PDA

Vis full versjon : Ene bakbremsen rustet fast på 2. bilen (Vectra)

turbohjelle
09/02/11, 15:10
Spør på dette forumet jeg, siden det er så mange kloke hoder her.
Som sagt: På konebilen som har stått i ro siden begynnelsen av desember fordi 'konemor' nekter å å kjøre så lenge det er antydning til glatt, har venstre bakbremse rustet fast (regner jeg med). Når jeg tar på håndbrekket, står hjulet bom fast når jeg prøver å kjøre, men når det er av beveger det seg 3-4cm før det låser seg. Jeg har dårlig peiling på ting som har med hjul og bremser å gjøre, så er det noen her som har forslag på hva som kan løsne det? Eller om det i det heletatt er det som er problemet. Er en Vectra 97 - som har skivebremser for de som skulle bry seg =)
Bilen står forøvrig på grus, men med litt innsats og clutchbruk kan jeg får den på asfalt.

eab
09/02/11, 17:42
Går håndbrekket på caliperne eller i egen trommel i skiva?

*edit: hvis det er trommel og bånd, så er første bud å ta av hjul, caliper og skive og se hvordan det står til inne i trommelen.

kermitt
09/02/11, 17:50
Ta av hjulet og slå på skiva med hammer samtidig som du snurrer rundt på navet. Omegaen min var sånn, Astraen til mamma er sånn og samtlige andre biler familien har er sånn. bare så det er sagt så kommer jeg fra en familie der Opel er over representert i alle generasjoner :p om det ikke virker så justerer du tilbake bandene så mye du får til, tar av skiva og rubber den innvendig. vask også godt over bandene før du monterer det sammen igjen. juster på bandene igjen og kjør!

turbohjelle
09/02/11, 18:33
Skal prøves, takk for tips :)

jan_m
09/02/11, 23:23
alt kan fikses sier kjeringa og kommer drasendes på 11kg slega... bank dritenen løst... med jo støre jo bedre hammer går vel bare ut over skiva calipern..