PDA

Vis full versjon : Problem med trekk-kraft på min 850



Frydenhaug
14/02/11, 22:57
Hei.
Jeg har et problem jeg håper noen har en løsning på :)

Bilen min er en 1994 Volvo 850 2.5 10V aut.


Problem:
Når motor er ny-oppstartet og kald, da kjører den perfekt i motor og alle gir.
Men når den bliver drift-varm mister den kraft. (tar bare 2min å bli varm)
Det starter med at den "nøkker" en del i 10sek, og så mister den trekk-kraft.
Virker som at bremser henger på eller lign...

Når jeg kjører 80kmt i høyeste gir (aut.gir) så har den problemer med at opprettholde 80kmt... så jeg må trå en del på gassen for at opprettholde de 80kmt... Og det ender så med at den gira ned til 3. pga det... Og når den så gira ned til 3., så stiger turtal ja, men da skjer det nesten ingen accelerasjon.
Trår jeg gassen i bunn, da skifter den til 2. og accelerere da, ikke som den gjør når motor/gir er kald!

hva kan dette være????


Når jeg kjører 80kmt å setter den i N, så triller den helt fint, og motor kan ruses helt perfekt.... tar fint turtal... men sett den så i D, og den mister trekk-kraft....
Virker som om motor gjerne vil jobbe, men det skjer ingenting på hjulene :)

Det er en del for mye olje på kassen... Veit ikke om det betyr noe, hvis det skaper for høyt trykk når den bliver varm, og det så bliver vanskeligere å drive kassen rundt???

Noen forslag????

Takk for hjelpen da....

Mvh
Kenneth

ola normann
15/02/11, 07:57
2 min på å varme opp motor var veldig kort tid...

Mulig det kan være problem med bensintilførsel (filter, pumpe rele), eller tenningsdeler (har hatt problemer med varm motor og tenningsdeler selv, men det var fjusking)

Men først ta og les ut feilkoder, kan hende du får svar på problemet ditt der.

brynna
15/02/11, 08:28
Når jeg kjører 80kmt å setter den i N, så triller den helt fint, og motor kan ruses helt perfekt.... tar fint turtal... men sett den så i D, og den mister trekk-kraft....
Virker som om motor gjerne vil jobbe, men det skjer ingenting på hjulene

Det er en del for mye olje på kassen... Veit ikke om det betyr noe, hvis det skaper for høyt trykk når den bliver varm, og det så bliver vanskeligere å drive kassen rundt???

Hadde tatt en sjekk på automatkassa. Som jeg forstår er bilen "normal" når kassa er i N. Skift olje på automaten er en grei start kanskje

Tore
15/02/11, 08:49
Hadde tatt en sjekk på automatkassa. Som jeg forstår er bilen "normal" når kassa er i N. Skift olje på automaten er en grei start kanskje

Ingen typiske symptomer på defekt automat dette. N=Neutral, altså fri.

Mye tyder på at motoren sliter når den får belastning; når sist byttet du plugger, pluggledninger, rotor og fordeler?

brynna
15/02/11, 09:11
Ingen typiske symptomer på defekt automat dette. N=Neutral, altså fri.

Mye tyder på at motoren sliter når den får belastning; når sist byttet du plugger, pluggledninger, rotor og fordeler?

Belastning av motor skjer også ved å ruse den i fri, og da virket den ok? Mener den skulle ha hatt tegn på treghet da også?

Tror nå fortsatt at det er noe med kassa jeg da.....:)

Tore
15/02/11, 09:29
Belastning av motor skjer også ved å ruse den i fri, og da virket den ok? Mener den skulle ha hatt tegn på treghet da også?

Tror nå fortsatt at det er noe med kassa jeg da.....:)

Trådstarter snakker vel om at bilen sliter med å trekke i 80 km/t - er stor forskjell på belastning ved å trekke en 850 i 80km/t og det å ruse i fri; å ruse i fri vil jeg i denne samenhengen relativt betrakte som "null belastning";

Vi venter i spenning på tilbakemeldinger på hvordan dette går :)

Soulair
15/02/11, 10:35
Virker litt som om det kan være bensinpumpa. Hadde svært like symptomer da trolig bensinpumpa gikk varm på min, riktignok en 245 (B21ET).

Husker jeg la i vei opp bakkene ved Fagernes mot Gol med fullasta bil+henger en dritvarm sommerdag (30+). Da jeg nærmet meg toppen begynte den først å rykke et par ganger før plutselig all trekkraft var borte. Da kunne jeg også ruse den på tomgang, som din.

Ventet i en halvtime før jeg prøvde å ta løs og da fungerte den igjen, men pumpa hadde en fæl ulyd etter den hendelsen..:rolleyes:

850GLTsilver
16/02/11, 18:12
KLASSISK når termokroppen under luftfilteret har feila.
Motoren får overhetet luft inn, og etterhvert vil du se at det dukker opp huller i slangen fra luftmassemåleren og ned til manifolden.

Bytt denne så skal du se trekkraften er tilbake.

(Den regulerer et lite spjeld under luftfilteret som regulerer innsugsluftens temperatur til motoren. )

MrX
16/02/11, 19:56
Hadde en galant som var lik, der var det bensinpumpen som var gåen.

Balder
16/02/11, 22:11
KLASSISK når termokroppen under luftfilteret har feila.
Motoren får overhetet luft inn, og etterhvert vil du se at det dukker opp huller i slangen fra luftmassemåleren og ned til manifolden.

Bytt denne så skal du se trekkraften er tilbake.

(Den regulerer et lite spjeld under luftfilteret som regulerer innsugsluftens temperatur til motoren. )

Helt enig.Med en untagelse... 10V har ingen LMM , den har bare et tempraturføler i filterkassen.

850GLTsilver
17/02/11, 18:38
Du har Balder.
Jeg skjenet til min GLT her jeg, men virkningen blir omtrent den samme.
For med undertrykket og tempen så bestemmes luftmasse i 10Vn ja.

Kan jeg si det slik da; Slangen fra filterkassen og ned til manifolden. Denne slangen kan man se det plopper frem huller i pga for høy temp på innsugsluften.
Heldigvis en rimelig sak å kjøpe hos en Volvoforhandler, sammen med termokroppen.

Frydenhaug
17/02/11, 21:33
Da har vi "mekket" litt rundt på bilen, og kommet frem til at det sandsynligvis er PRESIS det 850GLTsilver skriver...

Under luftfilteret sitter den termostyret åpen/stenge mekanisme..
Og den står i konstant Åpen for varmluft...
Gir masse mening for meg, da den virker fint når den er kald.. og virker bedre på høye turtal end lave.
Og for mye varmluft er jo ikke bra for motor :):):):):)

La oss håpe det er det, da slipper jeg med et par hundre, og ikke flere tusen på kasse-skift :D

Så imorra kveld blir luft-box'en skiftet, og så får vi se...

Viser seg at bensintrykk er fint (målt) så pumpe og bensinfilter er fint.
Og girkasse skifter veldig bra i alle gir, med og uten bremser på osv... (sjekket av mekaniker-venn)



Kanske jeg skulle ta en ATF skift å, da den er HELT svart!!!!! :D

Takk for hjelpen alle.... Awesome!! :D

Mere info imorra!

Frydenhaug
18/02/11, 21:05
Da blev box skiftet + den termokropp under filteret som ikke virket...

men det hjalp ikke på problemet...


Noen som har noen forslag???????

Den fusker ikke når bil/motor er kald.
Men når den er varm, så fusker den, MEN bare under 3000 RPM.
Over 3000 rpm blir den frisk igjen, og drar fint...

Tenkte om det kanske kunne være plugger?

Eller noen som har opplevet dette på deres 850?

mvh
kenneth

Balder
18/02/11, 23:15
Det er en del for mye olje på kassen... Veit ikke om det betyr noe, hvis det skaper for høyt trykk når den bliver varm, og det så bliver vanskeligere å drive kassen rundt???



Det har du vist ordnet , ikke? Olje skal ikke være for meget eller for lidt.Det betyder MEGET!

ola normann
18/02/11, 23:31
Er tenningsdelene (plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk) gamle?

Frydenhaug
18/02/11, 23:41
Olje er ikke byttet enda... veldig vanskelig å peile synes jeg...

tenkte også på tenningsdeler... Å skifte det hele...

Tror jeg tar en tur på volvo å få de til å gå den over...
Kan jo være mange ting... vakuum kanske...

men ser på tenningsdeler til helgen, og virker de fine, da blir det volvo verskted.. fan! :)

Frydenhaug
23/02/11, 21:25
Det var bra... da er problemet løst :)

det var tenningsdelene!
Tror aldrig jeg har sett noe være så slitt!!! haha...

- Stiften/kullet i fordelerlokket var nede på 0.5mm :)
- Og de 5 andre "tapper" i lokket var fullstendig ir'ret pga vann olje som var kommet inn. Så ikke mye kontakt der.
- Rotor var så slitt at den var begynt å slite i plastiken på rotoren å :)
- Pluggledninger: 1 var helt død, 3 stk var på bare 4000ohm (vanlig er ca. 9000), var bare 1 som var grei!

:D


Så tror problemet lå akkurat der!! ;)

Takk for hjelpen til alle som skrev. Undersøkte alt dere skrev, og fant problemet til sist :)

-Shark-
23/02/11, 21:51
Temp giver til styreenhet. Sjekk denne!

Tore
23/02/11, 22:24
Det var bra... da er problemet løst :)

det var tenningsdelene!
Tror aldrig jeg har sett noe være så slitt!!! haha...


Bra; Alltid greit å sjekke berørte slitedeler når ting ikke fungerer som det skal :cool: