PDA

Vis full versjon : Div 940 problemer ang. aksling, speedo osv , Hjelp!



Borstad
14/02/11, 00:04
Var på prøverunde med en 940 jeg kansje skal kjøpe, og da kommer det en "klonk" lyd fra bakstilling/undersiden bak. Lurer litt på hva dette kan være, er satt inn spærre i en 1031 aksling (tror jeg), å min kompis mente at dette er grunnen til "smellen".. Er også satt på powerflexforinger bak, så bakakslingen sitter jo bom fast, og eieren mener at pga nesten ingen bevegelse i understell så kommer denne lyden, er litt usikker på dette, men vil høre hva dere har av oppfatning til hva dette kan være..

smellen/klonkingen kommer ved giring/gasspådrag, mulig at det kansje også er hardykoblingen som er litt slitt?

Kom med innspill til dette..

Ett annet problem er speedometeret, dette fungerer ikke, men turteller, klokke osv fungerer som det skal. eieren sa at de sjekket at riktig antall tenner på diffen stemte og at de sjekket både den indre(?) og den yttre sensoren bak på akslingen, vil si at både sønn og far er kompetente mekanikere, så at dette ikke fungerer håper jeg bare er en kabel som er litt dårlig eller noe..

til slutt har jeg ett siste problem, etter litt kjøring blir tomgangen ganske høy, den legger seg på 2500 - 3000 og blir liggende der, bilen er chippet i både tenning og den andre hjernen. vrir du om nøkkelen og starter bilen på nytt er det i orden, men irriterende :p

Bilen er en gammel politibil om det har noe å si, og det står i bakerste siderute at dette er en "orginal volvo Turbo+ "..

Håper noen har smarte forklaringer på dette :)
Håper også på raske svar, da det kansje blir handel på valentinsdagen, my new love? :D

Svirre
14/02/11, 19:22
Denne klunklyden, kommer den under pådrag eller noe du tar i gang? Kan være slitt kardang også. Du finner ut dette ved å sette på håndbrekket og ha bilen i fri mens du vrir på mellomakselen. Da hører du om det kommer lyder fra huset. Dette kan være en mulighet :)

EDIT: Leste at det var under pådrag etc. Dette kan kanskje skyldes slitt hardykobling, men ville sjekka kardangen først ;) Mellomakselen er lett å sjekke når man først er under bilen :)

jan_m
14/02/11, 19:26
har lignenes u lyd selv... bare dete kommer inder fart (sånn spøkelse film uling...) har du sjekka krysset bak ogg event hardy skiva?

Svirre
14/02/11, 19:29
har lignenes u lyd selv... bare dete kommer inder fart (sånn spøkelse film uling...) har du sjekka krysset bak ogg event hardy skiva?

Den ulyden høres mer ut som dårlig hjullager. Om du får uling under kjøring.