PDA

Vis full versjon : mindre besnin på 240



xvegard91
09/02/11, 18:19
Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noen gode forslag på hvordan man kan få bilen til å bruke mindre drivstoff.
detta er en Volvo 240 1986mod forgasser. Noen gode forslag?:D

R.G
09/02/11, 18:28
nye tenningdeler, sjekke gasser, vakum lekkasjer osv osv

kapli
09/02/11, 19:02
Kjøre mindre...Har du A eller K gasser? Bytt motor og ledningsnett til b230f med lh2.4 bruker vesentlig mindre. 1500kr for motor og nett ca .

Wrasko
09/02/11, 22:28
Sånn ca hva bruker du på mila?

Det som jeg har best erfaring med er å overhale gasseren. (er og mange som kjører uten olje på gasseren, syke folk).. Ellers er jo tenningsdeler ett must..

Men til syvende og sist, så anbefaler jeg ett egg under gasspedalen :)

Daniel V
09/02/11, 22:34
Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noen gode forslag på hvordan man kan få bilen til å bruke mindre drivstoff.
detta er en Volvo 240 1986mod forgasser. Noen gode forslag?:D

Fyll 98 oktan (hvis du kjører på noe annet). Fyll for all del ikke Fuelsave, for det er bare utvannet bensin som renner rett igjennom. Regner med at du har B230A, samme motoren som meg.

Det jeg skal gjøre nå for å få ned forbruket er å bytte alle slangene til gasser, og nye tenningsdeler. Friskt luftfilter har heller ikke negativ innvirkning på bensinforbruket.

Og som Wrasko sier, pass alltid på å ha nok forgasserolje! Kjøp den som heter Panda fra Bilxtra/Thorsov. Koster 32,- for en liten flaske.

JonasS
10/02/11, 00:53
En gammel volvo vil alltid bruke mye suppe..
Min 240 med A-motor gikk 28 mil på 60ltr. bensin engang. Normal kjøring. Da snakker vi forbruk..:P Ny forgassernål og sete + justering, så kjørte jeg vel på 1.3 blandet etterpå. Var vel nede i 0.8-0.9 på langkjøring engang, og da gikk jeg inn for å holde lavt forbruk..:)

BlåFare
10/02/11, 02:26
Du har kjøpt feil bil om du vil ha en bensingjerrig bil.
Kjøp noe annet da.

Eventuelt monter pedalsett for passasjerer :p

gull pilen
10/02/11, 09:15
slakke av på gassen er billigste løsning...;)

Revell
10/02/11, 10:51
Kjøpe en Volvo med Fmotor;) på blanda etter litt bytting av deler bruker jeg ca 0,9-1.0 og langkjøring nede på 0,7-0,8l Men hadde en 245 med K motor og den på pen kjøring blanda brukte jeg ca 1,2l og langkjøring ca 1.0l

Dimmern
10/02/11, 11:23
kjøpt deg en weber 32/36, det er en sparegasser, den bruker vesentlig mindre bensin, og går merkbart mye bedre :) da er en forgasser med to spjeld, det ene åpner når du tråkker gassen langt nok inn ;)
har det på min, bare 36/36 den bruker mindre bensin en før og går bedre, tøff lyd er det å :)
må riktignok ha ett k innsug til denne.

Revell
10/02/11, 12:29
skift til ngk tennplugg som er anbefalt til motoren din, skift nål og sete i forgasser(om du har), juster forgasser(helst på verksted med måleutstyr); monter elektronisk tenningsanlegg, ineholder fordeler, tenningsmodul og ett beskjedent ledningsnett(Kjøp på opphogger, ca 500kr), juster tenning og co/avgass samtidig, kjør shell 99 oktan(dette reduserer tenningsbank, og muliggjør at du kan stille tenningen noe høyere(renere forbrenning og dermed lavere forbruk). Har du imidlertid en sliten motor med høy km stand, bør du ta en kompresjonstest event en lekkasje test for kontroll av dine ventiler. Dette utføres FØR du koster på noe av ovennevnte.Volvo er gøy, enkelt og livet. Lykke til.

Funker 99oktan på min med innsprut også altså att den sparer bensin?

jacobsen
10/02/11, 17:53
Veldig viktig å koste vekk ALL snø fra bilen når du skal ut å kjøre, ren bil er også et pluss.

:p

jacobsen
10/02/11, 21:45
Hehe, var ment som ironi. siden det var en kommentar av en politiker elns, som førte til en giga diskusjon på forumet :p hjelper jo selvsagt, men er jo i liten grad. forresten så går jeg elektro vg2 nå :o :)

eab
10/02/11, 23:45
Å fylle 99oktan bensin til 14-15kroner literen er ganske borti natta hvis målet er å spare bensin/penger, spør du meg. Enkle, men banale, ting som kan senke forbruket:

riktig/mye lufttrykk i dekk
hiv ut unødvendig skrot
lær deg å kjør økonomisk (her har de aller fleste mye hente)
sjekk at hjulene roterer fritt, at ikke bremsene henger på
sørg for at luftfilter er rent og pent, og at olja ikke er 50 år gammel sludge
sørg for at forgasser er riktig justert mtp. forbruk, og at tenningsanlegg er up to date
og såklart enkle ting som å ikke ha en halvmeter snø på taket, takstativ osv..

christoffera
11/02/11, 12:58
Hadde det bare vært mulig å få tak i 99 oktan her på sørlandet :S

PekaillVolvo
12/02/11, 15:33
Jeg satte på et Biltema vacuummeter på min gamle 144 72-modell, det samme på min gamle 245 80-modell... Det var liksom ikke helt og full uttelling på pila på det heller, men jeg så likevel hvor lite det skulle til enten med for hardt trykk eller bare litt letting på høyrefoten før pilen flyttet på seg. 80 kroner x 2 i hine hårde dager har spart meg for MYE bensin, og jeg kjørte 144-ern på under 0,9 på småkjøring, til tross for bare tre virksomme sylindere og en langt kjørt B21 ble forholdsvis enkelt kjørt under literen til og med på vinteren... Så det er MYE å hente i hvordan man bruker høyrefoten... om forgasseren ellers henger med selvsagt og ikke er "helt bortstilt" og så videre...