PDA

Vis full versjon : Høyt bensinforbruk 91 940 med B230FB



Nyland
11/02/11, 19:06
Heisann!

Har feilkode 1-1-3 på 940'n, som sier at det er for høyt eller for lavt bensintrykk.
Har byttet bensintrykkregulatoren på dyse en/"fuelrail".

Plugger er 2 uker gamle, pluggledninger/fordelerlokk + alt av tenningsdeler er 12 måneder gammelt.

Noen som har en idé på hva annet som kan være galt?

Mvh

Halvard

JørnM_940
11/02/11, 19:21
Dårlig pumpe? På tide med nytt bensinfilter?

boman
11/02/11, 19:43
Hva slags tennplugger og hva slags tennkabler? Biltema = kjøpt nytt.

1-1-3 betyr ikke nødvendigvis lavt bensintrykk, men at blandingen er for mager, noe som kan være så enkelt at tenningsdelene er dårlig.

kermitt
11/02/11, 19:44
dårlig lambda eller gåen innsugspakning?

jan_m
11/02/11, 20:15
tiper på pakkning... eller filter...

Espen-K
12/02/11, 03:25
Men vil den bruke mye bensin om den har dårlig pakning eller tett filter ?

Har byttet alt av tenningsdeler pluss tempsensoren men fremdeles kommer denne feilen, alt er handlet på mekonomen.

s4nd3r
12/02/11, 08:15
hvor mye bruker den på mila da?

Martin.S
12/02/11, 08:33
Var borti denne feilen på en 91mod 245 i familien. Den gikk sånn med den feilkoden og lambdalampa lysene en stund. Så ble det drit dårlig drag i den og tomgangen ble ujevn, da prøvde jeg meg med en ny LMM og det var feilen. Selv om det ikke var det feilkoden sa det var. Men det har jo noe med blanding å gjøre;)

boman
12/02/11, 12:48
Men vil den bruke mye bensin om den har dårlig pakning eller tett filter ?

Har byttet alt av tenningsdeler pluss tempsensoren men fremdeles kommer denne feilen, alt er handlet på mekonomen.

Ja, bilen min sank en del i bensinforbruket etter at jeg bytt bensinfilter. Og det var til og med merkbart midt på vinteren med mye snø som gjør RWD biler tørste.. :p

Espen-K
12/02/11, 13:47
Synes det høres rart ut at bensinforbruket øker når besinfilteret er tett, om drivstoff tilførsellen er strupet som ett tett filer gjør vil den da ikke få får lite drivstoff?

Eller kompenserer den da med å øke trykket for å gi riktig mengde drivstoff?

Volvo Andreas
12/02/11, 14:23
Lambdasonden merke lyser ikke? Hadde den koden på kjerringa sin 940. Der er det FD maskin.. Det var lambdasonden. Men som tidligere sagt på forumet, så kan det også hende du har feil tennplugg kabler. De blå fra biltema er å holde seg borte ifra. Det er så dårlig beskyttelse rundt kablene at de tenner mot hverandre.De leder strøm mellom hverandre (M.A.O)

Stort bensin forbruk er typisk :
feil tenning.
bensintrykks regulator.
lamdasonde.
luftmengde måler.
osv.

Sjekk dette, å du vil sikkert finne ut av det..

Lyser lambdasonde merket i displayet, kan du enkelt ta av minus polen på batteriet, å la den stå noen minutter så strømmen som er igjen i systemet tappes helt ut. Så ta på minus polen igjen og start bilen.
Med å gjøre dette, restarter du systemet. Slettes feilkoden da, kand et være problemet er løst. Test dette! =) Har prøvd det sjøl mange ganger, å det funker bra =)

Mvh. Andreas ;D

Nyland
12/02/11, 16:15
Dårlig pumpe? På tide med nytt bensinfilter?

Bensinfilteret er nytt. Det gamle hadde begynt å ruste i falsen, så var på høy tid.


Hva slags tennplugger og hva slags tennkabler? Biltema = kjøpt nytt.

Pluggledninger, fordelerlokk og innmat er volvo. Pluggene ble kjøpt på BilXtra for 2-3 uker siden.


dårlig lambda eller gåen innsugspakning?

Lambdaen er 2 år gammel nå, men absolutt verdt å bytte. Innsugspakning har jeg ikke tenkt på.. Sjekke etterpå.


hvor mye bruker den på mila da?

Tett oppunder 2 liter, om ikke over.. godt jeg kjører 4 km til jobb og 4 km hjem.. Jækla surt med tanke på at 4hjulstrekken ble ødelagt på V70XC'n her for en uke siden...


Lambdasonden merke lyser ikke? Hadde den koden på kjerringa sin 940. Der er det FD maskin.. Det var lambdasonden.

Lyser lambdasonde merket i displayet, kan du enkelt ta av minus polen på batteriet, å la den stå noen minutter så strømmen som er igjen i systemet tappes helt ut. Så ta på minus polen igjen og start bilen.
Med å gjøre dette, restarter du systemet. Slettes feilkoden da, kand et være problemet er løst. Test dette! =) Har prøvd det sjøl mange ganger, å det funker bra =)

Mvh. Andreas ;D

Ved å resette systemet fjerner du ikke nødvendigvis feilen, sjøl om jeg gjorde dette etter å ha byttet regulatoren. Lamdbasond merket lyser, men det merke er det samme som motorfeil-lampen på nyere volvo:)

Kort oppsumert:
- Lambda sonde
- LMM
- Innsugspakning
- Luftfilter (?)

boman
12/02/11, 17:05
Har du nullstilt hjernen (holder å ta ut og inn sikring nr 1) etter at du bytta alt? Selv om feilen kan være retta så slukker ikke lampa og forbruket vil fortsatt ligge over normalen.

Når/hvis lampa begynner å lyse igjen, sjekk på nytt hva slags feilkode som kommer.
Også kan du skru ut tennpluggene og sjekke hvordan de ser ut.

Nyland
12/02/11, 17:34
Har du nullstilt hjernen (holder å ta ut og inn sikring nr 1) etter at du bytta alt? Selv om feilen kan være retta så slukker ikke lampa og forbruket vil fortsatt ligge over normalen.

Når/hvis lampa begynner å lyse igjen, sjekk på nytt hva slags feilkode som kommer.
Også kan du skru ut tennpluggene og sjekke hvordan de ser ut.

nullstilte ved å ta polen, da slukket lampa. Kjørte så i ca. 10-15 minutt så begynte den å lyse igjen. prøvd dette 2 ganger.

Kan sjekke plugger neste gang jeg er i verkstedet..

Men du sier at jeg skal ta pol + sikring, eller kun sikring?

boman
12/02/11, 17:40
Det holder massevis å kun ta ut og inn sikring nr 1.
Kommer det samme feilkode hver gang?

Nyland
12/02/11, 18:25
Hadde i sin tid lambda feilkode, den er borte, og istedet kom 113. har nullstilt etter å ha byttet pluggledninger, bensinfilter og regulator og samme feilkode etter alle 3 gangene..

Nyland
13/02/11, 12:42
Startet opp bilen idag, da gikk den plutselig bare på 3... Noen tanker?

boman
13/02/11, 12:46
Skru opp tennpluggen på den sylinderen den ikke går på og se om den er våt av bensin.
Er den det så kan du se om det er gnist på den.

Espen-K
13/02/11, 14:44
Jeg har fundert endel over denne feilen og fundert på om det kan vær at kaldstartdysa ikke lukker seg eller om den lekker når motoren går og den skulle vært lukket.

Nyland
13/02/11, 14:52
Jeg har fundert endel over denne feilen og fundert på om det kan vær at kaldstartdysa ikke lukker seg eller om den lekker når motoren går og den skulle vært lukket.

Det kan jo være! Hvor sitter den?
Den spytter ut veldig mye bensin når den står og går sånn..
Skal se hvilken plugg det er..
Kan jo gå til anskaffelse av nye pluggledninger også..

Vegardb92
13/02/11, 20:56
Kaldstartdysa sitter under innsuget, på 2. eller 3. sylinder...
Kjøp nye pluggledninger og plugger all del, kan være derfor den går på 3 når den er kald også, min gjorde det en periode.

Espen-K: Kan godt være kaldstartdysa. Skal gå ann å ohme seg fram om den fungerer. Man gjør det ved å rote frem hjernen til bilen, holder pinnene mellom 13 og 5(jord), Denne motsanden skal variere mye ettersom hvor kald motoren er.

"With the control unit connected, connect a voltmeter across LH ECU terminals 13 and 5 (ground). This unit is in the passenger side footwell, under the plastic cover. Remove the cover of the large electrical connector to access the backs of the pins for the test. Turn the ignition switch ON.

At 68F (20C) the voltage should be 2.0 +/-.5v volts.
At 104F(40C) the voltage should be 1.2 +/- .3volts
At 176F (80C) the voltage should be .5 +/- .2volts.
The resistance values between ECU pins 13 and 5, or between each of the pins on the sensor and ground, are (by eye from the chart):
32F (0C)-- about 6000 ohms within a range of +/- 10%
68F(20C) -- about 2300 ohms "
104F(40C) -- about 1300 ohms "
140F(60C) -- about 600 ohms "
176F(80C) -- about 300 ohms "
212F -- about 190 ohms "

Kilde: (er btw en jææævlig brukbar side)
http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20FAQ%20Site/EngineSensors.html

Espen-K
13/02/11, 21:50
Kaldstatdysa står på undersiden av innsuget, på min FB er den blå med blå kontakt. Du kan også følge drivstoffledningen opp fuelrailen.

Det går jo å måle seg frem til om denne kaldstartdysa er defekt eller om det er feil med den, men du kan ikke måle om den lekker drivstoff når den skal være lukket.
Eneste muligheten vill jo være å fjerne denne, tette hullet i innsuget samt byte til et bensinrør som ikke har uttak til denne dysen.

Har bilen bare plutselig begynt å oppføre seg slik over natten eller har det kommet gradivs?
Når kommer lampen opp, når bilen er kald, lunket eller driftsvarm?
Er det kommet andre lyder fra motoren som tikking eller lignende, hvordan er den på tomgang både kald og varm?

Har du lest av feilkode etter den begynte å gå på tre sylindrer?
Har du original luftfilterboks og forvarmer slangen?

Nå kom det mye spørsmål her men prøver å finneut av hva dette kan komme av det det ser ut til at flere sliter med den samme feilen uten at det ser ut til at noen klarer å finne ut av det.

Personlig holder jeg en knapp på kaldstarsdysa da denne eller de andre dysene er det eneste stedet den kan får drivstoff fra, det er den eneste logiske forklaringen til økt drivstoff forbruk.

Hvordan er det på modellene som ikke har denne dysen, er det bare blendet med et lokk der dysen sitter samt et annet dristoffrør på fuelrailen?
Noen som har ett innsug som kan ta ett bilde av dette om det ikke har kaldstartdyse?

Espen-K
16/02/11, 17:02
Da var innsugspakningen byttet og det ser ut til at 1-1-3 feilen er borte.
Nå er det bare en kranglete tomgangsregulator som må gjøres noe med.

Nyland
21/02/11, 22:20
Jeg byttet LMM istad, hvilket resulterte i at 1-1-3 ikke har kommet tilbake(Enda).

Bilen er nå lettstartet og fin i så lende.

Problemet nå er under kjøring;

Nå drar bilen dårlig, går på 3 sylindere til jeg får ruset den opp. Da smeller det et par-tre ganger så drar den normalt, og går som den skal. Virker som den får mye mer luft/bensiin enn den skal ha. Den klarer ikke komme opp på turtall..

Noen som skjønner hva jeg mener, eventuelt har vært borti detta?

JørnM_940
21/02/11, 23:34
Jeg byttet LMM istad, hvilket resulterte i at 1-1-3 ikke har kommet tilbake(Enda).

Bilen er nå lettstartet og fin i så lende.

Problemet nå er under kjøring;

Nå drar bilen dårlig, går på 3 sylindere til jeg får ruset den opp. Da smeller det et par-tre ganger så drar den normalt, og går som den skal. Virker som den får mye mer luft/bensiin enn den skal ha. Den klarer ikke komme opp på turtall..

Noen som skjønner hva jeg mener, eventuelt har vært borti detta?
Jeg har enkelte ganger tidligere hatt liknende problem når det har vært kaldt ute, en 10-20 minus. Den går litt på 3, så smeller det i innsuget. Som oftest hjalp det å stoppe bilen og starte den igjen. Skal skifte pluggledninger, plugger og coil nå da, til org Bosch. Er noe biltema-greier som sitter der nå dessverre.

gaupe
22/02/11, 00:34
Kaldstartdyse er det kun 91 modell 940, siste år med kaldstartdyse på B230 var 91, så frå 92 er det dei vanlege dysene som blir brukt til kaldstart.

Har ein B230FX som også oppfører seg på denne måten, utan at eg har klart å finne ut kva det er, lambdasonde, evt skikkeleg koksa topp kan vere ein årsak.

Nyland
22/02/11, 07:08
Jeg har enkelte ganger tidligere hatt liknende problem når det har vært kaldt ute, en 10-20 minus. Den går litt på 3, så smeller det i innsuget. Som oftest hjalp det å stoppe bilen og starte den igjen. Skal skifte pluggledninger, plugger og coil nå da, til org Bosch. Er noe biltema-greier som sitter der nå dessverre.

Satt på org. volvo/bosch pluggledninger, fordelerlokk og rotor for et år siden, nye plugger for en drøy måned siden...

Denna kaldstartsdysa er noe skikkelig dritt den da? :confused:

Har akkurat det samme som deg JørnM_940: går litt på 3, så smeller det i innsuget... blir spennende å se om feilmeldingen kommer tilbake senere idag..

Espen-K
22/02/11, 13:34
Har du forsøkt å kjøre på med kondensfjerner?

jan_m
22/02/11, 14:45
prøvd og bytte temp sensor til sprutet høres nesten ut som en feil som oppstår nå... min røyk i går,

Nyland
23/02/11, 15:52
Hvor sitter den sa du? Og hva kostet den?

Espen-K
23/02/11, 17:57
Hvor sitter den sa du? Og hva kostet den?

Tempføleren sitter i toppen under innsuget ditt mellom sylinder 3 og 4, enkel å bytte.

Men som sagt har jeg byttet innsugspakningen og min 1-1-3 feil har ikke kommet tilbake enda ;)
Har også byttet den føleren men ingenting endret seg etter det.

Nyland
03/03/11, 07:53
Nå som bilen står på utsiden og ikke hører hva jeg sier til den kan jeg si at jeg begynner å bli drittlei hele bilen......

Byttet LMM, og feilkode 1-1-3 ble borte - HURRA!
Bensinforbruket har gått ned til ca. 1,5 - HURRA!
Den har begynt å gå på 3, for så å smelle et par ganger i innsuget før den går på alle 4 - Nedtur...
Står den mer enn 5 minutt på tomgang begynner feilkode 2-1-2 og lyse, Lambda sond-feil - Nedtur....
(den gir seg ikke før jeg tar polen/sikring 1)

Noen forslag?
Etter start og ved pådrag er den skikkelig dø, den orker ikke dra bilen opp på turtall...
så smeller det, så går det et minutt før den er ok.

boman
03/03/11, 08:27
Har du skrudd ut tennpluggene og sett hvordan de ser ut? Jeg holder en knapp på dårlig tenning ..

Nyland
03/03/11, 10:56
Har du skrudd ut tennpluggene og sett hvordan de ser ut? Jeg holder en knapp på dårlig tenning ..

Og med det mener du plugger/pluggledninger?

kermitt
03/03/11, 11:25
Min var akkurat sånn som du beskriver før jeg bytta alt av tenningsdeler.

EivindG
03/03/11, 11:42
ta ut pluggene for å se på blandingen, siden den bruker 1.5 vet vi vel svaret, den er fet.

-kordan er luftfilteret?
-riktige dyser? (har du tatt ut dysene å sett etter skader?)
-er det riktig BTR?
-vis den smeller i innsuget må registeret eller tenningen være feil, men smeller det i eksosen er det nok pga for mye uforbrentdrivstoff.

det beste du gjør i slike tilfeller som dette er å glemme alt du har gjort og begynne feilsøkingen på nytt.

boman
03/03/11, 16:41
Og med det mener du plugger/pluggledninger?

Ja, eller fordeler, rotor, tenningsmodul eller coil.. Er bare det som kan forårsake dårlig tenning.
Skru ut pluggene å se hvordan de ser ut, veit du ikke hva fargene betyr ta bilde av de og legg ut.

Nyland
14/03/11, 18:48
Hører folk snakker om at det sitter en tempfølger under innsuget som måler tempraturen på luft/motor? Denne kan innvirke på bensinforbruk osv osv, er dette den berømte bankesensoren?

Kjøpt inn nye plugger, pluggledninger, coilledning, oljefilter (hehe), lambda sonde, fordelerlokk, rotor og luftfilter. tenkte på svinghjulssensor eller tempsensoren under innsuget... men er det bankesensoren det kalles?

boman
14/03/11, 19:00
Nei, temperatursensoren er ikke det samme som bankesensoren.
Bankesensoren sitter i med en bolt igjennom seg litt lenger ned (på det rød på blokka, i mellom sylinder 2 og 3 mener jeg).
Temperatursensoren sitter imellom sylinder 3 og 4 (sett forfra) litt lenger opp.

kjellt
14/03/11, 19:05
Mindre gass! :)

Nyland
14/03/11, 20:46
Ja, det var det jeg regnet med;) hehe.. var jo lov å håpe:)