PDA

Vis full versjon : hvilken olje til b230f?



ben24o
13/02/11, 19:10
nå er det på tide att go bilen får ny olje og olje filter, men er litt i tvil på hvilken olje jeg skal putte på? er mange som har forskjellige meninger om detter noen mener helsyntetisk andre halv-syntetisk og til slutt noen som sier mineral og jeg er helt forvirra:S
noen som har ett konkret svar på hva som er best til motoren?

Ben:P

christoffera
13/02/11, 22:43
Det står jo i instruksjonsboka da...
Så er jo spørsmålet om hvilket merke som er bra nok!

Jeg kjøper den grønne dunken på biltema... er vel semi syntetisk!
Men det røde dunken koster mer, så jeg regner med den er bedre.

Krissmp
13/02/11, 22:49
Har hort en skal bruke mineralolje pa eldre motorer. og b230 er vel en 70-80 talls motor.

jacobsen
13/02/11, 23:08
Tidlig 80-tall til midt på 90tallet vil jeg si :)
men lurer på dette selv, skal ta et olje og filterskift når våren nærmer seg.
hvor ofte skal luftfilteret byttes ut forresten?

GeTReibeAktienGesellschaf
13/02/11, 23:34
B21 kom med 76 modellen ikke så store forandringene til de siste b230 i 98.

Men i løpet av denne tiden gikk vel olje skift intervalet fra 8000km (5000km b21et?) til ca15000km.

Så olje tilsatsene har nok blitt bedre med tiden.
Ser man på endel smøretabeller så er det kortere bytte intervaler viss man bruker mineral enn delsynt og synt.

Luftfilteret på 240 er vel 40000km (hvert 2 eller 4år??) Luftfilteret er som regel så billig at det skader ikke å skifte litt oftere så får motoren godt med luft.

volvo2før
14/02/11, 11:41
Kjører en 740 89'modell med b230f, 350.000km. Kjører 10-15000 i året med denne, og har kjørt på mobil1 10w-40 i vinter, men kommer til å fylle på mobil1 mineral olje nå til våren. Så får vi se om det blir tatt et nytt skift til høsten, da med 10w-40 igjen.

Denne vil ha litt olje, spesielt nå som jeg kjører delsyntetisk, men ser ikke på dette som noe problem på en gammel rød-blokk:)

Oddwar
14/02/11, 11:44
Jeg har hørt at man ikke skal blande mellom syntetisk og mineral, at hvis motoren allerede er tilvent f.eks mineralolje skal det ikke plutselig byttes til syntetisk? er det noe i det eller bare tull?

ben24o
14/02/11, 18:27
Det står jo i instruksjonsboka da...
Så er jo spørsmålet om hvilket merke som er bra nok!

Jeg kjøper den grønne dunken på biltema... er vel semi syntetisk!
Men det røde dunken koster mer, så jeg regner med den er bedre.

instruksjonsboka? hvilken instruksjonsbok?
den er noen eiere før meg som har gjort kål på den jaXD

gamlingen hjemme mener jeg kan ta å koste op den litt ordtlig olje som: Castrol Magnatec delsyntet 10W-40 eller helsyntet 5W-40? noen som har erfaring me det?

142senja
14/02/11, 18:41
min 740 med b230a, gikk på felleskjøp olje "kombi" olje, min bestefar brukte det fra den var bikka 150.000 og byttet hver 10.000 fram til 500.000. jeg fylte på 5w-40 full syntetisk olje. men den brukte 3liter før den hadde gått 3.000. fylte på felleskjøpe sin, å den brukte så vidt en dråpe på 10.000... min 240 som har b230f har byttet olje hver 10.000 siden ny, å brukt 5-40 full syntetisk olje, og jeg blir og fortsette med det, :) er bare min erfaring med olje og slikt :)

Mr. Crepsley
14/02/11, 18:45
Kjøpte en såkalt high mileage olje på mekonomen, var castrol mener jeg. Min hadde gått 382k, så tenkte jeg skulle prøve den. Gikk mye finere etter jeg fylte på den.

CSM
20/02/11, 01:13
Skjelden dramatiske forskjeller, men jeg mener at de fleste blyfrimotorer med fordel kan bruke fullsynt, med unntak av "flat tappet" utgaver:

Helsyntetisk gir raskere (ved kaldstart) og bedre smørning, mht bedre lav og høy viskositetsdata. Er mer stabil og holder mye bedre mot termisk nedbrytning og oksidasjon (soting og sørpe); Dermed lenger oljeskiftintervall.
Men bytter du fra lang tids bruk av mineralsk til syntetisk så vil den syntetiske løse opp evt. urenheter, som i sin tur blir med oljen rundt i motoren.
De aller første syntetiske oljene kunne få simringer/pakninger til å lekke etter bytte mellom mineralsk og syntetisk, men dette er forlengst forbedret med diverse tilsatser i de nye oljene.

Delsyntetisk er en mellomting;) De fleste oljer kan tilogmed blandes, med unntak av ren fullsyntetisk polyglykololje sammen med mineralsk olje.

Mineralsk er muligens bedre for eldre biler som har motorer med større toleranser (pga. slitasje). Nyere motorer kan ta skade av bytte til olje med dårligere viskositet, avleirings eller smøreegenskaper. Er bedre ved innkjøring av nybygd motor. Bedre for motorer med flate hydrauliske ventilløftere (flat tappet) pga. evt. høyere innhold av zinkfosfat (ZDDP) som gjør at oljen smører bedre og henger bedre, men forårsaker økt mulighet for sørpe. Må bytte olje oftere. ZDDP er usunt for katalysatorer.

jacobsen
20/02/11, 02:07
Har ikke peiling på hva som står på bilen nå..får nesten lukte meg fram :p har jo etterfylt noe biltema greier også da men..

volvo2før
20/02/11, 11:07
instruksjonsboka? hvilken instruksjonsbok?
den er noen eiere før meg som har gjort kål på den jaXD

gamlingen hjemme mener jeg kan ta å koste op den litt ordtlig olje som: Castrol Magnatec delsyntet 10W-40 eller helsyntet 5W-40? noen som har erfaring me det?

Castrol Magnatec 5w-40 helsyntetisk er brukt på volvo-verkstedene på iallefall b230f og ft/fk og er jo en knallgod olje. Selv velger jeg å bruke denne kun på fk/ft på grunn av høyere ytelse og turboen.

Så får b230f'en få mobil1 eller castrol magnatec - 10W-40;)
Har 350.000km bak seg så blir ingen helsyntetisk på denne..

Bernh
20/02/11, 19:48
Låner tråden:), skal bytte olje og lurer på hvor mange liter som skal fylles? har hørt 5, men en kompis sier 4, stemmer noen av de?

volvo245gl
20/02/11, 19:53
Låner tråden:), skal bytte olje og lurer på hvor mange liter som skal fylles? har hørt 5, men en kompis sier 4, stemmer noen av de?

3,8 hvis du skifter filter og

945-Halden
25/02/11, 15:11
instruksjonsboka? hvilken instruksjonsbok?
den er noen eiere før meg som har gjort kål på den jaXD

gamlingen hjemme mener jeg kan ta å koste op den litt ordtlig olje som: Castrol Magnatec delsyntet 10W-40 eller helsyntet 5W-40? noen som har erfaring me det?

En god huskeregel er at om man har kjørt med mineralolje og vil bytte til helsyntetisk anbefales man kjøre 2 oljeskift med delsynt for å venne motoren til annen type olje, pga mineral legger et belegg i alle skjøter ol som helsynt "vasker" bort og man vil oppleve vanvittig "svetting" og i verstefall tette oljekanaler.