PDA

Vis full versjon : Bytte av fjærer til senkesett



Redline5
09/02/11, 22:50
Hvor mye jobb er det å bytte fjærer på en V50 med sportchassi til senkefjærer? noe man burde tenke på/spesialverktøy man trenger??

evt om noen har bilder/ how to do:P

gull pilen
10/02/11, 08:18
Hvor mye jobb er det å bytte fjærer på en V50 med sportchassi til senkefjærer? noe man burde tenke på/spesialverktøy man trenger??

evt om noen har bilder/ how to do:P

forran er vel greit siden det er mcpherson fjørbein mens bak er noe mercedes system så for å få det enklest mulig til bør man ha fjørklemme som går inni fjøren..
dette selger de på biltema men er usmaklig dyrt...

-Tommy
11/02/11, 07:42
Jeg følte at foran var det verste på min S40, bak tok det jo ikke mer enn 45min på hver side, og da var jo halvparten av tiden med å skru på fjærklemmene :P

gull pilen
11/02/11, 09:44
litt vanesak akkurat det der....
er mye bedre plass forran å man slipper å "ligge" under bilen å skru....

-Tommy
11/02/11, 14:29
Hehe, akkurat der har du et poeng. Var ganske svart på ryggen når jeg gjorde det ja :P Foran så slipper du også måtte feste swaybaren igen, måtte ligge under bilen og presse den opp med føttene for å få den på plass ^^

gull pilen
11/02/11, 14:42
om du bruker dette verktøyet bak trenger du ikke demontere noe, men må likevel ligge under bilen å skru:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Fjarspenner/

-Tommy
11/02/11, 16:21
Hørtes veldig greit ut, men 2000kr?! :O Da ligger jeg heller under bilen i en halvtime :P

angerman
11/02/11, 22:38
fjærene bak er jo ute på under minuttet. løsne en bolt og der løse. setter bare en girkassejekk under bærebrua. og slipper opp. foran tar det ikke veldig mye mer tid. løsne stab staget og en bolt med 15mm hode. 4 kakk med slegga og fjærbeinet er løst.3 bolter på toppen.

Redline5
13/02/11, 22:46
fjærene bak er jo ute på under minuttet. løsne en bolt og der løse. setter bare en girkassejekk under bærebrua. og slipper opp. foran tar det ikke veldig mye mer tid. løsne stab staget og en bolt med 15mm hode. 4 kakk med slegga og fjærbeinet er løst.3 bolter på toppen.


Okey, hørtes jo lovandes ut;) Da får vi bare se å få bytta de;)

Redline5
20/02/11, 13:21
Har fått bytta senkesettet nå, var jo ikke vansklig i det hele tatt, bak var det jo super enkelt når en først forsto åssen en skulle gjøre det;) foran å gikk det lett, siden vi hadde würth fjærklemme på jobben;) alle fjærene var bytta på under 2 timer med avslappa jobbing;)