.

GMV
11/02/10, 23:35
bruk en slik fordelings ventil som pedersen selger.

http://www.pedersens-racing.no/bil/rallyutstyr/


da slipper du å miste trykk på frem bremsene når du brekker også!!
så kobler du deg bare inn på kretsen som går bakover

Den der fungerer slik at det ikke er mulig å "låse" bremsene. Er i enkelte tilfeller mulig hvis det draes i brekk og bremser med pedalen samtidig når de går på samme kretsen. Men ifølge flere på rejsa.nu så er den slett ikke nødvendig. Jeg kommer til å kjøre uten, og med bremsevugge.

Christian
12/02/10, 00:07
sutter veske? hva menes.

At du huker deg innpå bremserøret som går bakover i bilen, slik at når du drar i brekket, tar den væske fra tanken forran. ;)

Sebbe
13/02/10, 21:34
hvordan monteres pumpa inn på bremserøret? bare setter på et T stykke og kobler den paralelt inn på bremserøret? har ikke helt satt meg inn i hvordan bremsesystemet virker

men ville det virka og bare plukke bremsepumpa av en 240 og montere den inn på bremserørene som går til caliperene bak med ett T stykke? eller vil det låse hjulene forran også?

TeamBørnOut
13/02/10, 22:03
Du bare monterer brekker "på" røret. brekker skal bli en del av røret :)

Kapp røret som går bakover. monter brekket i mellom. ferdig :) enklere blir det ikke

jonass
14/02/10, 00:22
så da går det ikke noe trykk fremover er det du mener?
hvordan blir det når man ska bremse vanlig da? kunne tenkt meg en paint skisse på dette.
vet jeg er treig nå men

TeamBørnOut
14/02/10, 00:24
du merker ikke at det sitter brekk der når du bremser vanlig. . det går ikke noe trykk fremover nei.
skal fylletegne litt for deg jeg :D

jonass
14/02/10, 00:27
det hadde vært fint, for tror fanken meg det blir montert hydraulisk brekk snart. er så lei va det orginale dritt brekket

TeamBørnOut
14/02/10, 00:27
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1007.jpg

jonass
14/02/10, 00:34
det var slik jeg tenkte ja, takk for fin tegning

Christian
14/02/10, 02:06
Lager du en like fin en for brekk med egen tank også? :D

Sebbe
14/02/10, 03:13
hvor skal bremserøret gå inn på pumpa hvis jeg skal bruke en vanlig pumpe og ikke en slik som pedersen selger? må jeg mekke til noe sånn at røret kommer inn der tanken sitter?

eller har jeg missforstått helt nå? :P

TeamBørnOut
15/02/10, 09:01
Lager du en like fin en for brekk med egen tank også? :D
kan prøve å lage en litt bedre :P



hvor skal bremserøret gå inn på pumpa hvis jeg skal bruke en vanlig pumpe og ikke en slik som pedersen selger? må jeg mekke til noe sånn at røret kommer inn der tanken sitter?

eller har jeg missforstått helt nå? :P
ledningen som går bakover fra motorrommet skal inn der tanken har sittet ja. Men en slik pumpe som er beregnet for dette koster 500kr ny så er jo ikke så ille å koste på seg noe som er nytt og fungerer med en gang.
Tar mindre plass også

medbakhjulstrekk
11/05/14, 12:40
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1007.jpg

er dette like enkelt å få til på 964 med multilink bak også? har slitt med håndbrekk og det er stort sett bare problemer og tull den den originale i den saltlaken vi har på vintervegene her i landet.

Sondre93
13/05/14, 15:38
Tips til å lufte håndbrekk? Eg har kobla sånn, men får det ikkje til å virke skikkelig :S

sebros
28/03/16, 14:55
Korleis er det best og, blokkere den eine kretsen?