PDA

Vis full versjon : B230FK kutter ved fult ladetrykk.



turbo
15/02/11, 03:14
akuratt fått sving på volvoen igjen etter 4 ukers pause. men har fått ett nytt problem. den kutter ved fult ladetrykk.. Momentant.

har alt av tenningsdeler nytt
bensinfilter nytt
Ny luftmassemåler.

klarer ikke gå på tomgang heller etter pådrag.

noen tips?

Olav'en
15/02/11, 04:22
Kor mykje lader den?
Org hjerner eller chip?

tyggern
15/02/11, 07:43
Ville gått over alle vakum slanger, spessielt siden den ikke vil gå på tomgang.
Kjører du orginalt ellers?

abarth racing
15/02/11, 20:43
vakumslangen til btr har ikke hoppet av?

turbo
16/02/11, 02:41
vakumslangen til btr har ikke hoppet av?

hei igjen. kjører fritt ladetrykk atm.. ca 1.5 peak.

vet det ikke er heeelt heldig men blendeventilen røk.

har byttet vakumslangen fra innsuget og frem til btr. den var morken, har forøvrig gått over resten av slangene og sett at de var tett... den går på tomgang om man kjører pent med den. men om jeg foreks. gir frem til "fuelcut`n" kommer så dør den på tomgang om jeg ikke kjører fint ett lite stykke. det må vel være bensin dette her..

edit: Oppsett:
3 toms eksos
Chip
Fritt ladetrykk

Forøvig så kan alle hvedagsheltene spare seg for "du ødelegger turboen ved fritt ladetrykk" prat, Jeg vet det. men har en T3 liggende som kommer på om tid og stunder.

Den bare kutter momentant med engang den når fult ladetrykk.
Kan det være noe i hjernen som stopper den ifra å kjøre på "så høyt trykk" ?
Dette har nemlig fungert utmerket tidligere.

Er veldig irriterende med tomgangen også..

i forbindelse med at den døde helt her om dagen for noen uker siden så har jeg byttet:
Pluggledninger(beiru)
Coil(biltema) og biltema coilene er faktisk bra!
Fordelerlokk
rotor
Plugger(denso)

Ellers er bensinfilter nylig byttet.

Kan det muligens være sliten bensinpumpe?

tyggern
16/02/11, 06:42
Eller kan det kanskje være bankesensoren din som slår inn....
Eller at den kutter tenningen fordi du har alt for høyt lade trykk..

Jeg tror ikke det er turboen du bør bekjymre deg for om du kjører "fritt"...

faren for kikkehull i blokka og bøyde råder er STOR!

Dette grunnet du lager et SKYhøyt baktrykk på lave turtall, du får ikke noe effekt ut av å kjøre fritt. Du lager bare masse baktrykk som igjen produserer ekstremt mye varme og usunne forhold for motoren din.
Td04-13C gjir ca 0 effektøkning etter du passerer 0,85 i ladetrykk..
Øker bare trykket "gjennom" motoren. Baktrykket kan ligge så høyt som 3-4ganger ladtrykket ditt. på std "motor" slik som du kjører nå..

turbo
16/02/11, 15:00
Eller kan det kanskje være bankesensoren din som slår inn....
Eller at den kutter tenningen fordi du har alt for høyt lade trykk..

Jeg tror ikke det er turboen du bør bekjymre deg for om du kjører "fritt"...

faren for kikkehull i blokka og bøyde råder er STOR!

Dette grunnet du lager et SKYhøyt baktrykk på lave turtall, du får ikke noe effekt ut av å kjøre fritt. Du lager bare masse baktrykk som igjen produserer ekstremt mye varme og usunne forhold for motoren din.
Td04-13C gjir ca 0 effektøkning etter du passerer 0,85 i ladetrykk..
Øker bare trykket "gjennom" motoren. Baktrykket kan ligge så høyt som 3-4ganger ladtrykket ditt. på std "motor" slik som du kjører nå..

har H-profil råder. men det kan være bankesensoren som kicker inn.. skal fikse meg en blendeventil idag.

eab
16/02/11, 20:59
Bankesensoren skal ikke gi slike feil. Dersom ezk-boksen får signal om at det banker drar den tilbake tenninga endel, og dersom det fortsatt banker så sender den signal til lh-boksen om å feite opp blandinga. ezk-lh komboen kutter ikke tenninga under noen omstendigheter.

Se om du har noen lekasjer mellom turbo og innsug. Hvordan farge er plugga dine?

*edit: dersom du "makser ut" massemåleren vil bensinhjernen sette feilkode og kutte bensin så lenge signalet er for høyt, hvis jeg ikke tar helt feil.

turbo
17/02/11, 01:05
Bankesensoren skal ikke gi slike feil. Dersom ezk-boksen får signal om at det banker drar den tilbake tenninga endel, og dersom det fortsatt banker så sender den signal til lh-boksen om å feite opp blandinga. ezk-lh komboen kutter ikke tenninga under noen omstendigheter.

Se om du har noen lekasjer mellom turbo og innsug. Hvordan farge er plugga dine?

*edit: dersom du "makser ut" massemåleren vil bensinhjernen sette feilkode og kutte bensin så lenge signalet er for høyt, hvis jeg ikke tar helt feil.


har prøvd å kjøre med blendeventil i idag og 0,35 i trykk.

Det går renere, men den kutter momentant på 4500 RPM. Det samme gjør den på fritt også. kutter ved over 1.3 i trykk og 4500 rpm..

samt den går bare på tomgang av og til.

Kan det være ny lmm som tuller seg?

Olav'en
17/02/11, 01:58
Får du lest ut noken feilkoder?

turbo
17/02/11, 02:27
Nei, har ikke de boksene som man skal kunne lese ifra..
er B230E ledingsnett flettet med ett lh 2.4 nett. er tragisk hele greiene :P

Olav'en
17/02/11, 03:40
740 med b230e?
Hvilket ledningsnett er montert, lh 2,4 fra 240?

Robintic
17/02/11, 12:32
har samme problemet i min 945trubo! har jt3" heile veien, t3t4 turbo med 0,7 i trykk! uten chip, men tror det er noe annet så er fel der noen stan!

tennpluggen
17/02/11, 14:36
er det under stort på drag den kutter? sjekk slangen mellom pumpa i tanken å armaturet, vært borti det en del.

turbo
17/02/11, 22:15
Tok opp en tennplugg idag for å se tilstanden på blandingen.. den var helt hvit. så bilen går for magert..

blir mer og mer sikker på at det er btr.

erisol
02/04/11, 13:21
har du funnet ut noe om det? for jeg sliter litt med det samme

tennpluggen
02/04/11, 15:13
var borti en 740 tic som var helt lik soom din å da var slangen i tanken morken, så sjekk den

R.G
02/04/11, 15:25
åssen dyser bruker du? og bensinpumpe?

erisol
03/04/11, 00:53
var borti en 740 tic som var helt lik soom din å da var slangen i tanken morken, så sjekk den hvilken slange er det du mener?

orginal dyser og orginal bensinpumpe. pumpa i tanken er ny

tennpluggen
03/04/11, 07:56
den sitter nede i tanken mellom armaturet å pumpa sitter det en gummi slange.

gaupe
03/04/11, 11:18
Har identisk feilsituasjon som deg. Det at det er bom stopp ved 4500 o/min, må vere eit clue til kva som skjer. Men eg finn ikkje noko å gå på. Eg får også denne feilsituasjonen både med orginalt ladetrykk og med oppjustert, med og utan chip. Maf er kryssbytta, utan forskjell. Det meste av sensorar er gått over. Pumpa i tanken er walbro. Men skal trekke opp ny straum og fjerne pumpa under bilen. Det som er rart, er at det virkar som alt går bedre når bilen er kald, så kjem feilsituasjonen først når bilen er varm. Forskjellen på varm og kald bil, er bruken av lambdasonda, og mapet som er i bruk. Eg får heller aldri feilkode ved vanleg drift.

Eg har begynt å mistenke bensinhjerna, tenningshjerna har vore forsøkt bytta.

turbo
03/04/11, 11:24
Har identisk feilsituasjon som deg. Det at det er bom stopp ved 4500 o/min, må vere eit clue til kva som skjer. Men eg finn ikkje noko å gå på. Eg får også denne feilsituasjonen både med orginalt ladetrykk og med oppjustert, med og utan chip. Maf er kryssbytta, utan forskjell. Det meste av sensorar er gått over. Pumpa i tanken er walbro. Men skal trekke opp ny straum og fjerne pumpa under bilen. Det som er rart, er at det virkar som alt går bedre når bilen er kald, så kjem feilsituasjonen først når bilen er varm. Forskjellen på varm og kald bil, er bruken av lambdasonda, og mapet som er i bruk. Eg får heller aldri feilkode ved vanleg drift.

Eg har begynt å mistenke bensinhjerna, tenningshjerna har vore forsøkt bytta.


Det var luftmasse måler som var feilen :S
OG den fikk jeg tak i ifra 3 forskjellige steder, så nå med den siste. så fungerer alt igjen som det skal. borsett fra tomgangen, men det tror jeg er tomgangsregulator :P

så prøv med ett par lmm`er, så kanskje det løsner for deg også. Kjøpte faktisk ny ecu og tenningsboks itilegg. men men, heldigvis for at det var LMM

boman
03/04/11, 12:25
Har du dumpventil på den?

gaupe
03/04/11, 13:08
Har du dumpventil på den?

Eg? nei, standard mitsu-resirken, er også prøvebytta.

boman
03/04/11, 13:28
Nei, tenkte på trådstarter, siden han fortsatt sliter med tomgang. For ingen av disse vil gå så fint på tomgang med dump plassert etter LMM.. ;)

turbo
06/04/11, 00:18
aha, da tror jeg vi har synde bukken. Men tenker du da å flytte lmm til trykk siden? den står på innsugsiden på turboen nå :)

Men dumpventilen er blendet, men har en stygg mistanke om at den lekker :)

boman
06/04/11, 05:24
Jeg skal snart montere dump på min, da havner LMM'n etter dumpen, imellom IC og tomgangsregulatoren. Hvis du søker litt finner du mange tråder om akkurat det ;)

Frigstad Racing
13/08/11, 15:29
Hvis du har LMM på trykksiden så har den nok ryki når du har kjørt på 1,5 bar.
Det gjorde hvertfall min just :)

Noen som vet det høyeste turbotrykket man kan ha uten at LMM "eksploderer" inni?

9førrlars
17/04/12, 02:54
Har en b230FT Jeg sliter med. problemet er kutting.
kan dra bilen helt til turtalls sperra om jeg ikke trykker klampen i bånn, men ved fullt pådrag så lader den opp til 0,9 Bar og dermed kutter den. Er det Lmm som er feilen her? Begynner å bli plagsomt på motorvei at jeg ikke kan gi full gass i fks 6 sec for da går trykket opp til 0,9 og da kutter den. Har hele tiden trodd at det var wastegate actuatorn men den blei testa og funka fint, tanken gikk over til chippen som kanskje lagde krøll i systemet.

7up
17/04/12, 08:45
hei det problemet har jeg hatt også.. jeg tok vekk dumpen og ble kvitt problemet.. dumpen som ikke var helt go.. hvis du har dette da.

9førrlars
17/04/12, 10:38
Jeg har en Dump ventil liggende som jeg tenkte jeg skulle sette på i dag. Tenker jeg skal kjøpe ny lmm i dag og prøve å flytte den til innsugs sia å se om det blir noe bedre. Får bare krysse fingra ellers har jeg snart gitt opp...