PDA

Vis full versjon : Dynamo lader ikke-ladelampe lyser konstant



Rockeren
14/12/09, 19:12
På min 740 ombygd til B230FK så lyser ladelampa konstant,og batteriet tappes.Dynamoen lader ikke til batteriet..
Noen som har tips/råd?

Og er det løs regulator på disse dynamoene? Finnes det flere typer dynamo på FK? Er de dyre som nye/byttedel?

Takker for raske svar!:confused:

Karlsen
14/12/09, 20:53
På min 740 ombygd til B230FK så lyser ladelampa konstant,og batteriet tappes.Dynamoen lader ikke til batteriet..
Noen som har tips/råd?

Og er det løs regulator på disse dynamoene? Finnes det flere typer dynamo på FK? Er de dyre som nye/byttedel?

Takker for raske svar!:confused:

Har du satt på drivreimen? sjekket for irr på koblingspunkter?

Rockeren
14/12/09, 22:22
Selvfølgelig er reima på plass... :rolleyes:
Ikke irr på noen koblingspunkter.

Den lyser svakt,uansett turtall.
Men jeg fant ut i kveld,at hvis jeg måler direkte ut fra dynamo,altså fra + på dynamo til jord,så fikk jeg et resultat på litt over 18 Volt!?
Men på batteriet er det ingenting...

Karlsen
14/12/09, 22:27
Regnet med det, men ingen ting er umulig i disse dager. 18 volt var nå vell litt i overkant.

Morgis
14/12/09, 22:37
Kan det være likeretteren/spenningsregulatoren din som har tatt kvelden?
18volt på dynamosiden er ikke feil, og kan gjerne øke betraktelig ved turtall.
Det skal regulatoren regulere ned til tålig stabilt 13-14volt..

Rockeren
14/12/09, 22:52
Kan det være likeretteren/spenningsregulatoren din som har tatt kvelden?
18volt på dynamosiden er ikke feil, og kan gjerne øke betraktelig ved turtall.
Det skal regulatoren regulere ned til tålig stabilt 13-14volt..

Tenker på det samme. Spørsmålet er da: Er det mulig å bytte KUN regulatoren på denne dynamoen? Noen som klarer å finne ut det utifra disse tallene?

Volvo delenummer: 9162422
Bosch delenummer: 0 123 500 05
NC--> 14Volt 55-100A
:)

Robert H.
14/12/09, 22:57
http://www.biltema.no/Bil---MC/Elektrisk/Dynamo-og-laderele/Volvo/740/63311009-LADERELE/

Rockeren
14/12/09, 23:52
Greit nok,ser ut til at biltema har en universal som skal passe alle volvo.Men jeg stoler ikke helt 100% på det likevel..
Motoren er jo en 97 940 B230FK motor..Men skal kikke på bilxtra også

Rockeren
15/12/09, 21:07
Har snakket med et firma som overhaler dynamoer,der sa de at om man har brudd i + kabelen så vil dynamoen overlade og ikke gi noe til batteriet.
Så da skal jeg sjekke det først!
Hvis ikke det er noe der,så blir det enten overhaling eller brukt til over nyttår.
Ny koster ca 2500 som byttedel,og det er kun komplett dynamo.
Ikke mulig å bytte kun børster.

microplex
15/12/09, 23:09
[QUOTE=Rockeren;627]Er det mulig å bytte KUN regulatoren på denne dynamoen?


ja, det er mulig og bytte speningsregulatoren på disse.
det har jeg selv gjort.... tar det ca 10 min hvis det er knotete

Rockeren
16/12/09, 17:08
Det var jo litt rart,for på Volvo sa de at det ikke er løs regulator på denne dynamoen,da jeg ga de delenummeret.Det er komplett dynamo.
Men det bekrefter mistanken om at det er flere typer dynamoer til 940 B230FK

gaupe
16/12/09, 17:09
Det var jo litt rart,for på Volvo sa de at det ikke er løs regulator på denne dynamoen,da jeg ga de delenummeret.Det er komplett dynamo.
Men det bekrefter mistanken om at det er flere typer dynamoer til 940 B230FK

Det er fleire sortar, men dette går nok mest på år. Så er det sikkert forskjellig alt etter utstyr også. Gamle Bosch har laus regulator, desse er nok overhalbare, men ikkje på lik måte.

Rockeren
16/12/09, 18:35
Er nok overhalbar,Bosch dette.Men skal sjekke brudd i plusskabelen først.
De fleste 940 dynamoer går vel om hverandre,både de som har løs regulator og de som har kun komplett dynamo..Så kunne jo evt fått tak i en annen med løs regulator og erstattet med evt..På en annen side,det er jo lenge mellom hver gang børstene eller regulatoren kvelder..Får se hva jeg gjør..

thomasd
16/12/09, 19:36
Dynamoer er det vel mange som har liggende.

Rockeren
16/12/09, 20:02
Ja,det skulle ikke forundre meg..Men skal måle om jeg har brudd noe sted først. Så tenkte jeg å få gjort ferdig det meste til helgen hvis jeg ikke blir liggende sjuk.Skulle vært i verkstedet i kveld,men formen er dårlig,og jeg må klare de to siste dagene på jobb denne uka,så da drøyer jeg til helgen..
Skal se om jeg ikke får tatt noen nye bilder til helgen og oppdatere litt.

Har btw en oppdatering til:
Turtelleren er koblet,og det var så enkelt som å sette på eksisterende ledning fra coil til instrument,den som var fra før..Slapp å legge opp nytt der :D

Rockeren
18/12/09, 22:05
Da har jeg funnet feilen: Kabelen fra dynamo til starter var ikke koblet til på starteren.Så da trenger jeg bare å sette på den med ny kabelsko,så skal den nok kunne lade som normalt! :)

jonass
19/12/09, 12:04
jeg hadde en denso dynamo, den virket det ikke som det var utbytt bar spenningsreg på. så byttet jeg til en bosch fra 740, den passet ikke inn med 940 festene helt så er nok noen forskjellige dynamoer ja, med forskjellige fester

Yngste Haugerud
25/12/09, 14:30
Regulatoren er en kapp jobb å skifte ut og børstene sitter jo på denne;)
Om du ikke var klar over det så kan jeg jo fortelle deg at regulatoren (vil tro den er hvit) er den vesle dingsen som sitter bakpå dynamoen din. Den er festet med 2stk skruer og er bare å tre ut når du har løsnet den. Da vil du se om det er ugjevn slitasje på bøstene og om de er brukbare i det heletatt.

Ny regulator fåes henholdsvis som 14 og 15v.
14v er standard, 15v er mer kjent som en "vinter regulator" da mange opplever dårlig ladespenning på vinterstid.;)

Edit: Ser du har funnet feilen:)

locked
25/12/09, 19:20
til senere kan det vere greit å vite følgende. B+ skal ha batterispenning hele tiden. Selve huset på dynamoen skal vere forbundet med jord via motorblokken. Og D+ på dynamoen skal gå til jord når dynamoen ikke lader og ladespenning når den lader. Den tynne kabelen som kobles til D+ skal ha spenning når tenning er på.

ArneR
25/12/09, 21:45
Og greit å få med at D+ normalt er koblet ifra tenning på hakk 2 via en ladelampe til dynamoen.

A.Finstad
30/12/09, 03:11
jeg hadde en denso dynamo, den virket det ikke som det var utbytt bar spenningsreg på. så byttet jeg til en bosch fra 740, den passet ikke inn med 940 festene helt så er nok noen forskjellige dynamoer ja, med forskjellige fester

detta er fordi 740 og 940 har dynamoen forskjellige steder i noen tilfeller, men hvis du får tak i en dynamo som er festet likt som din så funker det. en dynamo er en dynamo uansett hva det kommer fra og har samme jobben på alt det sitter på.