PDA

Vis full versjon : Svinghjulsspøsrmål



Lunnert
12/02/11, 16:36
Hei! kjørte filler av svinghjulet mitt her i forgie uke, og har nå handlet inn deler til massivt svinghjul i steden for det dobbeltmasse hjulet som satt på motoren fra før.

har handlet massivt svinghjul fra turbotrimming, og såvidt jeg har forstått så trenger jeg nå trykkplate fra 240/740 turbo, pluss kortere svinghjulsbolter, har en ny 940 turbo clutch liggende som jeg kjøpte til kassa som sitter på bilen (m90) denne skulle passe i forhold til svinghjulet og trykkplata i følge det jeg har hørt.

drog til bcb i dag og skulle hente trykkplate, men der fikk jeg høre at splinsen på m90 blir for kort når jeg ikke har dobbeltmassesvinghjul, da splinsen vistnok hviler på svinghjulet, og at hvis jeg satte sammen alt nå med massivt svinghjul, ville ikke splinsen ha noe å hvile på, noe som ville resultere i mye skriking, risting og tilslutt girkasseras.

det jeg kunne gjøre for å få det til var å dreie til en forlenger på splinsen, så jeg kunne bruke opplagringa som sitter mot blokka på biler med m46 kasser, da ville dette holde.

noen som har noe formening om dette? dette har jeg ikke hørt om noen steder før, og finner ikke noe om det på nettet heller... noen her som har satt i massivt svinghjul på ei m90 kasse med rødblokk? hadde vært fint å høre litt erfaringer, og om det er riktig det de sier på bcb.

Bilen det gjelder er en 95 mod. 940 lt

pLetten
12/02/11, 16:40
Det er ikke noe problem å bruke M90 og enkelmassesvinghjul! Dette er gjort mange ganger.

Lunnert
12/02/11, 17:53
så det er lagring på det enkelmasse hjulet? eller må jeg få tak i et lager selv? kan jo ikke kjøre uten å ha noe støtte på splinsen i det heletatt?

eab
12/02/11, 17:53
drog til bcb i dag og skulle hente trykkplate, men der fikk jeg høre at splinsen på m90 blir for kort når jeg ikke har dobbeltmassesvinghjul, da splinsen vistnok hviler på svinghjulet, og at hvis jeg satte sammen alt nå med massivt svinghjul, ville ikke splinsen ha noe å hvile på, noe som ville resultere i mye skriking, risting og tilslutt girkasseras.

Dette er bare svada. I "vanlige/gammeldagse" girkassedesign skal inngående aksling i girkassen støttes opp av veiva, men m90 kassene er av et litt annet design med tre separate akslinger som alle er opplagret i begge ender av girkassa. Så inngående aksling i ei m90 kasse har ikke behov for å støttes opp av svinghjul/veiv.

Lunnert
12/02/11, 18:35
så folk mener dette er driftsikkert? høres risikabelt ut å ikke ha noe opplagring i det heletatt men=/

eab
12/02/11, 18:54
Inngående aksling er allerede lagret opp i bakkant av girkassehuset og i clutchhuset.

Ikke engang orginalt, med dobbelmassehjul, er inngående aksling lagret opp ved svinghjulet.

Lunnert
12/02/11, 19:02
jaha, satt da et lager i midten av svinghjulet når vi tok det av. dette må da være til opplagring til spline?

eab
12/02/11, 19:43
Inngående aksling på m90 er ikke engang lang nok til å nå fram til veiva... Så du trenger ikke noen form for opplagring der.

Lunnert
12/02/11, 21:46
ja, etter mye søking på diverse forumer og lesing av tråder og bilder så viser det seg slik at m90 ikke skal fores opp mot veiv eller svinghjul som dere sier.

noen svensker mener tilogmed at hvis man gjør det så sliter de mer en det gjør nytte.

synes det er rart at folka på bcb mener det motsatte da de er kjent for å kunne volvo rimelig bra, men kan hende de misforsto noe...

88230fk
12/02/11, 23:01
Nei, denne uttalelsen fra bcb er totalt skivebom. Som innleggene over her så
hviler ikke m90 kassa på noe lager i veiva. Skal selv bygge om til vanlig svinghjul, da jeg har vibrasjoner ved pådrag på 4 og 5.