PDA

Vis full versjon : bilen starter ikke etter register-bytte (LØST)



kompi
13/02/11, 19:06
hei. har nettopp byttet register-reim å noen simringer på motoren min(b230f) men bilen vil ikke starte nå, hmmmm?
jeg har gjort alt etter boka, alt er på merkene sine å jeg har sveiva rundt 2 ganger for å skjekke om alt er iorden. når jeg prøver å starte den så får den liksom ikke tenning, du hører den prøver noen ganger men klarer ikke. første jeg tenkte var at tenninga var stein gærn. opp med det å se. alt var der det skulle.
hmmmmm?

noen som vet hva det kan være`?

MvH kompi

VolvoR-Sport
13/02/11, 19:07
sjekka at fordelern står 100% rett?

Martin.S
13/02/11, 19:13
Har ikke noe å si om den står litt feil. Er jo ikke mulig å justere tenninga på en F-motor. Så er nok ikke det som er feilen.....

kompi
13/02/11, 19:14
alle hjula står akkuratt på merkene sine. tenkte litt på om det kunne vært signal giveren. noen måter å teste denne på?

Martin.S
13/02/11, 19:17
alle hjula står akkuratt på merkene sine. tenkte litt på om det kunne vært signal giveren. noen måter å teste denne på?

Tenker du da på svinghjulssensoren? Du har ikke vært bak toppen når du bytta reim?

kompi
13/02/11, 19:25
tenker på den ja. det var det jeg syntes var rart jeg å at jeg har ikke rørt den. men kan den ikke få et stuck når jeg tar på batterie?

Martin.S
13/02/11, 19:39
tenker på den ja. det var det jeg syntes var rart jeg å at jeg har ikke rørt den. men kan den ikke få et stuck når jeg tar på batterie?

Nei det har jeg aldri opplevd. Men du vet motoren kan stå 180 grader feil, selv om registeret stemmer med merkene. Sett motoren på merkene, skru ut tennplugg nr. 1 og stikk en skrutrekker ned i hullet. Da skal du kjenne at stempelet står på topp.

kompi
13/02/11, 19:42
ja, men ville ikke da motoren stå stamt når jeg vrir den rundt?

Martin.S
13/02/11, 20:01
ja, men ville ikke da motoren stå stamt når jeg vrir den rundt?

Nei starteren drar jo fortsatt motoren rundt, men den vil ikke starte. Det er ikke plan topp på en f-motor, men forbrenningskammer i toppen, så ventilene vil aldri treffe stemplene, selv om reima ryker. Kun på k-motoren man har det problemet (av skråstilt 8v rød blokk).

R.G
13/02/11, 23:18
er ikke sikkert fordeler står rett sjøl om drevet for hjelpeaksel står rett. ta av fordeler lokk å se så den står å peker rett vei, mot plugg en da når alt er i øvre dødpunkt..

kompi
13/02/11, 23:33
den står rett på fordeleren. skal se litt mer på det i morra. håper det ordner seg snart. blir nesten litt lei av å kjøre toyota:(

kompi
16/02/11, 20:33
problemet er da løst. var bare det at den sto 1 tann feil.