PDA

Vis full versjon : bredbåndslamda verdier



T.T
13/02/11, 12:39
har kobla opp bredbånd måler på bilen nå, og har verdi på 13,9-14,5 på tomgang, har skjønnt at 14,7 er optimalt og alt under er litt fett? er det mye fra 13,9 opp til 14,7 liksom? (skadelig) den er aldri over 14,7 så den går ikke magert hvertfall, er nede på 11,5 på det laveste men ligger mest rundt 12,5 på full gass opp igjennom registeret. Men den org lamda'n sender ut feilkode, har ikke sjekket feilkoden, men innbiller meg at det er for feit blanding, er det normale målinger jeg har eller er det helt på vilspor? :)

eab
13/02/11, 13:38
Viser den ikke over 14,7 når du triller ned bakker i gir engang?

T.T
13/02/11, 13:47
jeg har ikke prøvd og kjøre så mye ennå, bare noen drag på ei lokal slette, er ikke skilt på bilen så er ikke så stas og dra så langt av gårde :p

boman
13/02/11, 13:57
Den skal vise >14,7 ved motorbrems så sant jeg har skjønt lambda greiene rett.

T.T
13/02/11, 14:04
når jeg slipper gassen og triller (ikke mye motorbrems) så er den på rundt 14,3. Men jeg har større dyser enn org og litt sånn så jeg vil heller den skal gå litt for vett enn for magert, spørsmålet er vel om det er stor forskjell fra 14,3 og opp til 14,7?

john magne
13/02/11, 22:39
hiver meg på her. ang lamdamålere, har forstått at det er flere typer.
kjøpte ein lamdamåler for 1 år siden men fikk den aldri til og virke. prøvde og koble meg til alle lednigene på lamda sonden uten hell. men har hørt at noen av lamdamålerene skal ha egen lamdasonde og at andre skal kobles til ved hjernen. stemmer dette eller er eg heilt på tur nå.

Kenneth R
13/02/11, 22:57
På gamlebilen min hadde eg bredbåndslambda, på vanlig kjøring med lite motstand lå den på ca 14-15. Tomgang lå rundt 14,7, +-0,5ca. Ved motorbrems viste den 22,9, bruker jo ikkje bensin da. Og fullgass lå på ca 12 når bilen gikk som den skulle. Gikk under 10 med progresiv btr men då gikk bilen dårlig og brukte mye bensin.

john magne, bredbåndslambda har egen sensor, de er mer nøyaktig enn de som er i gamle Volvoer orginalt. Orginalsensoren måler fra 0-1v(tror eg) mens bredbåndslambda måler fra 0-5v. Bredbåndslambdaen eg hadde simulerte signal til smalbandslambda(orginal) sånn at eg ikkje trengte å bruke to sensorer. Brukte en utgang til måleren i a-stolpen og en utgang til motorstyringen.