PDA

Vis full versjon : B230ft kveles og går ugjevnt. Finner ingen feil.



Dybish
10/02/10, 19:28
På vei hjem i dag (etter å ha kjørt ca 5-6 mil) skulle jeg kjøre på litt etter at en lastebil foran meg svingte av veien. Tråkket inn gassen men motoren bare kvelte seg. Slapp jeg gassen holdt den seg gående. Drev på litt men til slutt stoppa motoren og jeg måtte svinge inn til siden.
Fåkk fyra den igjen etter litt inspeksjon. Nå går den normalt på tomgang, men når jeg rører gassen begynner den å jage og fjuske. Ved lett gass får jeg den over 2000rpm og da virker den bedre og gasser greit. Så fort jeg trår litt hardere og ladetrykket kommer kveles den. Dette er ved stillestående.
Fikk fila meg i veien på 3-4000rpm og kom meg hjem etter masse strev. Må holde den over 2000rpm ellers dauer den og hvis jeg gasser for mye kveles den når trykket kommer.
Har lest av feilkoder på både tenning og bensin, resettet hjernen, skjekka en plugg (så ut som den skal) og skjekka for vakumlekasjer med startgass. Har prøvd kondensfjerner også..

Bilen har ft motor lh 2.4 med bsr chip, lader 1 bar. Tenningsdeler ble byttet for ca 25 tusen siden 2,5 år, bensinfilter 1,5 år..

Som sagt ingen feilkoder eller andre spor etter feil. Noen som har tips til hvor jeg kan fortsette å lete??
Takker for svar..

jonass
10/02/10, 19:37
kan være bensin pumpe rele, selve pumpa.
ta og gå over alle koblinger du finner, kan også bare være dårlig kontakt et sted.

ChrML
10/02/10, 19:40
Kan evt være LMM som kødder til. Sånn at den kun for riktig blanding vet en gitt belastning, mens går du under eller over så kveles den. Prøvd å plugge den ut og se om den blir litt mer kjørbar?

lasse940
10/02/10, 21:38
Jeg hadde et liknende problem på min fk.. På den var det blendelokket til dumpvnetilen som hadde løsnet, jo mer trykk i trykkrøret jo mer luft forsvant, samme skjedde faktisk kian min også der var det en slangeklemme til trykkrøret som hadde løsnet, så fort det ble litt trykk i røret forsvannt lufta ut gjennom skjøten på slange/rør, men du har kanskje skjekket etter lekasje på trykkrøret??

Dybish
11/02/10, 00:02
kan være bensin pumpe rele, selve pumpa.
ta og gå over alle koblinger du finner, kan også bare være dårlig kontakt et sted.

Rart om det skal være pumpa.. Da må den koble ut og inn hele tia under 2000rpm og kutte helt på fullgass..
Men om den på en eller annen måte går på feil bensintrykk da? Kan det skape disse problemene?


Kan evt være LMM som kødder til. Sånn at den kun for riktig blanding vet en gitt belastning, mens går du under eller over så kveles den. Prøvd å plugge den ut og se om den blir litt mer kjørbar?

Har tenkt på at det kan være LMM ja, og skal forsøke å koble den fra i morgen. Men skulle jeg ikke normalt fått feilkode når LMM leverer feil verdier eller ikke i det hele tatt?


Jeg hadde et liknende problem på min fk.. På den var det blendelokket til dumpvnetilen som hadde løsnet, jo mer trykk i trykkrøret jo mer luft forsvant, samme skjedde faktisk kian min også der var det en slangeklemme til trykkrøret som hadde løsnet, så fort det ble litt trykk i røret forsvannt lufta ut gjennom skjøten på slange/rør, men du har kanskje skjekket etter lekasje på trykkrøret??

Har ikke noe blendelokk på min. Men symptomene er litt like falskluft. Har dog forsøkt med startgass på tomgang, litt gass og mye gass da den sperrer. Ingen reaksjon.

Takk for alle tips, bare å komme med mer forslag så jeg kan teste ut litt :)
Ville den oppført seg slik om regreima hadde hoppet over en tann eller to?

ChrML
11/02/10, 06:39
Har tenkt på at det kan være LMM ja, og skal forsøke å koble den fra i morgen. Men skulle jeg ikke normalt fått feilkode når LMM leverer feil verdier eller ikke i det hele tatt?
Ikke nødvendigvis når LMM leverer feil verdier. Den klarer ikke å finne ut det, den merker bare at den ikke klarer å få bilen til å gå innenfor riktig lambda etter en god stund eventuellt.

TeamBørnOut
11/02/10, 07:43
trykktest. luftlekasje et sted. så er det på tide for deg å bytte tenningsdeler igjen...

Dybish
11/02/10, 09:16
Skulle ut og teste nå og bilen går helt som den skal inntil den blir varm. Da slår den seg vrang igjen. Kjørte ca 20 min og regner med motoren er ca gjennomvarm da. Nappet ut LMM men da gikk den mye værre. Lampa i dashen begynte da å lyse.


Ikke nødvendigvis når LMM leverer feil verdier. Den klarer ikke å finne ut det, den merker bare at den ikke klarer å få bilen til å gå innenfor riktig lambda etter en god stund eventuellt.

Om den leverer feil, gjør den ikke det hele tiden da? Også ved kald motor? Den vil jo få litt med bensin under varmkjøringen. Kan dette gjøre at den går normalt til den blir varm?


trykktest. luftlekasje et sted. så er det på tide for deg å bytte tenningsdeler igjen...

Har testet en del etter lekasjer. Og så lenge den går som normalt når den er kald er det nok ingen lekasje. Kan jo være noe av tenningsdelene men synes det er rart at problemet kommer når den blir varm.

Har mest troen på at det er på bensinsiden. Den lukter merkelig også når den står på tomgang. Ikke bensin, men mer svidd nesten..

ArneR
11/02/10, 09:18
Prøv å bytte temp.giveren under innsuget, det er den lengst inn mot torpedoveggen. Det er ikke første gangen slike bare dør..

TeamBørnOut
11/02/10, 09:54
noen som har helt diesel på bilen din kanskje?

Dybish
11/02/10, 10:55
Prøv å bytte temp.giveren under innsuget, det er den lengst inn mot torpedoveggen. Det er ikke første gangen slike bare dør..

Går ikke denne på både innspruten og måleren i dashen? Måleren i dashen er i hvertfall normal.. Prøvde å koble den ut uten at det skjedde noe! Men er som sagt noe som skjer når motoren blir varm så er ikke umulig at denne er problemet..


noen som har helt diesel på bilen din kanskje?

Hehe, kjennes sånn ut men tviler.. Kjørte som sagt 5-6 mil før den plutselig ble sånn.


Har nå prøvd:

Tatt av slangen til retur på btr og der kom det ikke bensin. Sto på tomgang i 5 min og prøvde å ruse litt. Ingen bensin.

Tok ut sikringen til matepumpa. Da daua den tvert.

Koblet fra lambda. Ingen reaksjon. Lampa i dashen kom heller ikke på noe jeg synes er merkelig. Skal lambda begynne å virke/måle når motoren har blitt varm? Om denne er død eller kødder kan motoren da få de symptomene den har?

TeamBørnOut
11/02/10, 11:38
hmmms. en kammerat hadde vell noen lignende symtomer du hadde. Da sendte lamdan 12v signal inn i hjernen og gjorde mye rart. (vi skjønte jo hvorfor etterpå, satt vw audi sonde på den :P) . men bilen hans var slik fra starten av...

ArneR
11/02/10, 11:46
Det er to forskjellige givere til temp på disse, den jeg mener forsyner begge hjernene med hvert sitt signal (topolet).. Den andre er til instrumentet ja..

Dybish
11/02/10, 16:34
hmmms. en kammerat hadde vell noen lignende symtomer du hadde. Da sendte lamdan 12v signal inn i hjernen og gjorde mye rart. (vi skjønte jo hvorfor etterpå, satt vw audi sonde på den :P) . men bilen hans var slik fra starten av...

Ja mulig det kan være lambda som tuller.. Men fikk høre av en erfaren en at det var skjelden det ble noe feil med de. Men holder muligheten åpen for at det kan være den..


Det er to forskjellige givere til temp på disse, den jeg mener forsyner begge hjernene med hvert sitt signal (topolet).. Den andre er til instrumentet ja..

Okey, det var den topolede jeg tok ut uten at det ble reaksjon. Hvor sitter den andre? Om denne til hjernene er ute av funksjon, ville jeg ikke da fått feilkode? Kan jeg måle denne på noen måte for å få skjekket den?

A.Finstad
11/02/10, 16:42
Går ikke denne på både innspruten og måleren i dashen? Måleren i dashen er i hvertfall normal.. Prøvde å koble den ut uten at det skjedde noe! Men er som sagt noe som skjer når motoren blir varm så er ikke umulig at denne er problemet..



Hehe, kjennes sånn ut men tviler.. Kjørte som sagt 5-6 mil før den plutselig ble sånn.


Har nå prøvd:

Tatt av slangen til retur på btr og der kom det ikke bensin. Sto på tomgang i 5 min og prøvde å ruse litt. Ingen bensin.

Tok ut sikringen til matepumpa. Da daua den tvert.

Koblet fra lambda. Ingen reaksjon. Lampa i dashen kom heller ikke på noe jeg synes er merkelig. Skal lambda begynne å virke/måle når motoren har blitt varm? Om denne er død eller kødder kan motoren da få de symptomene den har?

er du sikker på at du ikke tok av vakum slangen på BTR? for det SKAL komme bensin der når du gasser dette har jeg prøvd selv siden min bil kødder når den er kald.

Dybish
11/02/10, 16:52
er du sikker på at du ikke tok av vakum slangen på BTR? for det SKAL komme bensin der når du gasser dette har jeg prøvd selv siden min bil kødder når den er kald.

Vakumslangen går ut foran og gjør en sving før den går inn på innsuget. Bensinretur kommer ut bak, følger fuelrail før den svinger ned og under bilen. Rimelig sikker ja :p

Hvorfor det ikke kommer bensin der virker rart. Jeg fikk opplyst at det skulle komme ca 0,9 L per minutt der...

Kan hjernen kutte strøm til pumpe på noe vis, når motoren blir varm?
Skal ut å skjekke nå, skal se om det kommer bensin der når den er kald og går normalt.. Så får jeg skjekke om hovedpumpa går når den blir varm evt. tvangsstyre den..

ArneR
11/02/10, 16:53
Hehe, det er vel egentlig litt morsomt, begge er vel topolet på 7/900..

Men når det gjelder den til hjernene, som befinner seg lengst bak på motoren som sagt, så kan du måle den med multimeter. Sett det på ohm, 20 kohm skulle funke. Det ene stikket setter du i jord en plass på toppen, og det andre på en av pinnene inni giveren.

Om du ikke får utslag er den død. Og ja, det er helt vanlig at kun en del i giveren dør..

Men dette vil normalt gi feilkode, så det trenger ikke være det..

A.Finstad
11/02/10, 17:16
Vakumslangen går ut foran og gjør en sving før den går inn på innsuget. Bensinretur kommer ut bak, følger fuelrail før den svinger ned og under bilen. Rimelig sikker ja :p

Hvorfor det ikke kommer bensin der virker rart. Jeg fikk opplyst at det skulle komme ca 0,9 L per minutt der...

Kan hjernen kutte strøm til pumpe på noe vis, når motoren blir varm?
Skal ut å skjekke nå, skal se om det kommer bensin der når den er kald og går normalt.. Så får jeg skjekke om hovedpumpa går når den blir varm evt. tvangsstyre den..

måtte bare spørre for man veit aldri kompetangsen til andre folk :p

Dybish
11/02/10, 17:35
Hehe, det er vel egentlig litt morsomt, begge er vel topolet på 7/900..

Men når det gjelder den til hjernene, som befinner seg lengst bak på motoren som sagt, så kan du måle den med multimeter. Sett det på ohm, 20 kohm skulle funke. Det ene stikket setter du i jord en plass på toppen, og det andre på en av pinnene inni giveren.

Om du ikke får utslag er den død. Og ja, det er helt vanlig at kun en del i giveren dør..

Men dette vil normalt gi feilkode, så det trenger ikke være det..

Okey, prøvde å se så vidt. Ser den ene midt under innsuget, over bankesensoren. Lenger bak finner jeg uttaket til vann til varmeapparatet.. Ser ingen annen tempsensor. Husk dette er en 90 modell. Når jeg leser i Haynes så beskrives det bare en sensor i både 940 og 740 boka. I 940 boka står det at sensoren er til hjernene og instrumentet.
Tror nesten ikke det kan være denne når jeg ikke får feilkode heller..


måtte bare spørre for man veit aldri kompetangsen til andre folk :p

Hehe, skjønner den :) Har bare sånn helt ok peiling jeg så..

Var ute og skulle fyre bilen nå men nå er den helt død. Heler litt mot hovedpumpe da jeg ikke hører lyder fra den. Hører matepumpa. Må få kommet meg på undersiden og målt om den får strøm.
Hvilket rele er til pumpa og leverer det strøm til kun pumpa?

Kan jo ha vært tilfeldighet at den kutta omtrent samtidig som den ble varm når jeg testkjørte før i dag..

ChrML
11/02/10, 17:37
Kan være bensinpumpa, ja. Hadde litt samme symptomene selv rett før min kvelda helt, kvelte seg og ikke alltid den startet. Men bytt bensinpumpereleet først ;), det er klassisk at den kødder til på disse bilene.

Dybish
11/02/10, 18:11
Feilen funnet! :D

Var så klart bare en bagatell, typisk..

Fikk som sagt ikke start på den i sta, og hørte matepumpa tydelig. Prøvde igjen nå og den ville fortsatt ikke. Hørte ikke noe pumpe nå heller så la meg ned under der og banka litt i den og klemte på kontaktene. Prøvde igjen og da fyra den tvert! Lyd i pumpa var det og :)
Leste en annen tråd her inne der TBO hadde skrevet at strøm og jording til pumpa var greit å se over/bytte. Dette hjalp, takker!
Kom bensin i returen nå også!

Takk til alle som har kommet med tips, det har hjulpet! Har lært en del av dette også;)

TeamBørnOut
11/02/10, 20:06
Det er noe av det første man gjør på 740 940 og 960 når man får bilene ;) bedre jord og strøm til pumpene :D