PDA

Vis full versjon : Clutch utslitt og låst i 1. gir. Er det bare clutchen?



christoffera
13/02/11, 18:02
I går låste kassa seg i førstegir da jeg var ute å kjørte.
Clutchen har vært dårlig lenge, og har derfor en ny liggans i garasjen.
Kjørte en del rundt igår, og tidligere på kvelden skulle jeg ta den ut av revers
og merken at den satt godt fast, så jeg dro til så kom den ut.

Merket etterhvert at den hang seg fast på girene så makt måtte til.
Så låste den seg i førstegir. Husker ikke helt hvorden det skjedde men jeg sto stille.
Girspaken sto i fri, og jeg fikk den ikke i noen gir heller ikke første, selv om den var låst fast i det giret.
Slapp jeg clutchen i "fri" gikk den framover i 1 gir.

Så jeg måtte kjøre helt hjem med bilen i førstegir :P
Ble også stoppet av snuten på veien hjem :P

i oppoverbakker da jeg gasset litt ekstra så turtallet gikk over 2 tusen, begynte den bare å slure.

Det jeg lurer på er om det kun er clutchen som er gåen?
Jeg ser ikke logikken i at den låser seg i ett gir.

boman
13/02/11, 18:47
Har girspaken løsna fra spakestellet siden du får rørt girspaken uten at den girer?
Hvis du har motoren av. Får du satt bilen i fri da?

christoffera
13/02/11, 19:40
Nei altså når jeg skal sette den i gir er det så mye motstand at jeg ikke klarer det.
Når jeg bruker makt hører jeg at den tvinges i gir, at clutchen altså ikke er inne på de andre girene selv om pedalen er i bånn.

Så jeg gidder ikke ødelegge girkassa ved å tvinge den i gir uten cluch.
Spakestellet har ikke løsnes virker det som.

Agrostar
13/02/11, 20:06
Skurrar det når du skal ha i revers uansett kor lenge du har pedalen inne?

christoffera
13/02/11, 20:11
har ikke prøvd revers enda.
Men husker da jeg skulle prøve å få den i andre gir i går mens jeg hadde clutchen så langt inn jeg kunne, at den tvanggiringslyden kom, altså den skurrelyden.

Ingen tvil om at veiva og kirkassa har kontakt selv med clutchen inne.

Det at den går i fri i 1. gir, har vel noe med at det er forskjellige avstander på girene!?

BlåFare
14/02/11, 04:23
er det mye slark i selve girstanga mellom girene?
om det er det, så er nok di foringene på skiftegaffelen gåene og umbrako'en løsnet.

Hiv deg ned rett under girstanga på undersiden av bilen/girstanga (yttersiden)
Der ser du fort om dette er årsaken :p

christoffera
14/02/11, 16:05
Nei girstanga er fin, får den bare fysisk ikke inn i gir. pga motstand.
Er som å gire uten å clutche selv med clutchen inne.

Ingen som vet om dette er et vanlig symptom for ferdig clutch?

Daniel V
18/02/11, 18:53
Stoppet snuten deg fordi du kjørte så sakte? :p

konso
18/02/11, 21:01
Med stor sansynlighet så er clutchen din defekt ja, eller at utløserlageret er gåent. Beste er å demontere og se hva som er årsaken, tar ikke lang tid å ut kassa :)

christoffera
19/02/11, 04:02
Daniel V:
Ja:P Kjørte hjem i 1. gir med nødblink på, så la det seg en bil bak som ikke kjørte forbi, så jeg trodde det var en kompis. Kom til en oppoverbakke da, og da måtte jeg jobbe på gassen for å ikke spole på clutchen, så det gikk rimelig sakte opp den bakken, så begynte de å blinke på toppen, men jeg trodde det var kameraten min så jeg bare kjørte :P men så kom blålysa.
Sa bare clutchen var gåen så var det greit :P men jeg fikk ikke lov til å kjøre med bilen etter jeg hadde kjørt hjem, før jeg fiksa det. Hvem vil ut å cruise i halve 1. gir uanset?? hehe
Men de sa ingenting på fri eksos :P er knekt av rett sidna girkassa og har kjørt med det i flere uker nå :P
Snuten kjørte en gammel stygg nissan primere.


Med stor sansynlighet så er clutchen din defekt ja, eller at utløserlageret er gåent. Beste er å demontere og se hva som er årsaken, tar ikke lang tid å ut kassa :)

Bestilte utløserlager på mekonomen i dag, så det kommer nå til mandag.
Er ikke den største jobben nei, men når jeg ikke har daglig tilgang på bukk, frister det ikke å legge seg i snøen å skru ute i 10-
Bytta olje på diffen i 10 minus i garasjen for en stund tilbake, og brukte en time på det. Værste skruopplevelse jeg har hatt :P

konso
19/02/11, 10:08
Da har du ikke skrudd mye ute for å si det sånn. Har vaktutrykning på jobb, og der må vi bare kle oss opp om vi må ut. Er lite morsomt å holde på med diesel som holder -25 kan jeg si deg..

christoffera
19/02/11, 16:59
Skrur ikke mye ute om vinteren nei...
Er bare småting jeg tar ute i kulda.
Er en del å gjøre til sommeren.