PDA

Vis full versjon : Oljerestriktor og forskjellige type turboer



ChrML
10/02/10, 16:35
Noen som har noen fornuftige regler for bruk av oljerestriktorer på turboer? Og evt hvilke type restriktorer som brukes.

Lurer igrunn på om det skal brukes eller ikke på min KKK27. Den har oljekjølt senter, så regner igrunn med at en viss oljeflow er nødvendig for å unngå at det blir for varmt. Usikker på om den har glidelager eller kulelager igrunn, men regner med at det er glidelager som også gjør at den trenger mer olje. Så dvs at KKK27 ikke skal ha oljerestriktor?

jonass
10/02/10, 17:48
lurte også på dette på holseten, og fant da fram på siden dems hvilke trykk turboen tåler / er laget for.

det er nok ingen kulelager turbo du har nei. så du trenger sikkert ikke og bruke restriktor. men du kan få litt tidligere spool ved og strupe litt på olje uten at turboen trenger og skades for den grunn

ChrML
10/02/10, 17:52
lurte også på dette på holseten, og fant da fram på siden dems hvilke trykk turboen tåler / er laget for.

det er nok ingen kulelager turbo du har nei. så du trenger sikkert ikke og bruke restriktor. men du kan få litt tidligere spool ved og strupe litt på olje uten at turboen trenger og skades for den grunn
Mm, sant det, men har sålangt ikke funnet noen offisiell side med noe som helst informasjon på KKK27, så igrunn litt vanskelig å finne ut hvilket oljetrykk turboen skal ha. Men den skal vel ikke ta noen skade av originalt oljetrykk? Veit bare at noen typer turboer som skal ha oljerestriktor tar skade hvis de ikke får det, kan fort blåse ut noen tetninger.

Regna igrunn med at det ikke er en kulelagerturbo :p.

jonass
10/02/10, 17:55
går helkt sikkert greit uten, men hvis du opplever at den røyklegger så kanskje du trenger en restriktor. ikke hjulspinn vel og merke.

ChrML
10/02/10, 18:06
går helkt sikkert greit uten, men hvis du opplever at den røyklegger så kanskje du trenger en restriktor. ikke hjulspinn vel og merke.
Da er det vel allerede for seint mtp tetningene :p.

GeTReibeAktienGesellschaf
10/02/10, 18:14
Her er de offisielle sidene.
http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerCommercialVehicles.aspx

Men om de gir deg noe svar mtp. det du lurte på veit jeg ikke.
http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerBearingSystem.aspx

jonass
10/02/10, 18:25
å? er de ferdig så fort de har sluppet gjennom olje?
men er jo ikke verre enn og bytte også sette restriktor

ChrML
10/02/10, 18:25
Her er de offisielle sidene.
http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerCommercialVehicles.aspx

Men om de gir deg noe svar mtp. det du lurte på veit jeg ikke.
http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerBearingSystem.aspx
Ah, takk. :) Kjekt å vite.

Står at oljen inn på turbo holder ca 4 bar. Veit ikke hvordan det stemmer med nedre og øvre normalt oljetrykk på B230, men det veit sikkert noen av dere?

jonass
10/02/10, 18:33
skal ikke trykket ligge på rundt 3kg til 6kg. da tror jeg det går helt greit uten restriktor, skal du montere restriktor så bør/må du også sjekke trykke ut fra feed slangen.
eller måle mengden ut fra retur så alt er ok

ChrML
10/02/10, 18:40
Går nok greit uten restriktor da :). Blir jo litt trykktap i slangene frem dit og.

jonass
10/02/10, 18:46
tja, tap og tap. hvilken dim slange skal du kjøre med?
hvilke olje koblinger er det foresten på k27n?

ChrML
10/02/10, 18:52
tja, tap og tap. hvilken dim slange skal du kjøre med?
hvilke olje koblinger er det foresten på k27n?
Sånn 2-bolt med pakning imellom. Med lite senterhull på trykkside og stort på returen.

Fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre angående slangene, skulle fått en stålomspunnet slange direkte på en sånn flens. Vil ikke kjøre slangeklemmer på trykksiden. Skal høre med Tess og se hvilke deler jeg får tak i hvis ingen her har noen tips da :).

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5219T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5219.JPG)

Returen som er avbildet her.

Aner ikke åssen dim jeg skal kjøre på oljen, men er jo igrunn ingen krise hva man kjører på trykksiden sålenge det ser fornuftig ut. Er returen som er viktig å ha stor så blir del å ta det største fornuftige der.

jonass
10/02/10, 19:08
du tar og lager deg en flens av si 10mm plate, så gjenger du opp til en passende ansats, slik at du får brukt pressa slange fra tess.
på returen er det greit og bruke slangeklemme, så der tar du og lager en flens der også, så sveiser du på en rør bit.

kanskje til og med flenser fra vanlig t3 turbo passer

ChrML
10/02/10, 19:16
Yeah, vil tippe til og med 13c-en sin returflens vil passe på KKK-en, ser hvertfall rimelig likt ut. Hørtes smart ut det du sier, skal prøve det! :)

jonass
10/02/10, 19:18
13c returen var faktisk for lite på holseten, men fra en kkk kx660 så passet den

ChrML
10/02/10, 19:22
Forresten, hva er navnet på anslutningen mot trykktilkoblingen i blokka? Er det en banjokobling av noe slag? Må bare vite hva jeg skal spørre etter hos Tess, har ikke sett på det i heletatt enda.

Hva med returen, er det helt sikkert at det er 25 mm / 1" gjenger som lar seg gjøre der?

jonass
10/02/10, 19:24
det er 3/4" gjenger du kan bruke på returen. i blokka er det m14x1,5. de skjønner hva du skal ha når du drar på tess. personlig så har jeg kjøpt inn blender til den orginale turen, da den er ekkel og komme til, skal benytte meg av uttaket under vannpumpa. der er det 1/4"

ChrML
10/02/10, 19:28
det er 3/4" gjenger du kan bruke på returen. i blokka er det m14x1,5. de skjønner hva du skal ha når du drar på tess. personlig så har jeg kjøpt inn blender til den orginale turen, da den er ekkel og komme til, skal benytte meg av uttaket under vannpumpa. der er det 1/4"
Ah, oki. Den alternative turen, er det et hull i blokka jeg kan bruke banjokobling på? Hva blenda du originale turen med?

Måtte du borre noe i returen i blokka før du kunne gjenge med 3/4" gjenger? Tenkte mtp hvordan det er å komme til uten å ta ut motoren.

Må nesten mase litt :p, greit å skaffe seg en full oversikt over hva man trenger før jeg begynner på dette. Så jeg slipper å gå på en smell når dette skal på, er så kjedelig å mangle ting som det er litt leveringstid på.

jonass
10/02/10, 19:40
har ikke laget returen enda, men det er 3/4 du skal ha.
den alternative turen er blendet orginalt. løsningen min der er ebay oil feed kit. med an 4 koblinger, fant meg en ansats 1/4"- an4 så slipper jeg også banjo.

og der ser du med engang om du har lekasje.
orginale turen blender du med en plugg m14x1,5

ChrML
10/02/10, 19:43
Oki, takk skal du ha! :)

Da veit jeg det jeg trenger for å kunne finne delene jeg trenger tenker jeg. Får låne meg en elefant når turboen skal byttes så hvis det blir køddent å gjenge opp den returen så får jeg bare bruket et par timer ekstra og røske ut motoren.

jonass
10/02/10, 19:45
tror faktisk det skal gå og gjenge opp returen med motorn inne.
evt få dreid en nippel med svak kon for så og dælje nedi. har også hørt om nippel som passer nedi for så og borre opp hull og gjenge og sette en sett skrue. mye gode forslag

ChrML
10/02/10, 19:49
tror faktisk det skal gå og gjenge opp returen med motorn inne.
evt få dreid en nippel med svak kon for så og dælje nedi. har også hørt om nippel som passer nedi for så og borre opp hull og gjenge og sette en sett skrue. mye gode forslag
Yep, kan nok gå med ei skralle litt avhengig av om det må borres eller ikke først. Kan være vanskelig å borre rett i forhold til hullet hvis vanger og litt forskjellig er i veien.

Blir nok at jeg gjenger opp tenker jeg. Hvis jeg må røske ut motoren for å få til det så gjør jeg heller det, da får jeg ut alt sponet i bånnpanna samtidig og får på en ny pakning der.

Noen forslag til hvordan man kan få ut sponet hvis motoren ikke tas ut? Holder det å tappe olja først sånn at sponet lander på vei ned til tappepluggen, få ut mesteparten med en magnet og så skylle igjennom med olje eller noe annet fra returhullet? Hvis det skulle være igjen en eller to biter med spon så er vel ikke det krise eller, nettingen under oljepumpa skal jo hindre det fra å bli sugd inn i pumpa.

jonass
10/02/10, 19:55
tror det skal gå og "spyle med olje ned i returen. mens bunnpluggen er ute. også magnet for og være sikker. vil tro spon er fyfy, kanskje greit og ha plugg med magnet etterpå for og være sikker også

TeamBørnOut
11/02/10, 08:00
Jeg kjørte med 2mm hull på min kkk27 for å få opp spolen litt kjappere (hadde ikke pulsplitt grenrør eller noe bra grenrør...)
fungerte fint det. Kjørte med orginal dim på røret opp til turboen og til en flens med 2mm. Men om det er lurt aner jeg ikke. Det ga merkbart kjappere spool, kjørte slikt lenge. men jeg syns det høres ut som om turboen ikke får nok kjøling. men hadde den ikke det så ville den ikke gått så lenge heller

ChrML
11/02/10, 16:20
Jeg kjørte med 2mm hull på min kkk27 for å få opp spolen litt kjappere (hadde ikke pulsplitt grenrør eller noe bra grenrør...)
fungerte fint det. Kjørte med orginal dim på røret opp til turboen og til en flens med 2mm. Men om det er lurt aner jeg ikke. Det ga merkbart kjappere spool, kjørte slikt lenge. men jeg syns det høres ut som om turboen ikke får nok kjøling. men hadde den ikke det så ville den ikke gått så lenge heller
Oki. Skal sende mail til de som leverer turboene og spørre de hva de anbefaler ;).

jonass
11/02/10, 16:22
men om du skal ha restriktor eller ikke kommer jo an på oljetrykket du gir turboen.

ChrML
11/02/10, 16:26
Yeah, og det kommer jo an på hva motoren gir den av oljetrykk i forhold til belastningen turboen får :). Jeg har ingen anelse.

jonass
11/02/10, 17:17
tror ikke du skal tenke så mye på det jeg.

man blir bare gråhara av slikt

Christian
13/02/10, 21:39
Sånn sett kan man jo like greit bruke en sugemotor-blokk.


Jeg har ingen egen erfaring, men vil tro det er en bedre løsning å bruke r-sport bånnbanna, enn hølet i blokka, når det gjelder returen også.

TeamBørnOut
13/02/10, 22:02
litt uenig. hullet i blokke er høyere opp så hvis man ligger ilange svinger så kan olja fra oljepanna "tette" for hullet i bunnpanna. og man kan få litt røyk. er derfor mange bmw folk legger oljereturen inn i kamdekslet/huset!
Men å bruke volvo sugemotor blokk er jeg helt enig i :D mer komp = mer moro :)

kermitt
13/02/10, 23:50
har faktisk tenkt på akkurat det med at hullet til olja kan bli tetta i lange svinger, så jeg sveisa returen lengst mulig bort fra sila og la inn skvalpe plater rundt i tilleg til rundt sila. gjorde det samtidig som jeg utvida panna. klarte å lage den litt feil så den tar borti traversen. om noen har meninger rundt optimal form på bunnpanne så kom med innput. om trådstarter syns det er greit selfølgelig.

angående topic så sier jeg meg bare enig med jonass. oljerestriktor og de gråhårene du får av å tenke rundt det tar du når det blir nødvendig. TBO har ikke hatt problemer med sin metode, hvorfor skulle du får det?

TeamBørnOut
13/02/10, 23:55
stor oljepanne er jo bare bra! jo mer olje jo bedre er det. da får olja "hvile"..

kermitt
14/02/10, 00:03
tror jeg skal lage en tråd rundt emnet. blir fort en del spørsmål.

TeamBørnOut
14/02/10, 00:08
egentlig rart ikke flere bygger større oljepanner? Er bare dumt å ikke gjøre det egentlig. sleng opp en ny tråd om emnet så man får litt tips og reaksjoner. alltid noen som har litt tips eller info å komme med :)

Mr. Crepsley
22/02/10, 21:38
Må du ha en ekstra pumpe for å få returen opp i kamdekslet? Er ikke sikker på om det bare er bunnfallet som får olja i bunnpanna, eller om det er trykk på det..

kermitt
22/02/10, 21:41
olja skal flyte fritt ut av turbo ellers kan ingen garantere for konsekvenser. og det er jo ikke dumt at den går i bunnpanna. da får den kjølt seg ned før den går videre rundt i motor.

ChrML
08/06/10, 14:19
det er 3/4" gjenger du kan bruke på returen. i blokka er det m14x1,5. de skjønner hva du skal ha når du drar på tess. personlig så har jeg kjøpt inn blender til den orginale turen, da den er ekkel og komme til, skal benytte meg av uttaket under vannpumpa. der er det 1/4"
Bumper denne litt igjen.

Vet du om uttaket under vannpumpa er 1/4" NPT eller BSP? Skal handle meg nippel i mårra.

jonass
08/06/10, 14:50
Det vet jeg ikke men har en sterk følelse på at det er npt, Har ikke du en ekstra blokk du kan plukke ut av da?

ChrML
08/06/10, 14:54
Det vet jeg ikke men har en sterk følelse på at det er npt, Har ikke du en ekstra blokk du kan plukke ut av da?
Jo, tenkte å plukke ut pluggen av den andre blokka hvis jeg finner en passende umbraco :).