PDA

Vis full versjon : Kneppelyd i ratt, 940



regeli
14/02/11, 21:13
Sliter litt med kraftig knepping i ratt til tider. Dette skjer særlig ved langsom svinging, gjelder både høyre og venstre. Akuratt som om ratt har en dødgang på 1mm eller noe. Noen ganger er det nesten ingenting. Skrudde ned stereoen her om dagen, da smeller det i hele kupeen fra rattet:eek:

Har nå byttet glidelager som ligg ovenfor støtdemper, de gummiputene, fjører og støtdempere er 4 måneder gamle bare.

Problemet ble verre etter at jeg byttet til Polyforinger.
Tannstang er og byttet.

Begynner å gå litt lei, ringer man et verksted, så er det bare masse dumme spørsmål. Misstenker rattstammelager eller noe, men har nå brukt XXXXXkr i timer og deler og håpet på en løsning:rolleyes:

Er det noen som har hatt samme problem?

Btw, ble mye lettere og svinge med nye lagere, men kneppingen er der enda.

tung pedal frank
15/02/11, 20:37
Har det samme på min 940,men merker det best ved 0 stilling hvis jeg styrer mot venstre,men det er ikke hver gang det knepper.Lurer også igrunn på hva det kan vere,men har en mistanke på det ene leddet i rattstammen

de_icer
15/02/11, 20:53
Har også noe tilsvarende på 945'en, og har også holdt en knapp på krysset i rattakslen. Håper noen kan bekrefte eller avkrefte vår teori.

I mitt tilfelle er det ikke så ille, men kommer et lite knepp ved svinging. Hvor og når er tilsynelatende tilfeldig. Min bil har nye foringer over det hele i forstilling, og en relativt ny tannstang (original skiftet hos merkeforhandler for kanskje 20-30000km siden).

regeli
15/02/11, 22:18
Har ikke funnet noe slakk i rattaksel leddet nedunder bil.
Kan være noe oppe i rattstammen muligens.

Deluxio
15/02/11, 22:19
Trur eg har da samma problemet, kjem ein slek svak lyd samtidig som eit lite "hakk" i svingingen.

s4nd3r
15/02/11, 22:52
Er sån på min mor sin 940 stv og...

regeli
15/02/11, 23:30
Ser ut som en del har samme problem.
Hva om alle ringer Volvo service, så sammenligner vi svarene :)

s4nd3r
16/02/11, 00:07
Tror det kan vere rattstammen som er løs på 940n til ho mor..
men kan og vere krysse på ratt akslingen.. ikkje studert noe på det, la bare merke til det en dag eg var ute og sladda med skibox..

roarrr
16/02/11, 12:36
Har hatt denne irriterende kneppingen på noen 940, men etter at jeg brukte 5-56 på leddet, eller krysset på rattstammen i motorrommet, så forsvinner kneppingen.
Tydeligvis er det pga. krysset som blir tørt med årene, for å gjøre det skikkelig, så kan det vel lønne seg å skifte det, med et nytt og innsmurt et.
Dette er min erfaring iallefall, men det er klart, at knepping KAN komme av andre ting også, men en dusj 5-56 er jo ganske enkelt å utføre da.......

88230fk
16/02/11, 14:24
Mest sannsynlig så er det låsetappen til rattlåsen som ikke går helt inn, så det napper i den når man svinger.

boman
16/02/11, 17:04
Er det sånn lyd som i filmen i denne tråden?
- Smøre opp rattstammen? (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14600)

Deluxio
16/02/11, 18:53
Min e ikkje lika heavy so på den dar filmen. I løpet av ein kjøretur på 10min kjem det berre 4-5 klunk eller noko...

boman
16/02/11, 22:20
Ok.. Skal vi bytte? Hehe
Men er det samme lyd?

Deluxio
16/02/11, 22:32
Nei eg vil ikkje påstå da egentlig. Er meir eit "hult klunk" hos meg..Eller kneppelyd som dei andre her, men som kjem ein om gongen, samtidig som det liksom luggar pittelitt i rattet.

tung pedal frank
19/02/11, 17:20
Var på eu-kontrol på NAF bilen og han sa at det er normalt på 940 og at det var en utbedret feil såmm var grovere på 740 der man måtte bytte krysset i tid å utide,men jeg tok frem kjedespray boksen fra topkofferten til sykkelen og dushet krysset,da blei det stilt samt at den blir til grease når den kåmmer utav boksen

Deluxio
19/02/11, 17:33
Var på eu-kontrol på NAF bilen og han sa at det er normalt på 940 og at det var en utbedret feil såmm var grovere på 740 der man måtte bytte krysset i tid å utide,men jeg tok frem kjedespray boksen fra topkofferten til sykkelen og dushet krysset,da blei det stilt samt at den blir til grease når den kåmmer utav boksen

Åja.
Men e da nåken so veit om detta kan ha nåken sammenheng med at den er litt tung på rattet?

jacobsen
27/02/11, 06:06
Har fått denne kneppinga jeg også de siste dagene. Ved svinging til venstre. Aldri til høyre hvis jeg husker rett ;) er noe plagsomt ja..

regeli
27/02/11, 10:16
Åja.
Men e da nåken so veit om detta kan ha nåken sammenheng med at den er litt tung på rattet?

Jeg byttet glidelager og den gummiputa som er over hver støtdemper, ble som en drøm å kjøre og veldig lett :)

In The White
05/03/11, 23:33
För det mesta hjälper det att justera rattstången.
Man lossar bulten på knuten nere på rattstången ett par varv, sedan ber man någon trycka ratten neråt samtidigt som man spänner bulten på korset igen.

jacobsen
27/04/11, 16:44
Forresten er det bittelitt knepping i rattet på fadern sin 945 98'. Med 150000 pent kjørte KM

kent
30/04/11, 12:35
Heisann. Kneppingen min kommer fra en liten fjær som sitter rundt rattstammen omtrendt under instrumentpanelet. Fjæren skal gli lett når du svinger men gjør ikke det etter noen år Det er når fjæren blir med litt rundt og så slipper at kneppelyden oppstår. Jeg har ikke gjort noe med det pga. at det er mye demontering for å komme til fjæra Dette er ikke noe farlig i noen forstand men enig at det er skikkelig irriterende. Kjører alltid med radioen på så jeg hører detr ikke lenger. He he. Min 940 er en 98 mod. så problemet er nok på mange årsmodeller.

Fjellvang
10/05/11, 22:21
Jeg byttet glidelager og den gummiputa som er over hver støtdemper, ble som en drøm å kjøre og veldig lett :)

Hvor kjøpte du gummiputa over støtdemperene?
Min venstre har begynt å lage lyd når jeg ratter i lave hastigheter..

regeli
10/05/11, 22:26
Bilia (Volvo). Mener det var rundt 300kr. Husker ikke delenr, men står på puta.
Hos meg var dem helt ødelagt og dempet ingenting. Glidelager anbefales og å bytte, ikke mange kronene.

roarrr
13/05/11, 07:57
Hadde dette problemet på etpar 940, og etter å ha dusjet krysset, eller universal-leddet med 5-56 noen ganger, så var kneppet borte.

turb00le
13/05/11, 14:17
Jeg har også denne lyden og er 99% sikker på at det er fjørbenslageret.
Det ene har blitt delvis most etter at jeg ikke fikk fjøra riktig inn i setet sitt. Var kappa fjører og var en gang jeg hadde dårlig tid når jeg slapp den ned fra jekken.