PDA

Vis full versjon : Kupevifte fungerer kun på trinn 4



Grøftekanten
13/02/11, 16:18
Hei.

Kupeviften min fungere kun på trinn 4.. Hvor begynner jeg å feilsøke?

boman
13/02/11, 16:59
Det kan ofte være lurt å informere litt mer, for eksempel hva slags varmeapparat du har, men vifta er vel ganske lik uansett tror jeg.

Trinn nr 5 er så vidt jeg vet det samme som 12v kobla rett på vifta, uten noen motstander og skal da funke uavhengig av motstanden.
Hvis ikke trinn nr 5 funker i det hele tatt antar jeg at feilen ligger i bryteren.

Motstanden din er ikke helt kaputt ihvertfall siden trinn nr 4 funker.

Slutta alle de andre trinnene å funke samtidig?

Espen Hveding Nordgård
13/02/11, 20:08
Regner med han har 740 av noe slag, ettersom vifta kun funker på trinn 4, da den er 12v rett til vifta..

Og jeg kan si med 99% sikkerhet at motstanden til viftemotoren har tatt kvelden (brent av) og du trenger en ny. Den sitter på varmeapparatet rett bak (forran i bilens retning) hanskerommet. Hvis du tar av plata som er over beina til pasasjeren forran så ser du en gjeng med ledninger som går inn i motstanden som sitter med en t10 torx skrue på varmeapparatet.

Her har du to alternativer; 7 pins eller 4 pins. Om du har 7 pins MÅ du har en 7 pins motstand. Har du 4 pins kan du bruke enten 4 pins rett på, eller så er noen biler levert med en "adapterkabel" fra 4 pins til 7 pins, dermed kan du bruke en 7 pins motstand.

Mener at 4 pins er vanligst og lettest å få tak i :)

Dra til din nærmeste hugger å hent ;)

Håper dette var til hjelp :)

Grøftekanten
13/02/11, 20:36
Regner med han har 740 av noe slag, ettersom vifta kun funker på trinn 4, da den er 12v rett til vifta..

Og jeg kan si med 99% sikkerhet at motstanden til viftemotoren har tatt kvelden (brent av) og du trenger en ny. Den sitter på varmeapparatet rett bak (forran i bilens retning) hanskerommet. Hvis du tar av plata som er over beina til pasasjeren forran så ser du en gjeng med ledninger som går inn i motstanden som sitter med en t10 torx skrue på varmeapparatet.

Her har du to alternativer; 7 pins eller 4 pins. Om du har 7 pins MÅ du har en 7 pins motstand. Har du 4 pins kan du bruke enten 4 pins rett på, eller så er noen biler levert med en "adapterkabel" fra 4 pins til 7 pins, dermed kan du bruke en 7 pins motstand.

Mener at 4 pins er vanligst og lettest å få tak i :)

Dra til din nærmeste hugger å hent ;)

Håper dette var til hjelp :)

Takk for hjelpen.

Det er her snakk om en 86 745 diesel, så dere har nok rett begge to :)

Skal ta en tur innom huggeren i morgen å sjekke litt hva dem har.

Wrasko
13/02/11, 20:41
En liten ekstra notis, kan hende at motoren til vifta går tungt (no blader f.eks), og da kan det hende at neste motstandene går dukken straks du har brukt dem noen timer..

boman
13/02/11, 20:44
Ja, da er det motstanden. Var ikke klar over at 740 bare har 4 nivåer. Ofte er det bare en termosikring på motstanden som ryker.

Men motstandene ryker som regel fordi vifta er for tung å dra rundt, så du bør ta den ut og smøre den opp også.

Edit: wrasko var først..

Svirre
14/02/11, 19:19
Takk for hjelpen.

Det er her snakk om en 86 745 diesel, så dere har nok rett begge to :)

Skal ta en tur innom huggeren i morgen å sjekke litt hva dem har.

Kan være lurt å ofre på seg noen kr. ekstra på en vifte som går bra. 96% av tilfellene ved brent motstand er at vifta begynner å bli tung. Som nevnt ovenfor her så er det ofte grunnen. Skift begge to samtidig, for da slipper du å brenne motstand på motstand ;)

Wrasko
14/02/11, 20:36
Svirre: Men på en 940 er det vel kurant å bytte mener jeg å huske? I motsetning til 240 der det er en relativt stor operasjon. Så å skru opp for å rengjøre er jo en mulighet som ikke tar stort med tid

Svirre
15/02/11, 21:14
Svirre: Men på en 940 er det vel kurant å bytte mener jeg å huske? I motsetning til 240 der det er en relativt stor operasjon. Så å skru opp for å rengjøre er jo en mulighet som ikke tar stort med tid

Stemer det. På 740 og 940 er det kun av med sparkeplata, en skrue og en kontakt. Vri og vips; en stk vifte er ute :D